Предвид климатичните условия в нашата страна, типовете гуми, с които българинът трябва да кара, са два - зимни и летни. Съществуват и т.нар. всесезонни, но по отношение на безопасност те са непрепоръчителни, а покупката им е оправдана единствено от финансова гледна точка.
Дойде времето, когато е необходимо да сменим зимните гуми с летни
На много от водачите на моторни превозни средства им предстои покупка на нови летни гуми и точно поради тази причина решихме да ви представим тест, който показва силните и слаби страни на 15 модела. Изследването е направено от немската организация ADAC, на която, специално за подобен вид тестове, може да се вярва.
Независимо от марката, лятната гума е хубаво да се помпа с азот
Така се елиминират температурни разлики, което е един от основнтите фактори за безопасно шофиране през лятото. Много важни са т.нар. “шарка” на гумата и “каналите”. Последните трябва да са изразени и разположени така, че да могат да отвеждат максимално бързо водата настрани. Точно поради тази причина
напоследък се налага и V-образната шарка
Каучуковото покритие обаче има най-голямо значение за качеството на гумата. Заради това е хубаво
преди покупка на гуми да проверите техния DOT
Това съкращение показва седмица и година, в която е произведен продуктът. Трябва да се знае, че колкото “по-пресни” са гумите, толкова по-добре. Но и това не е всичко. В повечето случаи гуми със сходна шарка и произведени по едно и също време, но от различна марка, не дават еднакви резултати.
Комплексът от гореизброените фактори прави една гума препоръчителна или непреоръчителна. Интересен е фактът, че
не винаги по-скъпите предложения на пазара са по-удачни
въпреки че такава зависимост определено има. Спряхме се именно на теста за летни гуми на ADAC, тъй като петнайсетте модела гуми са изпробвани върху автомобил Skoda Oktavia и са с размер 195/65 R15, което според нас е един от най-популярните размери в родния автомобилен парк. Нито един от 15-те модела не получава максималния брой звезди и прословутия израз “зеер гуд”.
Гумите са тествани на сух асфалт и на мокра настилка
При съставянето на общата оценка специалистите залагат много на изравняването на различните качества на гумата. Идеята е, че тя трябва да има добри показатели и на сухо, и на мокро, да не се износва бързо и да не влияе отрицателно на разхода на гориво. Иначе водачът би имал много малка полза, ако една гума спира идеално на сух асфалт, но на мокра настилка има опасно дълъг спирачен път. За да не влияе обаче един фактор прекалено негативно на дадена гума, се използват посочените в таблица 2 гранични оценки в отделните категории.
Vredestein Sportrac 3 е гумата, която получава най-висока оценка. Още три модела са определени от специалистите като “Силно препоръчителни”. Това са Bridgestone Ecopia EP 150, Nokian V и Maloya Lugano. Цената им в България варира в диапазона от 119 до 129 лева за брой, така че спокойно може да се определи като сходна. Най-скъпа от гумите в теста е Dunlop SP Sport Fastresponse, която се предлага на цена от 140 лева, в класацията заема шесто място, но и тя е определена като силно препоръчителна. Continental ContiPremium Contact 2 и Semperit Speed-Life са другите два силно препоръчителни модела.
Задоволително се представят моделите Michelin Engergy Saver (130 лв), Firestone TZ300 (125 лв), Pirelli Cinturato P1, Hankook KinERGY Eco K425 (110 лв), Goodyear EfficientGrip (131 лв) и Falken ZIEX ZE912. Те са определени като препоръчителни.
Марката Sava е една от популярните у нас, но немците сочат модела Intensa HP за условно препоръчителен
Последните два модела в класацията не са хит на българския пазар. Point S Summerstar 2 и Chengshan CSR66 са непрепоръчителни.
Това е експертното мнение на независимата немска организация ADAC. Дали ще є се доверите е въпрос на лична преценка, но знайте едно. Качествените гуми могат да спасят живот. Не правете компромиси!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 PROFESIONALISTA
Например за нашите БГ условия- много е важно гумата да е със здрави страници /каркас/, за да може да издържи на дупките. Защото каква полза от високите и спирачни и сцепни качества, ако се деформира бързо и излязат отстрани или отгоре бабунки... Също така много по-важно е гумата да е "прясна", от колкото от коя марка е. Важно е също дали за 3-4 години време ще успеем да изминем пробега, който би издържал грайферът на гумата. Защото след този период гумата вече е галош, независимо дали има грайфер или не. Затова- например по-добре да караме с гуми с по-кратък ресурс на протектора, но по-евтини ако няма да успеем да употребим големият ресурс на по-скъпата гума за 3 години. Добро решение в този случай е например доизносването на старите като години, но имащи още грайфер гуми, като недвигателни, а поставянето на само 2 нови гуми на двигателният мост...
Всеки знае, че най-добре е 4 нови и маркови гуми, но и всеки се налага да прави компромиси по финансови причини. Затова и съвсем други фактори имат най-голямо значение при избора ни, а не тези, взети предвид в този тест...
Коментиран от #8
16:01 08.09.2011
2 2
16:01 08.09.2011
3 Сако
16:01 08.09.2011
4 Vladko
16:01 08.09.2011
5 LoSt_ParaDiSe
16:01 08.09.2011
6 АМАТЬОРА
16:01 08.09.2011
7 Civic
16:01 08.09.2011
8 АМАТЬОРА
До коментар #1 от "PROFESIONALISTA":
Досега не бях чувал подобна глупост,че трябва да се слагат различна марка гуми на преден и заден мост,а и всички авто производители,състезатели,тунинг фирми и всичко що се занимава с автомобили май не са го чували,ама ....16:01 08.09.2011
9 hienata - До коментар [#1] от PROFESIONALISTA
16:01 08.09.2011
10 BMW
16:01 08.09.2011
11 Ogi
Коментиран от #14, #19, #30
16:01 08.09.2011
12 Kolio
16:01 08.09.2011
13 emillio
Извода е че ако дигаме критерия на макс, няма хубава гума за всичко, ше трябват поне 3-4 компекта! В писаното от професионалиста има много истини.
Още да добавя че за износването има значение R15 или R16 вторите карат повече километри и за това са по-скъпи! Производителите не са неуки, не производстовото е по-скъпо на големите а живота им е по-дълъг/пропорционален на броя завъртания за 50000км да речем :)
Коментиран от #32
16:01 08.09.2011
14 aha
До коментар #11 от "Ogi":
kvi nemski proizvoditeli? vredestein sa HOLANDSKI gumi !Bridgestone sa QPONSKI! za drugite ednodnevki firmi ne sam sigoren :D16:01 08.09.2011
15 hienata
16:01 08.09.2011
16 123
16:01 08.09.2011
17 GOGO
За българина най-важното е да може да я кара до втори плат, ако не го спрат от КАТ!
Коментиран от #29
16:01 08.09.2011
18 ВДВ
16:01 08.09.2011
19 доцента
До коментар #11 от "Ogi":
Браточка,вредестаин са холандски производители,не немски и наистина са уникални поне зимните.16:01 08.09.2011
20 TMac
16:01 08.09.2011
21 iTalianeca
Коментиран от #22
16:01 08.09.2011
22 F1
До коментар #21 от "iTalianeca":
Не пиши за Ф1, защото като те гледам въобще не си в час. Пиши си за Ф8-Ф9, там някъде си.16:01 08.09.2011
23 Косьо
16:01 08.09.2011
24 PROF
16:01 08.09.2011
25 ВДВ
16:01 08.09.2011
26 diof
16:01 08.09.2011
27 TechART
16:01 08.09.2011
28 Djodjo
16:01 08.09.2011
29 Vlado
До коментар #17 от "GOGO":
Ti napravo si si go kazal - za balgarina jivotat niama znachenie, vajnoto e da e evtino. I estestveno niama da katastrofira, shtoto u nas vseki e pilot i greshki ne pravi.Te horata ti obiasniavat, che spasiavat jivot tia neshta, ti mi govorish za ikonomia ot 200 lv na 3 godini. Padat se po 5.56 na mesec.
Коментиран от #40
16:01 08.09.2011
30 kobalt
До коментар #11 от "Ogi":
Vredstein-холандски,Bridgestone-японски,Nokian финландски,Maloya-швейцарски,Continental-немски,Dunlop-американски,Semperit-австрийски,Michelin-френски,firestone-японски,Pirelli-италиански,Hankook-корейски,Goodyear-американски.....Всички марки имат добри и лоши модели...факт е!Мишлен-а кара много км но минус-а на този модел който е представен е със лоши качества при спиране...за Нокиан този модел е много добър а ако искаш се поинтересувай и за по добрия им модел ZG2....ако си обективен пак ще си говорим.Поздрави на всичкиКоментиран от #38
16:01 08.09.2011
31 Lubaka
Цитат: "не производстовото е по-скъпо на големите а живота им е по-дълъг/пропорционален на броя завъртания за 50000км да речем :)"
16:01 08.09.2011
32 Lubaka
До коментар #13 от "emillio":
Горния ми коментар е за теб!16:01 08.09.2011
33 4x4
Коментиран от #36, #61
16:01 08.09.2011
34 520 zender
Коментиран от #46
16:01 08.09.2011
35 nik
16:01 08.09.2011
36 PROFESIONALISTA
До коментар #33 от "4x4":
Абе колега, нещо четеш много избирателно, и дори грешно. Никъде не съм казал гумите да са различен размер. Дори не съм казал различна марка. Става дума за различна шарка! И естествено- за системата QATTRO на Ауди например, или за истински джип с 4Х4 с всичките му там междинни диферинциали, гумите трябва да са абсолютно еднакви, и дори да се "въртят" периодично за равномерно износване. Но не така стои въпроса например с някой МЕНТЕ версии на 4Х4, които чрез тъп ввискосъединител предават ЕВЕНТУАЛНО някакво движение към задния мост само в определени моменти на пребуксуване на предните гуми... Тогава не е задължително гумите да са еднакви и максимално точният избор непременно ще даде различни шарки отпред и отзад.Това че всички коли се продават с по 4 еднакви гуми, не означава, че е най-добрият вариант във всички случаи. Много зависи от това каква цел преследваме в цялостната експлоатация на автомобила, много зависи и от икономическите съображения. Естествено и никой производител на автомобил да не препоръчва различни гуми, защото той просто не навлиза в такива детайли в процеса на експлоатация, които са строго индивидуални за всеки ползвател. И защото е по-лесно да се препоръча нещо универсално за да се избегнат грешки... Защо например инструкторите ни учат да държим волана винаги с две ръце? Защото за новобранци е най-лесно и в най-голяма степен изключва грешки. Ама я се опитайте да карате днес непрекъснато без спиране 100о-1200 км, и да видим как ще карате през цялото време с две ръце без да се изморят?
Всичко е въпрос на щателна преценка и съобразяване и няма универсални рецепти дори за един елементарен избор на гуми. Иначе- просто плащаме голяма цена за нещо, което не е най-добрия избор, и дори не можем да се възползваме от пълните характеристики на продукта, за който сме платили...
А като сложим и БГ факторите, избора на гуми става съвсем не лесна задача- например че всеки гледа да ни пробута гуми със стар DOT, или точно тези, които е внесъл най-на далаверска цена, а не тези, които са подходящи за конкретния случай...
Коментиран от #39
16:01 08.09.2011
37 Филип Занев
16:01 08.09.2011
38 доцента
До коментар #30 от "kobalt":
dunlop английски,дори чоека е създал първите каучукуви гуми за велосипед в англия16:01 08.09.2011
39 ST
До коментар #36 от "PROFESIONALISTA":
ПРО,ако може да обясниш малко това за шарките,че като гледам F1 и WRC са с еднакви шарки гумите и на двете оси(може и да бъркам),пък там има най-голямо значение гумата.И след като там с еднакви,къде и при какви условия има толкова голямо значение шарката да е различна16:01 08.09.2011
40 GOGO
До коментар #29 от "Vlado":
Vlado,За съжаление това е истината за по-голямата част от българите!
Обади се да се срещнем, ще нося 200лв., за да ми купиш четири истински гуми! Ще ти бъда много благодарен!
Коментиран от #41
16:01 08.09.2011
41 Vlado
До коментар #40 от "GOGO":
Abe kak da sporia s teb, kato si prav. I dali shte izvadish 200 lv za gumi ili 400 dalech ne e edno i sashto. No vse pak e hubavo da se prioritizira. Niakoi hora plashtat za kakvi li ne prostotii po klata, a posle se ciganiat za gumi. Az za tova govoria. Po-vajni sa ot kasetofon, koloni ili niakakva druga prostotia.Коментиран от #43
16:01 08.09.2011
42 4o4k0
16:01 08.09.2011
43 GOGO
До коментар #41 от "Vlado":
Vlado,Е,за 400лв вече може да се купят и що годе истински гуми!
Но за много хора 400 лв. са много пари!
16:01 08.09.2011
44 koko
16:01 08.09.2011
45 Ivan
16:01 08.09.2011
46 mimo
До коментар #34 от "520 zender":
Abe, kakav e toq bez smislen post? Shtom puska6 komenat , zna4i ve4e si q pro4el. Tova "navun" deto si prez lqtoto mai ima6 v predvid e na poleto v nivata! A za letnite gumi ne vinagi nai-skupoto e nai dobro, tova go dokazva i klasaciqta. Za sujalenie u nas masovo se kara sus gumi vtora, treta i 4etvurta upotreba-horata prosto nqmat pari za novi gumi! Vupreki 4e ne sa malko tapacite koito hvarlqt ludi pari za muzika , kitaiski Xenon i selski tunning , a obirat izhvarlenite ot vulkanizatorite gumi i karat s tqh!16:01 08.09.2011
47 натурално БДС
Малоя също са много добри. Летните са ми Ласса ама те не влизат в класацията.
16:01 08.09.2011
48 Vlado
16:01 08.09.2011
49 jivko
16:01 08.09.2011
50 Стаско
16:01 08.09.2011
51 kompetenten
16:01 08.09.2011
52 tvt555
16:01 08.09.2011
53 vander
При избора на гуми е важно да се знае предимно какво се иска от тях:ниска цена, минимален спирачен път при сухи и мокри настилки, устойчивост при високи скорости или ниско ниво на шум.
16:01 08.09.2011
54 qni
в съотношение качество/цена за мин kumho са наи надеждни
16:01 08.09.2011
55 jijo
16:01 08.09.2011
56 PlimP
16:01 08.09.2011
57 agresor_7
16:01 08.09.2011
58 neutralen
16:01 08.09.2011
59 A.G.
16:01 08.09.2011
60 zhelyazkov-tyres
16:01 08.09.2011
61 Анонимен
До коментар #33 от "4x4":
Смартоврте са с различни гуми на двете оси. Колега ома такъв, отпред с 16 ки 175 , от зад с 17 ки мисля 225 и са му различни марки щото нямало размерите от една марка. Аз съм карал отзад с всесезонни отпред със зимни и честно казано не усетих разлика.08:35 05.04.2019