Last news in Fakti

21 Февруари, 2011 11:19 11 524 26

Още за "санирането" на стари автомобили

  • електромобили

Само преди дни отмина организираната от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма международна конференция под наслов "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност". Мотото е измислено изключително точно, защото автомобилостроенето лека-полека се развива в посока към масовизиране на електромобилите. Конференцията обаче не се фокусира в същината на въпроса.
Правителството се ангажира с помощ за навлизането на електромобили у нас. По-запознатите с темата обаче знаят, че

фабрично произведените возила на ток на този етап са умопомрачаващо скъпи

На другия полюс са разработки като показаната конверсия на FIAT Punto с електродвигател от “Костов Моторс” и батерии от “Монбат”. Освен че е доработен от българи, за направата на този автомобил са използвани и родни възли и агрегати. Не се изискват особено задълбочени познания по икономика или инженерни науки, за да се предположи, че у нас имат шанс да се наложат именно такива електроколи.

Резултатите от допитване на сайта ни показват, че над 60% от анкетираните биха инвестирали в преработка на личния си автомобил за движение на електричество. На фона на финансовото състояние на средностатистическия българин и разликата в стойността на конверсията на стара кола и цената на нов електромобил става ясно, че с предлагане на “маркови” градски електрокарчета токът много трудно ще измести бензина. Едва ли са много хората, които са готови да платят 70 000 лева за градско супермини на ток.

Много по-далновидно би било да бъде насърчена конверсията на част от автомобилния парк у нас от работа с двигател с вътрешно горене на електричество. Фирми за такива доработки съществуват още от времената на петролните кризи през 70-те и противно на разпространеното мнение,

преработката на старо и евтино возило не е нито трудно, нито особено скъпо

начинание. За сравнение с капиталовложението във фабричен електромобил пък изобщо не може да става дума.

В много отношения конверсията на автомобили напомня доста на санирането на панелните блокове. Всеки знае, че т.нар. ново строителство разполага с добра термоизолация, качествени дограми и надеждна електрическа и ВиК система. Не всеки обаче може да се изнесе от панелното си жилище и да си купи чисто нов тухлен апартамент. Далеч по-разумно и достъпно решение е санирането на стария апартамент, с което намаляват и месечните сметки по поддръжката. Същото важи и за конверсията на автомобила.

Хубаво е да си купиш чисто нов електромобил и за 100-километров пробег с него да плащаш по два лева

но самият той е непостижимо скъп. От друга страна, същият ефект може да се постигне с

преработката на десетгодишна кола за сума под $10 000

За конверсията от ДВГ на електротяга е достатъчен обикновен гараж, в който стандартният двигател да бъде сменен с електромотор и да бъдат добавени някои допълнителни компоненти. Все повече фирми в интернет предлагат готови комплекти, включващи всичко необходимо за такава преработка (подробности) За специалист в областта (не се съмнявайте, че у нас има такива) не е никак трудно да превърне стар автомобил във возило, задвижвано от ток. Мнозина предричат именно този бизнес да замени гаражното монтиране на автомобилни газови уредби. Съвсем не е изключено в обозримо бъдеще съотношението между фабричните и конвертираните електромобили по пътищата на България да стане същото, както между колите със заводска и допълнително монтирана газова уредба.

Автомобилният транспорт е на прага на революция

сравнима с навлизането на парните машини през 19 в. и масовото налагане на двигателя с вътрешно горене през 20-и. Времената се менят, но пазарните закони си остават същите. Когато има търсене, винаги се намира кой да предага. Цените на комплектите за конверсия със сигурност ще намаляват, а технологиите ще стават все по-съвършени.
Вместо да сипе високопарни декларации по конференции, властта би трябвало да насърчава именно реално осъществимите проекти за масовизиране на електрическите автомобили.

В цивилизованите държави това става със съвсем прости икономически лостове

като намаляване на данъците, парични помощи за извършването на доработката и т.н. В предлагани мерки като безплатно паркиране в центровете на големите градове също има логика. Промяната в мисленето на хората обаче няма да настъпи с министерски демонстрации на качествата на електромобили с цена колкото дохода на средностатистически българин за десет години плътна заетост.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ///AMG

    6 2 Отговор
    Все пак това е България !
  • 2 ivaylo

    7 3 Отговор
    krajno vreme be
  • 3 Станоев

    19 2 Отговор
    Поздравления за този прекрасен материал.
  • 4 ac dc

    12 3 Отговор
    bravo za materiala, v tova e bude6teto
  • 5 георги

    19 9 Отговор
    Хем се радвам, хем ми се реве като чета подобни статии, колкото и да съм фен на екологията не ми е достатъчно дори да имам парите да направя такава конверсия, приемам го като скопяване на автомобила - ти го настъпваш той скимучи като умиращо псе, двигателите с вътрешно горене си имат своят чар. Бих си купил подобно електричка единственно когато ги направят с едно зареждане да минаваш по 4-500 км пробег или поне да се зареждат бързо... (това мнение си е лично мое и не го налагам на никого, моля не започвайте да ми обяснявате какъв съм бил)

    Коментиран от #6

  • 6 scar

    13 1 Отговор

    До коментар #5 от "георги":

    Ако си баровец и не те бъркат 150 лв за пълен резервоар ок., но двигателят с вътрешно горене няма бъдеще. Та това е технология от втората световна и на всеки му е ясно какво е кпд-то на бензиновия двигател. Ако така продължава да расте цената на петрола, скоро може да няма смисъл да си карам колата. Стига сме им купували бентлита и бугатита по 1000 коня. Нека да излизат алтернативите, а петролчето да си го държат.
  • 7 Костов

    12 2 Отговор
    Родните медии и печат имат нужда от такива материали, отговарящи на ситуацията тук и сега, не слабо преведени чужди статии!
    А информацията по повод Технотест е удар в десятката!

    Поздравления за екипа на Авто Пазар и mobile.bg за публикацията!!!
  • 8 немо

    10 3 Отговор
    ел двигателя е технология отпреди първата световна война, даже отпреди ДВГ е открит ... аз лично не виждам как електричеството ще стане алтернатива на нефтените горива в обозримо бъдеще - 20-30 години ...
    Говори се за екология - прекрасно аз съм за ... но замислете се за направата на една акумулаторна батерия колко поразии се причиняват на природата, а сега това го превърнете в цял багажник батерии, необходими за ел мобилите...
    Но както е казано за всеки влак си има и пътници - аз лично съм фен на петролните автомобили, нищо против електрическите ....
  • 9 Маринов

    13 0 Отговор
    Тя Държавата едвали ще помогне После нали ще им паднат доходите от "минималните" акцизи на горивата :)
  • 10 Венцислав Панайотов

    11 2 Отговор
    Тук материалите определено са грамотно написани и имат смисъл. Личи си, че ги пишат хора, наистина разбиращи от автомобили. Браво.
  • 11 цецо

    9 1 Отговор
    аз подкрепям преработката на електромобилите,но ще ви кажа само едно вчера на светофара попаднах на точно такава електричка GOUF2 в софия,опитах се да поговоря с човека защото ми стана интересно как е преработена но той ми каза това е консултация която се заплаща и докато има хора с отношение като неговото това само ще отблъсква хората с желание към това ново начинание,не казвам че секи притежател на електричка е такъв тупан, но и приветствам тези които са преработили своите да споделят с останалите,нека да има пове4е гласност на такива проекти, се пак си4ки сме хора
  • 12 Neumoren

    3 3 Отговор
    E kakvi porazii pravqt kato suzdavat bateriite? Az li4no ne sym naqsno... Znam 4e kogato izhvurlim bateriite v kofata e mnogo lo6o za6toto kato se razlojat himikalite otivat v podpo4venite vodi i gi piem,no za smetka na tova te ve4e se reciklirat taka 4e ne vijdam kuv e problema? Smqtam 4e tezi hora sa dosta po-inteligentni ot nas taka 4e takiva razsujdeniq sa glupavi :)
    A za tiq koito vikat 4e nikoga nqmali da minat na tok sa ograni4eni selqni koito iskat samo ne6to da brum4i pod kapaka..

    Коментиран от #13

  • 13 георги

    6 3 Отговор

    До коментар #12 от "Neumoren":

    Ми приятелю, всеки си има своето мнение, не знам какъв "капацитет" си но не мисля, че ти си човека който определя кой колко е селянин, най-малкото можеш да подобриш шльокавицата която си написал - да пишеш на български с латиница е като да пишеш с ла..а по стената, чете се но не е приятно. Извинявам се за оф топика, според мен тези електрички нямат бъдеще с такъв слаб пробег! Няма нужда от вътрешно горене, но бутало-мотовилковият мехнизъм може никога да не излезе от експлоатация, по добрият според мен вариант който е разработен мн отдавна е този със сгъстен въздух - вместо разширението на изгорелите газове буталото се избутва от най-обикновенно високо налягане, напълно екологично и празните бутилки се зареждат за минути(всяка бензиностанция си има компресор).Вече дори има разработени прототипи и се продават на американският пазар.
  • 14 Joro

    6 5 Отговор
    Айде стига с тия елетро ....джийщини.. като нямате пари няма да карата коли и тфа е.. как не да дам аз 10 000 $ да си направя колата на ток, при положение че за тия пари мога да си купя нова дачия логан 1,5 дци или някоя стара,но стабилна кола-пасат,ауди а8(от 2000г. нагоре ),бмв е39 530д и т.н
  • 15 gan4u

    5 3 Отговор
    В интерес на истината батериите и акумулаторите не са безвредни за околната среда след като излезнат от употреба, съдържат киселина, олово и кадмий ако не се лъжа....имам предвид, че и електроавтомобилите в тази връзка не са 100% екологични. Това със сгъстения въздух съм го чувал и идеята е прелестна, след работният цикъл сгъстеният въздух ще бъде изпускан в атмосверата,а от това по- еко здраве му кажи, все пак най-големия консуматор на кислород е транспорта. Ако не се лъжа преди няколко години от шкода бяха направили фабия с парен двигател като водата се подгряваше от нафтово котле, но за 100 километра изразходваше 1,6 литра нафта.....Всичко ново е добре забравеното старо и така въртим сучем и пак назад....явно прогресът е цикълообразен процес :-)
  • 16 зззааз

    13 2 Отговор
    Хубава статия, но според мен
    1. Пробега/ зареждането е направо ужасяващо, че то ако работиш на другия край на София и попаднеш в задръстване зимата ( като ни изненада снега )ще ти падне тока 100%
    2. За тези коли няма условия в БГ
    3. Ако си купим ел. кола близките няколко години ще остарее морално за нула време и ще загуби много от стойността си
    4. Ще се измислят акцизи и всички тея ла..а и за ел. автомобили
    5. Звука :)
    6. За колко време ще се избие една такава инвестиция, при положение, че тя се избива с изминатите километри, а ние сме ограничени в тях...
    7. Това преработване не ми се вярва, че ще е с толкова добър краен резултат. Бих дал да ми поставят някой икономичен, модерен и качествен дизел или бензинов двигател, вместо това..
    8. С 0-100 км за 5-6 секунди, в градски условия, както са и автоматик, жените ще ни избият, ще трябва и нова технология за предни и задни брони
  • 17 допълнение

    4 2 Отговор
    Безспорно това е бъдещето, но не на този етап.
  • 18 johnny

    7 2 Отговор
    ами според мен има бъдеще просто защото с подмяна на батериите след време с по издръжливи се решава проблема...
  • 19 ?

    4 2 Отговор
    А мислили ли сте къде ще се зареждат тези коли - трябва да имаш собствен гараж, а в България повечето хора в градовете нямат гаражи.
  • 20 vasiu

    7 4 Отговор
    15000lv-4g Givot na akumolatorite plus zaregdaneto = na okolo 4000lv na godina ili-3100litra gas na godina. E koe e po evtino

    Коментиран от #22

  • 21 гост

    8 0 Отговор
    Когато човек иска да свърши дадена работа, ще намери начин, когато не иска, ще намери причина!!! Конверсията на една обикновена кола излиза 8 000 лева, останалото са спеколации и раздуване на цените. Батериите струват около 2 000 до 3 000 лева от преработката, и само толкова ще дадеш след 4 години, през които 100 километра ти излизат 2 лева и 40 стотинки... Няма масла, няма филтри, няма ремъци, няма антифриз, няма съединител, няма гърнета, няма водни, бензинови, маслени помпи, няма платна на испарителя (няма испарител), няма свещи, няма и смисъл да продължавам... Та кое казваш излиза по - евтино????
  • 22 EVangelist

    6 0 Отговор

    До коментар #20 от "vasiu":

    ХЕЙТЪРИТЕ, ГОВОРИМ СИ НАИЗУСТ!
    На THUNDERSKY животът им е м/у 8 и 10г при неглижирана пУтребителска употреба. И след това не умират (по дяволите), просто има пада капацитетът иначе са си ок! Ако обаче не ги зареждаш до 4.25V ами до 4.1 (че и отдолу) и не ги разреждаш напълно ами им оставяш 20 ина %, стават годни за 15 и повече години! Вместо 120 ще караш 90 км с едно зареждане. За зимата си има авто-отоплители на гориво серийно в скандинавските коли. Не дрънкайте глупости-щял да свърши токът в студа. Пак тия батери ги дават на -13 градуса можеш да ги зареждаш без проблем. И глупостите за лития - в тия батерии НЯМА литий, а литиеви фосфати/ оксиди/ карбонати, дето китайците си ги копаят от тяхни си мини. Алтернативните коли знаете ли главно защо са по-добри?
    1. ЩОТО НЕ СИ ИЗНАСЯМЕ ПАРИТЕ, ИЗКАРАНИ С ПОТ, ЗА БЛИЗКИЯ ИЗТОК, КЪДЕТО НЕ НИ ДОЛЮБВАТ ИЧ, А КАРАМЕ С НАШ СИ ТОК И ТИЯ ПАРИ ОСТАВАТ Т У К А!!!
    2. ЩОТО АКО СПРАТ КРАНЧЕТО НЕ 120 АМИ 12 КМ ЩЕ МИНАВАШ С КОЛЕЛОТО И ЩЕ СЕ РАДВАШ, ЧЕ НЕ СИ ПЕШАК! Аз ток и от реката правя, я ти ми изкопай петролен кладенец :D
  • 23 реалист

    6 0 Отговор
    Много отчайващи коментари. Петролния картел си върши добре пропагандата и солидно е промил мозъците на повечето хора. В комбинация с верните слуги - политиците, вярно е че скоро няма да е масова тая технология, но не защото не е възможна, а защото се води политика срещу нея!! Преди 15 г. телефоните бяха големи и с малко грозно зелено дисплейче, че някои нямаха и часовник на него. А сега?? Защото се наляха милиарди, защото имаше интерес и се формира нов свръх доходен сектор. И от лукс за единици станаха "задължителни" за всички, че и по 2-3 имаме вече. Отворете си очите, проблеме НЕ е технологичен, той Е политически обслужван интерес на петролния картел.
  • 24 GOSPOD

    0 0 Отговор
    реалист Е АБСОЛЮТНО ПРАВ това е съвременното енергийно робство Лъскави луксозни технологично остарели трошливи скъпи коли със скъпа подръжка скъпи тровещи горива ни изцеждат финансово и тровят .АЛЧНОСТТА СПИРА ПРОГРЕСА И СЪСИПВА ПЛАНЕТАТА !!!
  • 25 info

    0 0 Отговор
    Добрите асинхронни двигатели издържат по 10000000 {да 10 милиона } км без свещи горива ремъци ауспух филтри антифриз бутала сегменти помпи масла сервиз моторчета за празен ход и мн други боклуци които струват бая пари
  • 26 info

    0 0 Отговор
    На когото му е тихо в електромобила има генератори за имитиране на звук от двг . Днес караш порше утре мустанг в други ден трабанг