Няколко екоорганизации внесоха официална жалба в Европейската комисия за нарушенията на Европейското природозащитно законодателство, причинени при строителството на АМ „Струма“.
Това съобщиха от Friends of the Earth Europe ("Приятели на Земята - Европа"), CEE Bankwatch Network, Екологично сдружение "За Земята", Сдружение за дива природа „Балкани“. Жалбоподателите предупреждават, че ако финалната отсечка от магистралата бъде построена през Кресненското дефиле, това ще бъде катастрофално за защитените видове растения и животни в региона.
От неправителствената мрежа "Приятели на Земята - Европа" очакват намесата на еврокомисаря по околната среда.
„Кресненското дефиле е като скъпоценен камък в Европа и безсмисленото му унищожаване с една магистрала би било престъпление. През април тази година, Кармену Вела, Европейския комисар по околна среда, обеща да засили изпълнението на европейското природозащитно законодателство, сега случаят с Кресненския пролом ще бъде тестов за неговите действия. Или той ще се намеси, или обещанието за спазването на европейското природозащитно законодателство на практика, ще бъде само празни думи“, заявява Роби Блейк, експерт по биоразнообразие от неправителствената мрежа „Приятели на Земята - Европа“.
До месеци се очакват резултатите от новата Оценка по въздействие на околната среда. След излизането на доклада, местната общност и широката общественост ще могат да изразят своето мнение за предложените маршрути на магистралата, а финалното трасе ще трябва да бъде одобрено от Европейската комисия. Ако Комисията или Европейския съд открие нарушения на Европейското природозащитно законодателство, българското правителство ще трябва да върне европейско финансиране на стойност близо 756 милиона евро.
От неправителствените организации настояват Комисията да разследва нарушенията на Европейското законодателство, което може да доведе до осъждане на България от Европейския съд и заплащане на тежки глоби.
Кресненското дефиле, с дължина 16 километра, е районът с най-голяма концентрация на биоразнообразие в България с 92 защитени видове и част от Европейската Натура 2000 мрежа. За сравнение, на един квадратен километър от Кресненското дефиле живеят повече видове пеперуди, отколкото в цяла Великобритания.
Експерти от неправителствените организации посочват в жалбата, че съществуват две алтернативи, с които автомагистрала „Струма“, свързваща Германия с България и Гърция, може да бъде завършена без това да унищожи дефилето и биоразнообразието в него, и спазвайки Европейското законодателство.
Въпреки това, през април, българското правителство обяви победител в конкурса за идеен дизайн на магистралата с проект за изграждане на половината от магистралата „Струма“ през дефилето.
Според еколозите това ще унищожи безвъзвратно уникалната природа и е в нарушение на Европейското природозащитно законодателство. Магистрала през пролома ще отнеме и възможностите за развитие на алтернативен туризъм в региона, смятат неправителствените организации.
Българското правителство вече е напреднало с построяването на магистралата от двете страни на дефилето, което е довело още повече до увеличаване на трафика през него. Жалбата отбелязва, че това води до две нарушения на Европейската директива за хабитатите и вече причинява увеличено въздействие на смъртността по пътя за животните и намаляване на популациите на значителен брой защитени видове.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 шофьорът
Коментиран от #8
15:53 12.07.2017
2 xxx
Коментиран от #5
15:55 12.07.2017
3 Хайко
16:02 12.07.2017
4 Темида
BTW на нас ни дай магистрали да ти покажем колко вдига БМВ-то, то на хартия казват 200-220 вдигало ама мойта 3ка бате 250 и още иска (разговор за 20 годишно БМВ 316)
16:14 12.07.2017
5 Стойка
До коментар #2 от "xxx":
Та по този повод :) https://www.vbox7.com/play:b3614d87 :)17:07 12.07.2017
6 Кънев
17:59 12.07.2017
7 onq s konq
19:03 12.07.2017
8 Предлагащ
До коментар #1 от "шофьорът":
Що ше се мъчиш, пък и не е работа за шофьор. Много чужди думи се използват, които не познаваш. Като" хабитат" например. Насочи се към Позитано и там плащат добре, а ценз не искат19:55 12.07.2017
9 Пазарен Либерализатор
20:37 12.07.2017
10 mediator37
Моето мнение е , че напротив, магистралата ще допринесе за биоразнообразието, защото ще намали замърсяванията и вредните емисии. При висока скорост замърсяванията са с пъти по-ниски, отколкото първа, втора, спри- тръгни. При навлизането на електромобилите и шумът и замърсяванията ще са нулеви. Какъв е проблемът с пеперудите тогава. Трябва да се гледа перспективно.
21:58 12.07.2017
11 Тъпанари
Магистралата се прави точно върху реката с централни виадукти
И вълка сит и агнето цяло........
22:09 12.07.2017
12 TREND
22:35 12.07.2017
13 Гост
07:48 13.07.2017
14 Caci
09:24 13.07.2017
15 Ана
11:08 13.07.2017
16 МИС
11:35 13.07.2017
17 Сузана
12:04 13.07.2017
18 бгинж
12:18 13.07.2017
19 пак схема
12:28 13.07.2017
20 Френски
20:45 13.07.2017