Необикновеното „активно окачване“ на Citroën от началото на века

13 Юли, 2025 12:20 4 637 31

  • citroen-
  • c5-
  • окачване

Моделът C5 впечатлява с една от първите модерни хидравлики в масов автомобил

Необикновеното „активно окачване“ на Citroën от началото на века - 1

В света на употребяваните автомобили, където често търсим непретенциозност и доказана надеждност, понякога попадаме на технологии, които са били смели и необичайни за времето си. Един ярък пример е хидравличното активно окачване Hydractive на Citroën C5 от първо и второ поколение, произвеждани съответно между 2000-2008 г. и 2008-2017 г. Докато повечето конкуренти залагаха на традиционни пружини и амортисьори, Citroën упорито продължаваше да предлага своята уникална система, осигуряваща ненадминат комфорт, но и доста особено поведение.

За разлика от конвенционалните системи, които използват метални пружини, окачването Hydractive е разчитало на сфери, пълни с газ и течност, контролирани от сложна хидравлична система. Това позволява на автомобила да регулира височината си, да поддържа постоянно ниво независимо от натоварването и да променя твърдостта на возенето в зависимост от пътните условия и стила на шофиране. При по-висока скорост или спортно каране окачването се втвърдява за по-добър контрол, а при бавно движение или неравности предлага копринено меко возене, което е запазена марка на френската марка.

Въпреки че е осигурявало несравним комфорт, особено при дълги пътувания по не толкова добри пътища, системата има своите странности и предизвикателства

Една от най-забележимите е усещането, че автомобилът „плува“ по пътя, което не се харесва на всеки шофьор, свикнал с по-твърдо и директно усещане. Освен това, когато е паркиран за по-дълго време, Citroën C5 е имал навика да "кляка" до земята, тъй като налягането в системата е спадало. При стартиране на двигателя, колата бавно и грациозно се е издигала до нормалната си височина, което често е изненадвало наблюдателите.

Макар и да предлагала уникално шофиране, поддръжката на тази сложна хидравлична система е изисквала специализирани познания и по-високи разходи в сравнение с обикновеното окачване. Течове на хидравлична течност или проблеми със сферите са били сред по-честите проблеми, което е правило системата малко плашеща за механиците, несвикнали с френската инженерна мисъл. В резултат на това, много собственици на употребявани C5 са избирали да не се възползват изцяло от предимствата на Hydractive или са се притеснявали от потенциални скъпи ремонти.

Въпреки своите причудливи характеристики, активното окачване на Citroën C5 е емблематичен пример за стремежа на марката към иновации и комфорт. То е представлявало една от последните масови адаптации на хидропневматичната технология, която Citroën развива десетилетия наред. За онези, които ценят върховния комфорт и са готови да приемат ексцентричността на френското инженерство, употребяван Citroën C5 с Hydractive окачване предлага уникално и незабравимо шофиране, което се отличава драстично от почти всичко друго на пътя.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 28 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сърбин

    3 41 Отговор
    П ичка, мачка и борче не правим!

    Коментиран от #6

  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    50 0 Отговор
    Това окачване НЕ Е ОТ НАЧАЛОТО НА ВЕКА,
    А Е ОТ СРЕДАТА НА МИНАЛИЯ ВЕК❗

    Коментиран от #5, #9

  • 3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    48 0 Отговор
    Когато Ситроен въвеждат седящите фарове и пневматично/ хидравлично окачване-
    всички конкуренти скачат с вой КОЛКО ОПАСНО Е ТОВА, АКО ОТКАЖЕ-
    ДНЕС ТОВА Е ЕКСТРА В ПОВЕЧЕТО ВОДЕЩИ МОДЕЛИ НА ПОВЕЧЕТО ФИРМИ‼️

    Коментиран от #4, #8

  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    18 0 Отговор

    До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    "сЛедящите фарове"
  • 5 така е

    53 0 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Ситроен въвеждат хидро пневматичното окачване през 1954 година . Ама писачите на статии ги мързи да четат .
  • 6 смех

    3 11 Отговор

    До коментар #1 от "Сърбин":

    Вие затова Рафали купувате.
    Ние поне взехме Вайпъри да не се срамим по френски пра шки.
  • 7 Вальоо

    49 2 Отговор
    Една от най-великите иновации в автомибилостроенето! Комфорт невиждан и до ден днешен, измислен още през 1954г. без помощта на електроники, датчици и AI глупости. Именно и заради хидропневматиката се създава въздушното окачване от Мерцедес, за да имат с какво да го конкурират. За тяхно съжаление - неуспешно. Нито комфорта, нито здравината, нито частите му са по-евтини. Колко е жалко че Citroen го махнаха за да пестят.
  • 8 Бай Иван

    6 5 Отговор

    До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Новите луксозни модели нямат нищо общо с концепцията на Ситроен за хидравлично окачване. Компютрите управляват доста по-опростена и лесна за подръжка система.

    Коментиран от #10

  • 9 Бай Иван

    27 0 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Е, де! Журналистите са от поколението А (след 2000) от къде да значт ДеЕс модела кога е пуснат с тези екстри. Плюс това чукча е писател, а не читател :-)
  • 10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    11 1 Отговор

    До коментар #8 от "Бай Иван":

    Знаеш ли какво значи концепция❓
    Това как се изпълнява дадена концепция не променя концепцията, а техниката включена в нейното изпълнение❗
  • 11 кй87ъ6трхуй

    57 0 Отговор
    Окачването верно си има своите извращения + изисква познания за ремонт, но в общи линии НЕ Е НИЩО СЛОЖНО макар и да е 20 пъти по-изчанчена система от адаптивните амортисьори. Просто е много по-различно...
    На Ситроена от картинката подмяната на 4 амортисьора + сферите (7 броя) + хидр. течност в системата струва под 5000лв. в ОФИЦИАЛНИЯТ СЕРВИЗ... Може и сами да проверите колко струва подмяната на 4 адаптивни амортисьора при дилъра на модел по ваш избор от същите години- горе-долу същите пари...
    Уловката е там, че физическа подмяна на амортисьорите почти не се прави (освен след ПТП) щото издържат спокойно и 500 000км. пробег... По системата се подменят сфери които струват по 60-70лв. и се сменят елементарно и все някога помпата на хидравликата умира- тя струва към 800лв. И тези неща се сменят буквално ЕДИН ПЪТ през целият живот на колата... За разлика от немските "премиуми" където сменяш адаптивни амортисьори през 100 000км. максимум...
    И точно щото окачването на С5 общо взето не се налага да се ремонтира беше премахнато- сервизите трябва да изкарват пари все пак...
  • 12 голфдвойкаджия

    6 52 Отговор
    Ситроен? Кой идиот купува Ситроен? Кой кретен кара Ситроен? Имам предвид в БГ.

    Коментиран от #13, #30

  • 13 Майка

    20 2 Отговор

    До коментар #12 от "голфдвойкаджия":

    Ти кара.

    Коментиран от #24, #29

  • 14 Перо

    7 15 Отговор
    Ще е добра за първите години, после разхода за подръжка на глезотиите ще костват цената на още една кола, при българските условия и ценообразуване!

    Коментиран от #15

  • 15 Вальоо

    27 1 Отговор

    До коментар #14 от "Перо":

    Колко да е добра за първите години? Последните такива са спрени 2016-2017г., тоест вече са на по 7-8-9г. Иначе не е по-скъпа от коли в същия клас. Просто вози доста по-добре.
  • 16 Валентин

    39 3 Отговор
    Андре Ситроен е инженера направил най много изобретения и въведения в автомобилостроенето ,тези изобретения се използват до сега в цял свят като например наклонените зъбни колела с цел обезшумяване и по добър контакт в скоростните кутии....коментари от рода мачка,пи...Ка и борче са от неграмотни примати ,които не знаят какво е борчето...
  • 17 n√Варна

    1 14 Отговор
    В статията забелязах понятието "хидравлична течност"?!?!
    В превод значи водна течност, ако някой не е разбрал.
    Интелигентните автори употребяват понятието РАБОТНА ТЕЧНОСТ, а в общи случаи – работен флуид, като уточняват дали е газообразен или течен.

    Коментиран от #18, #19, #21, #22

  • 18 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    16 1 Отговор

    До коментар #17 от "n√Варна":

    "ХИДРАВЛИКАТА е част от науката и инженерството, засягаща механичните способности на течностите. Механиката на течностите се използва за създаването, контрола и предаването на енергия, като се използват течности под налягане."
    Да ХИДРО произлиза от ВОДА защото тя е била първата течност използвана и изучавана, но с напредване на технологиите водата е заменена от много и различни по състав течности❗
    Няма различни раздели за различните по състав течности❗
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    9 1 Отговор
    Какво НЕКОРЕКТНО имаше в ком.19🤔❓
    "ХИДРАВЛИКАТА
    е дял от физиката, който изучава поведението на течности в движение.
    Течностите включват както течности, така и ГАЗОВЕ."
    🤔❓
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    8 1 Отговор

    До коментар #17 от "n√Варна":

    Флуидни усилватели на волана и спирачките ли пишат Интелигентните автори❓
  • 23 И аз да се изходя по въпроса

    13 0 Отговор
    Ако говорим за хидравлично окачване - първият опит е още в тракшън авант модела, но там е само на задниия мост. Първия модел с изцяло хидравлично окачване - говорим за DS модела. Активното хидравлично окачване от своя страна се появява за първи път в XM и става най-озвестно с xsantia Activa. Във въпросния от статията C5 е трето поколение.
  • 24 голфдвойкаджия

    0 5 Отговор

    До коментар #13 от "Майка":

    Майка ми кара Голф 2, защото разбира от автомобили, пътища и ремонти.

    Коментиран от #25

  • 25 Майка

    4 0 Отговор

    До коментар #24 от "голфдвойкаджия":

    Ти може само и единствено подводно да го обдуха. Ти също може да я придружиш, понеже виждаме че си нежен манекен
  • 26 Христо

    2 3 Отговор
    Да. И като гръмнеше някоя от предните свети и капака ти ставаше като на Тутан Камон пирамидата. Иначе окачването мисля се произвежда от по-ранни години, първия ситроен, който покарах с такова окачване беше Citroen XM 2.1д мисля 1997г беше.

    Коментиран от #27, #28

  • 27 Вальо

    8 0 Отговор

    До коментар #26 от "Христо":

    Това се случваше само на XM и Xantia. Проблеми с тампоните, с годините стареят и в един момент се късат и амортисьора отива горе в капака. С5 и нататъка това нещо го няма при тях. Модела от снимката също го няма този проблем.
  • 28 кй87ъ6трхуй

    12 0 Отговор

    До коментар #26 от "Христо":

    Сферите НИКОГА не са "гърмели" щото просто е невъзможно... Проблемът идваше от скъсани тампони на амортисьорите-основно заради не съвсем удачна конструкция... Само да питам- знаеш ли кога се случваше това? Не знаеш разбира се... Записвай си:

    НЯМА СЛУЧАЙ в който да са се скъсали тампоните преди изминаването на 350 000км.... Дори и след 15 години ако колата е под 300 000км. и е карана нормално (а не като джипка на хард офроуд) тампоните са си там...
    Ти за 350 000км. колко пъти ще смениш предни амортисьори- вероятно вече ще си сложил 3-ят комплект... Ама когато на някакъв Ситроен след 300 000++км. му се късат ОРИГИНАЛНИТЕ тампони е проблем...

    По същество Хидрактив окачването на Ситроен идеално за клиента- минимум 10 години и 300 000км. няма нужда от поддръжка (освен тампони, биалетки и т.н. дреболии), а след това ремонта му е съпоставим с колите в същият клас... Само дето това окачване е с около 30% по-скъпо като цена за вграждане първоначално което бърка в джоба на производителя и сваля печалбата... И после никой не ходи да го ремонтира щото то просто работи и толкова... Затова и вече го премахнаха...
  • 29 Баща му

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Майка":

    Аз кара конче!
  • 30 Ситроенаджията

    4 1 Отговор

    До коментар #12 от "голфдвойкаджия":

    За съжаление ги имам и двете та по голяма каруца от Голфа едва ли има. Даже и каруците возят по-добре та и затова почти не го карам. За Ситроена, имам първата генерация, но фейслифта. Окачването е здраво и не създава проблеми. Обикновено хората, които го плюят само са чували без дори да са се качвали на въпросните модели. Относно голфа, вече не го карам защото комфорта, който предлага е 0, а за нашите пътища ситроена определено е доста по-приятен откъм комфорт.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.