Last news in Fakti

2 Април, 2012 12:21 1 490 0

Кремъл стяга в газова примка Гърция

  • газпром-
  • гърция-
  • depa-
  • депа-
  • газ-
  • синьо гориво-
  • desfa

Русия е основен фаворит за купуването на гръцката газова компания ДЕПА, съобщава гръцкият делови в. „Имерисия“.

Интерес вече са проявили „Газпром“, „Синтез“, „Негуснефть“ и инвестиционния фонд „Энергия“.

В. „Етнос“ уточнява, че към приватизиранията на гръцкия газов пазар интерес проявяват и италианските Edison, АЕМ и ENI, азербайджанската държавна компания Socar, алжирската Sonatrach, испанските Gaz Natural и Enagas, израелската корпорация Israel Corp., японската Mitsui, холандската Vopak, китайската ENN, чешката CEZ и гръцкия холдинг M&M.

Според приватизационния пакет, съгласуван с кредиторите на Атина от ЕС и МВФ, се предвижда държавата да продаде своя 65% дял в газовата компания DEPA, освен това и Hellenic Petroleum ще предложи и своя пакет от 35% в компанията.

Дъщерната компания на DEPA - операторът газотранспортната система DESFA, също ще се предложи за продажба като правителството ще запази за себе си едва 34%. Според намеренията на правителството DEPA и DESFA, могат да бъдат продадени заедно или по отделно в зависимост от заявения инвеститорски интерес.

Проучване на Факти.бг показа, че Москва проявява интерес и е готова да плати необходимата цена, за да получи в пакет двете компании. Това ще й позволи реално да стъпи на пазара на газ в ЕС. DEPA дължи 51% от пазара за доставка на синьо гориво за малки и средни компании и частни клиенти в Гърция. Освен това компанията е основен вносител на газ в страната и има изключителни права за неговата продажба на големи клиенти.

Ако „Газпром“ успее да купи DESFA, то той ще сложи ръка не само на газопреносната мрежа на Гърция, но и на терминалите за втечнен газ.

Закупувайки двете компании Кремъл индиректно ще увеличи своя дял в стратегически проекти като „Южен поток“, реверсивната газова връзка с България и трасето с Италия, по което чрез Турция се доставя синьо гориво от Азербайджан.

Русия в момента има необходимия ресурс да плати исканата от Атина цена. Китай по-скоро ще се интересува от реално придобиване на транспортна, вместо на енергийна инфраструктура. Пекин предпочита да инвестира в добиване на находища на суровини в Азия и Африка.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА