23 Септември, 2022 10:53 81 317 54

Защо дизелът е по-скъп от бензина и докога ще е така

  • дизел-
  • нафта-
  • високи цени-
  • бензин-
  • гориво

Ако дизелът продължи да поскъпва, на практика всичко друго поскъпва

Защо дизелът е по-скъп от бензина и докога ще е така - 1
Снимки: Shutterstock

След няколко месеца на безкрайни увеличения шофьорите на бензинови автомобили забелязаха леко разхлабване на цената. Отдих, който обаче идва в много по-малка степен за тези, които имат дизелов автомобил, които продължават да страдат от луди сметки при всяко зареждане. Експлозията на цените на двете горива след пандемията има общ корен: поскъпването на основната им суровина, петролът. Оттам нататък обаче пътищата им се разделят.

Добре известен факт е, че Европа се нуждае от много повече дизел, отколкото може да произведе. Голяма част от това гориво (повече от една трета) продължава да пристига от Русия, но принудителното му излизане от уравнението - ЕС ще наложи вето на пристигането на руски петролни продукти, включително дизел, през февруари - дърпа цените към покачване. Към този недостиг, причинен от войната, се добавя и един структурен фактор: ускореното затваряне на рафинерии на Стария континент през последните години, много от тях предназначени за производство на дизел. Тези затваряния бяха оправдани от намаляващата им рентабилност - поне преди кризата.

Защо дизелът е по-скъп от бензина и докога ще е така

„От всички руски петролни продукти дизелът е най-трудният за замяна“, казва Дейвид Уех, главен икономист в компанията за секторен анализ Vortexa, който припомня, че половината от дизела, купуван от Европа идва от гиганта Eurasian .

Руско вето зад ъгъла

„Когато ембаргото влезе в сила, Европа ще трябва да замени доставките на дизел, които сега пристигат от Русия. И ще направи това чрез увеличаване на собственото си производство, внасяйки повече барели от страни като Саудитска Арабия, Индия и Съединените щати“, казва Естебан Морено от Kpler, фирма, специализирана в енергетиката. В случая с бензина, от друга страна, краят на сезона на високо потребление в САЩ намали европейския износ и увеличи обемите в обращение в ЕС, което позволи известно отпускане на цените.

В коктейла от цените на дизела има и голям брой екзогенни елементи, като един такъв е цената на природния газ. Всички знаем, че той поскъпна десет пъти през последните две години, а той също има общо с нафтата. Защото водородът е ключов елемент в процеса на дестилация на дизела и за производството на дизелово гориво, метанът все още е от съществено значение. Но има и друго - предвид бруталното покачване на цените през последните месеци и необходимостта да се запазят запасите от природен газ за зимата , дизелът замества това гориво в електроцентралите, в промишлеността и дори в селското стопанство. А по-голямото търсене, знаете, почти винаги е синоним на по-високи цени.

Защо дизелът е по-скъп от бензина и докога ще е така

Фактът, че структурата на автомобилния парк в основните страни от ЕС вде още е доминирана от дизеловите автомобили - много повече отколкото в Америка и Азия - където бензинът продължава да властва. Това, на свой ред засилва въздействието върху джобовете на потребителите. Към всички тези факти трябва да добавим и, че превозът на стоки по шосе в Европа също е много интензивен, а камионите се движат само с нафта, което също оказва възходящ натиск върху цялата верига и изостря инфлацията. Това е ефект на доминото: ако дизелът се повиши, на практика всичко поскъпва.

Много дизелови автомобили

Проникването на дизела е особено подчертано в испанския автомобилен парк: ако в Италия те са 45% от общия брой, а в Обединеното кралство са 40% —според данните на Kpler—, Испания е с близо 55% дизелови коли. А какво да кажем за Германия...

Защо дизелът е по-скъп от бензина и докога ще е така

Връщането към началната точка с по-достъпни цени за дизела няма да е лесно. „Има много несигурност относно това какво ще се случи, когато забраната за внос от Русия влезе в сила“, посочва Марк Уилямс от британската консултантска компания Wood MacKenzie, прогнозирайки продължителна разлика в цените и на бензин и дизел. Поне в краткосрочен план. Междувременно, вярва той, капацитетът за рафиниране ще нарасне, при това в страни, като Нигерия, Мексико или Кувейт, където има няколко нови съоръжения, които избързват със сроковете за пускане. И много други насочват усилията си към дизела - днес много по-доходоносен - в ущърб на други дестилати, които ще помогнат да се запълни празнината, оставена от Москва.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 41 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Факт

    36 132 Отговор
    Дизела е боклучава технология и като тякава трябва да отстъпи.

    Коментиран от #6, #7, #20, #36, #49

  • 2 Да бе

    105 7 Отговор
    Като че ли преди пр@стотиите с "пандемията" и войната дизела бе по евтин от бензина? Не нам подобни обяснения. Бедните карат на газ и дизел и трябва да се дерат. Това е. Вчера на някои места нямаше пропан бутан. Скоро и него ще го чукнат пак с някакви нови "доводи".
  • 3 Бля бля,не става ясно от статията защо

    56 4 Отговор
    дизелът е по-скъп от бензина последните 10 години,а се обяснява защо и двете стоки са поскъпнали.А именно....дизелът никога повече няма да стане по-евтин от бензина както едно време.Единствената причина е покачилото се търсене последните 10 години откакто задължиха корабите,някои от които харчат по 50 тона (50 хил.литра) нафта на ден,да ползват нискосернисти горива.Вече има нискосернисти мазути,но употребата им е проблемна в сравнение с дизела!!!!

    Коментиран от #19, #43

  • 4 КАТО СЕБЕСТОЙНОСТ

    82 5 Отговор
    Цената на леките фракции (керосин, бензин и други) е по - висока от цената на тежките (дизел, битуми и др.) Понеже дизеловия мотор е с по - висок "КПД" е по търсен затова и цената на нафтата е по - висока.
  • 5 Ники

    47 7 Отговор
    Поредният добър анализ на Радо Славчев. За съжаление нещата стоят точно така - зорлем искат за махнат дизела, но се вижда, че без него ще е трудно. При това на всички, не само на тези, които карат дизели.
  • 6 гост

    23 46 Отговор

    До коментар #1 от "Факт":

    Така е, куц кон със скъпа поддръжка!

    Коментиран от #15, #50

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Дизелът

    11 72 Отговор
    По-скъп е, защото за производството му се влага повече енергия, т.е. разходите са повече от тези за производството на бензина.

    Коментиран от #10

  • 9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    100 4 Отговор
    Ами всичко е защото от един барел петрол няма как да произведеш само дизел или само бензин !
    Когато автопаркът беше основно бензинови коли - нафтата беше ТРИ пъти по-евтина от бензина ! Когато дизеларките спряха да тракат и пушат, автопарка се изравни и цените също! С навлизане на помпа-дюза и бързото подгряващите свещи дизелите , като по-икономични вече взеха връх и от "отпаден" продукт нафтата стана водещ , а цената по-висока ❗
    Просто и ясно като утрин в планината ‼️
    Няма ембарго, няма Путин , няма няма усукване по Килифарски ‼️
  • 10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    28 6 Отговор

    До коментар #8 от "Дизелът":

    "Да, ама Не ❗" - както казваше Бай Петко

    Коментиран от #12

  • 11 откиване

    15 18 Отговор
    на топлата вода,себестойността на продукта може има водещо значение в плановите икономики,но ние отдавна не сме такава,тя фалира ,сега е е въпрос на търсене.Като има пребладаващо търсене ,ще се вдига и цената.На който му е скъпо няма да ползва дизел,ще намалее търсенето от там и цената.Все пак ползването на дизелови/или каквито и да е/ коли не е конституционно право,както и мрънкането впрочем.
  • 12 Ректификационна колона

    10 4 Отговор

    До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Да ама да
  • 13 Трифон Зарезан

    20 71 Отговор
    Никога не съм карал нафтова печка, няма и да го направя.
    Само като чуя тракането на 20 годишна кошница и ми се гади. Харесват се само на тия с плитките джобове, дето няма пари за гориво.
    Чисто нова бензинова турбинка и разхода ми в левчета е по-добър от "икономичните" пушляци.

    Коментиран от #16, #31, #32

  • 14 Лъжат ви, глупаци

    95 9 Отговор
    В Гърция на двойните им заплати дизелът им е почти на българските цени. Стоките по магазините са много по-качествени от нашите и се продават на същите цени като тук. В България е грабеж и спекула...

    Коментиран от #53

  • 15 Ал Тъпоне

    34 7 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    Купи си тогава кола на ток с евтина батерийка!
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 кочо

    54 2 Отговор
    РАЗЛИКАТА ВЪВ КАЧЕСТВОТА НА НАФТАТА ВЪВ БЪЛГАРИЯ И ЕРОПЕЙСКИТЕ СТРАНИ---ОТ НЕБЕТО ДО ЗЕМЯТА----А ЦЕНАТА ПО-ВИСОКА.В БЪЛГАРИЯ ВСИЧКО Е БОКЛУК.
  • 18 Последния Софиянец

    10 28 Отговор
    Скоро електричките ще оправят този проблем , а държавата бензиностанция ще гледа жално !

    Коментиран от #23

  • 19 ТОЧНО

    15 0 Отговор

    До коментар #3 от "Бля бля,не става ясно от статията защо":

    Писано много, но не стана ясно защо е по-скъп

    Коментиран от #21

  • 20 Аз съм

    33 0 Отговор

    До коментар #1 от "Факт":

    А сега започни да мислиш . Колко камиона има на друга технология , а колко селскостопански машини . Може и да е боклучива технология ,но към момента няма алтернатива 😉
  • 21 Пазар

    22 0 Отговор

    До коментар #19 от "ТОЧНО":

    Защото заради кризата с газа масово се търси нафта кое не е ясно ТЪРСЕНЕ-ПРЕДЛАГАНЕ. Бензина се ползва само от леки коли, дизелът от какво ли не и не само МПСта.
  • 22 Читател

    25 0 Отговор
    Важното е че зелената сделка върви по план.😁😁😁
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 автоджамбазов

    10 4 Отговор
    като минем на електрокари ще поевтинее.
  • 25 ааа

    17 5 Отговор
    В камбаната за производство на горива първа фракция е мазут, след това дизел и бензин. Следователно най-евтино гориво е дизела от производствена гледна точка. Изкуствено се създава скъпо дизелово гориво. Дизела е с високо КПД и голяма надежност. Пропаганда е че бензиновата кола е евтина и надеждна. Няма желание за евтин дизел.

    Коментиран от #35

  • 26 Николай

    24 5 Отговор
    Дизела е по скъп само в България навсякъде другаде е по евтин от бензина с 3-5 евроцента.
  • 27 Въпрос и отговор

    14 3 Отговор
    "Защо дизелът е по-скъп от бензина и докога ще е така"

    Това ще е така, докато камионите минат масово на ток и се появи излишък от дизел. Всеки един електрически камион по пътищата ще елиминира около 250 000 литра от търсенето на дизел.
  • 28 Чудно как

    17 13 Отговор
    В съседна Гърция дизелът е значително по-евтин от бензина и още по-евтин от българския. Вярвам - и по - качествен.
    Иначе в БГ логиката е ясна - масовият недотам умен шофьор кара личен фритюрник (щото е тираджия/ камионджия/ бусаджия/ багерджия и краде нафта), в най-лошия случай си купува от горепосочените нафта "на далавера". И като скочи нафтата, недотам умните фирмаджии затегнаха контрола за крадене на нафта. И цената - в Космоса. Огромно търсене...
    Остават малък процент бензинови автомобили, чиито недотам умни собственици са обзавели с газ (пропан-бутан, метанът не го коментираме). Че е на "далавера".
    И нищожен процент, които имаме нещо в главите и караме на бензин. Който, вероятно поради факта, че не се търси, в момента е най-изгоден.

    Коментиран от #40

  • 29 ОБЕКТИВНИЯ

    8 1 Отговор
    ВИДНО Е, ЧЕ В БЪЛГАРИЯ СМЕ САМО "ТЕСНИ СПЕЦИАЛИСТИ"
    БИ БИЛО ДОБРЕ ДА ЧЕТЕМ ПОВЕЧКО!

    Коментиран от #33

  • 30 Нафто

    21 2 Отговор
    От един тон нефт се получават 600л. бензин и 400л. нафта закръглено без да се броят мазута,маслата и т.н.
    Некога,дизели бяха камионите ,бусовете, селскостопанските машини и рядкост леките коли.Сега дизеловите леки коли,превишават бензиновите,съответно е превишено търсенето на нафта. Е за това нафтата е по скъпа от бензина.
  • 31 Продавач на боклуци

    15 3 Отговор

    До коментар #13 от "Трифон Зарезан":

    Струва ми се, че и бензина ти е скъп.Затова си карай на газ и не пиши глупости.
  • 32 Реститут

    8 14 Отговор

    До коментар #13 от "Трифон Зарезан":

    Имал съм и дизел,и бензин.А сега съм на батерии.Литиево-йонни.А скъсаните да карат на бензин,че е по-евтино.

    Коментиран от #34

  • 33 Широк специалист

    8 0 Отговор

    До коментар #29 от "ОБЕКТИВНИЯ":

    Вече е късно да четете! Да сте чели, когато е трябвало!
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 верно е пропаганда

    5 4 Отговор

    До коментар #25 от "ааа":

    Основен ремонт на дизеляк голф5 4000лв. Основен ремонт на Астра г 1200лв. Това лято и на двете двигателите само, че бяха маслояди. Верно е пропаганда, да знайш!!!

    Коментиран от #38, #41

  • 36 Мнение

    13 1 Отговор

    До коментар #1 от "Факт":

    Хаха, изказа се експерта по ДВГ?!
    А някаква аргументация, подкрепена с примери и факти, почиващи на анализи от данни?! Нещо?!

    С какво съвременните дизели отстъпват от съвременните бензинки?! Надеждност ли?!
    Сериозно?! Правил ли си ванос на БМВ, или ТСИ на ФВ?!

    А може би дизелите бълват отрови, пък бензините балкански въздух?!
    Наистина ли?!
    Пробвай да постоиш до работеща бензинка (дори съвременна чисто нова) в тясно междублоково пространство?!
    Може да припаднеш! А и вонята не се разсейва бързо!

    Т.нар. "дизелгейт", в страна с мин. обем на двигателя 3-3.5л, е все едно порно звезда да те осъди за клеветничество!!!

    А (както бе споменато), тежкотоварните машини и тях ли ще ги правите на бензин?!

    За мен най-добрата технология на ДВГ е именно съвременния дизел! Причината за това е, че за разлика от бензина, на дизелът не му трябва искра, за да работи нормално!!!
    Друг е въпросът, че на корпорациите не им допада фактът за милион км с един автомобил!!!
    Те искат чупливи продукти, за да си увеличават капиталите!!!
    Именно това е и причината за т.нар. изисквания за евро 6,7,8,9,10,... n!!!

    А за съвременните електрички изобщо не ми говорете!
    Погледнете с какво основно гориво се прави международния енергиен микс и тогава пак си помислете за електричките!!!

    Коментиран от #42

  • 37 Слава Украина

    21 3 Отговор
    Дизела в България е скъп заради зеления идиот . Всеки ден виждам в Русе стотици украински цистерни които изнасят дизел за украйна -без акциз ддс и не ясно дали плащат и останалото . По вероятно го плащаме ние за да са доволни краварите.
  • 38 Дойчен Кочен

    3 1 Отговор

    До коментар #35 от "верно е пропаганда":

    Искаш ли да си говорим за коли? Маани ги нашите боклуци!
  • 39 Видял

    13 0 Отговор
    Единствената причина дизела в момента да е по скъп е войната. Десетки цистерни ката ден влачат нафта за Украйна. Поне по 50/60 цистерни пътуват за там. Е как да е евтин. Затворете износа и цената мигом ще падне. А как ви звучи: украинската бойна техника воюва с/у Русия с руска нафта от Бургас.
  • 40 Един

    6 1 Отговор

    До коментар #28 от "Чудно как":

    Гърция не изнася за Украйна.
  • 41 Диване

    1 4 Отговор

    До коментар #35 от "верно е пропаганда":

    Дизел тройка на ауди с една турбина 230 кончета 600 хиляди без да е баран. От нов. Само в БГ. Около 100 хиляди в чужбина.
  • 42 Аргументи и факти

    4 3 Отговор

    До коментар #36 от "Мнение":

    Значи казваш:

    "А някаква аргументация, подкрепена с примери и факти, почиващи на анализи от данни?! Нещо?!"

    А после:


    "Друг е въпросът, че на корпорациите не им допада фактът за милион км с един автомобил!!!
    Те искат чупливи продукти, за да си увеличават капиталите!!!
    ...

    А за съвременните електрички изобщо не ми говорете!
    Погледнете с какво основно гориво се прави международния енергиен микс и тогава пак си помислете за електричките!!!"


    Това ли са ти аргументите и фактите срещу електрическия транспорт (не само леките автомобили)

    Да не твърдиш, че е чупливостта на електричките зависи от горивото с което се прави тока или пък автопроизводителите се интересуват от това? Напротив, просто не искат нечупливи автомобили, които не се нуждаят от обслужване, консумативи и поддръжка, дори когато са здрави.

    Транспортните фирми ще минат на ток веднага, след като им бъдат предложени подходящи алтернативи на настоящите им транспортни средства и зарядна инфраструктура именно заради надеждността им.

    Но на първо място е по-ниската себестойност на изминат километър, което е основополагащо за всеки транспортен бизнес.

    Това са аргументи и факти!
  • 43 Попай

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Бля бля,не става ясно от статията защо":

    При горивата 50 тона не е равно на 50 000 литра. Заради различната плътност 50 тона е равно на около 56-57 000 литра
  • 44 Още аргументи и факти

    3 0 Отговор
    Още един аргумент.

    Както транспортните фирми ще се стимулирани да заменят дизеловите влекачи с електрически, така и техните клиенти ще желаят стоките им да се транспортират с електрически камиони именно заради високите цени на горивата.

    Както транспортните фирми така и клиентите им могат да произвеждат собствена електрическа енергия, която да използват за транспорта на стоките.

    Една търговска база с площ 5000 квадратни метра може да инсталира върху покрива си 1000 киловата фотоволтаици, които да зареждат по 1 000 км на час камионите които товарят и разтоварват по рампите.

    Цената на такава централа е около 1 милион лв.

    За година тези фотоволтаици произвеждат около 1300 мегаватчаса електрическа енергия с които 40 т електрически камион може да измине 1,3 милиона километра, за които ще са му нужни 350 хиляди литра гориво, които струват над 1 милион лв. Инвестицията се връща първата година, а следващите 24-29 години в зависимост от това дали гаранцията е 25 или 30 години, камионите зареждат абсолютно безплатно тези над милион километра годишно.

    Е колко да падне цената на дизела за да е по-изгодно от безплатно?

    Добавете и 1,6 милиона километра гаранция на камиона и никакво обслужване на двигателя през това време, което също е важно камионът да е през цялото време по пътищата.

    Коментиран от #48

  • 45 Нео

    0 3 Отговор
    Суперкола е само на бензин
  • 46 Дедо

    2 2 Отговор
    Чета коментарите и ми е тъжно че няма друг такъв п....народ
    Дизела за сега няма алтрнатива и за това е скъп!
    .. я зи представете кораби, влакове и тирове на бензин или ток :)

    Коментиран от #47

  • 47 Дедо, в кой век живееш?

    3 2 Отговор

    До коментар #46 от "Дедо":

    Времето на парните локомотиви и кораби отдавна отмина!

    От миналия век има влакове на ток, вече има камиони на ток, а най-мощните кораби са атомните ледоразбивачи, които са с електрически двигатели.

    Тежкотоварните камиони ще са първите които ще преминат на ток и ще прехвърлят 50% от тези които се движат по пътищата много преди леките автомобили, защото е по-изгодно да превозват на ток.

    Корабите също в един момент ще преминат на ток, но няма да се захранват директно от батерии, а електродвигателите им ще се захранват с ток произведен от водород, защото има по-голяма енергийна плътност от батериите.
  • 48 Язе

    3 0 Отговор

    До коментар #44 от "Още аргументи и факти":

    Глупости на търкалета но за сметка на това големи търкалета.

    Коментиран от #51

  • 49 Тигър

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Факт":

    Дизела е киросин с ниско октаново число разбирачо. По тази логика самолетите не трябва да летят
  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Това ли са ти аргументите и фактите

    1 1 Отговор

    До коментар #48 от "Язе":

    Както виждаш аз говоря за реално неща с реални цифри и факти. Дали ти можеш да ги осмислиш и разбереш няма да променя нито фактите, нито реалността.

    С кое от написаното не си съгласен?
  • 52 стината

    4 0 Отговор
    Разликата в цената между дизела и бензина е защото всички ние при зареждането на колонката спонсорираме Украйна с по 50ст на литър . Вчера пак имаше 47 цистерни край базата на петрол.
  • 53 Томов

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Лъжат ви, глупаци":

    Нещо много бъркат за Гърция, не напразно бягат в България да пазаруват постоянно като говорим за качество и цени, но българина все мрънка
  • 54 това е

    0 0 Отговор
    Дискриминация