На 26 ноември 2003 г. свръхзвуковият пътнически самолет „Конкорд” се издига за последен път въздуха, за да изпълни ритуалния „прощален” полет. Всъщност полетите с пътници окончателно са прекратени месец преди това.
„Конкорд” излита за пръв път на 2 март 1969 г., като е използван от авиокомпаниите British Airways и Air France от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003 г. Първият му полет е по маршрута Париж-Дакар-Рио де Жанейро. Последната френска машина лети от Ню Йорк до парижкото летище "Роаси-Шарл де Гол" на 31 май 2003 г.
185 тонният „Конкорд” е забележително творение на една извънредно амбициозна програма. Построени са само 20 машини, превозващи едва по 100 пътници. Постиганата скорост е малко повече от 2 мах. (2 179 км/час). Трансатлантическият полет продължава около 3,5 часа. По време на полет тялото се удължава с около 30 см. заради нагряването на корпуса.
Най-забележителното преживяване с „Конкорд” е, че това е единственият самолет, който „изпреварва залеза“. По време на полети рано вечерта от Париж или Лондон до САЩ самолетът излита по тъмно и настига Слънцето - от кабината се е вижда как то изгрява от запад.
„Конкорд” е най-сигурният пътнически самолет до единствената му катастрофа през 2000 г., ако се оценява количеството на загинали пътници спрямо изминатото разстояние.
Върху съдбата на самолета се отразяват два фактора. Първият е катастрофата на летище „Шарл де Гол” в Париж в късния следобед на 25 юли 2000 г., когато самолетът излита за Ню Йорк. Лявото полукрило на самолета се запалва и машината катастрофира. Всички пътници и екипажът загиват, както и четирима души на земята. Причината е метално парче на пистата, отчупило се от друг самолет. Минавайки през отломъка с висока скорост, „Конкорд” пука гума, което води до повреда в конструкцията му, получава се теч на гориво. Въпреки че успява да излети, той се запалва и пада.
Вторият фактор, отразил се върху съдбата на самолета, за икономически причини. На 10 април 2003 г. British Airways и Air France едновременно обявяват, че ще прекратят полетите на Конкорд по-късно през годината. Те посочват нерентабилността на „Конкорд” поради по-малкия брой пътници след катастрофата от 2000 г., намаляването на пътниците след атаките на Световния търговски център през 2001 г., както и повишените разходи за гориво и поддръжка.
„Конкорд” и Ту-144 са единствените до момента свръхзвукови самолети, извършвали пътнически полети. Руснаците рано спират своята машина от полети главно поради икономически причини.
Сред тези, които платиха 20 000 долара и се насладиха на Concorde, са: Елтън Джон, Стинг, Род Стюарт, Мик Джагър, Джоан Колинс, Лучано Павароти, Шон Конъри, Робърт Редфорд, Елизабет Тейлър, Джоан Колинс, Майк Тайсън, Ани Ленъкс и Род Стюарт .
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Ехх
03:33 26.11.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Не са само тези.
До коментар #1 от "Руснаците се помъчиха да го "прекопират"":
Буран, Атомната бомба, дори макаров, тт и самолетоносача. Да не забравяме Москвича и Жигулата. Всичко това е пародия. За последните дори им дадоха лиценз.Коментиран от #6, #13, #22
03:35 26.11.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Снежната виелица
До коментар #4 от "Не са само тези.":
От мен да знаеш,като ходиш да пикаш,последната капка е винаги за слипа !!!Коментиран от #9
03:37 26.11.2023
7 А ти що не спиш?
До коментар #3 от "Ъсс деее":
Още.ли.те мъчат.aнaлнuтe фисури и мaйcълa, след като те дъниха руските солдати в "стопа"?03:39 26.11.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Тая дума "слип"
До коментар #6 от "Снежната виелица":
на какъв език е, да ма прощаваш?Коментиран от #11
03:40 26.11.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Ами
До коментар #9 от "Тая дума "слип"":
Мисля,че на Френски03:44 26.11.2023
12 ЕВРОНЮЗ
05:46 26.11.2023
13 Не знам
До коментар #4 от "Не са само тези.":
кой от кого копира, но Буран отиде сама в космоса и се върна, нещо невъзможно за спейс шатъл! Да не говорим, че спейс шатъл, планираха над земята и ако нещо се обърка и пропуснат пистата, друг шанс нямат, докато Буран можеше да лети като самолет! Иначе да си драскаш, е лесно!Коментиран от #16
06:03 26.11.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Не всички
До коментар #10 от "Ако съм пред теб,":
правят и имат твоите влечения!06:10 26.11.2023
16 Някой си...
До коментар #13 от "Не знам":
Пхахахаха.. летя Бурана,ама само един път .. и от тогава лежи в трънака до касмадрума. А Шатъла колко години работи, а? Рашите са голема работс, само дето трошаха пари на поразия.. а за сравнение м/ду Конкорд и оная пародия -Ту-144 и сравненние не може да има..Коментиран от #17
11:01 26.11.2023
17 Кой колко пъти е летял
До коментар #16 от "Някой си...":
е въпрос на финанси, а това е друга тема и няма общо с коментара, който коментираш ни в клин, ни в ръкав! Четенето с разбиране, се учи в първи клас!Коментиран от #18
11:03 26.11.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 ИМПЕРИАЛИСТ
Смешковци, навремето, при следобедния полет, Силистра-София, със самолет Ан, можеше да се любуваш на един и същ залез два пъти, първия път на летището в Силистра и след това и в София........
Коментиран от #21
15:30 26.11.2023
21 В ОЧАКВАНЕ СМЕ
До коментар #20 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
дано козлодуйската yтpenka да е пykнала. След няколко дни от тях ако се разнесе cмpaд на рaзлoжeнo ще е супер! ??03:25 26.11.2024
22 9988
До коментар #4 от "Не са само тези.":
Попринцип абсолютно вярно е.Всичко руско реално е копие на американското и като цяло на западното.Русия не случайно се развива с 50 години назад.Повечето неща обаче Русия не може да ги копира понеже няма технологичното развитие,нито може да осигури качество и количество.Копията обикновенно ги докарва до евтина външна обвивка,а технологията до руско ниво.Демек нулево03:35 26.11.2024
23 фен на Божидара
03:39 26.11.2024