29 Март, 2019 11:09 7 776

Ани Александрова: Единственият успешен път за Европа е обединението

  • пакет-
  • мобилност-
  • макрон-
  • обединение-
  • път-
  • успех-
  • товар-
  • българия-
  • европа-
  • превозвачи-
  • компании

"Принципите, които се иска да се въведат с направените до момента предложения по пакет Мобилност 1, биха имали сериозни последствия за страните от Източна Европа", смята Ани Александрова

Ани Александрова: Единственият успешен път за Европа е обединението - 1
Снимка: Ани Александрова

Ани Александрова е магистър по право. Има и втора магистратура по корпоративен контрол и икономически анализи. Зад гърба си има сериозен опит в сферата на правните услуги, развитието на проекти и управлението на човешки ресурси. От 2012 г. поема функциите на ръководител отдел „Правен“ в една от водещите и най-бързо развиващите се транспортно – логистични компании „Транспрес“. През 2015 г. структурира и развива отдел „Човешки ресурси“ на компанията. Към момента управлява и двата отдела, като допълнително отговаря за проектите, свързани с европейски програми и финансиране.

Г-жо Александрова, какви според Вас ще са последствията за транспортния бранш от новите правила в международните пътни превози, след въвеждането на така наречения "социален дъмпинг" от Еманюел Макрон?

Принципите, които се иска да се въведат с направените до момента предложения по Пакет Мобилност 1, биха имали сериозни последствия за страните от Източна Европа. Това ще се отрази на тяхната конкурентоспособност, както и т.нар. „социален дъмпинг“, който ще доведе до административна и финансова тежест, както за българските компании, така ще има и директен негативен ефект върху българската икономика, които биха се изразили в загуба на над 13 милиарда от БВП; напускане на страната на близо 500 хил. души, които работят активно в бранша и/или са свързани с него; изваждането от пазара на 60 хиляди транспортни средства, както и изкарването всекидневно около 3 хил. български камиона от транспортния пазар. По-малък превозвач няма да може да се справи с такива изисквания, а за по-голям превозвач ще бъде много по-лесно да премести компанията в Германия или Франция. Преместването ще даде допълнителен бонус под формата на пълен достъп до вътрешния пазар на тези страни, както и избягване на други ограничения, произтичащи от решенията, приети от комисията по транспорт и туризъм на 10 януари тази година.

Смятате ли, че има противоречия в „социалния дъмпинг“ и как ще се отрази той на сигурността на товара и шофьора?

С част от направените предложения, като предвидената задължителна 45 часова почивка седмично на шофьора, извън кабината на камиона, както и оставяне камиона на паркинг от една страна звучи страхотно, но от друга страна влиза в противоречие, че превозвачът е отговорен, съгласно CMR Конвенцията за товара от момента на товаренето му в превозното средство, до момента на разтоварване. Разпоредбата, която предвижда да се оставя камиона и товара на паркинг, всъщност е в противоречие с това, тъй като по този начин не винаги може да се намерят надеждни охранявани паркинги на определените места, където следва да се извърши паузата, което означава, че от една страна шофьори е длъжен да остави камиона и товара. Oт друга страна той носи отговорност за него.

Другото противоречие е за връщането на камиона на всеки 4 седмици в страната по регистрация. Идеята за връщането на 4 седмици в страната по регистрация изхожда от презумпцията, че шофьорите следва на този период от време да се връщат при своите семейства, близки и това да направи професията по-лека. Вместо това обаче се бяга отново от основната идея и се цели да се връща камиона, а не шофьора, което е лишено от първоначалния замисъл, за грижа към шофьорите.

Горните факти показват нагледно как се прави опит да се погазва една от основополагащите европейски ценности, а именно свободното придвижване на хора, капитали, стоки и услуги.

Няма нищо по-нормално от това, секторът да бъде либерализиран и да се развива в условията на нормална конкуренция.

Как ще адаптирате бизнеса си при тези нови правила?

Предложенията относно Пакета за мобилност, ще бъдат върнати обратно в Комисията по транспорт на ЕП за гласуване преди да бъдат гласувани в пленарна зала на 3-ти или 4-ти април.

Поради големия брой внесени изменения по време на пленарната сесия, в сряда сутринта председателят на ЕП Антонио Таяни се обърна към Комисията по транспорт, съгласно член 175 от Правилника за дейност на ЕП, с искане да филтрира измененията, чрез гласуване в комисия, преди да бъдат гласувани в пленарна зала през април.

Трите предложения за командировани шофьори, времето за почивка на шофьорите и правилата за достъп до професията автомобилен превозвач, и до пазара на международни автомобилни превози на товари са част от „Пакета за мобилност“ предложен от Европейската комисия през май 2017 г.

Вероятно Транспортната комисия ще се събере на 1-ви април, другия понеделник, да се гласува във вторник и да влезе на малката пленарна сесия в Брюксел на 3-ти или 4-ти април. Това е първата опасност. Втората е на последната голяма сесия в Страсбург – 15-18 април, т.е рискът остава.

Активно следим развиващата се ситуация към настоящия момент, тъй като няма яснота в каква посока ще се развие и е все още рано да вземаме решения, в едната или другата крайност. При тези нови правила, като цяло целият транспортен бизнес ще бъде засегнат, несъмнено и този на Транспрес. По-скоро бих казала, че по-лесно ще се адаптират и ще оцелеят тези, които вече имат въведени добри практики, както по отношение на привличане, мотивиране и задържане на служителите си, така и по отношение на въведени модели и процеси по управление на разходните норми и въведената култура на каране в компанията.

Има ли обединение на работодателите в бранша и предвиждате ли общи действия, за да се противопоставите на пакета „Мобилност“?

Разбира се, че има обединение на транспортните компании в бранша. То е обединение не само на транспортните компании, а и официално изразената позиция на България против приемането на Пакет Мобилност 1, в предложения вариант, тъй като транспортния сектор е гръбнака на икономиката. Все пак при внесени 1600 поправки до петък вечерта, дори и председателят на Европейския парламент Антонио Таняни се съгласи, че мерките са изключително спорни. Вярваме, че единственият успешен път за Европа е обединението. Затова и на 27.03.2019 г. наши представители, в лицето на управителя ни Веселин Стоянов и наши колеги бяха в Страсбург, където заедно с нашите колеги от България, Румъния, Унгария, Полша, Латвия, Литва и останалите засегнати страни, изразихме несъгласието си да бъде гласуван закон, който разделя Европа по географски признак. Ние не сме срещу пакет “Мобилност”, ние сме срещу дискриминационните мерки в него, така както са предвидени в момента. Считаме, че след като има толкова спорни точки, пакетът следва да бъде разгледан от новия Европейски парламент, да се търсят компромиси и да се намери най-справедливият формат за всички страни. Ние вярваме, че тогава пакет “Мобилност” може да се превърне в един регламентиращ документ, от който да се възползват всички страни. Този закон трябва да е основата, върху която да се градят справедливи правила за силна Европа. Ние работим в изключително конкуретна среда и се стремим да предлагаме добри условия на нашите служители.

Виж актуалните предложения за работа от Транспрес ООД

Виж всички актуални предложения за работа от Zaplata.bg



Свързани новини