Кризата в Porsche се задълбочава: ще издържи ли бизнес моделът на германците?

27 Юли, 2025 10:45 4 026 32

  • porsche-
  • проблеми-
  • криза

През първата половина на 2025 година световните доставки на Porsche са спаднали с 6% спрямо същия период през 2024-а

Кризата в Porsche се задълбочава: ще издържи ли бизнес моделът на германците? - 1

Porsche, една от най-престижните автомобилни марки в света, официално призна, че се намира в трудна ситуация. Главният изпълнителен директор на компанията, Оливър Блуме, е заявил пред служителите: „Нашият бизнес модел, който функционираше десетилетия наред, вече не работи.“ Това откровено признание идва на фона на слаби финансови резултати, спад в глобалните доставки и засилено напрежение около електрификацията и търговските бариери. Въпросът, който остава да се зададе, е дали един от основните фактори зад този спад не е просто драстичното увеличение на цените на автомобилите Porsche през последните години?

През първата половина на 2025 година световните доставки на Porsche са спаднали с 6% спрямо същия период през 2024-а. Компанията обяви планове да съкрати 1900 работни места до 2029 г. Причините според ръководството са многопластови – от поскъпналите суровини и геополитически напрежения до натиск от регулации и прехода към електромобили. Не е ли логично да се попитаме дали така наречената ‘Porsche-такса’, онзи допълнителен марж, който клиентите с готовност плащаха за престиж, не е станала просто твърде висока?

Porsche беше сред първите премиум производители, които масово инвестираха в електрификация. Но флагманът Taycan не се оказа достатъчно искан. През 2024 година продажбите му се сринаха с 49%, а през 2025-а тенденцията продължи. Макар Macan EV да стартира с умерен интерес, той не е в състояние да компенсира цялостния спад. И тук отново възниква въпросът: Дали клиентите не се отдръпват от Porsche заради крайната цена, която надвишава тази на конкурентни автомобили?

Особено силен удар идва от китайския пазар, който е ключов за Porsche

Само за 2024 г. продажбите там падат с над 28%, а и през 2025 г. не се наблюдава стабилизиране. В комбинация с по-високи мита за износ към САЩ и нарастващи производствени разходи в Европа, това сериозно подкопава оперативния марж. Прогнозите за 2025 г. сочат печалба от едва 6.5% до 8.5%, далеч от обичайните 14–15%, а още по-далеч от амбициозната цел от 20%. Може би една по-реалистична ценова политика би задържала клиентската база и би облекчила натиска върху маржа?

В отговор на кризата Porsche прави стратегически завой. Компанията планира да засили производството на модели с двигатели с вътрешно горене и хибриди, като обмисля дори връщане на бензинови варианти за някои модели, които първоначално бяха предвидени само като електрически. Това е ясен знак, че пазарната реалност изисква гъвкавост. Но това е и ясен сигнал, че стремежът към растеж чрез агресивно повишаване на цените над темпа на инфлацията, в комбинация със спирането на бестселъра Macan с бензинов двигател, може би се оказа стратегическа грешка.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хеми значи бензин

    10 11 Отговор
    Искат да кажат че техният бизнес модель е забавил човечеството с десетилетия.

    Коментиран от #3

  • 2 Субар

    21 3 Отговор
    Дано оцелеят.
    Порше не трябва да бъде масов автомобил, с надута цена.

    Коментиран от #6

  • 3 Боксер значи Порше

    14 9 Отговор

    До коментар #1 от "Хеми значи бензин":

    Марката спортни автомобили с най - много шампионски титли ! Над 28000 победи от различни надпревари по целия свят !
  • 4 А50

    22 2 Отговор
    Са , неможе да искаш да продаваш луксозна кола масово, в Азия където е и основния пазар, колите се превръщат в еднодневки натъпкани с всякакви тиктокърски екстри. Класиката си остава за 50-60 годишните. Вече не се набляга толкоз на механиката колкото на джиджавките и невиждам нищо лошо ако Порше иска да си запази статута да свият производството все пак не всеки богаташ иска дискотека на колела
  • 5 шаоми

    17 5 Отговор
    тръгнахме и ги задминахме във всичко...

    Коментиран от #13

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 карчи

    19 1 Отговор
    Това е щот Азис си купи порше😉 Рути се имиджа на марката, така съсипаха имиджа на Мерцедес, ред е на Порше😉
  • 8 Толкова е масов

    12 4 Отговор

    До коментар #6 от "ои8уйхътгрф":

    Че леля Гинка си купи едно Маканче онзи ден и го паркира пред панелката си за да се похвали на съседите. Като пишете чак не се замисляте ей…
  • 9 ДрайвингПлежър

    23 5 Отговор
    МОДЕЛЪТ СИ РАБОТИ! Но вие го променяте и напреки на клиентите електрифицирате!
    Всеки Порше собственик с радост ще плати "премиум таксата" за ДВГ, но няма да я плати за ел! Ел не е премиум! Ел не е спорт!

    Коментиран от #14

  • 10 Леля Гошо

    1 10 Отговор
    Кой точно конкурент е с по-добра цена, че не се сещам?
  • 11 Бай той Толстой

    13 2 Отговор
    Продавайте в Русия бе😁.Може да почнете пак да правите "Костенурката".

    Коментиран от #25

  • 12 Джуган

    19 2 Отговор
    Проблемът е че продават Ауди с надута цена. Истинското Порше е 911 и е без конкуренция като качество и динамика.
  • 13 Боксер значи Порше

    5 2 Отговор

    До коментар #5 от "шаоми":

    Тръгнахте с хендикап повече от половин век , ама къде , кога , и какво сте задминали ?
  • 14 Какво значи спорт?

    11 18 Отговор

    До коментар #9 от "ДрайвингПлежър":

    "Всеки Порше собственик с радост ще плати "премиум таксата" за ДВГ, но няма да я плати за ел! Ел не е премиум! Ел не е спорт!"

    Ще е дефинираш ли "спорт" ? Какво означава според тебе спортен автомобил? Какво повече дава ДВГ от електродвигателя, освен ако за тебе спорт не означава шум и нищо друго?

    За повечето хора спорт означава бързина и там електромобилите печелят, включително семейни електромобили които са по-бързи от което и да е porsche в реални условия.

    Коментиран от #27

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Ц, не позна

    3 17 Отговор

    До коментар #16 от "Мъжа на урсулЪ":

    Но качеството е в Европа. Ти като искаш карай руските и китайски боклуци. Колкото и да те избива на русофилщина, Европа е в пъти по-добре включително и евроценностите, за разлика от варварските подходи на другите две.

    Коментиран от #18

  • 18 Тъй ли

    15 5 Отговор

    До коментар #17 от "Ц, не позна":

    Добре, карайте още на санкции и прайдове, пък щом ви харесват минус 1900 работни места на месец - радвайте се и не мучете.

    Коментиран от #19

  • 19 Така е

    15 2 Отговор

    До коментар #18 от "Тъй ли":

    Скоро китайците (включително производители на телефони) ще започнат да произвеждат в Европа по-бързи автомобили от porsche и ще наемат няколко пъти по 1900 работници, така че тези хора няма да останат без работа, за разлика от porsche, които ще останат без работа заради неправилна стратегия.
  • 20 Санкциите работят

    16 1 Отговор
    А не идва ли всичко от ЕС, зелената сделка и перемогата
  • 21 Пешо

    13 2 Отговор
    Швабите са добри инженери но иначе са едни тъпи коне с капаци. Е ви сега електрификация, заврете си я някъде
  • 22 Порно

    15 2 Отговор
    Истинско Порше е само 911, останалите може да си ги купиш по евтино от Ауди, и още по евтино като ваген.
  • 23 Българин

    13 3 Отговор
    Истината е една:
    Никой не иска коли на батерия. Тези транс насочени европейски политици ще погубят всички.

    Коментиран от #24, #28

  • 24 Китаец

    5 10 Отговор

    До коментар #23 от "Българин":

    Заради мислене като твоето ще се провалят както porsche, така и останалите немски компании, които вместо да инвестират за настигане на китайците, връщат назад към ДВГ, защото мислят реактивно, като реагират на моментното търсене, вместо да работят проактивно, за да разработват автомобили и технологии, които ще се търсят в бъдеще.

    Toyota поне е праволинейна и не хвърля пари на вятъра за да гони моментното търсене и да дават разнопосочни сигнали на клиентите си. Те заложиха всичко на хибридите, а не залипнаха към електромобилите, а след това да се връщат към ДВГ и да объркват клиентите.

    Само времето ще покаже дали стратегията на Toyota е била правилна, защото това може да им струва всичко, ако клиентите тръгнат към електромобилите, но може и да са най-големите печеливши, ако си прав и хората не искат електромобили. Но поне вървят в една посока за разлика от немците които вървят напред-назад.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 ои8уйхътгрф

    8 1 Отговор

    До коментар #23 от "Българин":

    Грешиш, поне 90% ИСКАТ коли на ток...

    Но НЕ ИСКАТ тези коли на ток (като модели, клас, визия) които им се продават у ивропътъ... Още по-малко пък ги искат на тези цени... Бонус- да зареждаш кола на ток у ивропътъ е на кантар с това да зареждаш при разход 7/100 бензин...

    В Китай същевременно колите на ток са безобразно евтини (и НЕ, НЕ Е заради субсидии), колите се правят според кефа и вкуса на китайците и за финал тока там е безобразно евтин... И там електрокарите се продават с бясно темпо... И е нормално- ако и у вас ел. СУВ с размерите на бмв Х3, но забележимо по-луксозен струва €18 500 срещу повече от двойната цена на Х3 някак ми се струва, че продажбите му ще са отлични
  • 29 Йордан

    7 1 Отговор
    Санкции и пак санкции, накрая кредити и фалит
  • 30 Бскдйфн

    11 0 Отговор
    Еми, те искаха да седят на два стола. Хем да са ексклузивна спортна марка, хем да продават все повече и повече. Е, както казват мъдрите хора, "Не може и сладолед и лимонада!".
  • 31 Това спорт ли е?

    2 2 Отговор

    До коментар #27 от "ои8уйхътгрф":

    Къде е техническо еднаквото porsche? Или те произвеждат технически еднакъв електромобил, но целият им проблем според тебе е, че не могат да си намерят пилот, който да направи 6:22 минути на Нюрбургринг? Тази писта за drag racing ли е според тебе? Да си третия най-бърз автомобил за всички времена на тази писта, при положение че преди тебе по време има само два болида, няма ли да ти донесе удоволствие?

    Това състезание на права ли е? Електромобилите могат ли да завиват?

  • 32 джо

    3 0 Отговор
    Това е закономерен процес няма вечни Империи. Всяко нещо си има и начало и край повече от 80 години диктувахте цените на автомобилната индустрия и си мислехте - ние като висша нация винаги ще произвеждаме високотехнологични автомобили докато другите нации никога няма да имат тая възможност и технически не могат да достигнат нашето ниво на развитие - защото са нисша нация . Това високомерие , самоувереност егоизма ,че само ние и никой друг е вече история и това е началото и краят на Немската автомобилна история . С всеки ден , месец ,година ще загубят пазарите както загубиха най-големият Китайският и сега след време и Европейският пазар.