Системата за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол, за пътните превозни средства с тегло над 3,5 тона е в готовност да бъде въведена в техническа експлоатация от 16 август. Тогава ще започнат тестове на системата на терен с реални данни от бордови устройства и маршрутни карти, за да се добие представа за разходите на превозвачите.
Най-рано през ноември се очаква системата да може да бъде въведена в търговска експлоатация, след като в диалог с транспортния бранш се постигне консенсус за тарифите и за обхвата на пътищата с тол и бъде доказана нейната ефективност при таксуването на база изминато разстояние. Дотогава тежкотоварните автомобили ще плащат електронна винетка. За целта се подготвят законодателни промени, които се очаква да бъдат приети до края на лятната сесия на Народното събрание.
Това съобщиха на пресконференция заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и директорът на Националното тол управление проф. Олег Асенов.
На 3 юли предстои пореден кръг от преговори с превозвачите, а на 5 юли ще бъде и първото заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждането на тол системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Тол системата ще стартира с около 6000 км от републиканската мрежа. Това ще са основно автомагистрали, първи и част от пътищата втори клас, съобщи заместник-министър Нанков и отбеляза, че това съответства на решението след срещата при премиера Бойко Борисов с транспортния бранш в средата на месец май. Целта ни е да имаме най-балансираната ефикасна тол тарифа, обясни той. Очакваните приходи от тол такси са около 700 млн. лв. на година и общо около 1 млрд. лв. приходи заедно с продажбите на винетки. От 17 декември 2018 г. до 24 юни 2019 г., включително, са продадени над 4 150 000 е-винетки на стойност около 244 млн. лв. От тях е-винетките за тежкотоварни автомобили са 1 072 212 на стойност 55 765 507 лв.
Предвидени са три начина за тол таксуване – маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства. Маршрутната карта е подходяща за шофьорите, които по-рядко пътуват. Тя ще важи за 24 часа от момента на активирането ѝ. Може да се купи един или 7 дни предварително в зависимост от това дали ползвателят на пътя е регистриран в системата. Той ще трябва да подаде и 4 междинни точки, освен началната и крайната точка на маршрута. Бордовите устройства и GPS тракерите са за редовните ползватели на републиканските пътища. Все още водим дискусия дали държавата и НТУ като оператор на тол системата ще предлага бордови устройства – чрез продажба или под наем, или ще продава само маршрутни карти, каза зам.-министър Нанков.
Маршрутните карти ще се продават чрез познатите канали – сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение, офисите на ОПУ и терминалите за самотаксуване. Проф. Олег Асенов посочи, че вече са проведени успешни тестове за генерирането на виртуални маршрутни карти и изчисляване на тол такса на база данни от виртуално бордово устройство, тестова тарифа и тестов обхват на пътнища с тол такса.
Разработен е и калкулатор, който ще бъде публикуван на www.bgtoll.bg след окончателно приемане на тарифите и обхвата на пътищата с тол, допълни той. Целта е всеки превозвач бързо и точно сам да може да изчисли таксата си съобразно характеристиките на превозното средство и маршрута, по който ще премине.
До момента са изградени 65 от 100 контролни точки с камери, които ще следят за редовността на ползвателите на пътя заедно с мобилните екипи на НТУ. Всичките 100 рамки трябва да са готови до старта на системата на 16 август, увери проф. Асенов. От 1 юли започва преоборудването на съществуващите 195 рамки за следене на трафика. Също от началото на следващия месец започва обучението на тол инспекторите за работа в режим тол, за да има техническа готовност за контрол на пътя, посочи проф. Асенов.
До момента са проверени над 640 000 автомобила, от тях близо 90 000 са с чужда регистрация. За нарушения са наложени 33 230 компенсаторни такси и са съставени около 3 900 акта за установяване на административно нарушение. Санкционираните чужди граждани са над 7 800.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 русенец
Коментиран от #20
20:53 25.06.2019
2 Кълвач
20:57 25.06.2019
3 Жоро
Коментиран от #9, #13
20:58 25.06.2019
4 Азз
20:58 25.06.2019
5 Даниел
20:59 25.06.2019
6 Божкейййййй6767
21:16 25.06.2019
7 ии бреее
Коментиран от #8
21:34 25.06.2019
8 Шофьора
До коментар #7 от "ии бреее":
Добре сте си с евро петиците ами ние севро тройките дето сме най-многоКоментиран от #10
21:36 25.06.2019
9 Голям Слон
До коментар #3 от "Жоро":
В много по-горещи държави се движат композиции, нямащи нищо общо с европейските 40 тона. И коловози няма. Въпросът е ЗАЩО. А отговорът е логичен :-)Коментиран от #11
21:37 25.06.2019
10 ии бреее
До коментар #8 от "Шофьора":
около 45000 ще е21:38 25.06.2019
11 ии бреее
До коментар #9 от "Голям Слон":
в западна европа композицията нормално е до 44 тона вижте това го пише и в нашите талониКоментиран от #18
21:41 25.06.2019
12 Гледач
21:47 25.06.2019
13 Гоуст
До коментар #3 от "Жоро":
Парите от тол системи ще отиват за републиканските пътища. Общо 19853 км/ Градовете и селата са общински пътища демек около 21 500 км. За тях обикновено пари нЕма21:52 25.06.2019
14 Изясниел
22:11 25.06.2019
15 Тираджия
Белгия карахме с винетка от 8 евро (важеше за Холандия, Люксембург), сега е от 0.13до 0.16 цената на километър само за Белгия.
Нашите превозвачи да не мрънкат, защото не са спряли да карат нито Белгия нито Унгария. Нео плащат дебелите изедници, като не дават пари на шофьорите поне за магистрала да дават.
Трети ден чакам празен в Германия за товар, без една стотинка да ми се плаща. Фирмата е Дискордия. .........
Коментиран от #16, #19
22:28 25.06.2019
16 Kiro
До коментар #15 от "Тираджия":
Kolega prav si. V ispania sam osmi den sam pod edin mos bez rovar 38 gradusa e22:32 25.06.2019
17 Бивш тираджия
23:13 25.06.2019
18 СтарТИРаджия
До коментар #11 от "ии бреее":
Само за 40 футови контейнери, като го вдигаш от пристанище! И при нас е така.00:22 26.06.2019
19 СтарТИРаджия
До коментар #15 от "Тираджия":
Ама дори и унгарците, като си вземеш днес релационен билет, важи до 23.59 вкл. на следващия ден. А наш'те всичко Мара втасала - важи 24 часа. Ба го, няма време за "напиване и изтрезняване"! Кап. Андреево - Видин 8 часа път, 9 почивка и ако се отвори чакало на моста - пак ша плащаме. Наобратно - тоже!00:27 26.06.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 ДОКО
10:42 27.06.2019