Last news in Fakti

24 Август, 2021 14:08 6 964 33

Прокопаха първите 70 метра от най-дългия двутръбен жп тунел у нас

  • жп тунел-
  • елин пелин-костенец-
  • жп проект

Предвижда се тунелът да бъде завършен за 3 години

Прокопаха първите 70 метра от най-дългия двутръбен жп тунел у нас  - 1
Снимки: МТИТС

Вече са прокопани първите 70 метра от най-дългия двутръбен железопътен тунел, изграждан досега в България. Той е с дължина 7 километра и е компонент от мащабния жп проект Елин Пелин- Костенец, чието изпълнение стартира преди малко повече от месец. В края на вчерашния ден, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров направи проверка на строителните дейности на обекта.

„Това което виждам е, че на място се работи с много добри темпове. Към момента строителят е приключил работа по източния и западния портал на тунела и извършва изкопни дейности в тунелното тяло“, коментира министърът.

Той посочи, че това е един от важните стратегически проекти за България. „С реализирането му ще се подобри свързаността по основната жп магистрала от направлението Изток – Запад, която е част от европейския коридор Номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас. За това е важно да не се допуска забавяне, въпреки техническите и експлоатационните предизвикателства. Осъществяването на непрекъснат контрол върху целия процес също е от значение, за да се гарантира високо качество на строителството“, посочи министър Георги Тодоров.

Предвижда се тунелът да бъде завършен за 3 години. Технологията, по която се изгражда съоръжението, включва изпълнение по нов австрийски метод. Той е един от най-често използваните способи за тунелно строителство, осигуряващ гъвкавост и безопасност. Освен дългия тунел, в момента се изпълнява още едно тунелно съоръжение, с дължина почти 1 км, обясниха представители на фирмата-изпълнител. Геологията на терена, в който се изпълняват тунелите е голямото предизвикателство, разказа ръководителят на проекта Пламен Митов. При всяка промяна на геоложките условия се определя и типът укрепване – по-тежко или по-леко. В процеса на работа то се променя. В тунелите се работи на денонощен режим и непрекъснато трябва да се взимат адекватни и бързи решения, обясни още Митов.

Прокопаха първите 70 метра от най-дългия двутръбен жп тунел у нас

„Изкопава се един участък и в зависимост от геологията в момента, напредъкът трябва да бъде 1,5 до 2 метра. Веднага се извършва укрепване от гледна точка на безопасност, както за хората, така и за техниката. До миналата седмица се работеше по механичен начин, с багери. Вече се извършват взривни дейности, тъй като е достигната здрава скална маса. На всеки два метра се изчаква първо да излязат пушекът и вредните газове от взрива, изкопава се и се изнася материалът, прави се първото укрепване, полагат се мрежа, рамки и други. Това е цикличен процес на повторяемост, като най-важното е безопасността на хората, работещи на обекта“, каза Пламен Митов.

Железопътната линия от Елин Пелин до Костенец, с дължина 51 километра, е най-сложният участък от направлението София- Пловдив. За да се преодолее планинският терен, през който ще премине скоростната жп линия, почти половината от участъка ще се изгражда под земята. Предвижда се строителството на над 20 километра тунели и 3 километра мостове. Проектната скорост на новото трасе е до 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни. Модернизацията на цялото трасе е на стойност 1,024 млрд. лева, които ще бъдат осигурени от две оперативни програми – Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 17 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 русенец

    38 12 Отговор
    160 километра в час? Че в Европата в момента стандартът е 300 километра в час и вече го смятат за остарял. Когато направим този участък той с колко десетилетия ще е зад европейските страни?:) Бе стига сме си давали парите за глупости, който се евакуира от Бг го прави със самолет.

    Коментиран от #19, #24, #28

  • 2 Будалата

    46 12 Отговор
    Тиквата 12 години краде фондовете и не му остана време да го направи.

    Коментиран от #17, #18

  • 3 днес

    5 2 Отговор
    Това е точно 1 стотна!!!
  • 4 Хихихихии.. хихихихии

    19 46 Отговор
    ТОЗИ ПРОЕКТ ЗАПОЧНА...ПРЕДИ 3 год., ЛЪЖЕЦ ФАТМАШКИ!
    ПРОЕКТА ЗА СКОРОСТНАТА ЖЕЛЕЗНИЦА Е НА...БАЦЕ И ГЕРБ!
    Хихихихии.... Хихихихии....
    С ЧУЖДА ПИТА...ПОМЕН ПРАВИШ, ПЕ'ДЕ'РАС ФАТМАШКИ
    Хихихихии.... хихихихии

    Коментиран от #8, #14

  • 5 барабус

    19 4 Отговор
    Да не стане само като с оная пещера между Прилеп и Ведрово?
    Бай Тошо го почна и още не е завършен.
  • 6 БАЙ Х@Й ‼️

    20 5 Отговор
    Не е "Изток -Запад" ‼️ А Запад-Изток , защото идеята е западът да кара по-бързо оръжия до Черноморските ни пристанища ‼️ /Не заради курортите ни
  • 7 Голема кражбинка ше има

    11 4 Отговор
    Големаааа мноо такива де лежат ше забогатеят още а работниците ше копат за без пари що до тех нема да останат
  • 8 БАЙ Х@Й ‼️

    22 9 Отговор

    До коментар #4 от "Хихихихии.. хихихихии":

    Нито е на Буци, нито е на ГЕ'П ‼️ Проектът е на Пентагона , за доставка на военна техника по-бързо , по-близо до Русия‼️
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Жоро

    2 0 Отговор
    Тест
  • 12 Гого

    11 2 Отговор
    Трябва да почнат да копаят от двете страни,две бригади една срещу друга и така ще имаме два тунела

    Коментиран от #22

  • 13 Жоро

    23 5 Отговор
    Този тунел братята китайци го правят за 6 месеца макс, като 1 месец от това ще им е съхненето на боята и осветлението..
  • 14 Казуар

    4 2 Отговор

    До коментар #4 от "Хихихихии.. хихихихии":

    Проектът е на този който дава парите.
  • 15 Селяк

    12 11 Отговор
    Егати колко сме прости! Значи, финансирането на всички пътища беше спряно, нооо продължаваме проекта с тунела, защото там ще минава най-бързоят влак развиващ невероятните 160км!!! Невиждано и нечувано! Не, невиждано и нечувано е, че в тов проект има в пъти повече хляб който да се краде а в пътищата там няма грижи, българина е свикнал с дупките, задръстванията и катастрофите! Бай Ганьовщината е пълна.
  • 16 Алекс

    19 3 Отговор
    Преди почти 100 години италианците са прокарали всички жп.тунели тогава в Царство България естествено работната сила е била от българи.
    Който е пътувал по подбалканската линия може да е забелязал и виадукта при Клисура построен изцяло от камък.
    А сега при тази съвременна техника се строи бавно и мудно, по добре да дойдат китайски специалисти и да го изградят не за три години а за само една!!
  • 17 Един

    4 3 Отговор

    До коментар #2 от "Будалата":

    То яко те цеше той нямаше да го почнат,тия всичко спряха!!!
  • 18 Правеше

    5 5 Отговор

    До коментар #2 от "Будалата":

    АМ Хемус, която отиде в небитието и беше последен шанс за северната част на страната. А и тунел през Балкана е сто пъти по-силен от тази глупост.
  • 19 Казуар

    17 0 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    Проектната скорост на ж.п. линията зависи от терена и наклона. Преди много години когато не е имало въздушни спирачки на определен брой вагони е имало кабини и ръчно са се натягали спирачките. Така наречените спирачи са се качвали на Вакарел при спускане на влака надолу. От тогава има израза- измръзнах като вакарелски спирач.
  • 20 Шаран БГ

    5 1 Отговор
    За първият месец работа - платени ли са заплатите на работниците ?

    Коментиран от #29

  • 21 Бенбен шаран

    6 1 Отговор
    По медиите се излъчваше 1 електровоз с три вагона. София-Морето 2021, месец Август.

    Време е да се спре тази агония НКЖИ в.т.ч. БДЖ ?

    Честито за тунела - 3 години лапачка и усвоячка.
  • 22 К.К.

    4 0 Отговор

    До коментар #12 от "Гого":

    Те така копаят 4 бригади, по две на тръба.
  • 23 Симо

    7 1 Отговор
    И забележете, скоростта не е 160 км/ч, а до 160. Значи може и със 100. През 1984 година Експрес Пловдив се движеше от столицата до Пловдив за 2 часа с две спирания. После, през годините последва слаба поддръжка, намаляване на скоростта, отказ от всякакво подновяване, разграбване на инсталацията за влакова движения и така до момента да похарчим 1 милиард.
  • 24 ssss

    10 4 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    Ако София - Бургас ми е 2 часа и половина с влак... хвърлям колата.
  • 25 Шаран БГ

    9 1 Отговор
    Направих груба сметка. Ако за 5 седмици са прокопани 70 метра, за 7000 метра ще са нужни 500 седмици. Една година е 52 седмици. Или ще го копаем този тунел с двете дупки 9 /девет/ години/, 4 /четири/ седмици и още някой -друг ден.
    Ха дано сметката ми да е " без кръчмар" !
  • 26 Yafa

    7 2 Отговор
    Действително 160 км/ч е проектната скорост за България през 1989 г. ... изоставането ни е като от лък до картечница.
  • 27 селтак

    5 1 Отговор
    А под Шипка и Петрохан кога?
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 селтак

    3 0 Отговор

    До коментар #20 от "Шаран БГ":

    Е как ше ги платът? Тия за 2 месеца опукаха бюджета за 6 месеца напред!

    Коментиран от #31

  • 30 Красимир Дойчев

    4 0 Отговор
    Много некомпетентни и заядливи коментари. Как пък един не каза нещо хубаво?! Прокопаването на тунели е сложна, опасна, трудна и силно изразходваща здравето на хората работа.
    Единственото, с което съм съгласен от скептичните мнения е, че сроковете при изпълнението на строителството на тунели са нещо относително, същото важи и за средствата. Те може да надхвърлят три-четири пъти предвидените в офертата. Първо поради инфлационния фактор, второ поради геоложките условия, а също и поради неритмично осигуряване на финансирането, което ще доведе до прекъсвания на строителството, престои и ускъпяване.
    Здраве и живот да са! Трасето е много трудно, съоръженията много сложни. Пожелавам успех в строителството на колегите!
    И една последна корекция на статията. Отсечката от Елин Пелин до Костенец е наистина много трудна в строително отношение, но също толкова трудна е отсечката Костенец - Септември. Лесно няма...
  • 31 Епа

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "селтак":

    гледат от предните.
  • 32 Казуар

    0 1 Отговор
    Отсечката с дългия тунел не се си строи от турски фирми.
  • 33 Машинист

    2 0 Отговор
    От всички управляващи до сега,само Бойко вкара 15 чисто нови Сименс Смартрон.Старите локомотиви се распадът и са трагедия.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове