Last news in Fakti

16 Юни, 2021 23:10 2 810 18

Министър Комитова: Инженерингът оскъпява строителството

  • арх. виолета комитова-
  • инженеринг

Когато една фирма изготвя проекта и след това го реализира, има риск от корупционни практики и надписване

Министър Комитова: Инженерингът оскъпява строителството - 1
Кадър 7/8 TV

Инженерингът (процедура, при която една и съща фирма проектира и строи даден обект) не трябва да се прилага при строителството на пътища и магистрали, а само при изграждането на уникални обекти, като например тунели. Това е метод, който оскъпява строителството, поражда корупционни практики и не гарантира качествено строителство. Порок, дълбоко залегнал в нашите строителни процеси - всичко да се прави на инженеринг. Това каза в предаването „Студио Хъ“ на телевизия 7/8, с водещ Тошко Йорданов, министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова.

Тя изрази мнение, че строителството на инженеринг крие риск от надписване на сметките за даден обект, защото строителната фирма определя колко и какви строителни материали и дейности ще има в проекта. Министърът отбеляза, че ако за изработването на проекта за даден обект се обяви обществена поръчка и се избере независим проектант той ще заложи по-точни параметри за обема дейности, материали, както и цена.

Според министър Комитова, за да се подобри качеството на пътните обекти, както и да се постигне конкурентна цена на строителството, трябва да се променят процедурите така, че да има три обществени поръчки за един обект – за проектант, за надзор и изпълнител. Така ще се знае предварително колко материали ще са нужни и цената. Това ще позволи фирмите да се състезават при равни условия и честна процедура, в която ще предложат реални цени, време за реализация и иновации. „Тогава можем да сравняваме офертите, така ще постигнем по-добра цена, по-добър срок и добри решения. Това е свободна конкуренция“, коментира арх. Комитова. Според нея оттам ще дойде по-доброто качество на обектите, ще се премахнат корупционните практики и ще имаме строителен продукт, постигнат на най-добра цена за съответния момент.

Тя даде пример, че ако „Автомагистрали“ бе възложила подобни процедури за укрепването на 84 свлачища в страната е щяло да се явят 84 проектантски фирми, по толкова надзорни и строителни компании, които да се състезават с 84 проекта. Вместо това дружеството е избрало 25 фирми по неясни критерии, на които без проект и без разрешение за строеж е платило авансови средства в размер на милиони лева.

В предаването министър Комитова информира, че продължава проверката за изградените подпорни стени над „Шофьорския плаж“ в Алепу, които са три на брой. Едната е клетъчна стена, с помощни помещения към бъдещи апартаменти. За тази стена са издадени две разрешителни за строеж, а самият обект, който не е завършен, е въведен в експлоатация. „Трябва да се търси отговорност и от институции, които са издавали нужните документи, защото се обвинява само инвеститора, но до момента няма наказан администратор за такъв обект от държавни или общински администрации. Това е сериозен проблем. Ние никога не търсим отговорност от тези институции, които са давали документи, подвеждайки и инвеститорите, това е мечешка услуга“, коментира тя.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бездарници

    9 23 Отговор
    Каква е тая бабичка.

    Коментиран от #3

  • 2 Бай Иван

    8 19 Отговор
    Поредното поставено партийно лице което ни хвърля прах в очите , а България умира и трябват радикални действия и българите да се събудят и да видят че ги унищожават . И да си извоюват буквално държавата , защото следва пълно дезинтегриране на държавата докато ви сапунисват колко сме перфектни .
  • 3 Амет

    5 18 Отговор

    До коментар #1 от "Бездарници":

    проста и нечесана
  • 4 ами сега

    8 6 Отговор
    Како, не може без контрол и без инженери,... и Кольо Фичето уж самоук, ама се е учил из Европата как се строи...
  • 5 Много

    16 3 Отговор
    сте права! Имате ужасно много работа във вашият ресор! Пълно е с кражби и корупция! Изтекли са милиарди наши пари! Дано и след вас да продължат по вашият път!
  • 6 ИНЖ

    7 21 Отговор
    ЕЙ БЕЗХАБЕРНИЦЕ НЕГРАМОТНА АКО НЯМА ИНЖЕНЕРИНГ ТРЯБВА ДА ИМА ЛОГИСТИКА/ ЗА ТАКИВА КАТО ТЕБЕ ПОЯСНЯВАМ КООРДИНАЦИЯ /КОЕТО ОСКЪПЯВА СТРОИТЕЛСТВОТО /КВО ЛИ ТИ ОБЯСНЯВАМ КУХА ЛЕЙКА РАЗБРА ЛИ КЪДЕ Е ТРАСЕТО НА МАГИСТРАЛА ХЕМУС/
  • 7 Чичо Тони

    11 0 Отговор
    Това с мечешката услуга, в края на статията, звучи като тъп виц. Не е мечешка услуга, а много добре платена услуга.
  • 8 РАДЕВ ГИУГРАФ

    6 6 Отговор
    МУЦКА МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ Е В ЮЖНА БЪЛГАРИЯ А МАГИСТРАЛА ХЕМУС В СЕВРЕНА НАЛ ЗНАЙШ
  • 9 Бездарници

    1 6 Отговор
    Тоя да не му изтупаме фуражката накрая.
  • 10 Гошо

    8 5 Отговор
    Пак щуротии, от кога проектанта дава цени бе, аман от тъпотии!?!? Проектанта прави проект, вади количества и описва видовете СМР т. е. прави количествена сметка КС! Всеки строител който иска да строи си залага цените и става КСС! А, че инженеринга е лапаница спор няма!

    Коментиран от #15

  • 11 ИНЖ

    4 8 Отговор
    ТАЯ ПРОЕКТИРАЛА Е НЕЩО НЯКОГА ЩОТО НЕ И ЛИЧИ

    Коментиран от #12

  • 12 ЧОБАН

    2 5 Отговор

    До коментар #11 от "ИНЖ":

    ДА ИНТЕРИОР ЗА КЕНЕФ АМА СБЪРКА РАЗМЕРА НА ЦУКАЛОТО
  • 13 Занимават ни с

    5 0 Отговор
    глупости искаме виновните в затворите 😏🧐
  • 14 Мирко

    9 0 Отговор
    Бря, бря, бря! Бойковите тролове и в полунощ работят. Цяла България и цяла Европа знае, че се крадат милиарди от строеж на пътища в България. Само гербавите тролове дирят кусури на сл. министър.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 .......

    0 2 Отговор
    ЛЕКО СЕ ОГЪНА ,ПРИ ВИДА НА 10 НОВИ БАГЕРА
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 СТОП

    1 0 Отговор
    Инженеринга е лапаница само в България, щото няма кой да го контролира и следи дали предложения за изпълнение проект е читав или е надут. Естествено е, че като прокарваш трасе през планината на магистрала, а не в полето, ще е скъпо и неефективно.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове