Новите лампи, монтирани при спешния ремонт в тунел "Ечемишка", заслепяват шофьорите, алармира "Труд". В момента движението е двупосочно в лявата тръба в посока към Ботевград, тъй като дясната продължава да е в ремонт.
Че новото осветление е опасно смята и четирикратния шампион на България по автомобилизъм Крум Дончев, който бе и експерт към транспортната комисия в 43-тото народно събрание. Той потвърди, че LED осветлението създава опасност от злополуки.
На 5 февруари в "Ечемишка" падна лампа и уби 64-годишна жена в автомобил. Лявата тръба бе затворена напълно и работници изрязаха изцяло старата осветителна система. Монтирани бяха LED лампи, купени миналата година с обществена поръчка за ремонта на дясната тръба.
На 13 февруари лявата тръба към Ботевград бе открита с новото осветление от служебния премиер Огнян Герджиков. Ремонтът струваше 390 000 лв. и стана повод за размяна на предизборни реплики, като например: "Преместихте лампите от единия тунел в другия" (Бойко Борисов).
Но проблем се оказаха самите лампи. Когато човешкото око преминава през зони с различна степен на осветление, то се нуждае от няколко секунди за адаптация. Новите LED лампи в "Ечемишка" светят с т.нар. студена светлина, към която трябва да се настрои зеницата.
"Ако се минава денем и е слънчево, адаптацията става бързо. Но вечер или при облачност, когато извън тунела окото е настроено на мека светлина, се удължава времето за реакция на острата светлина. Говорим за около 3 до 4 секунди за адаптация на очите на влизане и на излизане", обясни Крум Дончев.
Разрешената скорост в двупосочната тръба е 70 км/ч. Ако шофьорът кара с 50 км/ч, за 1 секунда колата изминава 14 метра, а при 90 км/ч – 25 метра. Това означава, че за 3 секунди, през които автомобилът става неуправляем, той ще измине от 42 до 75 метра.
"Представете си, че пред автомобила има препятствие или катастрофа, за което водачът трябва да реагира възможно най-бързо. За тези 3 секунди той ще е заслепен и няма да задейства спирачките. Неслучайно в тунелите често стават верижни катастрофи. Участниците в тях после казват, че не са виждали нищо пред себе си, а само са чували шум от ударите на един автомобил в друг", каза още Дончев.
"Възможно е да се получи фиксиране на водача в лампата, което още да затрудни реакциите му", обясни Крум Дончев. Той посочи, че са опасни и светлините в другите два тунела – "Витиня" и "Топли дол", където лампите от два реда преминават в един.
"В този случай се изкривяват възприятията – имате усещане, че от един коридор влизате в два", обясни експертът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бббббб
Коментиран от #11
11:53 02.03.2017
2 Ghost
12:15 02.03.2017
3 Цено Романов
12:18 02.03.2017
4 Илиан
12:57 02.03.2017
5 Алфата
13:41 02.03.2017
6 Минала
Преди около година влизайки през деня точно в този тунел се озовах в черна дупка, пълен мрак, нищо. Намалих скоростта до пълзене и излязох като по чудо. Обадих се на 112. Отговор - там имат често проблем с осветлението. Къде беше Крум Дончев за да каже какво може се случи щофирайки в пълен мрак през целия тунел?????
14:36 02.03.2017
7 Глист1
15:09 02.03.2017
8 onq s konq
17:15 02.03.2017
9 Струг
21:13 02.03.2017
10 АСК
има си ясни и точни правила как се прави осветление за тунели
два реда са в началото и края на тунела за да позволят плавен преход на окото от светло към тъмно на влизане и обратното при излизане през деня
нощем се намаля броя на работещите лампи по същата причина
а за модерната студена бяла (синееща 6-7000келвина) светлина не ми се говори
писнало ми е от специалисти които нямат понятие о термина цветови дисконфорт
21:13 02.03.2017
11 Morgoth
До коментар #1 от "бббббб":
Има проблем и още как, има една линия която се получава при голяма разлика в осветлението, ако има и разлика в скоростите спокойто по-бързия се нанизва на по-бавния, ако е неопитен и не следи добре всички участници в движението.22:30 02.03.2017
12 123456
Почнахме с "Радка пиратка", "Камъните падат" и стигнахме дотук.
23:11 02.03.2017
13 mediator37
Временните управници путкаква причина са сложили лампи с температура на светлината за чакални на гари, а не с 2700К - приятна жълта светлина като на слънцето?
14:06 03.03.2017
14 ГЕРБ
17:48 25.04.2017