Техническият преглед на автомобила преди първата му регистрация да е в частен пункт, а не в КАТ, предвижда проект на Закон за пътните превозни средства, който е пуснат за обществено обсъждане, предаде в. "24 часа". Това всъщност е третият закон, който трябва да раздели Закона за движение на пътищата, но проектът се бави заради разногласия между КАТ и "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ).
Изненадващото е, че досега транспортното министерство искаше само КАТ да се занимава с този контрол, но изглежда това върви към промяна. Запазва се обаче разпоредбата, според която автобуси, камиони и таксита да се контролират и от инспектори от ДАИ.
Първоначалната регистрация на автомобилите, както и издаването на номерата, остават в КАТ, но първоначалният технически преглед ще се извършва в частни пунктове. С това нововъведение се разчита, освен да се намалят опашките и първоначалните прегледи да бъдат извършвани по - детайлно. За да получат регистрация, автомобилите трябва да имат технически паспорт, който се издава от тези пунктове, данните от него влизат в регистър, който се води от Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”.
Информацията, която ще отива в регистъра, е идентификацията на колата, техническата изправност, маркировките по колата и частите ѝ, показанията на километража, данните за ремонти и дори за минали катастрофи. Когато в пункта се установи подправяне, заличаване или друга интервенция в идентификационния номер (VIN) или манипулация на километража, незабавно се уведомява МВР.
Проектът определя и начина за регистрация на тези нови пунктове, както и изискванията към техническите лица, които работят в тях. Заличават се от регистъра лицата, наети в тези пунктове, когато са допуснали издаване на документ при интервенция на идентификационните номера на колата или километража.
Заличените от регистъра могат да се върнат в него след 5 години. А при следните случаи се отнема разрешително да се правят технически прегледи с цел първа регистрация - когато разрешението за дейност е издадено на база на неистински документ, прегледът е извършен от лица, които не са в регистъра, когато пунктът не отговаря на изискванията и други.
Регистрацията, спирането от движение, възстановяването продължават да се извършват от МВР. Описани са и случаите, които дават право на служебно прекратяване на регистрацията, включително при повреда на идентификационния номер, но след решение на съда, както и ако три месеца след изтичането на срока на периодичния технически преглед автомобилът не е минал нов.
Един месец е срокът, в който този, който е придобил кола, трябва да я регистрира на свое име. Талонът, или свидетелството за регистрация на автомобила, си остава в две части. Първата е за идентификация на превозното средство и удостоверява правото на разпореждане на собственика с превозното средство.
Втората част е пак за идентификация, но се носи в колата. За първи път се регламентира и търговията с части втора употреба. Сделки с употребявани части за коли се извършват само, ако едно от лицата е търговец, който трябва да е вписан в регистър.
Той се води от кметовете на общините. Вписани са и изисквания към мястото на съхранение, самите части се продават с търговска гаранция. При сделка с тях в дневници се въвежда информация откъде са придобити, идентификационен номер на автомобила, от който са взети, ако има такъв, описание на частта – вид, модел, марка, година на производство, сериен номер. Тези дневници се съхраняват 3 години.
За първи път се определят правила и за автосервизите - за тях се въвеждат регистрационен режим и изисквания, за да влязат в него. Със закона се правят и редица нови регистри.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Brabus
09:12 22.07.2019
2 Армандо
09:23 22.07.2019
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 ванката
09:45 22.07.2019
5 ддд
09:57 22.07.2019
6 Гост
10:13 22.07.2019
7 LORT
10:14 22.07.2019
8 Коко
11:43 22.07.2019
9 Is 200
12:38 22.07.2019
10 Русенец
Най-простото е една кола един регистрационен номер, получен при първата регистрация от КАТ и след това с този номер да се кара до бракуването на колата. Ама така местните "Катаджийчете - Шумкарчета" няма да знаят кого да глобяват защото няма да знаят кое кола на кой е !
15:26 22.07.2019
11 Ufaf
16:07 22.07.2019
12 Хасин
16:16 22.07.2019
13 ГСГ
20:48 23.07.2019