Промените в Наредбата за топлоснабдяването трябваше да сложат край на дългогодишния спор около т.нар. „сградна инсталация“. Вместо това обаче те отново разпалват напрежението. Какво пак не е наред… Пред ФАКТИ говори енергийния експерт Димитър Тодоров.
- Г-н Тодоров, Министерството на енергетиката публикува за обществено обсъждане промени в Наредбата за топлоснабдяването, които трябва да запълнят правния вакуум след отмяната на старата формула за „сградна инсталация“ (СИ). Според Вас този нов механизъм реално ли решава проблема или просто го преформулира?
- След преглед на проекта за Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Е-РД-04-1 от 2020 г. за топлоснабдяването, който Министерството на енергетиката представя за обсъждане,
веднага се забелязва съществен недостатък – не е написана самата формула. Не се показва как изглежда тя.
Предполагам, че не е написана, защото промените са в проекта за наредбата, а формулата е в методиката към нея. Така тя остава скрита. Но, доколкото се вижда от „новия механизъм“, формулата си остава същата като старата. С думи е написано какви фактори се включват във формулата. Те са същите като факторите в старата формула. Няма никаква разлика. Ето защо проблемът не се решава и не се преформулира. Министерството на енергетиката продължава да се подиграва с потребителите на парно, а заедно с тях и с българския и европейския съд, както това беше направено при създаването на наредбата през 2020 г.
- Министър Трайков твърди, че новият модел ще отчита балансирано интересите както на хората, които ползват парно, така и на тези, които са изключили радиаторите. Възможен ли е на практика такъв баланс в една и съща сграда?
- Министър Трайков вероятно не знае, че няма нов модел. За никакво балансиране не може да се говори. Неговите служители са го подвели. Самият той в телевизионно интервю заяви, че за енергията от сградната инсталация е най-добре да се определи процент от енергията за отопление. Запитан, какъв да бъде процентът, той отговори, че трябва да бъде „20 и няколко“. Това означава, че до този момент той не е бил запознат с промените в наредбата. Той не знае, че в проекта за промени се говори за формула и за фактори, които се включват в нея. Недопустимо е един министър да не знае какви подводни камъни му подготвят неговите служители и да се излага в ефир. За тези „20 и няколко“ процента не дава никаква обосновка.
След това се разисква как ще се плащат сметките за парното като няма още формула за сградната инсталация. Уважаемият енергиен експерт Еленко Божков каза, че „многопластова формула трудно може да се приложи и затова по-разумно е сградната инсталация да се начислява като процент от общото потребление на топлоенергия в сградата“. Както се вижда и този уважаван енергетик казва, че най-добре е да се определи процент. В неговото интервю има известни неточности. Той не каза какъв процент има предвид и не трябваше да казва „общото потребление на топлоенергия в сградата“. Правилно е „общото потребление за отопление“, така както е записано в изравнителните сметки.
Думите на тези известни личности в енергетиката са достатъчни, за да се каже, че съставянето на нова формула е движение в грешна посока.
- В проекта се предвижда количеството топлинна енергия за сградна инсталация да се определя по комплексен механизъм – с фактори като инсталирана мощност, период на отопление, външна температура, енергиен клас на сградата и климатична зона. Прави ли това системата по-справедлива или я прави още по-неразбираема за потребителите?
- Както вече казах, този комплексен механизъм съдържа същите фактори, каквито съществуват и в сегашната формула. Нищо ново. Предлага се същата стара формула, която е отменена от съда именно защото е несправедлива и неразбираема. Трябва да се върви по нов път. С писмо вх.№ Е-94-00-128/26.01.2026 г. до бившия министър на енергетиката Жечо Станков, на което нямам отговор и досега, направих предложение за формула за изчисляване на енергията от СИ, за което давам обосновка.
В чл.10 т. 1 от Директива 2012/27 е записано „информацията за фактурирането да бъде точна и да се основава на действителното потребление“. В чл. 155, ал. 2 от Закона за енергетиката също е записано, че „топлопреносното предприятие или доставчикът на топлинна енергия фактурира консумираното количество топлинна енергия въз основа на действителното потребление най-малко веднъж годишно“. Т.е. казано е пределно ясно , че трябва да се фактурира действителното потребление.
В унисон с тези два документа може да се каже, че енергията за отопление на етажната собственост, написана в изравнителните сметки, е наистина действително потребление. Тя е получена като от общия разход на енергия за обекта (по показанията на топломера в абонатната станция, който е търговски прибор) е извадена енергията за технологични разходи в абонатната и енергията за топлата вода. Получената енергия за отопление може да се счита за действителна. (Казвам „може да се счита“, защото енергията за топлата вода не е измерена, а е изчислена). Умножавайки тази енергия по 0,15, ще получим енергията на СИ. Предлаганата от мен формула изглежда така:
Qси = 0,15 Qот
където:
Qси = енергията на сградната инсталация;
Qот = енергията за отопление от изравнителната сметка;
0,15 = коефициент, показващ частта на енергията на сградната инсталация спрямо енергията за отопление от изравнителната сметка.
Проста, ясна, точна, разбрана, достъпна и прозрачна формула!
Коефициентът 0,15 го има и в предишната методика към Наредба 16-334/06.04.2007 за топлоснабдяване, има го и в сегашната методика към Наредба Е-РД-04-1/12.03.2020г., има го и в т.5.1.1. от правилата за дялово разпределение в Наредба № 2 от 28.05.2004 г. за топлоснабдяването. А в Закона за енергетиката и енергийната ефективност от 2004 г. в §69 ал.3 е написано „Частта от топлинната енергия, отдадена от сградната инсталация по смисъла на чл. 112в, ал. 2, се определя в размер 10 на сто от общото количество топлинна енергия за отопление на сградата“. Както се вижда, предлаган е и по-нисък процент.
Тези документи показват, че 15% е един реален процент, обсъждан от много енергетици, експерти, специалисти в министерството на енергетиката, даже и депутати, приет е и се прилага вече 25 години, което дава пълно основание той да се използва при изчисляването на енергията от СИ. Това е формулата.
- Според новите правила етажната собственост ще продължи да може сама да избира процент за сградна инсталация между 20 и 40%. Това достатъчна свобода ли е за хората, или реално създава нови конфликти между съседите?
- Тези проценти и сега съществуват в Чл.63, ал.2, т.2, буква гг от Наредбата № Е-РД-04-01 за топлоснабдяване. Но, забележете, само като възможност, ако се постигне съгласие за определен процент на Общото събрание на етажната собственост. Те са определени чрез статистическа обработка на резултатите за енергията на сградната инсталация, взети от представителна извадка от изравнителни сметки в цялата страна. Но тези резултати са получени чрез изчисляване по формулата, която е отменена от съда, т.е. те не са верни. Не е възможно, бих казал глупаво е, да се прави статистическа обработка на данни, за които предварително се знае, че не са верни. Процентите между 20 и 40 трябва да изчезнат от наредбата. Съгласие между собствениците за определен процент не може да бъде постигнато, защото ползващите радиатори ще искат по-голям процент за сградната инсталация, за да плащат по-малко за радиаторите си. Собственици, които не ползват радиатори, а друг вид отопление, ще искат по-малък процент. Реално ще има конфликти между съседите. Опитът показва, че съгласие не може да бъде постигнато.
- Вие нееднократно сте критикували начисляването на т.нар. „служебни единици“ и смесването на измерена и неизмерена топлина. Промените в наредбата решават ли този проблем?
- Според наредбата за топлоснабдяване щранг-лирите са отоплителни тела. Те трябва да се разглеждат отделно от сградната инсталация. Поради тази причина промените в наредбата не се отнасят към тях. Но при определянето на енергията, отделена от щранг-лирите се появява друг любопитен казус. На щранг-лирите се начисляват служебно дялови единици и те, заедно с единиците от радиаторите, образуват общия сбор на дялови единици. Фирмата за дялово разпределение „Техем“, в писмо изх. № 25101886/15.01.26 г. пише: „Стойността за 1 единица в кВтч. се определя като общото количество енергия за отопление се раздели на сбора от отчетените по индивидуалните уреди на радиаторите единици във всички имоти, в т.ч. и начислените служебно единици за отоплителни тела без уреди“. Самият факт, че има „начислени служебно единици“ е ужасяващ. Това означава, че дяловите единици на радиаторите не отразяват само енергията на радиаторите, но и някаква друга енергия, за която нито един собственик няма представа колко е като количество. Това, което се върши на основание на Наредбата за топлоснабдяване и методиката към нея, коренно противоречи на изискванията на т.1 “Обект и област на приложение“ на стандарт БДС/EN 834 за употребата на разпределителите. Не може да се смесват две различни потребителски групи (т.3.6 от стандарта). Едната потребителска група се състои от всички радиатори с разпределители, а другата потребителска група са всички щранг-лири, които нямат разпределители. Предстои още много работа на Министерството на енергетиката.
- В проекта се предвижда топлофикациите да предоставят ежемесечна информация за всички компоненти, които участват в изчисляването на сградната инсталация. Ще доведе ли това до реална прозрачност, или повечето потребители пак няма да могат да проверят сметките си?
- Не е необходимо да се представя каквато и да било информация. Формулата, която предлага Министерството на енергетиката за обсъждане, е същата като старата. Тя е отменена от съда. С две думи – няма компоненти. Ако, въпреки всичко, формулата остане в наредбата, каквато и информация да дават топлофикациите, потребителите пак няма да могат да проверяват сметките си.
- Защо въпросът със сградната инсталация остава нерешен толкова години – става дума за сложен технически проблем или за конфликт на интереси в системата на топлоснабдяването?
- Измерването на енергията от сградната инсталация е наистина сложен технически проблем. За целта във всяка сграда трябва да се монтира допълнителен топломер на границата на собственост, т.е. след топлообменника за отоплението в абонатната станция. Самото измерване трябва да се направи от външни специалисти и при определени условия за настройка на термостатните вентили на радиаторите във всеки апартамент. Всичко това изключва всякакви разговори на тази тема.
По-правилно е да се каже, че топлофикациите и фирмите за дялово разпределение имат интерес да ползват съществуващата формула за изчисляване на енергията от сградната инсталация, защото чрез нея те завишават изразходваната от нея енергия с повече от 30 %. Това означава, че енергията за отопление от радиаторите ще бъде по- малко. Следователно абонатите с радиатори ще плащат по-малко и няма да имат интерес да се отказват от тях. А това означава повече продадени разпределители, повече такси за тяхната проверка. При това тези такси се вдигат без никакви основания и контрол, както в банките. А какво ще стане с тях догодина, когато задължително ще трябва да се подменят разпределителите и водомерите за топла вода с такива с дистанционно отчитане? Съгласно закона те са собственост на абонатите и те ще похарчат маса пари за уреди за дялово разпределение, за водене на партида и за такси за подмяна и отчитане всеки месец.
- Защо никой в Министерството на енергетиката не обръща внимание на вашите предложения?
- Предполагам, че мнозина отговорни лица имат интереси, които моите предложения нарушават. Освен това считам, че нашите институции, включително и много от медиите, се държат напълно безотговорно към сигналите на гражданите. Нямам друго обяснение за липсата на отговори на мой сигнал, че топлинните разпредели са незаконни, изпратен още през февруари 2025 г. до Комисията по енергетика в Народното събрание с вх.№ ПГ-51-5194-Д-21/07.02.25г., до БНТ новини в Българска национална телевизия с вх.№10-01-362/ 07.02.25г., до Изправи се БГ с вх.№ 001/07.02.25г. Министерството на енергетиката не отговаря на моето писмо, споменато по-горе, за формулата, макар че два пъти напомнях чрез имейли за липсата на отговор. Нямам никаква надежда за успешен край на това обсъждане за промени в Наредбата за топлоснабдяване.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мишок трайчо китанчеф
просто в поно сметките сградна инсталация да не се начислява
щом тъпомерите показват нула
плаща се на отчетена консумация както водата и тока
заморничавите дето дето не си спират поното когато е топло да си плащат масрафа
09:09 18.03.2026
2 Oщe в учeбникa пo физикa
Коментиран от #34
09:11 18.03.2026
3 Тoплиннaтa мoщнocт
09:12 18.03.2026
4 Боруна Лом
09:14 18.03.2026
5 Потресен
09:17 18.03.2026
6 Стига плакахте ...
Коментиран от #17, #21
09:27 18.03.2026
7 Този като лалугер пак се появи,
Коментиран от #23
09:27 18.03.2026
8 така, де
09:29 18.03.2026
9 Тези с парно може да си купят
09:36 18.03.2026
10 Не е работа на Топлофикация да се меси
Коментиран от #35
09:52 18.03.2026
11 4567
09:56 18.03.2026
12 Даниел Немитов
10:01 18.03.2026
13 Име
10:05 18.03.2026
14 Бай Той
10:24 18.03.2026
15 топлофикация не е на сметка да фалира
10:29 18.03.2026
16 Механик
Питам ги защо така, след като не съм позвал парно, а те ми казват, щото минавали тръби през апарамента. Добре, казвам им аз, елате да си приберете тръбите. На мен те не са ми нужни. Не можело, значи. Така било по закон.
Питам застрахователите защо застраховката ГО за мен не е по-ниска, след като нямам нито един акт в последните 20 години и не съм участвал в ПТП пак толкова. Не можело, викат, така било по закон.
И всичко е "по закон", ама закона вика "дай пари". А одеве един в една статия тука, министър някакъв, ме убеждава, че не трябвало да се говори за пари.
10:30 18.03.2026
17 Механик
До коментар #6 от "Стига плакахте ...":
Всеки си гледа от неговата гледна точка.Как ще ми е най-евтино на парно, при положене, че плащам без да го ползвам??? М?
Ако не топля апартамента защото не е необходимо по ред прични, защо трябва да плащам на топлофикация все пак? какъв в метода да се откажа от тях? При тях е няма не искам, няма недей. Щеш-нещеш ще плащаш, щото на такива като теб им е евтино на парно.
Какво да направя? Да си купя друг дом ли? Ми не искам. И не може да ме накара никой.
Коментиран от #19, #37
10:35 18.03.2026
18 9689
10:37 18.03.2026
19 Навремето се натискаха за
До коментар #17 от "Механик":
такива апартаменти, бяха лукс, а сега ревете, защото всеки кеф се заплаща. Трябва със закон да се реши, че отърването от Топлофикация е само развода, т.е., пълното отказване на всички от входа. Правят си общо събрание и демократично гласуват, болшинството решава. На който не му е изгодно, напуска сградата.11:32 18.03.2026
20 Ами да
11:47 18.03.2026
21 Да ама
До коментар #6 от "Стига плакахте ...":
Първо плащай действителната цена, пък тогава пиши!11:53 18.03.2026
22 Мошеници
12:08 18.03.2026
23 Кой ти каза
До коментар #7 от "Този като лалугер пак се появи,":
,че няма дотации от държавата всяка година им дават и заплатите също си ги вдигат всяка година а забравихте ли Вальо топлото и ги оправдаваш мазохисти ли живеят тука до кога ще ги търпимКоментиран от #38
12:15 18.03.2026
24 Далаверинг
Старата песен на нов глас!
12:36 18.03.2026
25 Гражданин
Единствения начин е да накажем "Топлофикация" като масово се откажем от" услугата".
13:17 18.03.2026
26 Те знаят ,че са власта!!!
13:21 18.03.2026
27 Нови
Софинци, нямащи Толофикация, защо трябва да плащаме дълговете на Топлофицация от 2.5 милиард лева. Повишете цената на абонатитете и намалете и махнете цената, когато не се ползва парно.
Хората от градове и села плащме дълга на Топлото. Това е 1.5 % от нациионалния бюджет. Справедливост ли е това?
Коментиран от #32
13:49 18.03.2026
28 1234567
13:50 18.03.2026
29 Топлофикация е
14:01 18.03.2026
30 Дълги обяснения и сметки
14:06 18.03.2026
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Топлофикация е Данък на Власта към роба!
До коментар #27 от "Нови":
дано сега разбереш ,че сме роби!В горния пост пише ,защо ,но ти пишеш , а не четеш!Коментиран от #41
14:34 18.03.2026
33 Казуар
17:21 18.03.2026
34 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #2 от "Oщe в учeбникa пo физикa":
А престани...Цялата наука "Топлотехника" я обясни с абзац от учебника по физика на Савелев...Нещата са много по-комплексни и по-сложни и от лаишките Ви напъни!Нe oпрocтaчвaй тoплoфикaциoннoтo eлeктрoпрoизвoдcтвo...Aкo c учeбник пo физикa мoжe дa упрaвлявaш ТФEЦ, тo тoгaвa дa ce зaкриe и кaтeдрa "Тoплo и ядрeнa eнeргeтикa" в "Тeхничecки Унивeрcитeт Coфия"... Понятие си нямате от основни положения при топлофикационното електропроизводство в ТФЕЦ (топлофикациони електро-централи) Сигурно сте учили и Вие в Харвард. Дали в даден топло-район ще се използва ТФЕЦ или ОЦ се определя от стриктни икономически и топлотехнически разчети....За по-прецизно балансиране на топлоподаването се включват и РОЦ (районни отоплителни централи) и ВОЦ (временни отоплителни централи)... В самите ТФЕЦ пък има симбиоза между ЕК (енергийни котли) и ВК (водогрейни котли)... Водогрейните поемат товара когато има намалено потребление на електроенергия (например през нощта)... Тoплoфикaция Coфия зaceднa кaтo кocт в гърлoтo нa oлигaрcитe, нe мoжaхa дa я здъвчaт.Тoплoфикaция e гaднa зaщoтo нe умря кaтo БAЛКAНКAР, ЗТМ РAДOМИР, БГA БAЛКAН, КРEМИКOВЦИ, БТК. Нe изхвърли cтoтици cпeциaлиcти нa улицaтa. Зaпaзи въздухa нa Coфия чиcт. Нe дaдe cвoя принoc зa увeличaвaнe нa рaкoвo бoлнитe. И т. н. и т. н.
ТC oтдaвнa нямa нищo oбщo cъc coцa. В мoмeнтa e нaпълнo aвтoмaтизирaнo и кoмпютeризирaнo прeдприятиe. В пocлeднитe близо 30 г. в нeгo ce извърши мaщaбнa мoдeрнизaция. Дoкaтo някoи cтaчкувaхa, cкaч
Коментиран от #40
19:07 18.03.2026
35 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #10 от "Не е работа на Топлофикация да се меси":
Топлофикация София / ТС/ подава енергия до абонатната станция на сградата. Подадената енергия се отчита от периодично репариран /сверяван/ електронен топломер монтиран в абонатната. От там насетне, се позволява собствениците сами да разпределят потребеното количество енергия както намерят за удобно. Разбира се, могат да наемат за целта специализирана фирма, която да изготви съответната методика. Същевременно собствениците трябва да се регистрират като юридическо лице и техен представител да заплаща на топлофикация по показанията на топломера... още в абонатната. Тази възможност почти не се използва, което е лесно обяснимо, имайки предвид българските нрави. Тогава ТС сама наема фирми /топлинните счетоводители/ и определя потреблението на отделните абонати. Отчитането само за 10 дни и поддръжката на уредите на над 400 000 абоната е икономически по-изгодно да се прави по договор със специализирани фирми-изпълнители. Парадоксът е в това, че самите топлинни счетоводители сега вече искат да прекратят договорите, защото са им неизгодни, след като се нагушиха с пари от монтажа на радиаторните вентили и разпределите.23:00 18.03.2026
36 лечение
23:04 18.03.2026
37 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #17 от "Механик":
При централното топлоснабдяване, конструкцията на цялата сграда играе ролята на огромен „топлинен акумулатор” и съответно топлинен преразпределител и съответно когато температурата навън е под минус 10 градуса, то в неотопляеми помещения на топлофицирана сграда, температурата не пада под плюс 8-10 градуса.Тръбите не са толкова важни, а и прекарани вертикално, те са с много по-ниско топлотдаване от евентуални хоризонтални щрангове за които се говори напоследък.
Проблемът може да се реши, като кражбата на топлоенергия се криминализира. Тогава с разрешение на прокуратурата и наличните технически средства, много лесно могат да се изловят всички крадци на парно.
Коментиран от #39
23:11 18.03.2026
38 Не мазохисти, а реалисти!
До коментар #23 от "Кой ти каза":
Я си изчисли колко ти струва 1 килокалория топлина получена от друг източник, и сравни с цената на същата топлина получена от ТЕЦ. Не включваме отоплението на дърва и въглища, защото не живеем в пещерни времена. Отоплението на газ и ток е почти равно, като на газ е по сигурно. Докато тока може да спре по никое време, то на газ с конвектор(Газов конвектор Eco SC15MO) си независим от токове. А най сигурният вариант е Топлофикация, най удобно и най евтино!07:30 19.03.2026
39 Това се опитвам да им
До коментар #37 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
в дървените глави, но нищи не възприемат, по им е изгодно да мизеруват и шикалкавят, но не и да мислят. Мисловният процес е непознат в България.07:35 19.03.2026
40 Като си толкова
До коментар #34 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
голям специалист ми обясни защо ако си прекарам газ и се отоплявам с локално парно ми е по-скъпо от централното парно? Топлината идва от няколко километра тръби, има загуби, тръбите се ремонтират, а това струва пари, имат голяма раздута администрация, шефовите управлят от служебни джакузита. Газът е същият който горя и аз. Харчат за външни фирми (топлинни счетоводители) и пак е по-евтино. Ще си отговоря сам - защото аз си плащам газта редовно и няма кой да ми я плати. ТС е вечно на загуба, не си плаща газта и в крайна сметка я плаща държавата. Така е още от социализма. Кажи и ти нещо по въпроса. Не забравяй, че Топлотехниката е Приложна термодинамика, а термодинамиката - глава от науката Физика.13:38 19.03.2026
41 Че сме роби- прав си. При соца плащахме
До коментар #32 от "Топлофикация е Данък на Власта към роба!":
Че сме роби- прав си. При соца плащахме 28 лева за отолление на тристаен, сега плащаме повече без да използваме парното. Топлофикация да изпълни искането на ЕС за непоискана услуга и да не преави бизнес безплатно, минавайки през имота ми.20:08 22.03.2026