След няколко месеца на безкрайни увеличения шофьорите на бензинови автомобили забелязаха леко разхлабване на цената. Отдих, който обаче идва в много по-малка степен за тези, които имат дизелов автомобил, които продължават да страдат от луди сметки при всяко зареждане. Експлозията на цените на двете горива след пандемията има общ корен: поскъпването на основната им суровина, петролът. Оттам нататък обаче пътищата им се разделят.
Добре известен факт е, че Европа се нуждае от много повече дизел, отколкото може да произведе. Голяма част от това гориво (повече от една трета) продължава да пристига от Русия, но принудителното му излизане от уравнението - ЕС ще наложи вето на пристигането на руски петролни продукти, включително дизел, през февруари - дърпа цените към покачване. Към този недостиг, причинен от войната, се добавя и един структурен фактор: ускореното затваряне на рафинерии на Стария континент през последните години, много от тях предназначени за производство на дизел. Тези затваряния бяха оправдани от намаляващата им рентабилност - поне преди кризата.
„От всички руски петролни продукти дизелът е най-трудният за замяна“, казва Дейвид Уех, главен икономист в компанията за секторен анализ Vortexa, който припомня, че половината от дизела, купуван от Европа идва от гиганта Eurasian .
Руско вето зад ъгъла
„Когато ембаргото влезе в сила, Европа ще трябва да замени доставките на дизел, които сега пристигат от Русия. И ще направи това чрез увеличаване на собственото си производство, внасяйки повече барели от страни като Саудитска Арабия, Индия и Съединените щати“, казва Естебан Морено от Kpler, фирма, специализирана в енергетиката. В случая с бензина, от друга страна, краят на сезона на високо потребление в САЩ намали европейския износ и увеличи обемите в обращение в ЕС, което позволи известно отпускане на цените.
В коктейла от цените на дизела има и голям брой екзогенни елементи, като един такъв е цената на природния газ. Всички знаем, че той поскъпна десет пъти през последните две години, а той също има общо с нафтата. Защото водородът е ключов елемент в процеса на дестилация на дизела и за производството на дизелово гориво, метанът все още е от съществено значение. Но има и друго - предвид бруталното покачване на цените през последните месеци и необходимостта да се запазят запасите от природен газ за зимата , дизелът замества това гориво в електроцентралите, в промишлеността и дори в селското стопанство. А по-голямото търсене, знаете, почти винаги е синоним на по-високи цени.
Фактът, че структурата на автомобилния парк в основните страни от ЕС вде още е доминирана от дизеловите автомобили - много повече отколкото в Америка и Азия - където бензинът продължава да властва. Това, на свой ред засилва въздействието върху джобовете на потребителите. Към всички тези факти трябва да добавим и, че превозът на стоки по шосе в Европа също е много интензивен, а камионите се движат само с нафта, което също оказва възходящ натиск върху цялата верига и изостря инфлацията. Това е ефект на доминото: ако дизелът се повиши, на практика всичко поскъпва.
Много дизелови автомобили
Проникването на дизела е особено подчертано в испанския автомобилен парк: ако в Италия те са 45% от общия брой, а в Обединеното кралство са 40% —според данните на Kpler—, Испания е с близо 55% дизелови коли. А какво да кажем за Германия...
Връщането към началната точка с по-достъпни цени за дизела няма да е лесно. „Има много несигурност относно това какво ще се случи, когато забраната за внос от Русия влезе в сила“, посочва Марк Уилямс от британската консултантска компания Wood MacKenzie, прогнозирайки продължителна разлика в цените и на бензин и дизел. Поне в краткосрочен план. Междувременно, вярва той, капацитетът за рафиниране ще нарасне, при това в страни, като Нигерия, Мексико или Кувейт, където има няколко нови съоръжения, които избързват със сроковете за пускане. И много други насочват усилията си към дизела - днес много по-доходоносен - в ущърб на други дестилати, които ще помогнат да се запълни празнината, оставена от Москва.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Факт
Коментиран от #6, #7, #20, #36, #49
11:05 23.09.2022
2 Да бе
11:09 23.09.2022
3 Бля бля,не става ясно от статията защо
Коментиран от #19, #43
11:12 23.09.2022
4 КАТО СЕБЕСТОЙНОСТ
11:19 23.09.2022
5 Ники
11:19 23.09.2022
6 гост
До коментар #1 от "Факт":
Така е, куц кон със скъпа поддръжка!Коментиран от #15, #50
11:30 23.09.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Дизелът
Коментиран от #10
11:40 23.09.2022
9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Когато автопаркът беше основно бензинови коли - нафтата беше ТРИ пъти по-евтина от бензина ! Когато дизеларките спряха да тракат и пушат, автопарка се изравни и цените също! С навлизане на помпа-дюза и бързото подгряващите свещи дизелите , като по-икономични вече взеха връх и от "отпаден" продукт нафтата стана водещ , а цената по-висока ❗
Просто и ясно като утрин в планината ‼️
Няма ембарго, няма Путин , няма няма усукване по Килифарски ‼️
11:43 23.09.2022
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "Дизелът":
"Да, ама Не ❗" - както казваше Бай ПеткоКоментиран от #12
11:44 23.09.2022
11 откиване
12:17 23.09.2022
12 Ректификационна колона
До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Да ама да13:12 23.09.2022
13 Трифон Зарезан
Само като чуя тракането на 20 годишна кошница и ми се гади. Харесват се само на тия с плитките джобове, дето няма пари за гориво.
Чисто нова бензинова турбинка и разхода ми в левчета е по-добър от "икономичните" пушляци.
Коментиран от #16, #31, #32
13:20 23.09.2022
14 Лъжат ви, глупаци
Коментиран от #53
13:48 23.09.2022
15 Ал Тъпоне
До коментар #6 от "гост":
Купи си тогава кола на ток с евтина батерийка!13:51 23.09.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 кочо
15:50 23.09.2022
18 Последния Софиянец
Коментиран от #23
15:52 23.09.2022
19 ТОЧНО
До коментар #3 от "Бля бля,не става ясно от статията защо":
Писано много, но не стана ясно защо е по-скъпКоментиран от #21
15:56 23.09.2022
20 Аз съм
До коментар #1 от "Факт":
А сега започни да мислиш . Колко камиона има на друга технология , а колко селскостопански машини . Може и да е боклучива технология ,но към момента няма алтернатива 😉16:00 23.09.2022
21 Пазар
До коментар #19 от "ТОЧНО":
Защото заради кризата с газа масово се търси нафта кое не е ясно ТЪРСЕНЕ-ПРЕДЛАГАНЕ. Бензина се ползва само от леки коли, дизелът от какво ли не и не само МПСта.16:28 23.09.2022
22 Читател
17:10 23.09.2022
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 автоджамбазов
17:34 23.09.2022
25 ааа
Коментиран от #35
18:18 23.09.2022
26 Николай
19:19 23.09.2022
27 Въпрос и отговор
Това ще е така, докато камионите минат масово на ток и се появи излишък от дизел. Всеки един електрически камион по пътищата ще елиминира около 250 000 литра от търсенето на дизел.
19:57 23.09.2022
28 Чудно как
Иначе в БГ логиката е ясна - масовият недотам умен шофьор кара личен фритюрник (щото е тираджия/ камионджия/ бусаджия/ багерджия и краде нафта), в най-лошия случай си купува от горепосочените нафта "на далавера". И като скочи нафтата, недотам умните фирмаджии затегнаха контрола за крадене на нафта. И цената - в Космоса. Огромно търсене...
Остават малък процент бензинови автомобили, чиито недотам умни собственици са обзавели с газ (пропан-бутан, метанът не го коментираме). Че е на "далавера".
И нищожен процент, които имаме нещо в главите и караме на бензин. Който, вероятно поради факта, че не се търси, в момента е най-изгоден.
Коментиран от #40
20:03 23.09.2022
29 ОБЕКТИВНИЯ
БИ БИЛО ДОБРЕ ДА ЧЕТЕМ ПОВЕЧКО!
Коментиран от #33
20:33 23.09.2022
30 Нафто
Некога,дизели бяха камионите ,бусовете, селскостопанските машини и рядкост леките коли.Сега дизеловите леки коли,превишават бензиновите,съответно е превишено търсенето на нафта. Е за това нафтата е по скъпа от бензина.
20:41 23.09.2022
31 Продавач на боклуци
До коментар #13 от "Трифон Зарезан":
Струва ми се, че и бензина ти е скъп.Затова си карай на газ и не пиши глупости.20:42 23.09.2022
32 Реститут
До коментар #13 от "Трифон Зарезан":
Имал съм и дизел,и бензин.А сега съм на батерии.Литиево-йонни.А скъсаните да карат на бензин,че е по-евтино.Коментиран от #34
20:47 23.09.2022
33 Широк специалист
До коментар #29 от "ОБЕКТИВНИЯ":
Вече е късно да четете! Да сте чели, когато е трябвало!22:20 23.09.2022
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 верно е пропаганда
До коментар #25 от "ааа":
Основен ремонт на дизеляк голф5 4000лв. Основен ремонт на Астра г 1200лв. Това лято и на двете двигателите само, че бяха маслояди. Верно е пропаганда, да знайш!!!Коментиран от #38, #41
23:50 23.09.2022
36 Мнение
До коментар #1 от "Факт":
Хаха, изказа се експерта по ДВГ?!А някаква аргументация, подкрепена с примери и факти, почиващи на анализи от данни?! Нещо?!
С какво съвременните дизели отстъпват от съвременните бензинки?! Надеждност ли?!
Сериозно?! Правил ли си ванос на БМВ, или ТСИ на ФВ?!
А може би дизелите бълват отрови, пък бензините балкански въздух?!
Наистина ли?!
Пробвай да постоиш до работеща бензинка (дори съвременна чисто нова) в тясно междублоково пространство?!
Може да припаднеш! А и вонята не се разсейва бързо!
Т.нар. "дизелгейт", в страна с мин. обем на двигателя 3-3.5л, е все едно порно звезда да те осъди за клеветничество!!!
А (както бе споменато), тежкотоварните машини и тях ли ще ги правите на бензин?!
За мен най-добрата технология на ДВГ е именно съвременния дизел! Причината за това е, че за разлика от бензина, на дизелът не му трябва искра, за да работи нормално!!!
Друг е въпросът, че на корпорациите не им допада фактът за милион км с един автомобил!!!
Те искат чупливи продукти, за да си увеличават капиталите!!!
Именно това е и причината за т.нар. изисквания за евро 6,7,8,9,10,... n!!!
А за съвременните електрички изобщо не ми говорете!
Погледнете с какво основно гориво се прави международния енергиен микс и тогава пак си помислете за електричките!!!
Коментиран от #42
23:52 23.09.2022
37 Слава Украина
05:20 24.09.2022
38 Дойчен Кочен
До коментар #35 от "верно е пропаганда":
Искаш ли да си говорим за коли? Маани ги нашите боклуци!06:03 24.09.2022
39 Видял
08:52 24.09.2022
40 Един
До коментар #28 от "Чудно как":
Гърция не изнася за Украйна.08:58 24.09.2022
41 Диване
До коментар #35 от "верно е пропаганда":
Дизел тройка на ауди с една турбина 230 кончета 600 хиляди без да е баран. От нов. Само в БГ. Около 100 хиляди в чужбина.09:12 24.09.2022
42 Аргументи и факти
До коментар #36 от "Мнение":
Значи казваш:"А някаква аргументация, подкрепена с примери и факти, почиващи на анализи от данни?! Нещо?!"
А после:
"Друг е въпросът, че на корпорациите не им допада фактът за милион км с един автомобил!!!
Те искат чупливи продукти, за да си увеличават капиталите!!!
...
А за съвременните електрички изобщо не ми говорете!
Погледнете с какво основно гориво се прави международния енергиен микс и тогава пак си помислете за електричките!!!"
Това ли са ти аргументите и фактите срещу електрическия транспорт (не само леките автомобили)
Да не твърдиш, че е чупливостта на електричките зависи от горивото с което се прави тока или пък автопроизводителите се интересуват от това? Напротив, просто не искат нечупливи автомобили, които не се нуждаят от обслужване, консумативи и поддръжка, дори когато са здрави.
Транспортните фирми ще минат на ток веднага, след като им бъдат предложени подходящи алтернативи на настоящите им транспортни средства и зарядна инфраструктура именно заради надеждността им.
Но на първо място е по-ниската себестойност на изминат километър, което е основополагащо за всеки транспортен бизнес.
Това са аргументи и факти!
09:22 24.09.2022
43 Попай
До коментар #3 от "Бля бля,не става ясно от статията защо":
При горивата 50 тона не е равно на 50 000 литра. Заради различната плътност 50 тона е равно на около 56-57 000 литра10:05 24.09.2022
44 Още аргументи и факти
Както транспортните фирми ще се стимулирани да заменят дизеловите влекачи с електрически, така и техните клиенти ще желаят стоките им да се транспортират с електрически камиони именно заради високите цени на горивата.
Както транспортните фирми така и клиентите им могат да произвеждат собствена електрическа енергия, която да използват за транспорта на стоките.
Една търговска база с площ 5000 квадратни метра може да инсталира върху покрива си 1000 киловата фотоволтаици, които да зареждат по 1 000 км на час камионите които товарят и разтоварват по рампите.
Цената на такава централа е около 1 милион лв.
За година тези фотоволтаици произвеждат около 1300 мегаватчаса електрическа енергия с които 40 т електрически камион може да измине 1,3 милиона километра, за които ще са му нужни 350 хиляди литра гориво, които струват над 1 милион лв. Инвестицията се връща първата година, а следващите 24-29 години в зависимост от това дали гаранцията е 25 или 30 години, камионите зареждат абсолютно безплатно тези над милион километра годишно.
Е колко да падне цената на дизела за да е по-изгодно от безплатно?
Добавете и 1,6 милиона километра гаранция на камиона и никакво обслужване на двигателя през това време, което също е важно камионът да е през цялото време по пътищата.
Коментиран от #48
10:25 24.09.2022
45 Нео
21:55 24.09.2022
46 Дедо
Дизела за сега няма алтрнатива и за това е скъп!
.. я зи представете кораби, влакове и тирове на бензин или ток :)
Коментиран от #47
22:27 24.09.2022
47 Дедо, в кой век живееш?
До коментар #46 от "Дедо":
Времето на парните локомотиви и кораби отдавна отмина!От миналия век има влакове на ток, вече има камиони на ток, а най-мощните кораби са атомните ледоразбивачи, които са с електрически двигатели.
Тежкотоварните камиони ще са първите които ще преминат на ток и ще прехвърлят 50% от тези които се движат по пътищата много преди леките автомобили, защото е по-изгодно да превозват на ток.
Корабите също в един момент ще преминат на ток, но няма да се захранват директно от батерии, а електродвигателите им ще се захранват с ток произведен от водород, защото има по-голяма енергийна плътност от батериите.
10:58 25.09.2022
48 Язе
До коментар #44 от "Още аргументи и факти":
Глупости на търкалета но за сметка на това големи търкалета.Коментиран от #51
19:37 25.09.2022
49 Тигър
До коментар #1 от "Факт":
Дизела е киросин с ниско октаново число разбирачо. По тази логика самолетите не трябва да летят21:45 25.09.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Това ли са ти аргументите и фактите
До коментар #48 от "Язе":
Както виждаш аз говоря за реално неща с реални цифри и факти. Дали ти можеш да ги осмислиш и разбереш няма да променя нито фактите, нито реалността.С кое от написаното не си съгласен?
08:50 26.09.2022
52 стината
15:51 23.11.2022
53 Томов
До коментар #14 от "Лъжат ви, глупаци":
Нещо много бъркат за Гърция, не напразно бягат в България да пазаруват постоянно като говорим за качество и цени, но българина все мрънка07:57 24.11.2022
54 това е
14:10 12.01.2023