Как, наред с електрификацията, се развива системата Quattro на Audi

22 Юни, 2025 13:30 2 136 3

  • audi-
  • quattro

Quattro отдавна се е превърнало в легенда в задвижването на четирите колела, но еволюцията продължава

Как, наред с електрификацията, се развива системата Quattro на Audi - 1

Задвижването на четирите колела е синоним на безопасност и контрол, особено при тежки пътни условия. Когато става въпрос за автомобилни марки, една от най-емблематичните и успешни системи за задвижване на всички колела е Quattro на Audi. Представена за пръв път през 1980 година в Audi Quattro, тази технология революционизира света на ралитата и бързо си проправи път в серийните автомобили, превръщайки се в запазена марка на колите от Инголщат.

В основата на успеха на Quattro стои интелигентното разпределение на мощността към всички колела, което осигурява превъзходно сцепление и стабилност. През годините Audi е разработила няколко поколения на системата Quattro, като всяко от тях е подобрявало ефективността и адаптивността ѝ. Първоначално механична, системата еволюира, включвайки различни типове централни диференциали, включително Torsen (чувствителен към въртящия момент) и по-късно електронно управлявани многодискови съединители, като Haldex при моделите с напречно разположен двигател (като Audi A3 и TT).

Едно от ключовите предимства на Quattro е способността му да разпределя въртящия момент динамично между предния и задния мост в зависимост от пътните условия и сцеплението. Например, при класическите Quattro системи с централен Torsen диференциал, ако едно колело започне да губи сцепление, повече мощност се прехвърля към колелата, които имат по-добър контакт с пътя. Това не само подобрява ускорението върху хлъзгави настилки като сняг или лед, но и допринася за по-стабилно и предвидимо поведение на автомобила при бързи завои.

Съвременните версии на Quattro, особено тези в по-високия клас модели на Audi, използват още по-сложни механизми. Някои системи включват спортен диференциал на задния мост, който може активно да разпределя въртящия момент между лявото и дясното задно колело. Това допълнително подобрява динамиката в завой, като "насочва" автомобила в кривата и намалява недозавиването. Тази технология е особено ценна за мощните RS модели на Audi, където прецизността на управлението е от първостепенно значение.

Въпреки че електрическата ера настъпва, Audi продължава да развива Quattro. Вече съществуват и електрифицирани версии на системата, като e-tron quattro, която използва електрически мотори на всеки мост за моментално и прецизно разпределение на въртящия момент. Това показва ангажимента на Audi да запази предимствата на задвижването на четирите колела, адаптирайки ги към новите технологии. Независимо дали става въпрос за офроуд, сняг, или просто за спортно шофиране, Quattro остава символ на върховно сцепление и контрол, превръщайки всеки пътник в шофьор с повишена увереност.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Реално

    5 6 Отговор
    Тракшън контрола при ел. колите коригира с честота до 1000 пъти в секунда. Защото токът се движи със скоростта на светлината, дросела, горивото в проводите и буталата - не. Затова при ДВГ контрола на сцепление е до 5 пъти в сек.
    Истински векторен въртящ момент имаш при повече от един мотор на мост - Plaid, Lucid, Rivian, Cybertruck и други.
    Докато при 4-моторните като Nevera в 1 милисекунда могат 3 колела да въртят, докато 1 спира. Следващата милисекунда - обратното.
    Неща, които с дросели, раздатки, диференциали и кардани няма как да станат.
    Вече сме 21 век.
  • 2 Тоалетната хартия

    13 3 Отговор
    От куатрото остана само името..... То и от ауди нищо не остана...
  • 3 при класическите Quattro системи с центр

    4 0 Отговор
    "при класическите Quattro системи с централен Torsen диференциал, ако едно колело започне да губи сцепление, повече мощност се прехвърля към колелата, които имат по-добър контакт с пътя." Тука с тези диференциали е станало малко като макарони със зеле. Централния диференциал прехвърля въртящ момент към преден или заден мост, а не към колела. От своя страна междуколесният диференциал се монтира на някой от мостовете и именно той прехвърля въртящ момент към колело.