Министерството на отбраната извърши всички дейности, свързани с разследването с катастрофата с МиГ-29, при която загина майор Терзиев. Не беше лесно. Особено откриването и изваждането от морското дъно на черната кутия. Бяха проверени всички нормативни документи от учението. Това обяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
Той посочи, че министерството на отбраната е водила разследването при пълна прозрачност.
Причината за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация", стана ясно на пресконференцията.
Министърът на отбраната Георги Панайотов представя отчет на резултатите от всички действия, предприети от Министерството на отбраната и неговите структури, за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който трагично загина подполковник Валентин Терзиев.
В пресконференцията участват началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба „Военна полиция“ бригаден генерал Ивайло Сотиров, представители на 3-та авиационна база „Граф Игнатиево“ и на Дирекция „Правно-нормативна дейност в отбраната“.
Присъства и съпругата на подполковник Терзиев г-жа Димитрина Попова. Министърът на отбраната заяви, че с г-жа Попова вече са провели среща на четири очи. "Това, което аз изразих пред нея, е че сме направили всичко, което можем и истината е най-важната. Разследването на прокуратурата продължава", каза пред БНТ той.
Панайотов заяви, че Министерство на отбраната е приключило с всички дейности, които по закон трябва да се извършат във връзка с катастрофата. Последно са разчетени данните от черната кутия, направено със съдействието на руския производител, в присъствието на наши представители - полк. Василев. Той е и ръководител на екипа, изготвил доклада във връзка с катастрофата.
"Министерство на отбраната и служба Военна полиция свършиха, всичко, което беше по наша юрисдикция. Не беше лесно. Особено изваждането на черната кутия, разчитането ѝ. Всички решения, бяха правилните и затова сега разполагаме с всички факти и обстоятелства", каза Панайотов.
Проведени са беседи с всички участници, разчетени са радарите, които са се намирали в района на учението.
"През цялото време действахме в условия на максимална прозрачност", каза още министърът.
Той изказа искрени съболезнования за кончината на майор Терзиев.
В пресконференцията участва и съпругата на загиналия офицер, която зададе няколко въпроса във връзка с доклада за причината за катастрофата - ако не е човешка грешка и няма техническа неизправност, какво означава загуба на пространствена ориентация и защо в такъв случай това не се води пилотска грешка.
Полковник Василев отговори, че това е заради специфичните психофизически условия, при което пилотът не осъзнава навреме ситуацията и до последната секунда не я осъзнава, защото след това започва стандартен доклад.
При разчитането на черната кутия станало ясно, че Валентин Терзиев не е привел самолета в хоризонтално положение при маневра вдясно и се е стигнало до илюзията, че се намира в такова положение.
При маневрата вдясно е бил с висока скорост от 900 км/ч в режим на снижение, което води до неправилна преценка от групата за наземно насочване.
Съпругата на загиналия пилот поиска документите, които са били представени и поискани от народния представител от ГЕРБ Христо Гаджев.
Припомняме, че преди седмица станаха ясни данните, извлечени от черната кутия на падналия през юни месец край Шабла изтребител МиГ-29, чийто пилот майор Валентин Терзиев загина. Кутията беше разчетена в Русия и по думите на служебния министър на отбраната Георги Панайотов потвърждава първоначалните заключения на Военна полиция, а именно загуба на пространствена ориентация. Какви са фактите по темата до момента.
Разчетената информация от черната кутия на разбилия се изтребител МиГ-29 показва, че първичната причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация", обяви военният министър Георги Панайотов. Вторичната - "някакви неща, които са ставали на земята". Изводите потвърждават доклада на Военна полиция, оповестен в средата на юли, припомня БНТ.
Няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29. Категоричен е военният министър Георги Панайотов, след като информацията от черната кутия беше разчетена в секретна лаборатория в Курск.
"Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
Основната причина е "загуба на пространствена ориентация". Изводът потвърждава заключението на доклада от разследването на "Военна полиция".
"Загубата на пространствена ориентация не е толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм", допълни Георги Панайотов.
За катастрофата, обясни Панайотов, обаче, има и вторична причина.
"Има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добрия начин", добави Георги Панайотов.
Коя точно е засечката в организацията на учението "Шабла 2021" е неясно. Ясно е, че самолетът e бил технически изправен. Същевременно няма човешка грешка.
"Всичко е ясно, но отново искам да кажа - не са приключили следствените действия по случая. И единствената структура, единствената институция, която може да ги оповестява, това е съдебната", подчерта служебният министър на отбраната.
Българин е командвал полета, но името му може да оповести само и единствено прокуратурата.
"След като са възстановени всички параметри на полета, траектория, действия на пилота, курс на самолета, позиция във въздуха, всичко това е възстановено - потвърждават се заключенията на "Военна полиция", които са известни", коментира още Георги Панайотов.
Докладът на "Военна полиция" установи, че фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути.
Подполковник Терзиев излита от авиобазата в "Граф Игнатиево" 11 минути след полунощ.
34 минути след полунощ МиГ-29 на подполковник Терзиев минава под ръководството на ръководител полети "Бойно управление", 15 километра преди Добрич.
"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра".
В 00.38 часа пилотът получава указания да намали височината до 3000 метра и отговаря:
"Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента".
Минута по-късно ръководител полети указва:
"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".
"Снижавам".
Самолетът снижава под 2000 метра височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.
Терзиев увеличава скоростта.
Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:
"Ракетата сходи, излизам надясно".
Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания:
"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".
Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:
"Главен...".
Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението.
След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.
2 509 864 българи заявиха на Референдума от 2016 г., че депутатите трябва да се избират на мажоритарни избори в два тура, но политическия елит и неговите кукловоди не позволяват това да се случи, а в техните медии темата е табу.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #20, #37
11:38 24.09.2021
2 ГРАД КОЗЛОДУЙ
се оправдават но си е за тяхна си сметка
Коментиран от #27, #145
11:41 24.09.2021
3 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #79
11:42 24.09.2021
4 Панайотов
Коментиран от #98
11:42 24.09.2021
5 Търновец
Коментиран от #8
11:43 24.09.2021
6 Шехерезадници
Коментиран от #12
11:46 24.09.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Истината
Коментиран от #13, #15
11:53 24.09.2021
10 случаен
11:54 24.09.2021
11 Сатъра на Хана
11:55 24.09.2021
12 Реалист
До коментар #6 от "Шехерезадници":
Не смятам че нашите самолети имат възможност : Лету по приборам!" във всяка ситуация! Техниката ни не е особено съвременна. Меко казано! Лека му пръст на човека! На всички останали здраве и живот! Амин!Коментиран от #17, #28, #33
11:55 24.09.2021
13 Това
До коментар #9 от "Истината":
състояние, не е до тренираност! В пространствена дезориентация са изпадали изключително добри и натренирани летци! Това е причината, навремето да забранят да се изпълнява свредел!Коментиран от #23
11:58 24.09.2021
14 смех
11:58 24.09.2021
15 4745
До коментар #9 от "Истината":
Така е! Ама, по-добре без коментар!11:58 24.09.2021
16 Ще има и още
11:59 24.09.2021
17 Шехерезадници
До коментар #12 от "Реалист":
Самолетите имат възможности от преди поне 60 години, но дали с тази подготовка летците действат уверено и аз не знам. Прекалено малко летят.11:59 24.09.2021
18 Centyrion
Коментиран от #31
12:02 24.09.2021
19 Прозрачен
12:03 24.09.2021
20 TтТ
До коментар #1 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Комунисти винаги лъжат!!!!Ако не вярваш влизаш в пандела !!!
12:10 24.09.2021
21 Саабри
12:19 24.09.2021
22 Руски експерт
12:20 24.09.2021
23 Истината
До коментар #13 от "Това":
Напротив това се тренира, да работиш само по прибори. Не е до въпроса да можеш да го правиш. Въпроса е да пренебрегнеш инстинктите от еволюцията, където се оглеждаш постоянно дали те дебне някой. И изведнъж да се фокусираш само на приборите като имаш пред себе си стъкло и виждаш нещо не е за всеки.Коментиран от #38
12:20 24.09.2021
24 Експерт
Коментиран от #29, #32, #41
12:20 24.09.2021
25 Ередивизия
12:22 24.09.2021
26 В е л и к и я
12:22 24.09.2021
27 Зайо
До коментар #2 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Ами не,не свален.ЮМой близък който работи във ВВС, каза че най-вероятно си е грешка на пилота.Тъй като имат малко кюлетателни часове,особени нощни,той е рискувал защото за ткива полети се полагали точки за които им се плащало.Може и да не съм разбрал всичко точно,но в общи линии е това.А и друго нешо,можел е да откаже атаката,не е наказуемо.Но както и да е,човека си загина,за съжаление.
12:23 24.09.2021
28 mi6osp
До коментар #12 от "Реалист":
Тези Миг29 имат система, която не позволява удар в земната повърхност. Друг е въросът дали не е била изключена или повредена. Но фаталната грешка е в ръководителя на стрелбата, който не е спрял овреме упражнението, когато е станало ясно, че мишената пада много бързо.Коментиран от #30, #77
12:24 24.09.2021
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Воден
До коментар #28 от "mi6osp":
Е ,той са е хакнал във езерото..12:25 24.09.2021
31 Ориентир
До коментар #18 от "Centyrion":
Колко пък да е опитен, дали има и 100 часа. А колко са биле вечер. А колко в изпълнение на мисия. Има десетки катастрофи на изгубена пространствена ориентация и то на пилоти с хиляди часове. В критична ситуация те просто се паникьосват и не искат да вярват на приборите а на ориентири навън.Коментиран от #76
12:27 24.09.2021
32 Глупости
До коментар #24 от "Експерт":
Хехехе нали ттябва да я намериш или водолаза плуеа по дъното и търди. Да не говорим че само рекордьори се спускат на такава дълбочина и то с триста зора. Говорите простотии.Коментиран от #115
12:30 24.09.2021
33 Бивш пилот
До коментар #12 от "Реалист":
Не е така. Навремето летях на МиГ-17, и имахме упражнение "Баба Яга". Което се състоеше в слагане на черна завеса в кабината, след това - излитане, полет по зададен маршрут - задължително с пикиране, тоно, боен завой, и кацане. Само по прибори! И то - с примитивна (по днешните представи) техника! Така че - не нам тия, не ядем доматите с колците!Коментиран от #42
12:32 24.09.2021
34 РЕАЛИСТ
12:32 24.09.2021
35 Тъжно
половина???
12:32 24.09.2021
36 СПОР НЯМА
ВОЕНЕН СЪД И ТЮРМА
12:34 24.09.2021
37 Боко 🎃
До коментар #1 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
България ще закупи двадесет и девет вертолета Boeing co ah 64e Apache на стойност три и половина милиарда лева.12:35 24.09.2021
38 Че се
До коментар #23 от "Истината":
тренира, тренира се! И със сигурност ще е по натрениран от мен и теб! Има експеримент преди години и правят симулация на 20 пилота в подобна ситуация, на тъмно, без видим хоризонт и никакъв ориентир и завъртане на 180 градуса и спускане! От 20 пилота, 19 изпадат в такова състояние и разбиват самолета! Двайсетият излиза от ситуацията, но при влизането във следващата, се проваля! Доказано е, че в такова състояние, пилота дори вижда приборите различно от показаното и съобразно чувствата си! Има много катастрофи както на изтребители, така и на гражданската авиация, именно поради такова състояние! Друг е въпроса, че тук е имало всички условия затова! Без хоризонт, без ориентир, даже и следенето на мишената е било влошаване на ситуацията, тъмно, рязко снишаване, завъртане, висока скорост, ниска височина и за капак изстрели, изключвания на системи за стрелба и дори може и приборите да не е успял да види! А и да види, в подобно състояние, може да види, това което усеща! Бил е прекалено ниско, с прекалено висока скорост! Ако е бил с по малка скорост, на по голяма височина, е можело и да има шанс да излезе от това състояние! Тук буквално го е деляла секунда от грешната реакция и събитие!12:38 24.09.2021
39 ОСТАВКА,СЪД, ЗАТВОР ЗА ФАТ'МАКА
12:41 24.09.2021
40 Кремена
Коментиран от #43
12:41 24.09.2021
41 Говориш
До коментар #24 от "Експерт":
пълни глупости! Първо радио маяк има в пътническите самолети, не и в изтребителите! Това означава ако те свалят и врага да те открие! Второ по никакъв начин не може да манипулираш такава кутия, която отчита параметри на двигателя във всяка секунда, барабар с действия на пилота!Коментиран от #104
12:44 24.09.2021
42 Конрта
До коментар #33 от "Бивш пилот":
Пилоте едно е да НЕ виждаш нищо навънка и да летиш по прибори!!! Това всеки пилот го може. Друго е като имаш алтернатива. В случся имаш прибори и видимост навън макар и нощ. Тогава мозакът е така устроен, че той е свикнал да гледа навън да анализира да се оглежда. Има десетки примери, полота не вярва на приборите дори когато му дават вярна информация и става бела, щото мозакът не е съвършен.Коментиран от #71
12:44 24.09.2021
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Пилот
И защо не кажете какви са тези "някакви неща" - той е летял над водата. Май тези "някакви неща" са изстрелване на ракета от краварите.
А "загубата на пространствена ориентация" в авиацията си е пилотска грешка и първото което което се учи да не я допускаш и да вярваш на уредите ако все пак се получи. Но вие казвате че не е пилотска грешка.
Второ ако самолета е бил здрав до удара във водата как ще обясните разхвърляните на километър останки.
Трето самолета е следен от наземен радар и наземен екип и никой не му казва да се издигне от 1300 метра когато е поразил мишената. Даже и със 100м в секунда да се е снижавал което си е много голяма вертикална скорост са имали 13 секунди - хоризонталната му е 250м в секунда. Но обикновено след поразяване на мишената следва завой в изкачване. Според тези, седем секунди след като е бил на 1300 метра се разбива - това са близо 200м в секунда или той трябва да е лятял почти вертикално надолу (250м/сек са 900км/час)
Така че бог да го прости човека но за мен стана жертва на "приятелски огън".
12:46 24.09.2021
45 В е л и к и я
12:49 24.09.2021
46 Бля,
1 000 метра са достатъчни 3, 79746835443038
секунди.
“ Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:
"Ракетата сходи, излизам надясно".
Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания”
Коментиран от #55
12:55 24.09.2021
47 Аз не ви
12:55 24.09.2021
48 Иванова
Гротеска една добре информирана домакина събрала целият Гщ на МО И СЕ
Опитва да докаже колко и наясно с трагичният с случай .Жалка гледка
12:56 24.09.2021
49 мани мани
Мишената е можело и много по-горе да я унищожи, но са искали ниско защото горе са лесни за сваляне и да се натегнат пред натовци... Оттам и нащо пилотче се подвежда и рискува, знаейки кво го чака и разчитайки на късмет... допуска грешка... В случая се касае за наземна грешка и пилотска, защото във въздуха решава само пилота и никой отдолу не може нищо да му казва! Пилотът решава! Натегнал се е да се доказва и рискува на тъмно с 1000км/ч да се плъзга на няма и 2000м височина. Тия от радара дори не са го виждали.
12:57 24.09.2021
50 Бля,
“ "Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".
Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:
"Главен...".
12:58 24.09.2021
51 ПИЛОТ ОТ ПЛЕЙ СТЕЙШОН
12:58 24.09.2021
52 JEFF
12:59 24.09.2021
53 Драгомир
Коментиран от #58
13:02 24.09.2021
54 мани мани
Коментиран от #56
13:04 24.09.2021
55 Пилот
До коментар #46 от "Бля,":
Ами той да не би да я преследва тази мишена вертикално надолу.Според тези 7 секунди след като е на 1300 метра той се разбива. Това са близа 200м/сек вертикална скорост а той се е движил с 900 км/час което е 250м/сек. Това е почти вертикално снижение надолу - никой не стреля така по мишени. 50м/сек си е много стръмно снижение.
Прочети пак какво са писали в доклада.
13:05 24.09.2021
56 Пилот
До коментар #54 от "мани мани":
Кой ти каза че заход след поразяване се прави надолу - пълни глупости и от кого да се измъкне.Коментиран от #62
13:09 24.09.2021
57 Перо
13:10 24.09.2021
58 мани мани
До коментар #53 от "Драгомир":
Не е високо. Хипер ниско е. За обикновено самолетче е добре. За реактивен е самоубийство. А когато и поразява обект е направо гибел. Захожда се настрани и надолу. Ня време да се захожда нагоре. Отсколките ще поразят самолета. Допуснал е грешка да се съгласи на толкова ниско да атакува. Още по- трудно е в море. Уредите може и да сгрешат за височината.Коментиран от #67
13:11 24.09.2021
59 В е л и к и я
13:11 24.09.2021
60 Диамантената ръка
Коментиран от #63, #82
13:12 24.09.2021
61 Дани
13:14 24.09.2021
62 мани мани
До коментар #56 от "Пилот":
От отсколките бе пилоте. И за земна гравитация не си ли чувал. По-бърже ше се измъкнеш надоле. Инак тря прайш форсаж. Тва отнема мно време.Коментиран от #74
13:14 24.09.2021
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 5577
13:16 24.09.2021
65 Като не се ориентирал в пространството
Коментиран от #72
13:17 24.09.2021
66 В е л и к и я
13:22 24.09.2021
67 Не знам ко атакува ама
До коментар #58 от "мани мани":
Требва да види целта на радара и отдалече да пусне ракетата без изобщо да захожда ами ракетата сама да направи маневра и порази целта....тва не е истребител от войната да прави захождане и да се цели в целта и я да стреля с автомати щот е немало ракети13:22 24.09.2021
68 Питанко
До коментар #8 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Първа Атомна да не е изпуснала нещо, или по рождение си такъв кукомицин?13:23 24.09.2021
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Пилот
Три секунди по-късно докладва:
"Ракетата сходи, излизам надясно".
Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч."
Значи за три секунди самолета е снижил от 1433 до 1310м което е 123 метра което е 41 метра в секунда. Съвсем нормално.
"Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:
"Главен...".
Значи след още 4 секунди се чува последната му реплика а той се е снижил и ударил във водата вертикално със свръхзвукова скорост 330м/сек но въпреки че се удря вертикално останките му са разпилени на 1 км.
Коментиран от #85, #149
13:23 24.09.2021
71 3769
До коментар #42 от "Конрта":
Каква видимост буквално посред нощ и над морето? Дори и да е ясно, да има пълна луна и т.н. когато си НАД МОРЕ всичко е толкова измамно в тъмнината, че се гледат уредите и се лети по тях.Технически това е 100% пилотска грешка- няма средно положение.
Фактически обаче е ПРЕДУМИШЛЕНО УБИЙСТВО и виновни са ВСИЧКИ военни министри и друга политическа паплач които доведоха пилотите ни до 8-10-12 часа нальот НА ГОДИНА. За справка- санитарният минимум у НАТО е около 60-70 часа, под тези часове пилотът е НЕГОДЕН да лети. С тези 10-на часа нальот годишно пилотите буквално забравят кое копче за кво беше и процедурите ги изпълняват едно към гьотере- те просто губят навиците си на работа ВЪВ самолета. На тренажор и на теория НЕ Е СЪЩОТО, вервай ми...
Коментиран от #87
13:24 24.09.2021
72 5577
До коментар #65 от "Като не се ориентирал в пространството":
В черната кутия всичко трябва да е документирано до последния момент какво е виждал на уредите. Но няма кой да каже. Няма диалог. Комунистите действат като през комунизма. Това е. Съд за отговорните.13:24 24.09.2021
73 Бля,
Съболезнования. “Файър енд Форгет”
Г-жа Димитрина Попова трябва да се вземе в ръце и да гледа напред, подполковник Валентин Терзиев е загинал в изпълнение на войнският си дълг, правейки това което искал да направи със пълно съзнание за ситуацията.
Респект, Съболезнования.
13:29 24.09.2021
74 Пилот
До коментар #62 от "мани мани":
Това да не ти е ВСВ - какви осколки те гонят - знаеш ли за тези 7 секунди на колко километра от теб е ракетата. Хайде скрий се със глупостите си.И какъв форсаж ти трябва - от 900 км/час докато падне на 500 даже и в завой ти ще си набрал още поне 3000м.
Когато не ти е ясно нещо поне не коментирай че се излагаш
Коментиран от #75, #88
13:32 24.09.2021
75 Ами
До коментар #74 от "Пилот":
спри да коментираш тогава!13:34 24.09.2021
76 Centyrion
До коментар #31 от "Ориентир":
Нощем няма ориентири на вън,има авиохоризонт който ти показва какво е положението на самолета спрямо земята,или плоскостта, която е базата.има и висотомер,който ти показва и разстоянието от повърхността.Аз не съм пилот,щото имам вистиболарен проблем,иначе със сигурност щях да бъда гражданската авиация!Коментиран от #90
13:35 24.09.2021
77 мани мани
До коментар #28 от "mi6osp":
точно така! вината е в тъпаците долу и разбира се на пилота, че не е отказал! винаги той определя! долу на радарите са тъпаци и с ниски чинове! а главното командване с големите си заповеди са надалеч и после ако пилота оживее винаги може да си се оправдае защо е постъпил еди как си! никой не е бил горе та да види! ама нащо момче е решил да се прай на великият пилот, ама с 2 летенета в годината това е невъзможно да си голям специалист! все едно аз да кодя без комп и да се кюпна пред комп 2 пъти в годината и да съм айти специалист...13:38 24.09.2021
78 ПОТУЛИХА ВСИЧКО
13:39 24.09.2021
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 В е л и к и я
13:40 24.09.2021
81 Нагласена работа
13:41 24.09.2021
82 Спрете се
До коментар #60 от "Диамантената ръка":
Да пилотска грешка е. Това ли искаш да ти кажат директно??? Естествено че пазят честа на пилота. Вие и жена му тикате натам, ОК да излезе един западен специалист и да ви обясни данните. И тогава какво, като ви кажат че пилота е виновен ще ви стане ли по добре, спрете се.Коментиран от #86
13:41 24.09.2021
83 Е как да кажат истината
13:44 24.09.2021
84 Шаран БГ
От въздухоплаване / още по-вече военно/ нямам и понятие. Но точно такова едно "усукване по килифарски" в изказа на отговорните лица, кара хората да се съмняват в истинността на казаното от тях !!! И това от нощта на 9-ти юни, та до днес !!
Коментиран от #96
13:44 24.09.2021
85 Пишман пилот
До коментар #70 от "Пилот":
Абе пилоте нали има течение малките части се носят. Ти отиде да видиш на 70 метра дълбочина какво е цяло и какво не. Със сигурност от удара крилата и опашката е счупена. Ако има удар от ракета черната кутия щеше да покаже.Коментиран от #91, #154
13:46 24.09.2021
86 Антитрол
До коментар #82 от "Спрете се":
Лошото е че пилота не е виновен а се мъчат да прикрият "приятелски огън".Просто в обясненията им много неща не се връзват. Няма как за 7 секунди да се забие от 1433м височина във водата.
Коментиран от #95, #97
13:48 24.09.2021
87 Звезди
До коментар #71 от "3769":
Глупости на търкалета при ясно време може и да летиш по видимост. Приборите само помагат. Понякога обаче морето лъже и се виждат проблясъци като звезди. Който е кацал вечер на летище близо до море знае за какво става на въпрос.13:49 24.09.2021
88 мани мани
До коментар #74 от "Пилот":
няма да е на километри ракетата от самолета, а ще е на стотици метри ... самолетът и той се движи напред :) ти си захождай нагоре като будала тогава ... ясно е, че на нищо не ви учат... то години наред нямаше училище, а тия дето бяха там летяха с макетче в ръка...дава се форсаж, а не само да опениш елерончето и да разчиташ на спойлери, задкрилки-микрилки като будала, а се прави як форсаж да се изтеглиш максимално надалеч от мишената... инак гибел и за тебе! ей така като тоя тъпан право в морето... в случая той е трябвало да заходи нагоре много ясно, ама без форсаж е право в осколките и надоле после... трябвало е просто да каже отказвам! простичко е! пропускам, отказвам... да си избере кратка думичка :) той решил да се прай на гранд мастер ...
Коментиран от #102
13:51 24.09.2021
89 В е л и к и я
Коментиран от #101, #110
13:51 24.09.2021
90 Има има
До коментар #76 от "Centyrion":
Как да няма всеки е кацал на летище до море. Говорим за 1300 метра.Коментиран от #133
13:52 24.09.2021
91 Пилот
До коментар #85 от "Пишман пилот":
И как черната кутия показва удар от ракета може ли да попитам такъв "специалист" като теб. И кои са тези малки части от боен самолет които теченията разнасят на един километър при дълбочина 70 метра.13:52 24.09.2021
92 ИЗБОРИ ! КОЖИ ! ИНТЕРЕСИ ! ПОЛИТИКА !
13:52 24.09.2021
93 мани мани
13:53 24.09.2021
94 мани мани
13:54 24.09.2021
95 Има как
До коментар #86 от "Антитрол":
При грешна реакция, когато си мислиш, че се издигаш, а ти натискаш надолу!13:54 24.09.2021
96 Герой
До коментар #84 от "Шаран БГ":
Казва ти на човешки език, не ровете кокалите на пилота. Как да ти го каже по разбрано. Да сгрешил е и други са грешили оставете го нека бъде герой.Коментиран от #121
13:55 24.09.2021
97 Спрете се
До коментар #86 от "Антитрол":
Има като не е заходил правилно и е объркал къде е горе и долу. Оставете пилота да бъде герой, спрете се.Коментиран от #113
13:56 24.09.2021
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Експерт
До коментар #29 от "Саабри":
Ами елемнтарно е бе, гл..ако. Пеленговат сигнала, застава плавателен съд над него, АКВАЛАНГИСТА (по нашему -водолаза)закачва едно най-обикновенно въже и ония от горе го изтеглят. По почти същия начин вадя риба от лодката ми, с тая разлика че са от по-дълбоко и в пъти по-тежки.Анадън му..гл..ако? Между другото- тази дълбочина не е проблем и за добре трениран гмуркач на апнея, камо ли за армейски водолаз!!!...или искаш сега да те ограмотявам какво е апнея? Що си не пасеш овсете по родопските баири, ми се ръгаш дето не ти е работа,а?14:01 24.09.2021
100 мани мани
Коментиран от #111
14:01 24.09.2021
101 Загубата
До коментар #89 от "В е л и к и я":
на ориентация не е състояние от претоварване, за да пъшка! А просто илюзорно заблуждаване къде се намираш в пространството! Кое е горе, кое е долу, ляво дясно! Всичко ти изглежда нормално, но реално не е!14:03 24.09.2021
102 Пилот
До коментар #88 от "мани мани":
Абе вземи се скрий бе - ракетата ти лети със скорост 4 МАХ а ти си със 900 км/час - след 7 секунди тя е на 7.5 километра пред теб. Теб ти трябват 30 секунди за да стигнеш до тях - съвсем лек завой и ще минеш на километри от тях. През тези 30 секунди отломките падат надолу така че никога ама никога не се излиза след стрелба надолу.Не знам кой ти е казал че е така но много те е излъгал - струва ми се че познанията ти по авиацията са само от компютърни игри.
14:03 24.09.2021
103 Ме.ки за БЕЗОПАСНОСТ !
14:03 24.09.2021
104 Експерт
До коментар #41 от "Говориш":
Ти верваш ли си наистина на глупостите, дето си написал. Ако да..на гола кука щта къцам!!!!Коментиран от #107
14:04 24.09.2021
105 мани мани
колегиалност... ама вината си е на пилота! той определя и никой друг!
тия долу радарите ше си измиват ръцете все... прехвърляния на грешките и тем подобни... жена му ше вика как са го убили... герой ше го прайм после... посмъртно чин ше му даваме... а самолета дето изгубихме? тва са наще пари ей! мно самолети щото имаме ахам
мно по-скъпо било да се създаде пилот, отколкот самолет... таратанци... пилоти бол, самолети йок! кандидати бол! за 5-6г. все ше се понаучи... самолети? къде са ни самолетите? алоу, пилотите питам, дето се правите все на много важни и можещи, и умни, красиви, пазещи ни и т.н. та вие станахте по-нисши от шофьорите на тирове бе тъпанари!
Коментиран от #109
14:07 24.09.2021
106 Министър Панайотов !
14:07 24.09.2021
107 Ами като си бос
До коментар #104 от "Експерт":
кво ще разбираш? И не на гола кука, а без кука си се окюцъл!14:10 24.09.2021
108 мани мани
или по филмите ги гледаш тия ракети :)
Коментиран от #116
14:11 24.09.2021
109 Абе
До коментар #105 от "мани мани":
стига ръси глупости! Твои пари били! Имали самолет без застраховка? Айде стига си чеса пръстите по клавиатурата!14:13 24.09.2021
110 Пушкане
До коментар #89 от "В е л и к и я":
Какво пъшкане бе човек при това състояние ти няма нищо. Просто вярваш на очите си и разпознаваш долу като горе и обратното.14:13 24.09.2021
111 Пилот
До коментар #100 от "мани мани":
Казах ти не се мъчи че ставаш смешен:- първо самолета няма никакви спойлери
- второ научи се че задкрилки в полет не се ползват а само за кацане или излитане
- трето скоростта е височина и височината е скорост в авиацията.
- четвърто форсаж се ползва много рядко и главно за движение със свръхзвукова скорост
- пето двигателите са достатъчно мощни за да изкачва и без форсаж и то с голяма вертикална скорост.
Нещо явно много мразиш пилотите и се мъчиш нещо да коментираш което не ти е ясно.
14:14 24.09.2021
112 Реалност
Коментиран от #122
14:15 24.09.2021
113 мани мани
До коментар #97 от "Спрете се":
е да де, те искат да са все герои, ама се вижда какви тъпани са :)искат да са все величани и се виждат резултатите... мрат като мухи... те и мухите летят инак де :) ама не ги прайм герои
Коментиран от #120
14:17 24.09.2021
114 Четерима Командващи ВВС днес са
14:18 24.09.2021
115 Експерт
До коментар #32 от "Глупости":
Абе, овчарю. Що не си направи труда да се осведомиш какви са рекордите за потапяне на апнеа и със акваланг. Па тогава да се цепиш като чамова летва. СВЕТОВЕН РЕКОРД НА ТРЪБРИДЖ БЕЗ ПОМОЩНИ СРЕДСТВА-124м И БЛИЗО 5 мин АПНЕА. СВЕТОВЕН РЕКОРД С АКВАЛАНГ- МАЙОР АХМЕД ГАБР ОТ ЕГИПЕТСКИЯ ВОЕННОМОРСКИ ФЛОТ-332,5М ...НЕЩО ДА КАЖЕШ БЕ, РАЗБИРАЧО? 100метра са за закуска за един добър армейски водолаз. Ай у лево, па ако сакаш-може и у десно? Откъде ви метат с лопатат тука бе...Коментиран от #123
14:18 24.09.2021
116 Пилот
До коментар #108 от "мани мани":
Казах ти ставаш смешен - поинтересувай се ракети въздух-въздух с каква скорост летят - ти как мислиш че поразяват самолети които могат да летят с 3 МАХ или според теб те са недосегаеми.Ставаш смешен
14:19 24.09.2021
117 Кратко !
14:22 24.09.2021
118 мани мани
щом така летиш все нагоре, дори и след стрелба :)
ти за гравитация обаче не си чувал, стана ми ясно :)
няма как да не идеш надолу след маневрата бе тъпан прост!
аз да не ти плямпам за км надолу... дърпаш рязко щурвала настрани ... ти си избираш посоката :) не чакаш тия долу да ти казват :) вече обаче летиш НАДОЛУ! щеш не щеш!!! за форсажи ня ти говоря, че все ви учат да пестте горивото и карате на задкрилки и така ходите нагоре :) като хвърчилца :) ко да ти плямпам за форсажи пф ... ти пак си твойта ... искаш на ниска височина с ръчка само да излетиш нагоре :) той и майора тъй си е помислил :)
Коментиран от #124
14:23 24.09.2021
119 ИСТИНАТА не е ЖЕЛАНА !
14:25 24.09.2021
120 Пилот
До коментар #113 от "мани мани":
Явно имаш някаква неприязън към пилотите ми се струва и ръсиш глупостите и плюеш по тях но освен да ставаш смешен друго не постигаш.14:25 24.09.2021
121 Учуден
До коментар #96 от "Герой":
И защо трябва да е герой??? Сега трябва да накарат жена му да плати самолета.14:26 24.09.2021
122 мани мани
До коментар #112 от "Реалност":
точно това е! лентяи! и докат не стане белята...карат го да направи нещо, за което обаче той не е трениран...
дори и 1 път навярно не го е правил това!
щеше да е жив, ако си беше казал на себе си: "хм, аз това не го мога. не съм обучен за това нещо. отказвам!" и той да даде нареждане отгоре, а не някакви си тъпаци отдолу на радара да му казват кво да прави... толкова е просто, ама нашият е решил да се прай на майстор... и това е най-добрият ни пилот... представям си ги другите :) обикновените граждани дето летят като туристи, летят повече от наще тъпани...
14:29 24.09.2021
123 Водолаз
До коментар #115 от "Експерт":
Ама за колко време стои там а? Това са някакви простотии дето говориш водолаз ще се спуска да търси черна кутия на 70 м вие вред ли сте? Тези водолази дето правят рекорди са добре обучени те се спускат до въже знаят как постепенно да се потапят да изравняват налягането. Вие наред ли сте да пращате водолаз за тая работа.Коментиран от #141, #150
14:34 24.09.2021
124 Пилот
До коментар #118 от "мани мани":
Казах ти ставаш смешен - самолет си карал само на някоя компютърна игра а военен си виждал само на снимка - моля те не ме учи кое е правилно и кое не е.Какви задкрилки те тресат с 950 км/час - те ще се изкъртят ако ги пуснеш на тази скорост.
Пак ти казвам ставаш смешен - нямаш си и понятие от авиация и самолети а се мъчиш нещо да коментираш.
Играй си компютърните игри и не се мъчи да коментираш реалната авиация.
14:34 24.09.2021
125 мани мани
Коментиран от #128
14:37 24.09.2021
126 Бля,
За съжаление това са фактите и те не са в полза на Българското Командване!
Пфу,Бля…
14:42 24.09.2021
127 Този коментар е премахнат от модератор.
128 Пилот
До коментар #125 от "мани мани":
Казах ти изобщо си нямаш понятие от авиация и освен че ставаш смешен вече си и досаден.- над 1000 метра изобщо не е малка височина - малка е под 50
- тези отдолу много добре те виждат на радара когато си на 1000 метра височина и 200 километра от тях.
- няма разлика при отчитането на висотомерите над суша и вода и теса два на два различни принципа.
- руските самолети са по-надежни да летят над вода най малкото че имат два двигателя
- летял съм нощем на 100м височина над суша което е по опасно от вода защото има препятствия
- няма грешки в уреда и пилота винаги взема решения сам относно пилотирането но напътствията от земята помагат.
Казах ти спри с глупостите - пилота не е виновен и рано или късно истината ще излезе.
14:47 24.09.2021
129 мани мани
повече ме е яд, че останахме с 1 самальот по-малко... тиквеници като теб има бол! по-добре ходи в гражданската авиация :)
е, то само с двигател не се завива бре :) хеле пък на толкова ниска височина дето е бил баш майсторът пилот ... дет и радар не го лови ... бах тоз спойлер дет се чупи на скорост няколко стотин км/ч :)
с двигателите си завивай горе в небето... долу само с тях ня стане!
14:49 24.09.2021
130 Този коментар е премахнат от модератор.
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 мани мани
14:54 24.09.2021
133 Centyrion
До коментар #90 от "Има има":
Това са различни неща,мнооого различни.Целта се стреля в посока на морето от съображения за сигурност там е тъмно,няма градски светлини които ти си виждал,скоростта на пътническият лайнер е много ниска при заход за кацане,самолета е конфигуриран за скорост до 350 км/ч и долепя пистата с 260 км/ч или в близки параметри.Ти се возиш и имаш време зяпаш през илюминатора ,но пилота е зает.Жална му майка на този пилот дето ще гледа нощем през стъклото за да се ориентира за позицията в която се намира самолета му.Може да спуска,може да се издига,може да е в крен.Лети се по уреди и точка!14:54 24.09.2021
134 мани мани
ся кат ва качат на ефките, ще разбереш, че имало и по-добро от миговете :)
Коментиран от #137, #142
14:56 24.09.2021
135 Бля,
Айде по, по, лека.
15:02 24.09.2021
136 В е л и к и я
15:02 24.09.2021
137 Пилот
До коментар #134 от "мани мани":
Остави на пилотите да решават кои са по-добри и кои по лоши самолети.Ти си играй игричките и не се мъчи да коментираш неща които не разбираш. Не знам на кое казваш "спойлери" ама самолетите нямат такива неща.
Пилота не е виновен и истината ще излезе някога.
Коментиран от #140
15:06 24.09.2021
138 Бля,
“клик - бейт” сайтове е Ок.
15:11 24.09.2021
139 Хи хи хи
15:21 24.09.2021
140 мани мани
До коментар #137 от "Пилот":
самолетите имат спойлери!16:01 24.09.2021
141 Експерт
До коментар #123 от "Водолаз":
За каква работа бе , т..анар. Това даже не е и работа, дали ще са му необходими и 10 минути за да закачи една такава кутия? Абе, Онуфри, що се праите на луди бе..или наистина сте лаици в тая работа. Не съм казал че трябва да търси, а само да закачи кутията след като бъде пеленгована . В края на краищата има и подводни дронове, с които до огледат района, след като прехванат сигнала и установят района, в който се намира. Даже аз имам такъв, елементарен разбира се, с който си правя снимки когато съм на морски риболов . Еий, ма верно сте събрани много диви селяни тука бе...Колкото до рекордите, давам ги само като база за да разберат някои хора с едната гънка, която разделя задните им части на две, какви глупости говорят.17:28 24.09.2021
142 Малко
До коментар #134 от "мани мани":
си се позаблудил! Миг 29 е еквивалент на Ф16! Но доста от характеристиките на мига са по добри! Два двигателя, срещу един! По маневрен, по голяма тяга, скорост и т.н.! Принципно двата самолета са създадени за бой един срещу друг! Та не сме купили някакви ефки от ново поколение, че да намерим нещо по добро!Коментиран от #148
17:33 24.09.2021
143 фгтрр фхгкпп
17:35 24.09.2021
144 Докато се е навел да изключва "главния"
17:57 24.09.2021
145 Този коментар е премахнат от модератор.
146 Шаран БГ
Не коментирам нещо, от което нямам представа!
Нищо човешко няма в казаното от политическите лица по случая. Стремят се да говорят "езоповски", т.е. "казваме ти дъще, сещай се снахо ! " Това казвам !!
Вие го казвате кратко и ясно !! Възрастното поколение мъже в тази държава, които са служили под пагон / да не говорим за офицери и старшини, за които това бе професия, изпълнявана с чест и достойнство/ се отвращават от приказките на политиците. А те , понеже са уверени , че нечий зад...к е оср..н, не смеят да накърнят
един-другиму "имиджа" си и "доброто" име, плямпат глупости, или много глупаво ни ги поднасят журналистите. Това казвам !!
Мнозина от политиците ни, за да кажат нещо по някакъв повод, говорят без да влагат мисъл и знание. Подхождат с презумпцията - "тулупите са прости, защото ни избраха -- ние сме умните, защото сме тук !!" Това казвам !!! И не се отмятам !!
08:04 25.09.2021
147 Гената
Коментиран от #152
10:02 25.09.2021
148 The Pest
До коментар #142 от "Малко":
Широко разпространена заблуда е че МиГ -29 е аналог на Ф-16 , но това просто не е вярно . По габарити , маса , тягови и маневрени характеристики , както и по предназначение , МиГ е аналог на ЕФ Тайфун . Или по скоро обратното . Наистина първоначално Ф-16 е конструиран като лек самолет за маневрен бой , но още първите серийни варианти са с над 30% по тежки от прототипа , което е цената за многофункционалността . Самолетът се използва главно като многофункционална ударна платформа , носител на много голяма номенклатура оръжия , като воденето на въздушен бой е второстепенна задача . МиГ-29 , както и ЕФ Тайфун са платформи предназначени основно за въздушен бой и ПВО , всички други задачи са второстепенни .10:08 25.09.2021
149 Първите съобщения
До коментар #70 от "Пилот":
Бяха,че останките на самолета са разпилени на 5 км...не на 1.Ако си пилот,разбираш за какво говоря колега.
11:22 25.09.2021
150 Нещо бъркаш колега
До коментар #123 от "Водолаз":
Ако си колега,трябва да знаеш,че има air diving и SAT diving.Така,че...
11:28 25.09.2021
151 Някой
11:52 25.09.2021
152 Саабри
До коментар #147 от "Гената":
И той са счупи да побеждава ,Генчоо Генчо11:55 25.09.2021
153 Бойко
12:14 25.09.2021
154 Йо Несбьо
До коментар #85 от "Пишман пилот":
Не знам какво се е случило наистина. Просто разсъждавам - ако "приятелски" огън свали наш самолет, какви ще са отзивите в България. Защо самолетът се е пръснал на парчета и не означава ли това експлозия преди досега с водата? Самолет, сблъскал се почти вертикално с морската повърхност се смачква. От физиката знаем, че вестник, плаващ върху водата при вертикален удар е твърд като бетон. Кой пише доклада, защото не сме чули официално изявление от Русия, а само доклад от заинтересовани лица. Има ли интерес властта у нас да каже, че натовски самолет е свалил нашия (не твърдя, че това е така)? Нали ще настанат протести, вълнения, хората ще искат изгонване на американците и излизане от НАТО? Ето ви един добър сюжет военните и властта да не казват истината... Можем ли да направим нещо? Нямаме доказателства.12:21 25.09.2021
155 а50
15:39 25.09.2021