България и РСМ подписаха за изграждането на жп тунел

6 Ноември, 2025 13:27 1 862 21

  • гюешево-
  • жп тунел-
  • рсм-
  • коридор 8

Проектната му дължина е около 2,4 км

България и РСМ подписаха за изграждането на жп тунел - 1
Снимка: БГНЕС

Споразумение за изграждане на трансграничен железопътен тунел между България и Северна Македония бе подписано на железопътната гара в Гюешево. Подписаха го вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и колегата му Александър Николоски.

Тунелът е ключов елемент от транспортния коридор "Западни Балкани – Източно Средиземноморие" и стратегическия Коридор номер 8.

Трансграничният тунел ще осигури липсващата железопътна свързаност между България и Република Северна Македония и ще подобри транспортния достъп между Черно море и Адриатика.

Проектната дължина на тунела е около 2,4 км, а половината от него се намира на територията на България.

Очаква се изграждането му да подпомогне икономическото развитие на региона и да засили интеграцията на транспортните мрежи на ниво ЕС и НАТО.

На церемонията присъстваха представители на Европейската комисия, дипломатическите мисии на държавите от ЕС и НАТО в България, както и представители на Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Орел

    8 2 Отговор
    Колко пъти го подписват този договор? Голяма смешка

    Коментиран от #12

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Руснаков

    12 1 Отговор
    Тези две държави, трябва да са много близки,не използваха преводач....
  • 4 604

    5 5 Отговор
    Всеки си строи нъ териториятъ, ко подписвъте с тия пишман българи зевзетдтци, не заслужавът!

    Коментиран от #11

  • 5 гражданин

    15 0 Отговор
    това е оня Николовски, дето нарече нашите политици мизерници, сега седи на маса с тях, къде бе брате, защо се подценяваш така, излагаш се, като са мизерници, блокирай ги, игнорирай ги, и изчахате с твоя шеф Мицко, първо да ви минат изборите, и сега подписвате, е кой е мизерника и измамника тогава, не сте ли вие
  • 6 Клоуни

    8 8 Отговор
    На никой не му трябва този тунел, освен на НАТО!

    Коментиран от #8

  • 7 Ден

    12 3 Отговор
    България и Македония ще се обединят. Това е исторически непредотвратимо. От двете страни трябва да се работи на високи обороти за тази цел. Това включва и ликвидиране на центровете за разпространение на русизъм и сърбизъм.
  • 8 Кривоверен алкаш

    10 2 Отговор

    До коментар #6 от "Клоуни":

    Добре ли си..какво е лошото да има жп връзка с другата България,днес в интервю казаха че тази линия я чакат от 1940 год...

    Коментиран от #15

  • 9 нннн

    7 0 Отговор
    Изграждането на тази ЖП линия е започнало през ВСВ, т.е. преди повече от 80 г.
  • 10 Гондзю

    3 0 Отговор
    Влака от Кн до Гюешево е 7 часа .. този тунел дали ще го минават само кушет вагони
  • 11 Герги

    5 2 Отговор

    До коментар #4 от "604":

    Стари българино....кръвта вода не става....каквото плюеш по Нас,същото се отнася и за Вас....едно чупило сме...сега пък какво е чупило...отваряй българо...българският речник...
  • 12 като питаш да ти кажа

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Орел":

    Още преди 153 години, през май 1872 г. Османската държава се задължава да изгради железопътната линия София-Кюстендил-Скопие. В последвалата руско-турска война мероприятията са прекратени. С възстановяването на българската държавност има извършени определени строителни дейности, но е незавършена линия. От наша страна първо, през 1893 година българската част достига успешно до Перник, 1897 година до Радомир и 1909-1910 година до Кюстендил и Гюешево. От 1910 година нашият влак чака на границата. След края на войната на запад от българската граница територията си остава турска. Когато след ПСВ твърдо на запад се разполага Югославия с нейната великосръбска политика, тя въобще не дава да се изговори за реализиране на железопътна линия или свързване между Гюешево и Куманово, като въобще не се предприема абсолютно нищо. Още в началото на май 1941 година, когато България за втори път влиза във Вардарска Македония, правителството постановява изграждането на линията от Гюешево до Куманово. След около 40 дни, започва и реалното строителство от Куманово до Кратово, това е първият участък. На следващата година – 1942 година, на 9 февруари, започва изграждането и на останалата част – от Кратово до Гюешево. През 1944 година с възстановяването на териториалното статукво. България съответно спира строителството на участъка като мащабите са много сериозни – около 54 тунела, над 30 са пробити. Така, че два подписа повече или по малко не е нищо ново.

    Коментиран от #13

  • 13 Да ти думам

    6 1 Отговор

    До коментар #12 от "като питаш да ти кажа":

    Историческите факти сочат, че Йосиф Сталин играе ключова роля в процеса на формиране на македонската нация и език, но не чрез официална писмена „заповед“, а по-скоро чрез политически натиск и директива към комунистическите лидери в региона2.

    Какво се случва:

    След Втората световна война, Сталин настоява пред Георги Димитров (лидер на БКП) и Йосип Броз Тито (лидер на Югославия) да се създаде отделна македонска нация.

    Целта е да се отслаби българското влияние в Вардарска Македония и да се засили югославската доминация.

    Според историка Георги Марков, Сталин казва: „А имаше ли белоруска нация? Ще направим и македонска“ – показателно за неговото виждане, че нациите могат да се конструират политически.

    В резултат, през 1945 г. започва официална кодификация на македонския език, базиран на западнобългарски диалекти, и се налага нова идентичност чрез образователната и медийната система.

    Според някои изследователи, македонската нация е политически проект, подкрепен от Коминтерна и СССР, с цел да се създаде „югославски буфер“ срещу българското национално самосъзнание

    Коментиран от #14

  • 14 уточнение

    2 0 Отговор

    До коментар #13 от "Да ти думам":

    Всичко е вярно, но това е друга тема. Не, че няма никакво отношение ЖП линията, но то е косвено. Като допълнение може да се добави дори неофициална устна уговорка между Тито и Георги Димитров за обединение между България и Югославия, но първо двамата не успяват да се разберат чия роля ще е доминираща, второ самия Сталин не одобрява този вариант на голямо обединение тип държава на Балканите и затова прави всичко възможно за да го провали.

    Коментиран от #18

  • 15 Клоуни

    6 2 Отговор

    До коментар #8 от "Кривоверен алкаш":

    Ходи в Македония и кажи, че е България! Първо ще те бият с камъни, после ще е. ат и накрая вкарат в затвора. С тия гадове, никакви договори!
  • 16 ПЕТ ЗА ЧЕТИРИ

    2 2 Отговор
    Пуск след 30 години минимум!
  • 17 Кой какво

    4 1 Отговор
    Какъв тунел,нали щяха в космоса да летят с Тошко космонавта от партията на чалгарите
  • 18 Не омаловажавай

    2 2 Отговор

    До коментар #14 от "уточнение":

    Първо такова обединение е изключено поради други основни причини засягащи България. И цялата беда дойде от Москва. И техния психопумияр Сталин.
  • 19 Шопо

    4 1 Отговор
    Македония не е държава а територия, българска територия.
  • 20 бай Даньо

    1 0 Отговор
    Начи тръгваме да копаме от нашата страна пробиваме до другата страна след няколко години и там стигаме Албания ...
  • 21 Мизиец

    0 0 Отговор
    А тунел под Шипка? Пак всичко за ш...ната Македония.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове