23 Юни, 2024 05:32 4 116 13

Китай изгражда мегапристанище в Грузия

  • грузия-
  • китай-
  • анаклия-
  • бизнес-
  • икономика

Тбилиси все повече гледа към Пекин като инвеститор и търговски партньор

Китай изгражда мегапристанище в Грузия - 1
Снимка: maritime.bg

Анаклия, която се намира на грузинските плажове на Черно море, е нещо повече от малък курорт. Пранира се да стане мегапристанище, построено и управлявано от китайски фирми, разказва Voice of America (VOA), цитирана от NOVA.

Миналия месец грузинското правителство награди китайско-сингапурски консорциум с 49% собственост на акции в проекта, за който се смята, че струва няколко милиарда долара. Решението бе обявено ден, след като властите придвижиха спорния закон за „чуждестранните агенти“, за който се смята, че тласка страната в духа на проруския авторитаризъм и който беше посрещнат от масивни протести и демонстрации. Експерти посочват че грузинското правителство обмисля вариант, в който губи западните инвестиции и компенсира това с пари от Русия и Китай.

Пристанището първоначално трябваше да се изгради от смесен американско-грузински консорциум, но правителството прекрати сделката през 2020 г., в резултат на което последваха взаимни обвинения между властта и консорциума.

Пристанището ще даде на Китай достъп до търговски пътища до Европа, които заобикалят Русия. Критиците смята, че проектът бип оставил Грузия в т. нар. „дългов капан“, без да има възможност да обслужва китайските заеми, използвани за изплащането на инфраструктурата.

Грузинското правителство притежава 51%, без да разполага със средства за пристанището. „Почти съм сигурна, че тези пари също ще дойдат в Китай. И можем да се озовем в ситуация, в която изпаднаха Шри Ланка, Филипините или Малайзия“, заяви Тинатин Кишадели от организацията „Civic IDEA”.

Китай вече има присъствие в Грузия, включително мегамол и хотелски комплекс. Освен това китайски компании строят и нови магистрали. През миналата година, Тбилиси сключи стратегическо споразумение за партньорство с Пекин, като част от инициативата на Китай „Един пояс, един път“. Въпреки това, директните китайски инвестиции са относително малък дял в Грузия – над 47 млрд. долара през 2023 г. Това е половината от американските и европейските инвестиции.

„Китайските компании са навсякъде. Но това всъщност не са инвестиции – това са бюджетни пари на Грузия, които се дават на изпълнителните, спечели обществената поръчка. Реалността е такава, че всяка обществена поръчка, която е над 100 млн. лева, обикновено се печели от китайски компании“, заяви още Кишадели.

Грузинското правителство смята, че Китай може да стане основен търговски партньор, но други страни призовават за внимание. „Китай и Русия мислят стратегически, когато правят нещо такова. Те искат да инвестират, след това да имат политическото влияние“, коментира Гига Бединейшвили от Свободния бизнес университет в Тбилиси, посочват от VOA.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гориил

    8 2 Отговор
    Остава само да се построи мост през Каспийско море.

    Коментиран от #8

  • 2 Тити

    13 15 Отговор
    Грузинците още не осъзнават как са си го набили отзат.
  • 3 Дедо

    23 2 Отговор
    Не знаех че обществените поръчки в Грузия ,са в лева , но пък евала за нашия лев тогава.
  • 4 Тервел

    14 3 Отговор
    Китай просто обновява древния "Път на коприната" , който никога не е минавал през Русия.
  • 5 М. Иванов

    19 4 Отговор
    Как 47 милиарда за година от Китай не са много??!! А колко общо са инвестициите в България? Значи браво на Грузия ако е привлякла толкова инвестиции!

    Коментиран от #7

  • 6 Китайските фирми

    15 0 Отговор
    Нямат шанс да спечелят поръчка в бг , не са по силни от корупцията
  • 7 гост

    7 0 Отговор

    До коментар #5 от "М. Иванов":

    Е , милиарди , милиони , кой ти гледа , има други статии да се преписват !! При положение , че цялото БВП на Грузия е 25 милиарда , 4 (ЧЕТИРИ) ПЪТИ ПО-МАЛКО от България , нали се сещаш милиарди ли са или милиони !!
  • 8 гост

    6 10 Отговор

    До коментар #1 от "Гориил":

    През Каспийско море отдавна има фериботи , а съвсем отскоро и скоростна железница Китай - Казахстан - Азербайджан !! Същата железница е с една единствена цел , ДА ЗАОБИКОЛИ Раша !! Кво да правиш , дори китайците не щат вземане даване изкукали диктатори в последен стадий !!

    Коментиран от #9

  • 9 Пешо

    8 0 Отговор

    До коментар #8 от "гост":

    Оправи си географията.

    Коментиран от #10, #11, #12

  • 10 гост

    4 10 Отговор

    До коментар #9 от "Пешо":

    Оправи си твоята от Кремъл !! А най-добре изобщо спри да слушаш ТАСС и Известия и всякаква друга ватнишка помия !!
  • 11 гост

    4 3 Отговор

    До коментар #9 от "Пешо":

    Новият път между Китай и Европа минава през България
    Транспортният коридор през Централна Азия расте като важност и обеми заради пандемията и войната в Украйна . Вечерта на 27 май (2022 г ) товарен влак с 54 контейнера, превозващи авточасти, текстил и други продукти от Китай, пристигна на пристанището в Баку, транспортиран през Каспийско море с два ферибота от казахстанския порт Курик. Разтоварването на контейнерите и поставянето им на жп линията отне малко под 2 часа, съобщиха властите в азербайджанското пристанище. От там влакът пое към грузинското черноморско пристанище Поти, където отново ще бъде натоварен на кораб и изпратен към румънското пристанище Констанца. След това контейнерите заминават за финалната си дестинация - Финландия.
  • 12 гост

    4 5 Отговор

    До коментар #9 от "Пешо":

    FAZ: България е част от план за заобикалящ Русия коридор за стоки до Китай
    Алтернативният маршрут заобикаля Русия и преминава от Китай през Казахстан, през Каспийско море до Азербайджан и след това през Кавказ до Тбилиси, Грузия . Алтернативният маршрут заобикаля Русия и преминава от Китай през Казахстан, през Каспийско море до Азербайджан и след това през Кавказ до Тбилиси, Грузия. Алтернативите са две: или пресичане на Черно море до Констанца, Румъния, или железопътно пресичане от Грузия до Турция и оттам през тунела под Босфора до Европейска Турция и България. Две алтернативи на Транссибирският коридор (Trans-Siberian-1).
  • 13 Китаец

    3 0 Отговор
    Китай е новата суперсила. Коя друга страна може дс си позволи такива инвестиции. А да фащ но те инвестират само във военни бази.