В момента цената на горивата по бензиностанциите не е реална. Това каза по bTV енергийният експерт Васко Начев, след като вчера Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обвини шест от основните вериги бензиностанции у нас, в картелно споразумение.
Погледнете цените във Варна, там „бялата лястовица” Марешки предопределя цените да са по-ниски, допълни той.
Комисията засяга само цените на дребно, но това е крайният ефект. За да бъде разрушена тази практика, трябва да се погледне как се образуват цените на едро, там е разковничето, посочи експертът.
По думите му не е необходимо веригите да сядат и да се разбират.
„Нещата са прости. Всички виждат колонката на „Лукойл”, дистрибутора на едро, и оттам насетне не е трудно всеки да постави съответните цени. Механизмът е сравнително прост – ако вие си позволите да продавате на по-ниска цена, следващия път, когато закупувате, точно с този марж ще платите повече при цените на едро”, каза Начев.
Дизелът на едро се купува за 1,69 лв., в момента е 1,99 лв. Това означава 30 стотинки марж, отбеляза той. Нормалната печалба за такъв сектор е 10-15%, коментира той.
Този марж отива някъде. Без политически чадър няма как да се случват нещата, каза Начев.
Около 6 милиарда годишно се харчат в България за горива. Сметнете при 30 стотинки марж за какви печалби става въпрос, подчерта той.
Експертът каза, че не би се ангажирал, че решението на КЗК е предизборно или кризисен пиар, тъй като този процес върви не от вчера. Той е убеден, че глоба ще има.
„За първи път от много години Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се събуди, няма значение, че е преди изборите, и стигна до някакви резултати”, каза по Нова телевизия Румен Гечев, депутат от БСП, относно становището на КЗК, че шест от големите вериги бензиностанции участват в картел.
По думите му се оказва, че потребителите са тези, които плащат високата печалба на големите фирми и гарантират съществуването на по-малките фирми, заради това, че няма конкуренция.
„Става дума за ощетяване от над 1 млрд. лева”, каза от своя страна Петър Славов, депутат от Реформаторския блок. По думите му е много притеснително, че години наред се говори, че има проблем, а същевременно Комисията, в предишния си състав, е бездействала.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Фронто
Коментиран от #3
08:51 11.10.2016
2 KPMG
Коментиран от #5
09:22 11.10.2016
3 ОГГ
До коментар #1 от "Фронто":
Шшшш, пич кво става, да не си болен нещо? Я помисли пак, сигурен съм че ще успееш да посочиш вината на комунизма или Путин!12:47 11.10.2016
4 е И
13:24 11.10.2016
5 Струва ми се нелепо но
До коментар #2 от "KPMG":
Ти обаче чу ли какво има в доклада на КейПиЕмДжи? Няма посочени конкретни виновници и "този изнесе толкова, онзи е отговорен за толкова". Напротив, посочени са само общи приказки, които бяха известни и преди възлагането на поръчката за доклада. Е, държавата плаща на консултанти огромни суми, за да не научи нищо ново.Горивата пък са известен отдавна проблем! Още Ахчиева навремето посочваше особеното ценообразуване на "Лукойл" АД, при което намалението в цените на суровия петрол на световния пазар идва след месеци и е символично, докато увеличението на цената на петрола идва веднага и в цените на дребно. И Михнева сочеше същото. Последен Ив. Костов обясняваше нередностите в производствения процес и пласмента. Смяха му се, нищо не разбирал. И чак сега КЗК открива топлата вода - че веригите правят договорки.
Част от решението е в пълната либерализация на пазара на горива. Свободен внос, свободно договаряне с чужди рафинерии, така че и с ДДС и акциз, горивата да се пласират на много по-ниски цени, така че и "Лукойл" да се принуди да снижи своите цени. Естествено и сериозна глоба за тарикатите, в размер на десетки милиони.
14:20 11.10.2016