В наша полза са 250-300 гласа, срещу нас са 450-500 гласа. Така Петър Курумбашев, евродепутат от Партията на европейските социалисти и единствен български представител в транспортната комисия на Европейския парламент, очерта разположението на силите при гласуването на предложените нови европейски правила за почивките и командировъчните на шофьорите. В интервю за предаването "Неделя 150" той обясни:
"Първото гласуване в първата комисия, която не е водещата комисия - по заетост и социална политика, е загубено. Предстои второто гласуване. Във вторник ще имаме последно обсъждане на т. нар. компромиси. Самото гласуване в транспортната комисия ще бъде на 24 май. Нека да имаме и втори пробен камък - водещата комисия. Третото гласуване ще дойде в пленарната зала. Като цяло разпределението на гласовете в парламента не е в наша полза."
Добре е българското правителство да се опита да затвори тази регулация по време на председателството ни.
Курумбашев смята, че е добре българското правителство да се опита да затвори тази регулация по време на председателството ни, защото председателят формулира общата позиция на държавите-членки, а следващият председател на Съвета на ЕС е Австрия.
На 16 и 17 май българските транспортни фирми ще протестират срещу лансирания от френския президент Еманюел Макрон пакет за мобилност. Българското правителство застана зад исканията на превозвачите ни. Секторът е доста раздробен, не знам дали подобно предложение може да консолидира повече нашите превозвачи за в бъдеще, отбеляза петър Курумбашев.
Реакцията на западноевропейските държави е логична - превозваческите фирми от Централна и Източна Европа през последните години имат силни позиции в Западна Европа.
В последните години страната ни не само е възстановила славата си на превозвач от времето на „Сомат“, а дори имаме много повече камиони – коментира се цифра от 70 хиляди камиона с българска регистрация. Факт е, че със сигурност много повече от 100 хиляди души се издържат от този бизнес, а българските шофьори получават доста сериозни заплати, заяви Курумбашев, според когото реакцията на западноевропейските държави е логична. Той даде пример с мащабите на дейността на превозваческите фирми от Централна и Източна Европа през последните години:
"Говори за 380 хиляди камиона от Централна и Източна Европа, половината от които са полски."
В подкрепа на проекта Макрон са Франция, Германия, Белгия и Холандия, Италия, Австрия, Дания, Швеция и Финландия, посочи Петър Курумбашев. Периферните държави са по-неутрални и някои от тях са по-склонни да подкрепят наши искания - Ирландия, Португалия, Испания, прибалтийските страни и Вишеградската четворка, както и Хърватска и Румъния, заяви още Курумбашев.
„Няма как един румънски шофьор да получи френска заплата във Франция - очевидно ще получи нещо между румънската и френската. Няма как един френски шофьор, ако кара камион в Румъния, да получи румънска заплата. Няма как, ако боядисвате една стена вкъщи в България и Германия, да получите една и съща цена за боядисването. Тази мантра на г-н Макрон е теза още от времето, когато той беше министър в правителството на Оланд и която продължи с пълна сила с идването му като президент на Франция“, коментира Петър Курумбашев.
Относно изискването от първия ден да се смята работникът за командирован той уточни:
„Сами разбирате какво означава за една фирма тя от първия ден да смята един работник за командирован – той трябва да получава два дни унгарско възнаграждение, три дни австрийско възнаграждение, четири дни немско възнаграждение и още 4 дни френско възнаграждение. С него трябва да пътува един счетоводител, който да изчислява колко часа е, в коя държава, кое законодателство се прилага и коя почасова ставка.“
Като друг неприятен момент Курумбашев посочи предложението кабините на камионите да не се ползват за спане. Той даде пример с риска за товарите, защото грабежите на камиони се увеличават, а застрахователите не признават загубите, когато шофьорът не е в кабината. Друго неприемливо за България искане е за връщането на всеки четири седмици – не само на шофьора, но и на камиона, допълни Петър Курумбашев. За страните от Вишеградската четворка това прибиране не е толкова фатално заради по-близките разстояния, каза той и съобщи, че се обсъждат и компромисни варианти - шофьорите да прекъсват дейността си, но не непременно да се завръщат в страната.
В движение вече е и втория пакет – за превозите с автобуси, където има предложения също засягащи България, напомни Курумбашев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бмв е39
18:24 13.05.2018
2 Суйо
18:33 13.05.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Бриго Бичкията
Пожелавам приятен фалит на тези дето си мислят, че са бизнесмени с по няколко камиона или пък таксиметрови шофьори с по 2000 камиона.
15:43 17.05.2018