В цивилизованите държави 20-годишните автомобили излизат в заслужена пенсия. Как стои този въпрос у нас не е тайна за никого. Съществуват обаче и модели, които упорито отказват да се съобразяват с достолепната си възраст. Помагат им я легендарният статут на марката, я колекционерската стойност. Понеже в новата си история Audi (все още) трудно може да претендира за авторството на чак толкова култови возила, за инженерите от Инголщад остава един-единствен път за справяне с неумолимото време - фурорът на технологиите.
Точно такава сензация предизвика преди две десетилетия новият тогава флагман на компанията 100 с индекс 44. Дебютиралата на Мюнхенското автомобилно изложение лимузина шамаросва конкуренцията с феноменалния коефициент на въздушно съпротивление на каросерията - според различните източници между 0.29 и 0.3 по времето, когато останалите фирми пробват какви ли не начини да оптимизират обтекаемостта на моделите си до Сх=0.4. Отгоре на всичко за разлика от всички аеродинамични студии Audi 100 изглежда добре, разполага с грамаден полезен обем и се предлага с частично поцинковено купе. Това се оказва предостатъчно да му осигури титлата "Автомобил на 1983 година", която иначе невинаги се връчва на най-заслужилите кандидати.
През септември 1985 г. в Инголщад започват да галванизират каросерията на 100-ицата изцяло, което я прави абсолютно неподатлива на корозия, макар ръждата да няма особени шансове и преди това. Тази подробност обяснява защо моделът все още представлява интерес на пазара на употребявани возила независимо от принадлежността си към 80-те години на миналия век. Напълно поцинкованото купе облекчава значително огледа на голямото Audi. Наличието на кафяви петна говори или за зверски удар, или за калпава работа при отремонтирането на такъв. И в двата случая не бива да се вярва на словоохотливия продавач и басните за "повърхностна ръжда". Такава може да се появи само при екземпляри отпреди 1985 г. при това в доста редки случаи.
По време на производството на 44-та серия Audi провежда още една съществена модернизация. След фейслифта през февруари 1988 г. дръжките на вратите "потъват" в тях, с което аеродинамиката на каросерията се подобрява още повече. Интериорът също претърпява сериозни промени. Арматурното табло придобива съвсем различна форма, която в общи линии е наследена от по-новата 100-ица, преименувана малко след дебюта си през 1990 г. на А6. Всякакви приказки за "междинни" модели със старото табло или изпъкнали дръжки на бравите, произведени през 89-а например, смело могат да се отнасят към сферата на "шментикапелизма".
Audi 100 впечатлява с вместимостта и безшумния си салон дори днес, двадесет години след премиерата. Гигантският обем на багажника (570 л) се оправдава и от отлична товаронсимост - наред с петимата пътници, германската лимузина може да превози и 175 кг багаж. По адрес на изработката никога не са се чували критики. Сглобката и използваните материали са с безупречно качество. Единственото, което смущава комфорта на пасажерите, са сравнително твърдите седалки и липсата на сервоусилител на волана при най-евтините модификации. Причина за чупливите елементи по носещия скелет на предните кресла са само годините, макар че проблемът се среща и при други возила, произведени по шапката на Volkswagen.
Отделно внимание следва да се отдели на комбиверсията Avant, появила се на пазара през март 1983 г. Мнозина и до днес се удивляват на екстравагантната задна част на този автомобил, която го родее по-скоро с хечбековете. Съществува слух, че ъгълът на наклон на задното стъкло е еднакъв с този при състезателния Audi Quattro. Обемът на багажника при свалена задна седалка обаче не оставя съмнения за принадлежността му към универсалите. С вместимост от 1 800 л. не могат да се похвалят даже някои пикапи.
Нивото на оборудване зависи както от модификацията, така и от предпочитанията на първия собственик. Моделът се предлага с богат набор от поръчкови екстри и много от употребяваните екземпляри от една и съща версия могат да са комплектовани по различен начин. Споровете за точното значение на индексите CS, CC и CD се водят и до ден-днешен. Съгласно най-разпространеното мнение те се дешифрират като Complete Standart, Complete Comfort и Complete Diplomat. За задължително оборудване при всяка от тях обаче трудно може да се говори, тъй като през годините списъкът с опциите се променя.
Предпоставка за пазарния успех на Audi 100 през 80-те става богатият избор от четири и петцилиндрови двигатели с работен обем от 1.8 до 2.5 литра, с които се оборудва моделът. Най-практични и евтини за поддръжка в родни условия са четирицилиндровите мотори със заводски индекс DR и DS. Понеже 75 к.с. са очевидно недостатъчни за кола с подобни габарити, сериозно внимание следва да се обърне по-скоро на агрегата от серията DS с 90 коня. Предлага приемлива динамика и разход (10-11 л на 100 км), а конструкцията му е проста и надеждна. След модернизацията от 1988 г. кодът на този мотор се променя на NP.
За истинските мераклии обаче съществува само един възможен избор и това са петцилиндровите двигатели с обем 2.0, 2.2 или 2.3 литра и мощност от 100 до 220 к.с. Те отдавна са се прочули с рафинирания си ход и изобилието на въртящ момент. Надежността им не отстъпва на четирицилиндровите, но са далеч по-взискателни към качеството на горивните и смазочните материали, а обслужването им изисква висока квалификация. По-сериозен ремонт пък може да удари зловещо по джоба на собственика.
Особено изкушаващи заради цените си на старо са топверсиите 200 Quattro 20V. С табуна си от 220 коня тези торпили достигат максимална скорост от над 240 км/ч и лепят стотака за по-малко от 7 секунди. Покупката на подобен звяр обаче граничи с безумие в български условия. Освен че излиза ужасно скъпо, поддръжката му е съпроводена с постоянни капиталовложения заради ограничения ресурс на повечето възли. Амортизацията пък вероятно ще е достигнала почти необратим стадий.
Добре би било да се избягват и натъпканите с екстри щатски версии на модела, подвизаващи се до 1988 г. под индекса 5000. Освен типичните само за тях проблеми като дефектни спирачни маркучи например, собственикът ще види голям зор докато намери заместител на пукнатия мигач или броня. Различна от европейските модификации е не само външността, а и редица елементи по окачването и механиката на американските модификации.
Петцилиндровата серия двигатели на Audi 100 се допълва от дизелови и турбодизелови агрегати с обем 2.0, 2.4 и 2.5 и мощност от 70 до 120 к.с., Този диапазон ги прави подходящ избор както за почитателите на евтината експлоатация, така и на по-динамичния стил на каране. Audi 100 е първият модел, комплектован с прочутите TDi-агрегати на фирмата.
По адрес на моторната гама могат да се чуят само хвалби. При полагане на необходимите грижи ресурсът им безпроблемно надхвърля 300-400 хил. км. Течовете на масло и охладителна течност обикновено са в разумни граници, но не е зле да се следи за наличиено на петна под колата. Сред по-разпространените дефекти следва да се споменат неизправностите на водната и горивната помпи. Поврежда се също термичният датчик на радиатора, което създава риск от прегряване. Възможно е също купувачът да се натъкне на износена гарнитура на колекторните тръби. Като цяло обаче двигателите са изключително надеждни и създават грижи много рядко.
Повече проблеми могат да възникнат с окачването на 100-ицата, което иначе и до днес се смята за един от най-сполучливите примери за баланс между стабилност и комфорт. Не са рядкост екземплярите с по-къси "тунинг" пружини. Това допада на по-бойко настроените водачи, но не е особено подходящ избор за родните улици. Най-силно се износва задното окачване на Quattro-модификациите, които между другото не е зле да се избягват заради космическата цена на трансмисията и трудоемкия реглаж на ходовата част. Сравнително често срещано явление са протеклите амортисьори и прокъсаните маншони на полуоските. При покупка трябва да се внимава също за луфтове в задните колела и за състоянието на лагерите им. Възможно е да се наложат и профилактични капиталовложения по предния мост (шарнири, тампони), след което 100-ицата няма да притесни собственика си с нови изисквания поне 60-70 хил. км.
Една от малкото оправдани критики към голямото Audi се дължи на случаите с проблеми по спирачната система. Освен откази на сервото и неестествено бързо износване на накладките при по-мощните и Quattro-модификации, статистиките отчитат амортизация и корозия (!) на спирачните дискове. Клеясалите спирачни скоби се дължат по-скоро на мръсотията, а естествените процеси на стареене са причина за течовете на спирачна течност от задните апарати.
Що се отнася до кормилната система, при по-стари екземпляри (каквото и да значи това) създава грижи хидравликата на волана. Механизмът почти не подлежи на поправки, което често налага пълната му замяна. Ето защо при огледа на колата трябва да се следи за странни шумове и луфтове на кормилото.
През 1989 г. в списъка с опциите за Audi 100 се появява еърбег за водача. Известни са случаи на произволно сработване на системата, макар че проблемите се отнасят към детските є болести. Колите със спасителна възглавница са рядкост, което ограничава рязко риска от проблеми. Не така стои въпросът с останалите дребни, но дразнещи дефекти с електрическата система на модела. Най-често срещаните неизправности са свързани с осветителните тела - стопове, фарове и арматурно табло. Макар и рядко, захранването на чистачките пък може да прекъсне заради износени проводници. В общи линии обаче фатални и скъпоструващи повреди трудно могат да възникнат. Изключение прави генераторът, който все пак има определен, макар и немалък ресурс.
Audi 100 единодушно се сочи като модела, изстрелял марката в орбитата на най-престижните производители. Покупката му определено си струва не само заради приемливите цени, а и с оглед на чисто техническите достойнства. Макар да е разработен преди повече от 20 години, много от тях са напълно актуални и досега.
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КУРТИ
21:11 12.11.2010
2 КУРТИ
21:56 12.11.2010
3 Георги
23:42 09.01.2011
4 Delane
22:32 16.03.2011
5 Стефан
12:16 17.03.2011
6 БамБам
19:22 07.02.2015
7 роман ценов
19:36 12.02.2015