ФАКТИ.БГ

Министър Комитова: Инженерингът оскъпява строителството

Когато една фирма изготвя проекта и след това го реализира, има риск от корупционни практики и надписване

Публикувана: 16 Юни, 2021 23:10
18 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2140
Министър Комитова: Инженерингът оскъпява строителството
Кадър 7/8 TV
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.4 от 14 гласа.

Инженерингът (процедура, при която една и съща фирма проектира и строи даден обект) не трябва да се прилага при строителството на пътища и магистрали, а само при изграждането на уникални обекти, като например тунели. Това е метод, който оскъпява строителството, поражда корупционни практики и не гарантира качествено строителство. Порок, дълбоко залегнал в нашите строителни процеси - всичко да се прави на инженеринг. Това каза в предаването „Студио Хъ“ на телевизия 7/8, с водещ Тошко Йорданов, министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова.

Тя изрази мнение, че строителството на инженеринг крие риск от надписване на сметките за даден обект, защото строителната фирма определя колко и какви строителни материали и дейности ще има в проекта. Министърът отбеляза, че ако за изработването на проекта за даден обект се обяви обществена поръчка и се избере независим проектант той ще заложи по-точни параметри за обема дейности, материали, както и цена.

Според министър Комитова, за да се подобри качеството на пътните обекти, както и да се постигне конкурентна цена на строителството, трябва да се променят процедурите така, че да има три обществени поръчки за един обект – за проектант, за надзор и изпълнител. Така ще се знае предварително колко материали ще са нужни и цената. Това ще позволи фирмите да се състезават при равни условия и честна процедура, в която ще предложат реални цени, време за реализация и иновации. „Тогава можем да сравняваме офертите, така ще постигнем по-добра цена, по-добър срок и добри решения. Това е свободна конкуренция“, коментира арх. Комитова. Според нея оттам ще дойде по-доброто качество на обектите, ще се премахнат корупционните практики и ще имаме строителен продукт, постигнат на най-добра цена за съответния момент.

Тя даде пример, че ако „Автомагистрали“ бе възложила подобни процедури за укрепването на 84 свлачища в страната е щяло да се явят 84 проектантски фирми, по толкова надзорни и строителни компании, които да се състезават с 84 проекта. Вместо това дружеството е избрало 25 фирми по неясни критерии, на които без проект и без разрешение за строеж е платило авансови средства в размер на милиони лева.

В предаването министър Комитова информира, че продължава проверката за изградените подпорни стени над „Шофьорския плаж“ в Алепу, които са три на брой. Едната е клетъчна стена, с помощни помещения към бъдещи апартаменти. За тази стена са издадени две разрешителни за строеж, а самият обект, който не е завършен, е въведен в експлоатация. „Трябва да се търси отговорност и от институции, които са издавали нужните документи, защото се обвинява само инвеститора, но до момента няма наказан администратор за такъв обект от държавни или общински администрации. Това е сериозен проблем. Ние никога не търсим отговорност от тези институции, които са давали документи, подвеждайки и инвеститорите, това е мечешка услуга“, коментира тя.

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.4 от 14 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Бездарници
1 Отговор
Каква е тая бабичка.

Коментиран от #3


Оценка:
-23 +9

Бай Иван
2 Отговор
Поредното поставено партийно лице което ни хвърля прах в очите , а България умира и трябват радикални действия и българите да се събудят и да видят че ги унищожават . И да си извоюват буквално държавата , защото следва пълно дезинтегриране на държавата докато ви сапунисват колко сме перфектни .

Оценка:
-19 +8

Амет
3 Отговор

До коментар #1 от "Бездарници":


проста и нечесана

Оценка:
-18 +5

ами сега
4 Отговор
Како, не може без контрол и без инженери,... и Кольо Фичето уж самоук, ама се е учил из Европата как се строи...

Оценка:
-6 +8

Много
5 Отговор
сте права! Имате ужасно много работа във вашият ресор! Пълно е с кражби и корупция! Изтекли са милиарди наши пари! Дано и след вас да продължат по вашият път!

Оценка:
-3 +16

ИНЖ
6 Отговор
ЕЙ БЕЗХАБЕРНИЦЕ НЕГРАМОТНА АКО НЯМА ИНЖЕНЕРИНГ ТРЯБВА ДА ИМА ЛОГИСТИКА/ ЗА ТАКИВА КАТО ТЕБЕ ПОЯСНЯВАМ КООРДИНАЦИЯ /КОЕТО ОСКЪПЯВА СТРОИТЕЛСТВОТО /КВО ЛИ ТИ ОБЯСНЯВАМ КУХА ЛЕЙКА РАЗБРА ЛИ КЪДЕ Е ТРАСЕТО НА МАГИСТРАЛА ХЕМУС/

Оценка:
-21 +7

Чичо Тони
7 Отговор
Това с мечешката услуга, в края на статията, звучи като тъп виц. Не е мечешка услуга, а много добре платена услуга.

Оценка:
-0 +11

РАДЕВ ГИУГРАФ
8 Отговор
МУЦКА МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ Е В ЮЖНА БЪЛГАРИЯ А МАГИСТРАЛА ХЕМУС В СЕВРЕНА НАЛ ЗНАЙШ

Оценка:
-6 +6

Бездарници
9 Отговор
Тоя да не му изтупаме фуражката накрая.

Оценка:
-6 +1

Гошо
10 Отговор
Пак щуротии, от кога проектанта дава цени бе, аман от тъпотии!?!? Проектанта прави проект, вади количества и описва видовете СМР т. е. прави количествена сметка КС! Всеки строител който иска да строи си залага цените и става КСС! А, че инженеринга е лапаница спор няма!

Коментиран от #15


Оценка:
-5 +8

ИНЖ
11 Отговор
ТАЯ ПРОЕКТИРАЛА Е НЕЩО НЯКОГА ЩОТО НЕ И ЛИЧИ

Коментиран от #12


Оценка:
-8 +4

ЧОБАН
12 Отговор

До коментар #11 от "ИНЖ":


ДА ИНТЕРИОР ЗА КЕНЕФ АМА СБЪРКА РАЗМЕРА НА ЦУКАЛОТО

Оценка:
-5 +2

Занимават ни с
13 Отговор
глупости искаме виновните в затворите 😏🧐

Оценка:
-0 +5

Мирко
14 Отговор
Бря, бря, бря! Бойковите тролове и в полунощ работят. Цяла България и цяла Европа знае, че се крадат милиарди от строеж на пътища в България. Само гербавите тролове дирят кусури на сл. министър.

Оценка:
-0 +9

15
Този коментар е премахнат от модератор.
.......
16 Отговор
ЛЕКО СЕ ОГЪНА ,ПРИ ВИДА НА 10 НОВИ БАГЕРА

Оценка:
-2 +0

17
Този коментар е премахнат от модератор.
СТОП
18 Отговор
Инженеринга е лапаница само в България, щото няма кой да го контролира и следи дали предложения за изпълнение проект е читав или е надут. Естествено е, че като прокарваш трасе през планината на магистрала, а не в полето, ще е скъпо и неефективно.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Филипо Индзаги
Коментар на бившия нападател относно трансфера на аржентинеца в Ювентус
Ако Гонсало Игуаин струва 90 милиона, то колко ли бих струвал аз?"

Още бисери
ТОП 5