Last news in Fakti

30 Март, 2002 00:00 16 188 8

Lada Niva

  • лада нива-
  • ваз 2121

Бившият Съветски съюз винаги може да разчита на няколко експортни стоки, чието реноме в чужбина да закърпи валутния резерв на грамадната страна. Освен износа на черен хайвер, автомати Калашников и революционни леви идеи обаче, в продължение на повече от 25 години един руски всъдеход намира радушен прием както в страните от Третия свят, така и в прогнилия Запад. Противно на всякаква логика пипонестата джипка продължава да се харчи добре независимо от примитивната си конструкция, катастрофалното ниво на комфорта и вечните обещания за модерен наследник. Още по-стряскащо за здравия разум звучат цените на употребяваните екземпляри - особено на фона на изобилието от всъдеходи-втора ръка от какви ли не марки. Както с почти всичко, произведено в Русия, обяснението на този феномен се корени в несравнимо по-евтината поддръжка, която изисква Лада Нива. Заслуга за имиджа є имат също великолепните всъдеходни качества и непретенциозната механика, чиито сходства с останалите автомобили на ВАЗ улесняват значително обслужването. Ето защо не е изненадващо, че джипката с аграрно име про­дължава да се търси у нас, а цените поч­ти не зависят от възрастта на колата. Не са редки случаите, когато някои собственици успяват да вземат на "Нивата" си повече пари, отколкото са дали при покупката.

През годините на дългата си кериера всъдеходът на Лада претърпява твърде незначителни промени. Едва през 1992 г. стандартният 1 600-кубиков двигател от ВАЗ 2106 е заменен от по-"съвременен" с обем 1.7 литра. Година по-късно на модернизация е подложена и каросерията. Промените включват нови задни светлини, чиято форма позволява бордът на багажника да достигне до бронята и така да улесни значително достъпа до товарното пространство. Освежен е и интериорът - приборният панел става четвъртит, а седалките от 2106 отстъпват място на по-ергономични. От 1995 г. насетне за експортните модификации се предлага 1.9-литров дизел на Peugeot с 64 к.с.

Всичко останало в механиката и ергономията на Нива остава на ниво от 1977 г., когато моделът е показан за пръв път пред публика. Пос­тоянното задвижване на четирите колела и максималното унифициране на възлите с други модели на ВАЗ все така радва почитателите на евтиния оф-роуд, а за много автомобилисти с по-скромни въз­можности в регионите с недобре развита и поддържана пътна мрежа руският джип остава оптимално решение.
След толкова години по родните шосета слабите места на Лада Нива отдавна не са тайна. Същото важи и за положителните качества. Въпреки това, енциклопедичната истина, че руският инженеринг е в състояние винаги да изненада, важи в пълна сила и при ВАЗ 2121. Качеството на автомобилите например изобщо не зависи от годината на производство. Препатили дори съветват да се отдава предпочитание на по-стари коли, отколкото на такива от началото на 90-те. В крайна сметка, по отколешна социалистическа традиция купувачът трябва да разчита и на "партидата". Въпреки то­ва, кандидат-собствени­кът може да заложи на някои основни моменти в огледа на избрания екземпляр и така да си спести главоболия.

Невралгична точка в руския всъдеход се явява трансмисията. Постоянното задвижване на четирите колела опростява конструкцията, но и я подлага на значително по-висока амортизация при използване на обикновена настилка. Раздатъчната и скоростната кутия са "разделени", а вър­тящият момент между двете се предава от къс шарнирен вал. Именно на него се дължи характерното виене на всички Ниви. Почти симфоничният шумов фон, с който руският джип бомбардира слуха, често пречи да се установят проблеми с някой от възлите по ходовата част. При оглед обаче трябва да се направи всичко възможно за долавянето на неестест­вени звуци. Лагерите на всички ко­лела и особено предните например понякога не издържат и 35 000 км. Причина за ранното им излизане от строя мо­же да бъде и пренатягане в за­вода-производител. Слаби са съ­що шарнирите на предния мост. Недостатъкът е конструктивен. След около 50 000 нерядко са появява "биене" в кардана, в резултат на което се повреждат шарнирните връзки. Изобщо повечето от възлите страдат от преждевременна умора на материалите и съответната амортизация. Като относително безпроблемна може да се квалифицира единствено раздатъчната кутия.

Задвижването на газоразпределителния механизъм на двигателя от верига не бива да успокоява кандидат-купувача. Практиката показва, че след 50-ина хил. км обикновено се налага обтягането є. В противен случай обтегачът, който пък от своя страна нерядко се нуждае от смяна на 20 000 км, лесно може да се повреди. Собственикът отново трябва да напряга слуха си, за да избегне по-солидни капиталовложения. Гарнитурата на цилиндровата глава започва да пропуска след пробег от около 80 000 км. Горе-долу тогава става ясно също дали "пар­тидата" е добра - ако не се усеща умора на двигателя, купувачът е извадил късмет.

Сред останалите възможни ремонти, които грозят семейния бюджет, най-сериозни са проблемният стартер (50 000 км), водната (70 хил. км) и горивната помпа (60 000 км). Карбураторът на автомобилите с 1.6-литров двигател постоянно се нуждае от регулировки, защото иначе разходът придобива астрономически величини. Понякога в остър завой нивото на горивото в камерата му пада. Трошат се пластмасовите елементи в дистрибуторната капачка, подаването на искра става хаотично. От недостатъци стра­да и 1.7-литровият мотор. Неувереното ускорение и тласъците се елиминират само след съответния реглаж на впръскващата система. Течовете на охладителна течност също не са редки.

Повишено внимание изисква сцеплението на Нива. Съединителят не е много издръжлив и лесно може да изненада собственика с раходи след има-ня­ма 20 000 км. След още толкова се обажда и зъбното колело на главното предаване. Кормилното управление на Нива отдавна си е спечелило славата на един от най-добрите уреди за подготовка за конкурса "Мистър Олимпия". Ос­вен че из­исква исполински сили, управлението е неточно, а механизмът се износва след около 75 хил. км. Спирачките също показват "характер". Блокирането на някое от колелата при спиране е обичайно явление, а предните накладки се износват бързо. След пробег от около 35 хил. км задните барабани нерядко се деформират. Спирачните механизми се разрегулират самоволно.

На комфорта при всъдеходи като Нива рядко се обръща внимание. Руската джипка обаче бие всички рекорди по дървена возия. Въпреки това липсата на елементарни удобства и първобитното ниво на ергономията далеч не са най-фрапиращите недостатъци на каросерията. Купето старее много бързо. След едва три-четири години експлоатация по долната част на вратите, над задното стъкло и рамките на прозорците са появява ръжда. Лаковото покритие е нанесено неравномерно и на петна. Продължителността на живота на уплътненията зависи изцяло от серията. Бравите на вратите работят зле и се износват учудващо рано. Качеството на сглобката пък е под всякаква критика - салонът скрибуца неистово, страничните стъкла могат да "пропаднат" във вратите, отворите на вентилационната система блокират, а въздухопроводите под таблото се разкачат. Ре­гули­ровките на седалките из­искват "чалъм", тапицерията им е крехка и с калпави шевове. Качеството на пластмасовите детайли също влудява не по-малко от зле прикрепените обшивки на вратите.

Разбира се, съвсем не е задължително всяка Лада Нива да страда от всички изброени недостатъци накуп. При избор на употребяван екземпляр кандидат-купувачът трябва да се поинтересува в какви условия преимуществено е използван, като не забравя, че заради конструктивните си особености руският всъдеход се амортизира много повече при експлоатация по нормални пътища. ВАЗ 2121 остава най-евтиният автомобил с повишена проходимост на пазара и съвсем не е лишен от достойнства. Особено колите, произведени в сряда :)

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Vanko

    18 1 Отговор
    Stresna me iako no naistina za v gorata 6te sloji v malkia si djop i dale4 po skupi luksozni vsedehodi.Predpolagam 4e kefa ot karaneto i v prese4en teren 6te e mnogo po goliam ot drug po skup vsedehod za6toto po malko 6teti puka za neia.
  • 2 .kjnbvnx

    15 0 Отговор
    imam go i znam za kakvo stava vapros ot kade mu kaje6 ot tam minava
  • 3 krasimir dragiev

    9 1 Отговор
    tova e varha na sladoleda
  • 4 :)))))

    2 3 Отговор
    Vie mai ne ste karali drug djip . Az imam tri ladi :) znam za kakvo stava na vapros , edin 4as karash i dva dena remonti. Nikoi da ne se zadlojdava. Kupuva se za6toto e eftina za podrashka. :):):):))))))))
  • 5 velizar

    6 0 Отговор
    abe 4ako e sa kopuva 4e e evtin iska6 li da ti pokaja
    po skapite koga 6a go posledvat
  • 6 Борис

    5 1 Отговор
    Абе, че има малки дефекти има, за няма и половин година, като се пребара всичко по нея, няма равна, по гората, не ти БМВ, Нисани, и тем подобни Паркетници, а колкото до поддръжката е най-евтината, един съединител на Нисан почва от 300 лева, а на ладата за 80-90 лева имаш притискателен + Феродов диск, закакво говорим??Вярно е, че и удобствата не са и кой знае какви, но аз съм ги вдигнал, седалки от Форд отпред, а отзад си е щатската седалка която си е добре..
    И опираме до разхода на гориво, след като сложих АГУ на нашата, разхода падна до 11/100 извън градско, вярно, много е, но пък си е кеф, обиколил съм цялата Рила, където има пътища и където няма, няма спиране, където се качвам аз с нея, там много малко джипки успяват да се качат, но ако задкормилното устройство, ако умее да я "ВАБИ", да я тъни през по лошите места няма спиране..Задна не знае..
    За една година по чукалите без спиране, съм направил един по сериозен ремонт и той е смяна на съединител.Другото са ъпдейти..
  • 7 vaseto

    1 0 Отговор
    pi4ove as sam ot 7 gotini lovetz vav ispania i imah navara i patrul no predi okolo godina si kypih lada niva i naistina 4e sas neia se katera kadeto iskam
  • 8 Пепеляшка

    1 0 Отговор
    Лада Нива(Урбан) е много проходим истински джип