10 съвета на auto.bg при покупка на електрически автомобил

21 Юни, 2025 09:44 3 078 34

  • auto.bg-
  • покупка на електрически автомобил-
  • съвети

На какво да обърнете внимание, ако обмисляте смяна на ДВГ с електромобил

10 съвета на auto.bg при покупка на електрически автомобил - 1
Снимка: Shutterstock

Електрическите автомобили вече не са екзотика. Все повече шофьори у нас обмислят преминаване към електромобил – заради ниските експлоатационни разходи, екологичните предимства и усещането за тиха, модерна мобилност. Но за да направите наистина добра покупка, е важно да подходите информирано. Ето 10 практични съвета от auto.bg, които ще ви помогнат да изберете правилно – независимо дали купувате първия си електромобил или вече имате опит.

1. Определете реалните си потребности от пробег

Започнете с въпроса: колко километра изминавате средно на ден? Ако карате основно в града, пробег от 150–200 км е достатъчен. Но при чести пътувания извън града потърсете модел с по-голям капацитет на батерията. Имайте предвид, че при ниски температури пробегът намалява (понякога с над 25%), особено ако използвате отопление или карате с висока скорост. Затова не избирайте електромобил „на ръба“ – планирайте резерв, когато разглеждате обявите за електромобили в auto.bg.

2. Проверете състоянието на тяговата батерия

Батерията е ключовият и най-скъп компонент. При употребявани електромобили задължително проверете:

  • Оставащ капацитет (State of Health – SOH)
  • Гаранционен статус
  • История на зарежданията

Поискайте диагностичен отчет или направете проверка със специализиран OBD инструмент. Сравнете отчетения капацитет с фабричния – това ще ви покаже реалния остатъчен пробег.

3. Осигурете възможност за зареждане

Най-удобно е, ако разполагате с домашна зарядна точка (например wallbox). Зареждането от стандартен контакт е бавно и не е препоръчително в дългосрочен план заради времето и натоварването на инсталацията, но само по себе си не е вредно за батерията.

Ако ще разчитате на публична мрежа:

  • Проверете къде са най-близките AC и DC зарядни станции.
  • Уверете се, че автомобилът поддържа съвместим стандарт. За бързо DC зареждане това най-често е CCS, докато за бавно AC зареждане доминиращият стандарт в Европа е Type 2.
  • Вижте каква е мощността на бордовото AC зарядно (6–11 kW обикновено) – колкото по-висока, толкова по-бързо ще зареждате на публични AC станции.

4. Изчислете реалните разходи

Зареждането на електромобил струва около 2–3 лв. на 100 км, ако използвате нощна тарифа. При платени DC станции цената може да е по-висока. Поддръжката също е по-достъпна – без смяна на масло, филтри или съединител.

Важно е да знаете, че:

  • Гумите могат да се износват по-бързо заради по-голямото тегло и мигновения въртящ момент.
  • Спирачните накладки, обратно, често се износват по-бавно благодарение на регенеративното спиране, което щади механичните спирачки.
  • Компонентите по окачването се износват както при всяка друга кола.

5. Използвайте данъчни и регулаторни облекчения

Електромобилите в България ползват:

  • Освобождаване от пътен данък
  • Безплатно паркиране в зони в големите градове
  • ДДС облекчения за юридически лица при покупка

Следете и за бъдещи програми за субсидии, тъй като ситуацията с държавна подкрепа е динамична и може да се промени.

6. Направете пробно шофиране

Електромобилът има различна динамика – мигновен въртящ момент, тиха работа и специфично регенеративно спиране. Уверете се, че поведението на автомобила ви допада. Пробвайте различни режими и обърнете внимание на комфорта, реакцията на педала и работата на отоплението (особено през зимата).

7. Проверете сервизната история и техническото състояние

За вносни и употребявани електромобили:

  • Проверете VIN за история на произшествия.
  • Проверете за следи от корозия или наводнение – последното е особено опасно за батерията.
  • Направете технически преглед на електронните системи, зарядното устройство и батерията.

Много сервизи вече предлагат специализирана диагностика за електромобили.

8. Проверете наличността на сервиз и резервни части

Изберете марка с присъствие в България и осигурена сервизна поддръжка. При редки или вносни модели части могат да се чакат дълго. Поинтересувайте се за:

  • Цена и наличност на резервни клетки за батерията или цяла батерия.
  • Възможност за ремонт или рециклиране на батерия.
  • Квалифицирани сервизи във вашия регион, които разбират от електрически автомобили.

9. Обмислете остатъчната стойност

Електромобилите губят стойност по-бавно от бензиновите, но състоянието на батерията е ключов фактор за цената при препродажба. Модел с доказана издръжливост и добра инфраструктура за поддръжка ще се продава по-лесно след 5–7 години.

10. Разгледайте обявите на auto.bg

Разгледайте обявитете в auto.bg, където ще откриете богат избор от нови и употребявани електромобили. Филтрирайте по капацитет, пробег, зарядна система и сравнете реалните предложения на пазара.

Електромобилът не е просто транспорт – той е технологично решение с икономически и екологичен ефект. Подгответе се, питайте, сравнявайте. Правилният избор ще ви донесе не само спестени разходи, но и удоволствие от шофирането в нова ера на мобилност.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фон дер Миндер

    34 12 Отговор
    Единственият смислен съвет, когато говорим ел. автомобили, е .... Не си купувайте тостери!!!
  • 2 Аве

    21 11 Отговор
    Без пари да ги дават върху бомба с напалм, не сядам!

    Коментиран от #32

  • 3 Гост

    31 10 Отговор
    Къде е сметката?
    Да не си купя някоя кола на газ за 5 бона и да карам за по 8 лв/100 км, а да дам 50 000 за електричка, за да ме возела за 2-3 лв/100 км, и то само ако уцеля нощна тарифа или безплатна станция, която ще е запазена само за мен?

    Коментиран от #13

  • 4 Гост

    15 10 Отговор
    Мантрата с рекуперативното спиране утече отдавна.
    Спирачният ефект е същият, като да спираш с ДВГ на скорост. Няма разлика в кафенето на накладки те.
    Но пък по-тежката електричка си ги износва повече.

    Коментиран от #16

  • 5 Гост

    16 4 Отговор
    Прибавете към цената и втора - за домашна зарядна станция.
    Носете си я с вас на почивките или си търсете хазяи с такава.
  • 6 Гост

    20 6 Отговор
    Каква е динамиката на електричката, като наближи минимумът на батерията?
    ДВГ поддържа една и съща динамика от пълен до сух резервоар.
  • 7 Васил

    27 3 Отговор
    Зареждането на зарядна станция е 80 ст на KW/H при батерия от 70 kw/h ще струва 56 лева и най много да минете 400 километра в най добрият случай и това излиза по 14 лева на на 100 километра егати далаверата.
  • 8 Гост

    10 6 Отговор
    Точно по-скъпият електромобил го прави дългосрочна инвестиция. Не е като кола с ДВГ, да го сменяш през пет години.
    Всички знаем, как вървят цените на електромобили на старо. Всеки бяга от старата батерия, особено ако е на повече от пет години.
  • 9 Съвет

    24 3 Отговор
    Не купувайте
  • 10 Порно

    20 6 Отговор
    Електричка "нов внос" е набутвация. Първо проверете колко струва нова батерия. Дори и батерията да е в добро състояние, бързо ще почне да се влошава. На обществени зарядни цената е между 75 и 90 ст. на квч, при разход в града между 16 и 20 квтч на 100 км градско. При 130 кмч разхода е двоен. Единствената електричка която съм заглеждал е Рено 5, воден най вече от носталгия, пък и колата е с хубав дизайн. Но като ни изръчкат на свободния пазар на тока, ще е все едно къде зареждаш.
  • 11 Гост

    19 4 Отговор
    Съвет 11:
    Бройте до 1000, изпийте 3 бутилки алкохол, и ако още не сте размислили, ами..., съжаляваме!
  • 12 Пич

    21 4 Отговор
    Само един съвет - Бееегааай.....
  • 13 Съдията Дред

    7 9 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    Кола на газ за 5 бона ще те закара от точка А до точка Б на изгодна цена , но удоволствие никакво. В същото време с Октавия дизел или Корола хибрид за 50 бона нова, ще имаш 300 000 км и години безпроблемно шофиране, с удоволствието да караш нова кола. А , забравих, не е премиум, извинявай. Въпреки че не разбирам какъв премиум е мерц на повече от четвърт век, ама кой съм аз

    Коментиран от #19, #21, #28

  • 14 Гост

    15 4 Отговор
    Съвет 11.Карайте си петролния автомобил.Не Ви трябва котка в чувал.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Хм...

    11 3 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Спирането с ДВГ няма нищо общо със спирането с рекуперацуя при електеически автомобил. Подозирам, че дори не си се качвал на електричка.
  • 17 ои8уйхътгрф

    12 6 Отговор
    Неща които ще се променят в следващите 2-3 години:

    - премахва се нощната тарифа на тока
    - излизате на свободния пазар за ток
    - безплатното паркиране изчезва
    - плащането на данък се връща
    - кирия за фирмите няма да има
    Дори и само половината неща да се променят електрокара става нерентабилен...

    За ония клоун с дъртото недуразумение на газ- нема се плашиш, ама забраната за автомобили под Евро 5 изобщо да стъпват в града ще бъде въведена през 2029г. НАВСЯКЪДЕ у пробитият ви ЕС... Задачата е до 2035г. или да карате кола не по-стара от 7 години, или да ходите пеша

    Коментиран от #22, #27

  • 18 БайБоцимир

    11 7 Отговор
    Няма по-добър автомобил за шофиране в градски условия от електрическият! Особено ако се запази предимството за безплатното паркиране и все пак имате къде да зареждате у дома. Колата е тиха, разходите за поддръжка са ниски, приятна за каране само с един педал. При такива условия на шофиране нямам съмнения, че ще изкара 300-400 хил. км без проблеми с батерията и ще надживее голяма част от миризливите немски кошници. Забраеяш за масла, филтри, ремъци, помпи, че дори и за дискове и накладки. Но тези калкулации са за хора с поне средно ниво на интелигентност.

    Коментиран от #20

  • 19 Принципно си прав

    9 4 Отговор

    До коментар #13 от "Съдията Дред":

    Но в момента кола за 5 бона е абсолютен дарак. Поне още 2х5 бона, за да я вкараш в час. Читава кола у нас не може да се намери за по-малко от 20к, а и там няма гаранция.Говорим за читава кола от типа качваш се и караш.
  • 20 ои8уйхътгрф

    7 7 Отговор

    До коментар #18 от "БайБоцимир":

    Почти си прав, ама не съвсем...

    За градско електрокара е идеален, спор няма... Но САМО ако имаш къде да го зареждаш вечер- колко зарядни станции си видял досега дето да са инсталирани по новите сгради дето се строят? Май клони към 0 цифрата, нали... Това беше Проблем №1, сега да видим №2- колко семейства могат да си позволят да платят едни 50+бона за стриктно градски електрокар? Май много малко...

    Горното води до следният извод- взимате си един плъг-ин хибрид с реален пробег на ток поне 80км. (да ви стига в града за деня) дето да зареждате от контакта и сте готови... Хем имате електрокар за в града, хем ви е евтино, хем имате нормална кола с която да отидете където ви е кеф без да ви пука при разход 6-7/100 бензин...
    Едно Mitsubishi Eclipse Cross PHEV струва в магазина около 60 бона и спокойно прави 65км. на ток в града и дава разход под 7/100 на дълъг път- обясни ми що да си купя примерно Рено 5 на ток за 50+ бона вместо такъв хибрид?

    Коментиран от #23

  • 21 Сър Мастър Бейтс

    8 1 Отговор

    До коментар #13 от "Съдията Дред":

    Тойота Корола хибрид с голямия 2 литров двигател на 5тата година почна да губи антифриз. В Тойота викат "Проблемната част е с гаранция 3 години и за съжаление не се покрива от общата 6 годишна гаранция, вижте си договора. Цена на ремонта - 4 хил. лева" Възможно е да е изолиран случай, но Тойота не е това, което беше до към 2010 година.

    Коментиран от #24

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Градски електрокар

    4 6 Отговор

    До коментар #20 от "ои8уйхътгрф":

    421 км, 0 лв (Free Tesla Supercharging), 0 зареждания, 130 км/ч - къде са тия градове по 400 км магистрала?

  • 24 ои8уйхътгрф

    5 0 Отговор

    До коментар #21 от "Сър Мастър Бейтс":

    Хич не е изолиран случай ама никой не чете гаранцията преди да купи колата... Моята кола е с 5 години ПЪЛНА гаранция и БЕЗ ОГРАНИЧЕНИЕ в пробега- какво пише обаче:

    - колата трябва да се обслужва само от дилъра разбира се
    - при установено нормално износване детайла се заменя за МОЯ сметка. Важната част е там кое е "нормално" износване...

    За тампони, шарнири, накрайници, амортисьори и де що е окачване "нормално износване" е СЛЕД 100 000км. - преди това по гаранция. Дискове- същото...
    Накладки- дори и те имат гарантиран пробег от 30 000км., ако свършат по-рано ми ги сменят безплатно.
    Акумулатор- 4 години след датата на производство на автомобила (която е да кажем 4-6 месеца преди продажбата му), но НЕ ПО-МАЛКО от 36 месеца
    Тръбите на ауспуха- до 200 000км. са в гаранция ако няма видими следи от удари по тях...
    Охладителна система (вкл. маслен топлообменник)- в гаранция до 200 000км...
    Роботизирана кутия- ако не е прегрявана и т.н. (комп. си казва всичко) имам пълна гаранция до 250 000км...
    Алтернатор, стартер, климатик и общо взето всичко останало под капака- 150 000км. гаранция
    Седалки- тапицерия 120 000км., механизми (ел. задвижване, подгрев, вентилация и масаж)- 150 000км.
    Цялата електроника и мултимедия в купето- 5г. гаранция
    Двигател- 5г. пълна гаранция БЕЗ ЛИМИТ в пробега

    По същество "пълната" гаранция от 5 години, не е съвсем пълна... Но всичко е в пъти по-добре от това да ти умре "умната част" на ДСГ-то на 34 000км. и да ти к

    Коментиран от #25

  • 25 ои8уйхътгрф

    6 0 Отговор

    До коментар #24 от "ои8уйхътгрф":

    ...
    По същество "пълната" гаранция от 5 години, не е съвсем пълна... Но всичко е в пъти по-добре от това да ти умре "умната част" на ДСГ-то на 34 000км. и да ти кажат "НЕ Е гаранционен случай"... Дилъра ремонт не прави, а сменя цялата кутия- честито, дължите хубава 5-цифрена сума...

    Коментиран от #30

  • 26 Ае батерии, материи

    1 7 Отговор
    Взимаш си само слипове и талк, че ше има ръце потни, гащи пълни..

  • 27 БГ ТОК ⚡🇧🇬 патриот

    3 7 Отговор

    До коментар #17 от "ои8уйхътгрф":

    Давай 6 бона за гориво и ремонти на година пък после обяснявай кое е рентабилно.

  • 28 това е КОЛА

    1 6 Отговор

    До коментар #13 от "Съдията Дред":

    Какви 300 хил.? 300 хил. само им слягат накладките на 3-фазните коли.
    S-ката е с алуминиево купе и окачване, вечен индукционен мотор и батерия.
    2 млн. км са нищо. За 12 години колата ти купува 2 мезонета в Лозенец

    Коментиран от #29

  • 29 КОЛА

    2 6 Отговор

    До коментар #28 от "това е КОЛА":

    Снимката е от Парадайс мол

    Коментиран от #33

  • 30 Сър Мастър Бейтс

    6 2 Отговор

    До коментар #25 от "ои8уйхътгрф":

    DSG=VW=Не пипаш, освем ако умишлено не искаш да побелееш преждевременно. Не знам каква ти е колата, но тази гаранция звучи доста разумно. За мен новата кола е финансова набутвация. Проблема е, че преди човек можеше да си купи 10 годишна кола и при добър късмет да я кара още 10-15 години. Просто ресурса на колите беше друг. Колкото и да не ми се иска може и да ми се наложи да купя нова в бъдеще. Но дотогава (или докато не ги забранят) си карам старите коли.
  • 31 Кмета

    4 0 Отговор
    Нито са по-екологични,нито по-евтини,но някои трябва да печели на гърба на наивниците.
  • 32 Коментиращ

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Аве":

    А ето и съветите:

    1. Не си купувайте таблет на колела, зареждан от ток на въглища!
    2. Не вярвайте на Урсула и антизелената сделка, целяща контрол над масите!
    3. Не вярвайте на Макрон, Стармър, Мерц и другите марионетки на шорош и аверите му!
    4. Завишените нива на СО2 НЕ са доказателство за първопричина за повишаващите се температури по земята, но са инструмент за контрол от кукловодите на Урсула и другите като нея, над обикновените хора!!!
    5. Когато напечаташ 40 трилиона дълг и притежаваш шепа безволеви марионетки (ЕС, Япония и др), съвсем естествено е да им връчиш своите дългове на тях!
    Как ще стане това?! Ами блокираш им търговията с Русия, а ти продължаваш да търгуваш с нея, докато на марионетката оставяш пак руски ресурси, но от посредник с надценка! Налагаш им санкции, блокираш евтиния петрол от Иран и хооп готово!
    6. Когато съпругът на урсулица е пряко свързан с шитзер, а тя баба яга се прави на ни лук яла ни мирисала, ел автомобилите са ви последния проблем в живота!
    7. Когато бг медиите се хвалят за спонсориране от правителството с народна пара, за реклама на еврото, тогава ел автомобилите са ви важни колкото диетата на някоя "звездЪ" от бг риалититата (тв зомбификаторите), щото скоро може да нямате ток и за джиесемите си ,па кво остава за друго!
    8. Когато ви спрат тецовете (заради сделката с кромид), когато ви спрат Аец (заради експеримент от Уестингхаус), тогава изобщо няма да ви е до ел автомобил!
    9. Когато пуснат потребителите на св

    Коментиран от #34

  • 33 Коментиращ

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "КОЛА":

    Провери ли колко батерии и ел мотори е сменил за тоя пробег?!

    Имаше таксиджия който говореше по темата!
    Направо е невероятно, колко пъти са сменяни мотори и батерия!!!
  • 34 Коментиращ

    2 0 Отговор

    До коментар #32 от "Коментиращ":

    ...
    9. Когато пуснат потребителите на свободния пазар на ел енергия и стане 0.80лв/квч, тогава ви уверявам, че за ел автомобили няма и да се сетите!
    10. И не на последно място, ако ни вкарат насила в еврозоната, уверявам ви че закупуването на хляб за месеца ще ви бъде приоритет пред ел таблет на колела!
    НЕ НА ЕВРОТО!!!