До избор на правителството се стигна преди всичко и основно чрез диалог между парламентарно представените партии, повтарям, диалог, уважаеми колеги, базиран на три съществени фактора.
Това припомни в Народното събрание съпредседателят на ПГ на АБВ Борислав Борисов, който прочете декларация от името на партията.
По думите му факторите са:
Първо, на зачитане и толерантност към позициите и идеите на другия.
Второ, на откритост и прозрачност на водените преговори.
Трето, на търпение в търсенето на разумния компромис в полза на държавата и нейния народ, а не в битката за тесния партиен или личен интерес”.
Не мога да не отбележа че по време на съвместната ни дейност между правителствената коалиция и подкрепящите правителството политически сили се проявиха и някои недобри примери за начини на вземане на решения, които не са в духа и влизат в противоречие с този, приветстван не само от мен нов подход в политическите взаимоотношения, посочи Борисов.
Той посочи само два примера:
Първи пример: Това е приемането на промените в ЗДДФЛ, с което на практика се възстанови старата практика за отсъствието на необлагаем минимум.
Тук не говоря за същността на решението. Напълно разбирам икономическата логика на вносителите – като е плосък данък, то този данък да бъде в чист вид «плосък», като за тази цел се премахне общо взето икономически нескопосаният и сложен начин, по който предишното правителство се опита да въведе «необлагаем минимум».
Не става дума за това. Става дума за това, че една от първите законодателни промени бе в областта на данъчното законодателство, независимо че в постигнатото споразумение и в програмната декларация за подкрепа на правителството е записано: "запазване на равнищата на данъчно облагане" и още "детайлен икономически анализ и обществен дебат за цялостната данъчна политика".
Очевидно е, че приемането на промените в ЗДДФЛ са в противоречие с тези текстове, записани в споразумението и в декларацията за подкрепа и водят не само по пътя на нарушението, но и до самото обезсмисляне на постигнатите договорености.
Вторият пример е свързан със скоростните промени в законодателството относно пенсионните фондове. В какво е проблемът? Във всеки случай не е в това, че вносителите на законопроекта непрекъснато го обосновават с въпроса: «Какво лошо има в това, че сме дали на хората правото на избор в кой фонд да се осигуряват?»
Разбира се, нищо лошо няма! АБВ е дори за още по-голямо разширяване на правото на избор.
Нашето неодобрение идва не от същността на промените, а от начина, по който бяха приети тези промени и то основно по две причини:
Първата причина е от чисто управленска гледна точка. Когато предстои реформа в цяла една система, каквато е пенсионната система, никога не се правят промени само в отделен неин елемент без да е постигната функционална обвързаност с останалите елементи на системата. Иначе системата се дебалансира и всяка следваща промяна в нея трябва да се съобразява с параметрите на извършената предишна промяна. Реформа на една система, която се прави на парче, трудно може да бъде успешна реформа като цяло.
Втората причина на нашето неодобрение отново е свързана с начина, по който бяха извършени тези законодателни промени. За този начин се изговори много от различни политически сили. Аз мога да добавя само, че в парламентарната група на АБВ научихме за предстоящите промени в последния момент, когато вече въпросът бе на практика предрешен. Това едва ли може да се определи като добър пример за партньорски отношения и взаимодействие, а още по-малко - за диалогичност между партньорите.
И ако първият от посочените примери води до обезсмисляне на постигнатите договорености, то вторият пример води и до неприятното ерозиране на основите на доверието и лоялността между партньорите.
Дълбоко се надявам, че посочените примери са единични и незлонамерено направени, че те не са в резултат на отказ от новия подход за политическите взаимоотношения, за който говорих, а са продукт на допуснати грешки в изграждането и развитието между политическите сили на коалиционното партньорство и партньорството за подкрепа на правителството.
В началото на изказването си Борисов подчерта: „Днес, 14 януари 2015 година, е символична дата за членовете на парламентарната група на АБВ не само защото се открива втората сесия на 43-то Народното събрание, дейността на което е натоварена с голяма политическа отговорност и обществени очаквания за нещо по-добро. 14 януари за нас е символична и защото точно преди 1 година на тази дата бе учредена АБВ – Алтернатива за българското възраждане. По този повод си позволявам от тази висока трибуна да поздравя с едногодишния рожден ден всички, допринесли за присъствието на АБВ в парламента и работещи за нейната успешна дейност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА