Споразумение за изграждане на трансграничен железопътен тунел между България и Северна Македония бе подписано на железопътната гара в Гюешево. Подписаха го вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и колегата му Александър Николоски.
Тунелът е ключов елемент от транспортния коридор "Западни Балкани – Източно Средиземноморие" и стратегическия Коридор номер 8.
Трансграничният тунел ще осигури липсващата железопътна свързаност между България и Република Северна Македония и ще подобри транспортния достъп между Черно море и Адриатика.
Проектната дължина на тунела е около 2,4 км, а половината от него се намира на територията на България.
Очаква се изграждането му да подпомогне икономическото развитие на региона и да засили интеграцията на транспортните мрежи на ниво ЕС и НАТО.
На церемонията присъстваха представители на Европейската комисия, дипломатическите мисии на държавите от ЕС и НАТО в България, както и представители на Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Орел
Коментиран от #12
13:32 06.11.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Руснаков
14:03 06.11.2025
4 604
Коментиран от #11
14:04 06.11.2025
5 гражданин
14:04 06.11.2025
6 Клоуни
Коментиран от #8
14:07 06.11.2025
7 Ден
14:12 06.11.2025
8 Кривоверен алкаш
До коментар #6 от "Клоуни":
Добре ли си..какво е лошото да има жп връзка с другата България,днес в интервю казаха че тази линия я чакат от 1940 год...Коментиран от #15
14:15 06.11.2025
9 нннн
14:16 06.11.2025
10 Гондзю
14:17 06.11.2025
11 Герги
До коментар #4 от "604":
Стари българино....кръвта вода не става....каквото плюеш по Нас,същото се отнася и за Вас....едно чупило сме...сега пък какво е чупило...отваряй българо...българският речник...14:18 06.11.2025
12 като питаш да ти кажа
До коментар #1 от "Орел":
Още преди 153 години, през май 1872 г. Османската държава се задължава да изгради железопътната линия София-Кюстендил-Скопие. В последвалата руско-турска война мероприятията са прекратени. С възстановяването на българската държавност има извършени определени строителни дейности, но е незавършена линия. От наша страна първо, през 1893 година българската част достига успешно до Перник, 1897 година до Радомир и 1909-1910 година до Кюстендил и Гюешево. От 1910 година нашият влак чака на границата. След края на войната на запад от българската граница територията си остава турска. Когато след ПСВ твърдо на запад се разполага Югославия с нейната великосръбска политика, тя въобще не дава да се изговори за реализиране на железопътна линия или свързване между Гюешево и Куманово, като въобще не се предприема абсолютно нищо. Още в началото на май 1941 година, когато България за втори път влиза във Вардарска Македония, правителството постановява изграждането на линията от Гюешево до Куманово. След около 40 дни, започва и реалното строителство от Куманово до Кратово, това е първият участък. На следващата година – 1942 година, на 9 февруари, започва изграждането и на останалата част – от Кратово до Гюешево. През 1944 година с възстановяването на териториалното статукво. България съответно спира строителството на участъка като мащабите са много сериозни – около 54 тунела, над 30 са пробити. Така, че два подписа повече или по малко не е нищо ново.Коментиран от #13
14:19 06.11.2025
13 Да ти думам
До коментар #12 от "като питаш да ти кажа":
Историческите факти сочат, че Йосиф Сталин играе ключова роля в процеса на формиране на македонската нация и език, но не чрез официална писмена „заповед“, а по-скоро чрез политически натиск и директива към комунистическите лидери в региона2.Какво се случва:
След Втората световна война, Сталин настоява пред Георги Димитров (лидер на БКП) и Йосип Броз Тито (лидер на Югославия) да се създаде отделна македонска нация.
Целта е да се отслаби българското влияние в Вардарска Македония и да се засили югославската доминация.
Според историка Георги Марков, Сталин казва: „А имаше ли белоруска нация? Ще направим и македонска“ – показателно за неговото виждане, че нациите могат да се конструират политически.
В резултат, през 1945 г. започва официална кодификация на македонския език, базиран на западнобългарски диалекти, и се налага нова идентичност чрез образователната и медийната система.
Според някои изследователи, македонската нация е политически проект, подкрепен от Коминтерна и СССР, с цел да се създаде „югославски буфер“ срещу българското национално самосъзнание
Коментиран от #14
14:24 06.11.2025
14 уточнение
До коментар #13 от "Да ти думам":
Всичко е вярно, но това е друга тема. Не, че няма никакво отношение ЖП линията, но то е косвено. Като допълнение може да се добави дори неофициална устна уговорка между Тито и Георги Димитров за обединение между България и Югославия, но първо двамата не успяват да се разберат чия роля ще е доминираща, второ самия Сталин не одобрява този вариант на голямо обединение тип държава на Балканите и затова прави всичко възможно за да го провали.Коментиран от #18
14:38 06.11.2025
15 Клоуни
До коментар #8 от "Кривоверен алкаш":
Ходи в Македония и кажи, че е България! Първо ще те бият с камъни, после ще е. ат и накрая вкарат в затвора. С тия гадове, никакви договори!14:41 06.11.2025
16 ПЕТ ЗА ЧЕТИРИ
14:44 06.11.2025
17 Кой какво
14:46 06.11.2025
18 Не омаловажавай
До коментар #14 от "уточнение":
Първо такова обединение е изключено поради други основни причини засягащи България. И цялата беда дойде от Москва. И техния психопумияр Сталин.15:40 06.11.2025
19 Шопо
16:49 06.11.2025
20 бай Даньо
21:56 06.11.2025
21 Мизиец
16:15 09.11.2025