Новини

С ментална аритметика децата нямат нужда от калкулатори

Новите методики са меморика, либерика и спийдкюбинг

Публикувана: 14 Октомври, 2019 17:10
4 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1329
С ментална аритметика децата нямат нужда от калкулатори
Снимка: AMAKids
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.

Менталната аритметика е техника, разработена на базата на устни аритметични изчисления и позволява да се развие максимална скорост на възприемане и обработка на информация. Целта на курса е хармоничното развитие на двете полукълба на мозъка, благодарение на въображаема визуализация на сметалото и смятане наум.

Момчил Воденичаров е един от представителите на Международната академия за развитие на интелекта AMAKids в България и лицензиран треньор по ментална аритметика. Икономист по образование, той започва да се занимава с методология, която насърчава умствените способности и творческия потенциал на децата. И не само това - прави ги щастливи и уверени във възможностите си индивиди, които намират своята професионална реализация и с лекота се борят с предизвикателствата в живота. Със своята ежедневна работа с децата Момчил е основният двигател на тази позитивна промяна.

Какво стои зад личната му мотивация да се заеме с това дело, разказа самият той пред ФАКТИ:

Вярно ли е, че сте направили остър завой в кариерата си, започвайки да преподавате на деца?

Последните 10 години от професионалното си развитие съм прекарал в корпоративна среда. Преподаването на деца обаче не е било далеч от мен, то е било част и от по-младежките ми представи за това с какво ще се занимавам в живота си.

Как се запознахте с менталната аритметика?

Съвсем случайно. Обмисляйки с партньора ми някои образователни бизнес идеи, много ни допадна тази за детски център. Влязохме в контакт с хората, които управляваха мрежата в България, след това с тези, които са разработили методиката.

Повече като мениджър или като учител се определяте?

В момента се старая да балансирам. За да можем да управляваме такава структура, трябва да познаваме компонентите, които я съставят. Оказа се и че учителската дейност много ми допадна и ще продължавам да преподавам.

Какво представляват центровете?

Това е допълнителен тип образователна програма. Няма общо с държавни организации или други частни училища (все още). Всички родители без почти никакво изключение, които са се поинтересували от методиките, които предлагаме, са решили, че те ще допринесат за развитието и на тяхното дете. Свързват се нас, минаваме през „пробен урок“ - запознаваме деца и родители с това, което правим, какви са целите на курса, какво развиваме у децата и те преценяват дали е подходящо за тях.

Какво е всъщност „ментална аритметика“?

Различна е от математиката. Аритметиката предполага работа единствено с числови операции, в които няма формули и теории, които да затормозяват допълнително. Детето може да дойде с няколкото числа и прости правила, които знае и да започне да извършва операции по събиране и изваждане, умножение и деление, като за целта чрез нашата платформа или чрез асистенция от треньорите ни подаваме различни примери, идеята е да задълбаваме, да даваме по-трудни, по-сложни примери, да раздвояваме и разтрояваме фокуса на децата, докато достигнат високи нива на увереност и способност да контролират мисълта си. Така успяваме да развием едно по-скоростно и по-логично мислене.

Аритметиката е за деца от 5-6-годишна възраст, продължава до 16. Има и ускорен курс за възрастни.

Нямаме дете, на което да му е станало интересно и да не е можело да се справи с аритметиката. Нямаме затруднения с постигане на високи резултати. Това, за което на нас ни трябват калкулатори, на тях – не. Колко цифрено ще е числото, с което се оперира е ограничение, което се преодолява. За децата цифрата е комбинация от топчета, дали тези топчета ще са в два или пет реда, важат едни и същи правила. Детето става по-фокусирано, по-добре разсъждава, по-бързо мисли, подобрява се скоростта на реакциите. Доказателство за това е когато за половин минута на едно дете се дадат 30 различни операции, нетрениран мозък няма как да се справи с тях. И това дори не е всичко, на което са способни децата, които се занимават усилено.

Каква е историята на методиката?

Никой не знае кой е създателят ѝ, тя е много стара, на хиляди години. Среща се в най-различни епохи. Хората, които се занимаваме с ментална аритметика сме приели, че тя произлиза от източните страни, но нашата методика я окомплектова руснак. Хрумва му идеята да разработи план за обучение на съвременните деца по тази методика. Той започва да работи с психолози, с методисти, като предава своята визия за децата, които са „залепнали“ за дигитални устройства.

Разкажете за новите методики (Меморика, Либерика и Спийдкюбинг).

Те имат малко по-висок възрастов праг на стартиране – 7-8 години. Това са децата, които вече притежават активна метакогнитивна способност т.е. могат да се самоанализират, да проследяват сами фазите си на усъвършенстване, да могат да четат и тн.

Либерика помага на децата да четат значително по-бързо вниквайки в това, което четат. Меморика е комплект от похвати за достигане на неподозирания капацитет на паметта.. При спийдкюбинг говорим за скоростно нареждане на кубчето на Рубик, където засилваме пространственото, логиката, бързината на мисълта и фината моторика в едно.

Общото между методиките е, че всяка една от тях стимулира скоростта при извършване на операцията. При менталната аритметика е скоростта на смятане, при нареждането на кубчето на Рубик – има модели, които трябва да правиш скоростно. За нас и всички учени по света балансирането на полукълбата на главния мозък е ключа към развитието за интелекта – пъзелът, който съставлява всяка една от методиките ни.

Могат ли тези методики да бъдат алтернатива на части от стандартното образование?

Не могат да се отрекат ползите от стандартното обучение, което децата получават (ако се осъществява както трябва). Идеята не е да го заменим с нещо по-гениално, но това което прави училището е, че ни учи на фактология и служи като основа за разбиране на света. С методиките развиваме интелекта на децата. Това са нови методи, към тях интерес започнаха да проявяват частните училища, чиито учебни планове са по-гъвкави. Всички тези съвременни методики карат децата да се отворят за нови знания.

Известни ли са резултатите по света?

Страната, в която менталната аритметика е почти като религия е Китай. Там се изучава и в държавните училища и то 6 години. Това със сигурност има значение, защото Китай е страната, която в момента няма аналог в прогреса, който демонстрира във всяко едно отношение.


България

Поставете оценка на статията:
Оценка 5 от 3 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ххх
1 Отговор
Откровено казано МАЕ са доста по-добри от Амакидс.... Има и други центрове, а менталната аритметика наистина стана доста популярна

Оценка:
-4 +2

Реформи в образователната система!
2 Отговор
Алгебрата е царица на науките, всичко друго е само измишльотина за да се задържат децата по-дълго време в училище. Не е редно в 2019 година да се учи устройството на кинескоп.

Оценка:
-6 +2

Журналисти
3 Отговор
Защо използвате чуждици ??? Май вече български не знаете, но и чужди езици няма да научите !!¡!!!! Стадо

Оценка:
-3 +1

капацитет
4 Отговор
Децата са като сутиените-разделят и раздалечават./мъдра мисъл/

Оценка:
-2 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.