ФАКТИ.БГ

Слепотата в публичната дискусия за образованието

Тревожно е, че вниманието, което обръщаме на теми от образованието, не е пропорционално на тяхната същественост и важност, а по-скоро на полемиката, която разбуждат

Публикувана: 9 Юни, 2021 16:00
9 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1405
Слепотата в публичната дискусия за образованието
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.

Една стара поговорка гласи, че най-лошата слепота е на тези, които отказват да видят. Осъдителният тон на поговорката е критика към отказа на даден човек или дадени хора да обърнат внимание и да признаят нещо твърде важно, за да бъде игнорирано.

За съжаление, що се отнася до образованието, твърде много хора в медийното пространство и на ключови позиции изглежда не виждат това, което трябва да бъде видяно. А то трябва да бъде видяно, признато и огласено като първа стъпка, за да бъде променено.

През 2016 година предаването „Референдум“ на БНТ представи резултати от запитване с въпроса „Кои са най-сериозните проблеми в образованието?“. Трите най-често посочени проблеми се оказаха: липса на дисциплина в училище (64,1%); ниско заплащане на учителите (40,4%); и слаба мотивация на учениците (40%). През 2021 година, 5 години по-късно, единствено проблемът с ниското заплащане на учителите изглежда решен.

Към останалите два проблема – в частност като техен резултат, в частност като причина, може да добавим още няколко:

– огромен дял от учениците ни продължават да бъдат функционално неграмотни – дори в по-голям процент, ако сравним резултатите от тестването PISА през 2015 г. (40%) и 2018 г. (46%). Тези ученици не могат да ползват уменията за четене и писане за конкретни цели в ежедневието;

– огромен дял от учениците ни продължават да отсъстват системно, въпреки че официално се считат за обхванати в учебния процес. В тази насока, данни от изследването PISA за 2018 г. показват, че в предходните две седмици преди тестването, 44,1% от учениците са пропуснали часове. Средният дял за ОИСР е 21,3%;

– много училища в България, особено в малките населени места, се борят за финансово оцеляване, което ги принуждава да правят немислими компромиси в поведенческите и академични изисквания към децата и младежите;

– вербалното и физическо насилие между ученици не е маловажен проблем. Според PISA (2018), 33,9% от тестваните 15-годишни български ученици са споделили, че са били подложени на тормоз от други ученици поне няколко пъти на месец (ОИСР – 22,7%);

– условията за работа в много училища са стресиращи и често подкопават мотивацията за преподаване на учителя. При това положение, привличането и задържането на нови кадри в образованието остава предизвикателно. Младите търсят реализация, смисъл и успех в работата, не само добро заплащане.

Това са няколко примера от многото рани на нашата образователна система. Гледайки към медиите и социалните мрежи през изминалите две седмици обаче, оставаме с впечатлението, че най-големият проблем, който обществото ни вижда в образованието, е програмата, която цели да даде възможност за отдих на 30 хиляди деца. В публичното пространство бяха изнесени, измежду други, притеснения относно: това как ще се решава кои ученици ще ходят; това, че само 5% от учениците биха имали тази възможност; и това, че не се предвижда допълнително заплащане на учителите, които биха придружили учениците.

Тревожно е, че вниманието, което обръщаме на теми от образованието, не е пропорционално на тяхната същественост и важност, а по-скоро на полемиката, която разбуждат. Що се отнася до образованието, дневният ред е превзет от страстни дискусии и критики, въртящи се около възможно най-маловажните, преходни или дори изкуствени проблеми. Дълбоките и системни проблеми чакат да дойде времето, в което ще благоволим като общество да погледнем към тях със същата страст и решителност.

Автор: Явор Хаджиев, учител

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.7 от 6 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Изначално
1 Отговор
В образованието не са посочени минималната и максималната цел, а се обсъждат предимно методиките за постигането им.

Оценка:
-0 +5

Родител
2 Отговор
Образованието, колкото е задължително до определн клас, толкова е и ангажимент не само на държавата или учителите. Това е ангажимент и на родителите и на самите деца. Насила можеш да вземеш, но не можеш да дадеш.

Оценка:
-0 +10

Гост
3 Отговор
Ако си мислите, че салтоморале е по-лошо от салтомортале - да знаете, че не е така.Като знае ученикът, че неможеш дори да му дръпнеш ухото си прави каквото си иска.Учителя има две задължения - процес на възпитание и процес на обучение.Много от родителите отсътват от процеса на възпитание- и затова е много трудно и със процеса на обучение.

Оценка:
-1 +11

Без да преподавам
4 Отговор
ша въ светна: нужна ви е наука, която не се подмазва на конюнктурата и не обслужва биг корпорейшън. А пък ако теорията се свърже с практиката вече това ще е уникално прекрасно. От Франсис Бейкън знам, че се нуждаете от революция в методиката, а от Фаруфакис, че си правите математически модели самоцелни.

Оценка:
-0 +4

Киро
5 Отговор
Учебните програми са доста разширени и доста пренатоварващи за над 50% от учениците. Спрете се малко... Губи се заучаване и затвърдяване на основното от поне половината ученици. Предлагам да се вземе за пример финланското образование.

Оценка:
-0 +9

Решетников
6 Отговор
Не ни интересува образование! Само политика, протести, да си излизаме гнева в социалните медии и да спорим с непознати по коментарите! да сменим статуквото на борисовщината! #Чегъртаййй!

Оценка:
-1 +4

българин
7 Отговор
А защо никой не повдига въпроса за програмите по които се обучават децата у нас. Това е една от причините за неграмотността на българчетата. Народ който не познава историята си, не е народ. А нашите продажници даже и историята ни продадоха, за рахата на другите.
Отворете учебниците от 1 -ви до 4 -ти клас и ще изпаднете в тих ужаст от "образователните теми" на които се набляга.

Оценка:
-0 +4

ОСНОВЕН ВЪПРОС
8 Отговор
- някой може ли да каже каква е концепцията за и какъв е смисълът на средното образование?

Оценка:
-0 +3

Диана Илиева
9 Отговор
Не можем да си мислим, че възпитанието идва само от семейството. Да, то оттам тръгва, но семействата могат и СА всякакви. Обаче ние от ВСИЧКИ деца следва да направим адекватни граждани, разумни, отговорни ... Та затова образованието е много важно.
И е важно да си говорим по темата!
Кое е целта на образованието, както някой вече е писал, какви да са методите и средствата, как да бъде организирано, какво и как да се учи, на обема ли да наблягаме или на разбирането и мисленето, на теорията ли или на уменията и практиката ... Много, много въпроси! И не бива да се отплесваме по разни проблемчета - кого щели да изпратят на почивка. Това е нещо незначително.
Основните, базовите проблеми са други, тях трябва да решим!

Оценка:
-0 +3

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Доц. Стоян Миланов, директор на Пирогов
Коментира намерението на болницата да преустанови плановия прием на пациенти, след като НЗОК обяви, че ще изплати само 80% от дейността на болницата.
Ножът не е опрял до кокала, кокалът вече е прерязан. Това е една остра фантомна болка на липсващ крайник. За съжаление, изход не виждам...."

Още бисери