В края на миналата седмица на главния път Созопол – Черноморец автомобил, управляван от младеж, се вряза в дърво. На място загинаха шофьорът и двама негови приятели на 17 години. Поредната тежка катастрофа отново повдига въпроса за пътната безопасност, за която толкова много говорим, но все постфактум. Пред ФАКТИ темата коментира Красимир Пъргов, бивш служител на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, член на Сдружение „Автотехнически експерти по пътна безопасност“.
- Г-н Пъргов, започна спешна проверка след катастрофата с трима загинали младежи край Бургас. Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов разпореди да бъде проверено изцяло обучението и изпита на 18-годишния водач, причинил инцидента на следващия ден, след като е взел шофьорска книжка. И като се провери това, какво… Ще се върне животът на младежите ли… Какви документи ще се проверяват?
- Тези проверки, които сега извършва следварително ИА „Автомобилна администрация“ (ИААА), трябваше автоматично да ги извършва въведената дигитализация. Да се определят критерии, съобразно учебната документация и без намеса на човешки фактор да се определи дали даден курсист е готов да бъде допуснат на изпит, или не. Сега какво като констатираме разни нарушения при извършеното обучение, 3 деца ги няма.
- Вече излезе информация, че обучението е приключило преди 12 юли – преди въвеждането на дигитализацията, и не може да се проследят електронно часовете. Така ще се разчита само на хартиения картон… Да го преведем на разбираем език. Каква информация има в този хартиен картон…
- Старите хартиени документи бяха премахнати още през декември 2024, но се даде възможност на учебните центрове да обучават до юли месец 2025 г. както на хартиен носител, така и в дигитална среда. Интересното е друго, че сегашното ръководство на ИААА даде възможност учебните центрове в тази дигитална среда да извършват ръчно въвеждане на необходимата информация. И така манипулациите се преместиха от хартиения носител в дигиталната среда.
- Имало и несъответствие в часовете за нощно шофиране, защото урокът е проведен около 17:00 ч. през юни, когато е още светло. Това ще донесе глоба за школата и какво от това …
- Това с глобите е много погрешно разбрана методология за работа в ИААА и какво като глобят учебния център, след като загинаха 3 деца. ИААА е създадена преди всичко да създаде реална конкурентна среда на бизнеса, от една страна, а от друга това ще даде реално отражение в пътната безопасност. Точно поради тази причина настоявахме за въвеждане на дигитализацията, защото при нея възможно най-малко ще влияе човешкият фактор и съответно корупцията, защото за всички школи критериите ще са еднакви.
- Също така ще се упражни по-строг контрол върху автошколите за три дни, нали така е прието в България, и после…
- За да се извършва качествено обучение, контролът трябва да бъде в дигитална среда без възможност за човешка намеса. Другото, което трябва да се направи, е да се скъса връзката между инструктора и изпитващия, защото там върви пътят на парите от корупция. Курсистът трябва да завърши курса и сам, на случаен принцип, да се яви на изпит пред държавата.
- И още нещо. Защо в школите не учат младите шофьори да „карат“ със 160-200 километра в час. Дали и това не е пропуск в обучението…
- Разбирам иронията във въпроса, но 160-200 километра в час е твърде висока скорост, която първо е забранена по пътищата, отворени за обществено ползване. Такива скорости се развиват на писта от състезатели. Но може да се помисли за въвеждане на центрове за повишаване квалификацията в контролирана среда, където да има задължителни елементи от обучението като управление на настилка с ниско сцепление при дъжд, сняг и т.н.
- Виждаме сега какъв е резултатът от инцидента край Бургас, помним Виктор с „летящата“ кола в София, която се заби в рейс. Явно има нужда от смирение, не смятате ли …
- Трябва най-вече да спазват правилата и редът в школите, заложени от закона. Години наред от старата учебна документация учебните центрове не са издавали задължителната учебна книжка. А защо се е случвало, само можем да гадаем. В периода между 2010 и 2011-а беше същото ръководство на ИААА, които са сега в екипа на министър Гроздан Караджов. Може би е редно да попитате тях каква е причината да не се издава въпросната учебна книжка до въвеждане на дигитализацията. Целия бранш знае, че е отменена, но как се отменя задължителен документ с устна заповед, може би трябва да обяснят те. А това е документът, който реално се издава на курсиста да следи дали инструкторът ще му предаде всички заложени в учебната документация модули и часове. Когато въпросната дигитализация се въведе без възможност за ръчно въвеждане, когато изпитите се правят по команди от Навигатора и се ограничи човешкият фактор, тогава ще получим качествено обучение. Но обучението е една малка част от дейностите на ИААА, където трябва да се извърши сериозна реформа във всички сектори, който регулира и контролира в конфликт на интереси.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #27
09:07 21.10.2025
2 Мое мнение
09:09 21.10.2025
3 ООрана държава
Коментиран от #48
09:09 21.10.2025
4 Как да обясниш
09:10 21.10.2025
5 Последния Софиянец
09:13 21.10.2025
6 не е ясна причината
Коментиран от #11
09:16 21.10.2025
7 Устафка!
09:20 21.10.2025
8 ои8уйхътгрф
Изпит по теория издържан ли е? ДА... Следва ли от това, че са ясни ограниченията на скоростта в тая държава? ДА... Карането със 180км/ч явява ли се НАРУШЕНИЕ на ЗДвП? ДА... Явява ли се тази скорост ДВОЙНО ПРЕВИШЕНИЕ на ограничението за извънградски път? ДА...
Простичък въпрос- Къде е ВИНАТА на обучаващия при положение, че младежа е карал С ДВОЙНО ПО-ВИСОКА СКОРОСТ от допустимото? Защо инструктора да е виновен за липсата на мозък у нечия глава???
Коментиран от #22
09:21 21.10.2025
9 Опааа
Коментиран от #31
09:22 21.10.2025
10 Бай Иван
Коментиран от #23, #49
09:25 21.10.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Не ТЕ ги учат да летят с 200❗
09:26 21.10.2025
13 гост
09:29 21.10.2025
14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
ТЕ ТРЯБВАШЕ ДА НАУЧАТ ДЕЦАТА СИ,
ДОРИ ДА СА СЛАБИ ПО ФИЗИКА И МАТЕМАТИКА,
ЧЕ ПРИ 200км/ч ПРЕЛИТАТ СТО МЕТРА ЗА ДВЕ СЕКУНДИ❗
ЧЕ НА ПЕШЕХОДНА ПЪТЕКА
АВТОМОБИЛ НА ДВАДЕСЕ МЕТРА ,
ДОРИ ПРИ 40км/ч ,
ЩЕ ДОЙДЕ ДО ТЯХ ЗА ДВЕ СЕКУНДИ,
ако вече не спира‼️
Коментиран от #16
09:29 21.10.2025
15 Баце
Пътят, високата скорост и младоста.
Коментиран от #40
09:29 21.10.2025
16 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #14 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
ДВЕ СЕКУНДИ, които делят живота от смъртта на Вашите деца, ако сте РОДИТЕЛИ❗09:32 21.10.2025
17 Правото на силата
"Всеки сам си преценя" и "бъди какъвто си" са мантрите на демокрацията.
Смъртта на момчетата е резултат от системата, която разрушава човешкото.
Най-голямото наказание е за родителите...
09:35 21.10.2025
18 Боруна Лом
09:36 21.10.2025
19 МПС
Коментиран от #24, #30, #44
09:41 21.10.2025
20 колю
09:42 21.10.2025
21 Дигиталната среда е решението
09:43 21.10.2025
22 Не бе, те тия днешните
До коментар #8 от "ои8уйхътгрф":
трябва да се обучават и да разпознават червен светофар.И да се обучават да не минават като има червен светофар.
09:44 21.10.2025
23 Добре де, колко да
До коментар #10 от "Бай Иван":
го обучаваш за да не кара в градски условия със 180 км/ч?Коментиран от #34
09:46 21.10.2025
24 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #19 от "МПС":
🚔Пътят ли е причина за ТОВА тежко ПТП🤔❓У нас дори на магистрала е ЗАБРАНЕНО
да шофираш с над 150 км/ч‼️
09:48 21.10.2025
25 Кит
Никакво.
09:49 21.10.2025
26 Далай Мама
Коментиран от #45
09:49 21.10.2025
27 Не позна
До коментар #1 от "честен ционист":
Максимум пазарска количка в кауфлана09:51 21.10.2025
28 пешКО
09:51 21.10.2025
29 Циник
09:52 21.10.2025
30 Кит
До коментар #19 от "МПС":
Притеснява те да караш по сегашните пътища със 180?И искаш пътища, по които да се вихриш с 300?
Интересни мечти имаш, добро, отговорно и умно човеченце си...
Коментиран от #47
09:53 21.10.2025
31 Крали Марко
До коментар #9 от "Опааа":
Търсят виновен,щото виновния за високата скорост е убит...Инструктура му бил виновен,че натискал педала малоумника....09:57 21.10.2025
32 За да бъде качествено
Коментиран от #37
10:01 21.10.2025
33 даскала
10:02 21.10.2025
34 Жигит с 200
До коментар #23 от "Добре де, колко да":
В градски условия, може да се кара със скорост между 150 и 250 по-някои булеварди, но по малките странични улички се намалява под 100, а 90 градусовите завои се взимат с контролиран дрифт, защото има високи бордюри. Това е възможно през нощта, между полунощ и 4,5 часа сутринта, защото после излизат разни цървули с таратайки да ходят да бачкат.10:02 21.10.2025
35 Хм...
10:06 21.10.2025
36 Ами тогава други деца
10:06 21.10.2025
37 германецо
До коментар #32 от "За да бъде качествено":
да ама обучението в Германия не започва със шофьорския курс, а започва когато си на седем и си първи клас в училище... а на много дoбитъци от маалите първото, което им се налага да разчетат в живота са въпросите от листовките... е как да стане ???10:09 21.10.2025
38 Красииии
10:10 21.10.2025
39 Извод
10:10 21.10.2025
40 ои8уйхътгрф
До коментар #15 от "Баце":
Стига с глупостите "пътя е калпав"- пътя е такъв какъвто е и дори в този му вид спокойно се минава с едни 110км/ч...Аз дори и по немските аутобани с коли като М5 и АМГ рядко карам с 200км/ч просто щото рискът някой да те засече си е напълно реален и поне 10 пъти съм скачал с двата крака на спирачката при скорост от 150-160км/ч., а по вашия офроуд дето му викате асфалт и 120км/ч не щъ да вдигам
10:15 21.10.2025
41 Баш софиянец
10:21 21.10.2025
42 Камион
И се състезават (сякъш) кой ще изцепи най-голямата глупост.
10:24 21.10.2025
43 Пет пари
10:26 21.10.2025
44 ои8уйхътгрф
До коментар #19 от "МПС":
Съгласен съм, трябват хубави пътища... Само дето при хубави пътища загиналите ще се увеличат минимум 3 ПЪТИ щото сега лошият път играе ролята на някакъв вид ограничител щото видимо нито знаци, нито закони ви влияят и карате както си щете...И бонус- появят ли се наистина хубави пътища които струват луди пари за поддръжка ще ви натресат такива глоби и така яко ще почнат да ви глобяват, че ще си спомняте с носталгия за сегашните времена на лоши пътища и пълна липса на контрол...
10:29 21.10.2025
45 Ха ха
До коментар #26 от "Далай Мама":
Е те обикновено келешите са с трима- четирима придружители.Ама не се знае и придружителите как са получили книжки.10:37 21.10.2025
46 На приматите,
10:52 21.10.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Порно
До коментар #3 от "ООрана държава":
То сегашните колици с еднолитрови двигателчета са над 100 коня, откъде ще намериш кола със 60 коня под 10 години?11:58 21.10.2025
49 Порно
До коментар #10 от "Бай Иван":
Бай Иване, измисляш си, при бай Тошо кормуването в школите беше 40 часа, от които час нощно в града, час нощно извънградско. Но нощното си беше след като астрономическия залез на слънцето беше настъпил. А за тоя не липсата на обучение е причината да се убие и да замъкне още двама в гроба. Ако беше карал с разрешената скорост, щеше да е жив. Апропо , за водачи със стаж до една година на извънградско тя е 70 кмч, не е 90 кмч като за всички останали, за магистрала е 90 кмч за младоците. Закона се е погрижил за ограничения докато натрупат опит, но какво от това12:06 21.10.2025
50 Престанете
12:14 21.10.2025
51 Шоо
12:51 21.10.2025
52 Три деца ги нямало
13:28 21.10.2025
53 Ами
13:35 21.10.2025
54 граф Монте Кристо
20:26 21.10.2025
55 граф Монте Кристо
20:26 21.10.2025
56 граф Монте Кристо
20:33 21.10.2025
57 да да
00:38 22.10.2025
58 резервист
09:57 23.10.2025