Безспорно инфраструктурата е ключът към икономическото възраждане. Без пътища няма как се развие даден регион, дори да разполага с невероятни приятни дадености. България определено има такива, но те не могат да се развият именно поради липсата на добра пътна инфраструктура. През юни българското правителство прие т.нар. Интегрирана транспортна стратегия, която трябва да се реализира до 2030 г. Преглеждайки я прави впечатление, че програмата е доста амбициозна. Според нея проектите за тунела под Шипка, пътят Видин - Монтана - Враца и скоростният път, който трябва да свърже Русе, Велико Търново и АМ "Марица" при Свиленград, ще се плащат с пари от държавния бюджет или заеми и ще се появят на картата. Четвъртият - магистрала "Черно море", се споменава само в един от три сценария, който не е оценен като особено реалистичен.
Докъде е всеки от тези проекти? Отговор дава в свой анализ в-к „Капитал”.
Четирилентов скоростен път Видин - Ботевград
846 млн. евро с ДДС (по отговор на АПИ до БНР)
167 км.
Какво е готово дотук: За първата отсечка, Видин - Монтана, има готов идеен проект, а за последната, Мездра - Ботевград, има "проектна готовност", обяснява министър Николай Нанков. Сега АПИ изпълнява техническа помощ за подготовка на проект за пътя Видин - Монтана - Враца за 2.77 млн. лв.
Какво предстои и докога: В началото на 2018 г. се очаква пълният технически проект да е готов, коментираха от транспортното министерство преди време. От отговор на регионалния министър на депутатски въпрос през май става ясно, че поръчките за отсечките Видин - Монтана и Монтана - Враца ще бъдат обявени през 2018 г. или в началото на 2019 г. "В началото на 2018 г. АПИ ще решава дали Враца - Мездра да се проектира, или направо да се обяви процедура за рехабилитация и основен ремонт на инженеринг, за мен лично по-добрият вариант", казва Нанков. Което значи, че е възможно до края на следващата година да има търг и за този участък.
За отсечката Мездра - Ботевград Нанков казва, че текат отчуждителните процедури и в близкото бъдеще предстои поръчка. Всичко това обаче е при едно условие - да има пари.
Как ще се финансира: Говори се, че европейското финансиране е резервен вариант, ако магистрала "Струма" не бъде завършена навреме и парите от ЕС бъдат насочени към други проекти. Това е силно съмнителен вариант, което оставя вариантите бюджет или заем. От думите на правителството става ясно, че се разчита на потенциалните тол-такси.
Обход на град Габрово и тунелът под Шипка
92.9 млн. лв. с ДДС +520 млн. лв. (по Томислав Дончев)
23.2 км + 3.2 км.
Какво е готово дотук: Изпълнител на строителството на обхода е консорциум с участието на "Хидрострой" на Велико Желев. До края на 2016 г. са изпълнени 40% от работата, уточниха от министерство на транспорта пред "Капитал", като тогава беше срокът за дейности, финансирани от стария програмен период. Така усвоените европейски средства са 26.8 млн. лв, но останалото от тези над 90 млн. лв. се извършва с бюджетни средства. Очаква се обходът да е готов през 2018 г.
Какво предстои и докога: Заявките са и тунелът да бъде готов до 2020 г., но според източници от строителния бранш този срок не е правдоподобен. В момента е възложено разработването на разширен идеен проект. Предстоят също обстойни геоложки проучвания и подробно геодезично заснемане в зоните на порталите на тунела. След това тепърва ще се изработва проект и ще се обявява търг за строителство. Остава обаче вечното условие "ако има пари", което се повтаря от няколко години.
Как ще се финансира: Засега конкретен източник на финансирането няма, а обещанието на бившия регионален министър Лиляна Павлова пред "Капитал" преди време беше, че ще се търси отворен заем за изграждането на "Хемус" и на тунела - двата резервни проекта на "Струма" по "Транспорт" за този период. Сега като че ли вариант би бил отново приходите от тол-такси.
Скоростен път или магистрала Русе - Велико Търново
Около 1.1 млрд. лв. (по министър Нанков)
118 км.
Какво е готово дотук: АПИ изпълнява техническа помощ за подготовка на проект за отсечката Русе - Велико Търново на стойност 1.5 млн. лв. Това включва идеен и технически проект, доклади по ОВОС и оценка на степента на въздействие ОСВ, археологически проучвания. През втората половина на 2017 г. се очаква решение по ОВОС на идейния проект на магистралата.
Какво предстои и докога: До края на 2018 г. би трябвало да приключи техническото проектиране и след това да се премине към обявяването на търг за строителство. Големите пътни поръчки обаче отнемат много време заради работата на оценителните комисии и потенциалните обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията. Да кажем, че до края на 2019 г. има избран строител, то все още не е ясно колко ще е заложеният срок за изграждането. Старите амбиции са след това пътят да продължи от Велико Търново до Свиленград, които са още 157 км (макар там още преди време да беше сметнато, че няма достатъчно трафик).
Как ще се финансира: Източникът на финансиране за строителството отново е загадка. Скоростният път Русе - Свиленград беше в списъка с проекти, предложени на катарски инвеститори през 2012 г., но тогава тя беше на твърде начален етап и без ясни разчети и те й обърнаха гръб. МРРБ предложи тази магистрала и на китайски инвеститори преди две седмици, но този сценарий сякаш е малко вероятен.
Като че ли основна концепция са приходите от тол-система, става ясно от думите на Нанков, който обясни, че заемът също е вариант, но не приоритетен. Русе - Велико Търново е и резерва за европейско финансиране, ако "Струма" отпадне от програмата заради неспазени срокове, но това не е нещо, на което би трябвало да разчитаме, защото тогава парите за магистралата до Гърция все пак ще трябва да се връщат.
Автомагистрала "Черно море"
430 млн. лв. (според Интегрираната стратегия на МС)
93 км.
Какво е готово дотук: Проектирането на пътя започва още през 70-те години на миналия век, като дотук са завършени 10 км (межу Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци) от общо около 100 км. През 2002 г. са изготвени предпроектни проучвания, а през юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта, сочи информация на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която се сля с АПИ през 2016 г. В момента АПИ изпълнява проект за изготвяне на идеен проект, доклади по ОВОС и предварителни археологически проучвания. За това се дават близо 2.6 млн. лв.
Какво предстои и докога: След като има идеен проект, ще трябва да се намери финансирането за изготвяне на технически проект и строителство, а чак тогава да се пристъпи към тези стъпки.
Отново централният проблем е откъде ще се вземат пари. За самото строителство още няма предвидени пари по оперативна програма "Транспорт", уточниха от транспортното министерство. През последните десетина години идеята винаги е била свързана с публично-частно партньорство или концесия, като магистралата винаги е попадала в дълбока резерва, що се отнася до европейски средства. Затова и засега бъдещето й е неясно. Последното движение по нея беше странната среща на Бойко Борисов с китайски инвеститори в Бургас в присъствието на кмета Николов и бившия шеф на КФН Стоян Мавродиев. Предвид обема на стратегически китайски инвестиции у нас (0 лв.) това към момента не е особено обещаваща идея.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ник
- Само така можем да спасим страната
Коментиран от #4, #17
16:49 03.09.2017
2 Излъган
Коментиран от #16
17:06 03.09.2017
3 яяааа
Коментиран от #15
17:14 03.09.2017
4
До коментар #1 от "Ник":
А циганите къде..............Коментиран от #7
17:25 03.09.2017
5 Илия
Коментиран от #9
17:27 03.09.2017
6 5kof
17:38 03.09.2017
7 Ник
До коментар #4 от " ":
Помня, че лидерът на Евророма - Цветелин Кънчев , миналата година беше правил постъпки към Индия, всички цигани в страната да получат индийско гражданство...- Надявам се да успее! - Стискай палци!
18:07 03.09.2017
8 Гого
18:12 03.09.2017
9 Ник
До коментар #5 от "Илия":
Май имаш нужда от помощ!- Там отдолу, на всеки коментар има един бутон, на който пише "ОТГОВОР". Натискаш го и отговаряш, на онзи който те интересува!
- Ти да не си Бойко Борисов? - И той трудно се ориентира кое как се прави! - Пък и трудно пише!
Характерно е за този край на държавата...
Коментиран от #14
18:12 03.09.2017
10 тия сме ги слушали
18:37 03.09.2017
11 Насо
19:57 03.09.2017
12 Край
Коментиран от #27
20:57 03.09.2017
13 Андрей Николов
21:47 03.09.2017
14 Стамен
До коментар #9 от "Ник":
Андрей Николов,аман от такива като тебе!Продадохте си задниците на западняците и сега само акъл давате отвън...А ако в даден момент палачинката се обърне и трябва да се върнете?...С какви очи ще погледнете тогава на България?!?Не всичко е пари,приятелю...22:08 03.09.2017
15 СтарТИРаджия
До коментар #3 от "яяааа":
И към номер 2: Видин-Ботевград, Русе-Свиленград, както и Ябланица-Русе са много по-важни и належащи от т. нар. Хемус! Живота и безопасността на хората не подлежи на коментар, но тези отсечки са в пъти, повтарям - в пъти по-натоварени и с лек, а да не говорим от към тежък трафик, в сравнение с Ябланица-Шумен!22:43 03.09.2017
16 БЛТ
До коментар #2 от "Излъган":
Никога! Ябланица - Шумен (или София - Варна) няма да донесе нищо за Турция, тя си е за вътрешно ползване!Смяташ ли, че на някой му пука за теб? Ти си да плащаш данъци и да гласуваш!
И аз де, и аз :)
23:13 03.09.2017
17 Shmeker
До коментар #1 от "Ник":
Муахахаа някой почна да се осъзнава. Макар, че и да я преместим, навсякъде вече са само селинджъри и/или мангасяри. Ама пак по-добре от същите, но шопи.Народът тотално изтрещя. Вече един солиден процент от хора на по 25-30 г. не могат да четат и пишат
23:27 03.09.2017
18 Един
В Австралия само 30% от пътищата са асфалтирани останалото са черни пътища па не им пречи на икономиката! Ама техния черен път по-добре поддържан от нашенска магистрала!
00:03 04.09.2017
19 Аз бе
09:19 04.09.2017
20 Русенец
Така отдавна щеше да има магистрали Истанбул-Русе и Истанбул-Видин, по които да си карат турските тираджии и гастарбайтери и да не избиват нашия народ по родните пътища.
10:03 04.09.2017
21 PlimP
10:38 04.09.2017
22 Стар ТИРаджия
10:49 04.09.2017
23 Бойко
За да могат селяните и циганите да стигат по-бързо до София ли ?
Лом, Видин, просто население, преобладават циганите.
Не пътища ни трябват, а един хубав нацистки режим.
11:23 04.09.2017
24 проста сметка
92.9 млн. лв. с ДДС +520 млн. лв. (по Томислав Дончев)
23.2 км + 3.2 км.
Четирилентов скоростен път Видин - Ботевград
846 млн. евро с ДДС (по отговор на АПИ до БНР)
167 км.
Скоростен път или магистрала Русе - Велико Търново
Около 1.1 млрд. лв. (по министър Нанков)
118 км.
Автомагистрала "Черно море"
430 млн. лв. (според Интегрираната стратегия на МС)
93 км.
92,9+520+846+1100+460 = 3 864 900 000 лева.
да го кажем 4 милиарда, до тук 2 милиарда сме ги налепили на панелките за изолация, тази година още 2 милиарда ще налепим вместо 400км път да направим.
12:25 04.09.2017
25 ГЛАДНА КОКОШКА ПРОСО СЪНУВА
13:12 04.09.2017
26 Алчо
13:40 04.09.2017
27 Георги
До коментар #12 от "Край":
Не си прав - именно покрай магистралите се строят и нови заводи и съответно изникват работни места. Пример - Хасково и Димитровград, където покрай магистрала Марица вече имапостроен 1 завод и се строят още 2 за автомобилни компоненти. Лесна транспортна връзка и към Турция, и към Европа. Нали не смяташ, че мястото им е случайно и е заради хубавия климат...17:40 04.09.2017
28 име
19:56 04.09.2017