София е уникален град. Нека видим само девиза й “Расте, но не старее”. Безспорно расте (покрайнините на града буквално бяха залети от строително цунами през последните 4-5 години), но е спорен въпросът дали не старее, особено като видим “сбръчканите” тротоари. Инвестират се милиони евро за изграждане на метро, дори се направи неуспешен опит да се поднови част от настилката на Цариградско шосе, която сред шофьорите стана известна като мястото, където човек може да хване морска болест от вълнообразно положения асфалт.
Тротоарите обаче
остават тема "табу"
А всеки от нас е пешеходец. Дори да си заклет шофьор, всеки ден ти се налага да минеш поне 300-400 метра пеша и тогава за съжаление ставаш пешеходец. За съжаление, защото тротоарната настилка в българската столица дори не е в плачевно, а направо в трагично състояние - няма единен стандарт за вида, цвета и големината на плочките в София.
Височината на бордюрите
също не е константна величина
Липсва и план за подновяване на настилката. Столична община стои със затворени очи и упорито отказва да се погрижи за собствеността си. Средствата, които се отделят годишно, са само за закърпване на най-изтър-бушените части от улиците и то тези, които са в центъра на София. За подмяна на настилката на един цял тротоар, например “Раковски”, “Дондуков”, “Граф Игнатиев” и дума не може да става.
Опитите на общината да направи тротоарите достъпни за пешеходците се оказаха пълен провал. Преди няколко години Столична община започна да скосява ъглите на всяка улица, за да могат майките с колички и инвалидите да преминават лесно от платното на тротоара. От тях обаче няма смисъл, тъй като на един метър по навътре има паркиран автомобил и количката не може да мине. Дори и да успее да се промуши, майката с количката или човекът в неравностойно положение трябва да има много добре развита мускулатура, за да може да премине по подвижните плочки и да преодолее зейналите дупки. Ъглите дори не са изработени добре. Това е пример от ъгъла на улиците “Московска” и “Раковски” - пет различни видове плочки и пет дупки до осемте шахти за телефони. (снимка 1).
сн. 1
Друг проблем е подмяната
на кабели и тръби
Топлофикация, ВиК и телекомуникационните оператори подменят това, което е необходимо и след това възстановяват настилката с друг вид плочки. Възстановяването обаче в много случаи е нахвърляне на плочки без дори да се циментират. Пример може да дадем с улица “Сан Стефано” в близост до Докторската градина (снимки 2, 3).
сн. 2
сн. 3
Търговците също играят много важна роля за облика на тротоара. Оказва се, че всеки наемател може да подмени тротоарната настилка пред търговския обект за своя сметка, стига да го е съгласувал със съответната районна администрация. От там явно нямат нищо против друг не само да им свърши работата, а и да си плати. Пред някои луксозни бутици обаче подмяната става с теракота, която се превръща в пързалка при дъжд и сняг и е опасна за пешеходците. Подмяната на плочките е плътно от единия край на обекта до другия. (снимки 4, 5, 6)
сн. 4
сн. 5
сн. 6
Дори местата, които са културни средища и се посещават от чужденци, като например Националната опера, приличат на вълни в бурно море и са с различни видове плочки (снимка 7).
сн. 7
Може ли да очакваме софийските катакомби, т.е. тротоари, за придобият скоро европейски вид? Едва ли, особено ако съдим по картината, която виждаме
пред Столична община
тротоарът отново е с пет вида плочки
плюс малко цимент до телефонните шахти (снимка 8). Пред самата “Московска” 33 се вижда, че преди години е правен опит да се изгради нещо като мотив от един вид плочки с два различни цвята, но тъй като не се поддържа, тротоарът отново е с доста спукани плочки и на вълни (снимки 9, 10, 11).
сн. 8
сн. 9
сн. 10
сн. 11
Коя настилка е най-подходяща?
В почти всички европейски столици няма да видите плочки. Тротоарите са асфалтирани. Това не само е най-евтиният вариант, а се оказва и най-ефикасен - няма дупки и е лесен за поддържане. През дъждовния период водата се оттича към платното и няма начин да се намокрите. Асфалтът е по-едър и през зимата снегът се топи бързо. През тази година обаче от Столична община залагат на подмяната на счупените плочки с нови. Асфалтирането остава на заден план. “Предвиждаме да започнем цялостно възстановяване на тротоарните настилки в Идеалния център, като ремонтът поетапно ще продължи и през следващите години”, каза в отговор на наш въпрос Любомир Христов, заместник-кмет по транспорта. За тази година са отделени 2 млн. лева за ремонт на тротоарите в София. “Приоритетно ще ремонтираме настилките по улиците на масовия градски транспорт и тези с важно обществено значение на база подадените разчети от районните администрации”, обясни Христов. Близо 25 000 кв.м настилки ще бъдат ремонтирани през 2011-а.
Преди време плочките в София бяха наречени “плюещи”. Определението е много точно и явно ще продължи да се използва, тъй като
липсва ясна концепция и дългосрочен план
за генерално решение на проблема
с тротоарите в София. Столичани и нейните гости ще продължат да ходят с наведени глави не толкова, защото са ги налегнали проблемите на икономическата криза, колкото за да не се пребият по софийските улици. Крайно време е Столична община да избере фирма, която да изработи цялостна дългосрочна концепция за подмяната и поддържането на тротоарите. Важно е избраната компания да има право да възстановява след ремонт, извършван от комунални фирми като ВиК, Топлофикация и телекомуникационни компании, настилката като съответната компания плаща за това, а не сама да се опитва да възстанови тротоара с различни видове плочки. Нека Столична община избере компания, която си разбира от работата, да са заеме с решаването на този колосален за столичани проблем и да се опитаме поне малко да придадем европейски облик на София.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 стойка
Коментиран от #2, #11
16:01 08.09.2011
2 Ghost_Town
До коментар #1 от "стойка":
Като има като тебе които карат по тротоарите няма как да са хубави!!!"Българинът е най-големият шофьор бияч и пияч...за това сме на това дередже....от всичко разбираме но нищо не можем...
240 хиени ни правят на балами...
16:01 08.09.2011
3 БГ
В София е добре, я вижте какво става по останалата България, където разни местни бейове крадат като за последно
16:01 08.09.2011
4 IzRoDqK
16:01 08.09.2011
5 Kolio
16:01 08.09.2011
6 niksata
16:01 08.09.2011
7 депутат
Коментиран от #20
16:01 08.09.2011
8 Жоро
16:01 08.09.2011
9 skimata
16:01 08.09.2011
10 hmm...
16:01 08.09.2011
11 leila
До коментар #1 от "стойка":
Пипирудо ,щом ти се чупи джипа по тротоарите значи толкова е джип16:01 08.09.2011
12 Дошо
16:01 08.09.2011
13 стойка
16:01 08.09.2011
14 Димитър
Всеки в България е с "мнение" и "визия" за нещата.
За това и тротоарите са ни...."грамофон пее майка плаче"..
То всъщност не са само тротоарите...
16:01 08.09.2011
15 baio
16:01 08.09.2011
16 Иван
Ето няколко примера за "стойка": Челна, Лицева и т.н..
Имената се ПИШАТ с ГЛАВНИ БУКВИ.
Ако всички научим българския език, може и да започнем да разбираме какво си говорим.
По темата мога да добавя само - нямам думи за пътищата и тротоарите в България
16:01 08.09.2011
17 slim
16:01 08.09.2011
18 Диян Димов
16:01 08.09.2011
19 slim
16:01 08.09.2011
20 ???
До коментар #7 от "депутат":
Typ si. Sig kara6 Lada-ta na tate po polqnite. Na selo e taka. Kakto si nau4i6 govedoto to taka 6te se dyrji i misli !16:01 08.09.2011
21 mp0w3r
16:01 08.09.2011
22 footpower
Коментиран от #24
16:01 08.09.2011
23 бо
16:01 08.09.2011
24 Николай Й.
До коментар #22 от "footpower":
Как няма да се занимават бре, момко?Нали колите се спират на тротоарите.
Коментиран от #25
16:01 08.09.2011
25 footpowder
До коментар #24 от "Николай Й.":
yess16:01 08.09.2011
26 axxaaxax
16:01 08.09.2011
27 стойка
16:01 08.09.2011
28 nqma opraviq
16:01 08.09.2011
29 User
16:01 08.09.2011
30 DAAAMN
16:01 08.09.2011
31 DAAAMN
200 USD PER MONTH SALARIES WTF.????
16:01 08.09.2011
32 sofia hater
16:01 08.09.2011
33 123
А сега сериозно ако имаше поне един некорумпиран главен архитект на тази столица след 89` който да спазва "лошия" градоустройствен план на "малоумните" комуняги, сега тя щеше да бъде по-добро място за живот ! И не е зле да се гледат фактите ,а не на изуст да си приказваме кой бил ограничен!
Коментиран от #34
16:01 08.09.2011
34 ahaha
До коментар #33 от "123":
Kogato v sofia sa karali karu4ki i faitoni - v London metroto e bilo na 6 niva i sa mislili kak da napravqt kompiutar moeto dete! Ne mi govori polojitelno za komuniagi, aide idi jivei v komunisti4esko be, 6to ne kara6 moscvich? iaj sol i hliab s edna kru6ka na tavana i 4erno-bial televizor a?Коментиран от #37, #39
16:01 08.09.2011
35 asd
16:01 08.09.2011
36 цензор
16:01 08.09.2011
37 asd
До коментар #34 от "ahaha":
компютъра е измислен от Българин бе, българина е измислил е подкарал и кола на вода, както е и измислил автомчатичната скоростна кутия, кво ми хавалиш англичаните! а и когато в софия са карали каручки, да не би да в твоя град или село от където си да са карали нещо по различно, в софия тогава е имало по хубави каручки от тия в твойто село16:01 08.09.2011
38 asd
16:01 08.09.2011
39 asd
До коментар #34 от "ahaha":
и точно англия и "великите сели" са виновни за положението в България, тяхните масони унижожиха БГ с убийствена политика, за лондон ще говори за мръсните англичани дето ни развалиха икономиката и всичко! прочети малко за масоните, плана ра-нът , унищожението на БГ и т,н, не се опитвай да кажеш нешо , лондон какво били правели и тука в софия какво било, СОФИЯ КАТО Е БИЛ КРЕПОСТЕН ГРАД ПРЕДИ ХИЛЯДИ ГОДИНИ, ЛОНДОН НЕ Е СЪЩЕСТВУВАЛ БЕ! ГЛЕДАЙ ФИЛМА ЗА СОФИЯ - ДОКУМЕНТАЛЕН Е!16:01 08.09.2011
40 ///AMG
16:01 08.09.2011
41 bai ganio
Коментиран от #42
16:01 08.09.2011
42 Гецо
До коментар #41 от "bai ganio":
Така е в смотаната София, защото има прекалено много смотани селяни вече. На които въобще не им пука за нищо, нито за София, нито за България, само как да крадат повече. И после да карат смотаните мерцедеси, по смотаните улици...16:01 08.09.2011
43 Иван
16:01 08.09.2011
44 golvaastik
16:01 08.09.2011
45 optimista
16:01 08.09.2011
46 mdaa
16:01 08.09.2011
47 Kurti
16:01 08.09.2011
48 Bulgaria hater
16:01 08.09.2011
49 BOBOTO
16:01 08.09.2011
50 бургазлия
16:01 08.09.2011
51 niki
16:01 08.09.2011
52 gsdfgdsf
16:01 08.09.2011
53 още
16:01 08.09.2011
54 ТРОШАЧА
16:01 08.09.2011
55 Зъботрошача
16:01 08.09.2011
56 rd
16:01 08.09.2011