Очевидно е, че държавната институция Агенция за българите в чужбина изпълнява формално своите функции и не допринася за консолидирането на българските общности зад граница. Би трябвало за работата с българите в чужбина да се ангажира и Президентската институция.Застрашена е вътрешната сигурност на страната и сигурността на обикновения гражданин, поради отсъствието на реформа в съдебната система и неприлагане върховенството на закона. Това заяви в интервю за Факти.бг кандидатът за вицепрезидент от РБ ген. Съби Събев.
Здрава ли е връзката между България и сънародниците ни, които живеят по света? Какво трябва да се направи още институционално?
Българите в страната и в чужбина имат еднакви права и държавата трябва да прави всичко необходимо това да бъде реализирано. Има редица случаи, когато това не е спазено. Например, правото им на упражняване на глас. По конюнктурни съображения на парламентарно представена политическа партия бяха внесени промени в Изборния кодекс, които ограничават това право на българските граждани зад граница.
Има случаи на наши съграждани, живеещи извън страната, които изпитват нежелание да поддържат българското си гражданство и не проявяват интерес към проблемите на страната и тяхното решаване. Очевидно е, че държавната институция Агенция за българите в чужбина изпълнява формално своите функции и не допринася за консолидирането на българските общности зад граница. Би трябвало за работата с българите в чужбина да се ангажира и Президентската институция. По-честите срещи с наши сънародници зад граница ще затвърдят у тях чувството, че държавата се интересува от тях и от реализирането на конституционните им права. Това би ги приобщило към усилията за ускореното европейско развитие на страната и би ги направило достатъчно горди да се наричат българи.
Застрашена ли е националната сигурност на България, и ако да, кои са мерките, които може да вземе вицепрезидентът ?
Застрашена е вътрешната сигурност на страната и сигурността на обикновения гражданин, поради отсъствието на реформа в съдебната система и неприлагане върховенството на закона. В страната съществува остър дефицит на справедливост. Причините са корупция, олигархични връзки и задкулисие, както и формирането на картели. Всичко това срива нормалната конкуренция, която би следвало да съществува в една пазарна икономика. Организираната и битовата престъпност са сринали личната сигурност на всеки български гражданин. Правоохранителните органи на страната са се провалили в усилията си да осигурят спокойствието и нормалния живот в държавата. За коренна промяна на описаното състояние на вътрешната сигурност на страната е необходима бърза и кардинална промяна на съдебната система в страната и безкомпромисно прилагане на законите. Нужно е своевременно да се разкриват зараждащи се рискови заплахи за страната и българските граждани, за да се защитят гражданските свободи на хората в България. Необходима е кардинална реформа на структурите на МВР и специалните служби в страната.
Външната сигурност и отбрана на България са гарантирани от членството на страната в НАТО и ЕС. Това ни пази от организирана престъпност, кибер заплахите , нелегални мигрантски потоци, международния тероризъм, пандемии и екологични катастрофи. Неутрализирането на посочените предизвикателства и рискове не е по силите на отделна държава, а се решават само чрез общосъюзни усилия, в партньорство с други държави или с ангажирането на цялата световна общност. В този контекст, особено важна е ролята на ООН, ОССЕ, Международния червен кръст и регионални организации, в които е важен приносът на всяка отделна държава. Това налага България да провежда активна външна политика с конкретен принос за поддържането на международния ред и сигурност.
Демографската криза в България е следствие на безхаберието и неадекватната политика на българските правителства в последните 40 години. В последните 25 години негативните демографски тенденции се задълбочиха поради неефективното здравеопазване и високата смъртност, ниската раждаемост и икономическата миграция на част от българското население. Държавата и нейните институции не успяха да намерят верния алгоритъм за блокиране и спиране на негативното демографско развитие на страната. Необходимо е решаването на демографския проблем на страната да се изведе на най-високо равнище – Президентската институция. Кандидат-президентската двойка на РБ предлага към Президента да бъде създаден Съвет за демографското развитие на страната, в който да бъдат представени законодателната, съдебната и изпълнителна власти, гражданското общество в страната и доказани учени експерти в тази област. Личната ангажираност на Президента към този проблем ще осигури максимален синхрон и коориданция на държавните институции за формиране на ефективна демографска политика и включването в нейната реализация на целия инструментариум на държавата. Президентството трябва активно да работи за пречупване на опасната демографска тенденция, която в дългосрочен план би поставило под заплаха съществуването ни като нация и държава. За целта са необходими конкретни мерки в социалната област, здравеопазването, стимулиране на раждаемостта и максимално подпомагане на семействата, които отглеждат 2 и повече деца, създаването на подходящи условия за задържане и реализация на младото поколение в страната, повишени грижи за хората в старческа възраст. Нужни са неотложни решения за значително повишаване на минималните пенсия и работна заплата.
Необходими са и облекчени процедури за предоставяне на българско гражданство на наши сънародници с доказани български корени, които са извън страната, както и подкрепа от държавата за тяхното заселване и устройване на работа и съдействие за нормални условия на живот в различни региони на България.
Неотложно е стартирането на модернизацията на въоръжените сили на страната чрез изпълнението на Програмата за развитие отбранителните способности до 2020 г. и Плана за развитие на въоръжените сили до 2020 г. Същите ще поставят само началото на мащабния процес на превъоръжаване на въоръжените сили на България и прекратяването на зависимостта от Русия в поддръжката и експлоатацията на основно бойно и осигуряващо военно оборудване. Необходими са следващи стъпки за замяна на остарялото въоръжение с ново, за постигане на максимално оперативна съвместимост с армиите на останалите съюзни държави с максимално привличане на българската отбранителна индустрия.
Паралелно с модернизацията на въоръжените сили, България следва да развие и хармонизира и своето стратегическо мислене в областта на сигурността и отбраната с европейското и общосъюзно стратегическо мислене, за да взема адекватни решения в областта на националната сигурност и отбрана, за максимално гарантиране и защита на своите национални интереси. За целта е необходимо разработката на дългосрочна национална визия в областта на сигурността и отбраната с хоризонт 25-30 години на основата, на която да се разработват и развиват съответни политики и стратегии.
Това ще осигури предвидимост и целенасоченост в дейността на българските правителства в дългосрочен план.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кьор фишеци за йордеци
05:09 29.10.2016
2 ХаХо
Законо е врато у поле и само улавио улаза пред нега! - Рекъл Вуте на Нане!
07:08 30.10.2016
3 Провинциалист
09:26 30.10.2016