В света на употребяваните автомобили, където често търсим непретенциозност и доказана надеждност, понякога попадаме на технологии, които са били смели и необичайни за времето си. Един ярък пример е хидравличното активно окачване Hydractive на Citroën C5 от първо и второ поколение, произвеждани съответно между 2000-2008 г. и 2008-2017 г. Докато повечето конкуренти залагаха на традиционни пружини и амортисьори, Citroën упорито продължаваше да предлага своята уникална система, осигуряваща ненадминат комфорт, но и доста особено поведение.
За разлика от конвенционалните системи, които използват метални пружини, окачването Hydractive е разчитало на сфери, пълни с газ и течност, контролирани от сложна хидравлична система. Това позволява на автомобила да регулира височината си, да поддържа постоянно ниво независимо от натоварването и да променя твърдостта на возенето в зависимост от пътните условия и стила на шофиране. При по-висока скорост или спортно каране окачването се втвърдява за по-добър контрол, а при бавно движение или неравности предлага копринено меко возене, което е запазена марка на френската марка.
Въпреки че е осигурявало несравним комфорт, особено при дълги пътувания по не толкова добри пътища, системата има своите странности и предизвикателства
Една от най-забележимите е усещането, че автомобилът „плува“ по пътя, което не се харесва на всеки шофьор, свикнал с по-твърдо и директно усещане. Освен това, когато е паркиран за по-дълго време, Citroën C5 е имал навика да "кляка" до земята, тъй като налягането в системата е спадало. При стартиране на двигателя, колата бавно и грациозно се е издигала до нормалната си височина, което често е изненадвало наблюдателите.
Макар и да предлагала уникално шофиране, поддръжката на тази сложна хидравлична система е изисквала специализирани познания и по-високи разходи в сравнение с обикновеното окачване. Течове на хидравлична течност или проблеми със сферите са били сред по-честите проблеми, което е правило системата малко плашеща за механиците, несвикнали с френската инженерна мисъл. В резултат на това, много собственици на употребявани C5 са избирали да не се възползват изцяло от предимствата на Hydractive или са се притеснявали от потенциални скъпи ремонти.
Въпреки своите причудливи характеристики, активното окачване на Citroën C5 е емблематичен пример за стремежа на марката към иновации и комфорт. То е представлявало една от последните масови адаптации на хидропневматичната технология, която Citroën развива десетилетия наред. За онези, които ценят върховния комфорт и са готови да приемат ексцентричността на френското инженерство, употребяван Citroën C5 с Hydractive окачване предлага уникално и незабравимо шофиране, което се отличава драстично от почти всичко друго на пътя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сърбин
Коментиран от #6
12:26 13.07.2025
2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
А Е ОТ СРЕДАТА НА МИНАЛИЯ ВЕК❗
Коментиран от #5, #9
12:26 13.07.2025
3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
всички конкуренти скачат с вой КОЛКО ОПАСНО Е ТОВА, АКО ОТКАЖЕ-
ДНЕС ТОВА Е ЕКСТРА В ПОВЕЧЕТО ВОДЕЩИ МОДЕЛИ НА ПОВЕЧЕТО ФИРМИ‼️
Коментиран от #4, #8
12:29 13.07.2025
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
"сЛедящите фарове"12:30 13.07.2025
5 така е
До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Ситроен въвеждат хидро пневматичното окачване през 1954 година . Ама писачите на статии ги мързи да четат .12:31 13.07.2025
6 смех
До коментар #1 от "Сърбин":
Вие затова Рафали купувате.Ние поне взехме Вайпъри да не се срамим по френски пра шки.
12:31 13.07.2025
7 Вальоо
12:49 13.07.2025
8 Бай Иван
До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Новите луксозни модели нямат нищо общо с концепцията на Ситроен за хидравлично окачване. Компютрите управляват доста по-опростена и лесна за подръжка система.Коментиран от #10
12:49 13.07.2025
9 Бай Иван
До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Е, де! Журналистите са от поколението А (след 2000) от къде да значт ДеЕс модела кога е пуснат с тези екстри. Плюс това чукча е писател, а не читател :-)12:51 13.07.2025
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "Бай Иван":
Знаеш ли какво значи концепция❓Това как се изпълнява дадена концепция не променя концепцията, а техниката включена в нейното изпълнение❗
12:56 13.07.2025
11 кй87ъ6трхуй
На Ситроена от картинката подмяната на 4 амортисьора + сферите (7 броя) + хидр. течност в системата струва под 5000лв. в ОФИЦИАЛНИЯТ СЕРВИЗ... Може и сами да проверите колко струва подмяната на 4 адаптивни амортисьора при дилъра на модел по ваш избор от същите години- горе-долу същите пари...
Уловката е там, че физическа подмяна на амортисьорите почти не се прави (освен след ПТП) щото издържат спокойно и 500 000км. пробег... По системата се подменят сфери които струват по 60-70лв. и се сменят елементарно и все някога помпата на хидравликата умира- тя струва към 800лв. И тези неща се сменят буквално ЕДИН ПЪТ през целият живот на колата... За разлика от немските "премиуми" където сменяш адаптивни амортисьори през 100 000км. максимум...
И точно щото окачването на С5 общо взето не се налага да се ремонтира беше премахнато- сервизите трябва да изкарват пари все пак...
12:58 13.07.2025
12 голфдвойкаджия
Коментиран от #13, #30
13:10 13.07.2025
13 Майка
До коментар #12 от "голфдвойкаджия":
Ти кара.Коментиран от #24, #29
13:18 13.07.2025
14 Перо
Коментиран от #15
13:26 13.07.2025
15 Вальоо
До коментар #14 от "Перо":
Колко да е добра за първите години? Последните такива са спрени 2016-2017г., тоест вече са на по 7-8-9г. Иначе не е по-скъпа от коли в същия клас. Просто вози доста по-добре.13:28 13.07.2025
16 Валентин
15:08 13.07.2025
17 n√Варна
В превод значи водна течност, ако някой не е разбрал.
Интелигентните автори употребяват понятието РАБОТНА ТЕЧНОСТ, а в общи случаи – работен флуид, като уточняват дали е газообразен или течен.
Коментиран от #18, #19, #21, #22
15:26 13.07.2025
18 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #17 от "n√Варна":
"ХИДРАВЛИКАТА е част от науката и инженерството, засягаща механичните способности на течностите. Механиката на течностите се използва за създаването, контрола и предаването на енергия, като се използват течности под налягане."Да ХИДРО произлиза от ВОДА защото тя е била първата течност използвана и изучавана, но с напредване на технологиите водата е заменена от много и различни по състав течности❗
Няма различни раздели за различните по състав течности❗
16:33 13.07.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
"ХИДРАВЛИКАТА
е дял от физиката, който изучава поведението на течности в движение.
Течностите включват както течности, така и ГАЗОВЕ."
🤔❓
16:59 13.07.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #17 от "n√Варна":
Флуидни усилватели на волана и спирачките ли пишат Интелигентните автори❓18:04 13.07.2025
23 И аз да се изходя по въпроса
11:00 14.07.2025
24 голфдвойкаджия
До коментар #13 от "Майка":
Майка ми кара Голф 2, защото разбира от автомобили, пътища и ремонти.Коментиран от #25
13:47 14.07.2025
25 Майка
До коментар #24 от "голфдвойкаджия":
Ти може само и единствено подводно да го обдуха. Ти също може да я придружиш, понеже виждаме че си нежен манекен14:04 14.07.2025
26 Христо
Коментиран от #27, #28
14:12 14.07.2025
27 Вальо
До коментар #26 от "Христо":
Това се случваше само на XM и Xantia. Проблеми с тампоните, с годините стареят и в един момент се късат и амортисьора отива горе в капака. С5 и нататъка това нещо го няма при тях. Модела от снимката също го няма този проблем.14:20 14.07.2025
28 кй87ъ6трхуй
До коментар #26 от "Христо":
Сферите НИКОГА не са "гърмели" щото просто е невъзможно... Проблемът идваше от скъсани тампони на амортисьорите-основно заради не съвсем удачна конструкция... Само да питам- знаеш ли кога се случваше това? Не знаеш разбира се... Записвай си:НЯМА СЛУЧАЙ в който да са се скъсали тампоните преди изминаването на 350 000км.... Дори и след 15 години ако колата е под 300 000км. и е карана нормално (а не като джипка на хард офроуд) тампоните са си там...
Ти за 350 000км. колко пъти ще смениш предни амортисьори- вероятно вече ще си сложил 3-ят комплект... Ама когато на някакъв Ситроен след 300 000++км. му се късат ОРИГИНАЛНИТЕ тампони е проблем...
По същество Хидрактив окачването на Ситроен идеално за клиента- минимум 10 години и 300 000км. няма нужда от поддръжка (освен тампони, биалетки и т.н. дреболии), а след това ремонта му е съпоставим с колите в същият клас... Само дето това окачване е с около 30% по-скъпо като цена за вграждане първоначално което бърка в джоба на производителя и сваля печалбата... И после никой не ходи да го ремонтира щото то просто работи и толкова... Затова и вече го премахнаха...
16:07 14.07.2025
29 Баща му
До коментар #13 от "Майка":
Аз кара конче!22:44 14.07.2025
30 Ситроенаджията
До коментар #12 от "голфдвойкаджия":
За съжаление ги имам и двете та по голяма каруца от Голфа едва ли има. Даже и каруците возят по-добре та и затова почти не го карам. За Ситроена, имам първата генерация, но фейслифта. Окачването е здраво и не създава проблеми. Обикновено хората, които го плюят само са чували без дори да са се качвали на въпросните модели. Относно голфа, вече не го карам защото комфорта, който предлага е 0, а за нашите пътища ситроена определено е доста по-приятен откъм комфорт.22:59 16.07.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.