Last news in Fakti

3 Ноември, 2022 08:22 1 564 17

Спряха 90 асансьора убийци

  • асансьор-
  • възстановяване

Българската асансьорна асоциация предлага подемните устройства да бъдат включени в програмата за саниране на жилищните сгради

Спряха 90 асансьора убийци - 1
Снимка: shutterstock

Асансьорите в панелните сгради в България са най-старите, амортизирани и занемарени в цяла Европа. Само от началото на тази година са спрени общо 90 опасни лифта в цялата страна. Българската асансьорна асоциация предлага подемните устройства да бъдат включени в програмата за саниране на жилищните сгради. Въпреки това МРРБ ги изключи от финансиране от плана за възстановяване и така сдруженията на собствениците няма да могат да подменят дори енергийните им табла с нови. Това става ясно от проекта на насоки за кандидатстване, чието обсъждане завърши преди два дни и от възражения на сдружения на собственици в жилищни сгради с копия, пише Телеграф.

България е една от водещите страни в света по брой асансьори в експлоатация на глава от населението – около 17 асансьора на хиляда човека. Световен лидер по този показател е Испания с приблизително 20 асансьора на хиляда човека, а в Германия са около 8 асансьора на хиляда. 80% от асансьорите в България обаче са на повече от 30 години, докато в Германия средната възраст на всички е около 30 г. По данни на Българската асансьорна асоциация у нас има около 120 000-130 000 действащи лифта, които превозват пътници, но около 90 000 от тях са монтирани преди 1999 г. и не отговарят на европейските стандарти и изисквания за безопасност.

Асансьорите са определени от законодателя като съоръжения с повишена опасност. За тях са въведени допълнителни изисквания с наредби по прилагане на Закона за техническите изисквания към продуктите.

При направените проверки през 2022 г. служителите на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) са спрели от експлоатация със заповед 24 броя асансьори и чрез запис в ревизионните книги 66 броя, или общо 90 асансьора, съобщиха за „Телеграф“ от агенцията.

Приложени са 222 принудителни административни мерки, издадени са 62 акта за установяване на административни нарушения. Започнало е производство по обезсилване на издадените от председателя на ДАМТН удостоверения по чл. 36, ал. 1 от ЗТИП на лица, осъществяващи поддържане, ремонтиране или преустройство на асансьор. Към момента вече са обезсилени 17 удостоверения. Не са установени нарушения от представители на етажната собственост.

Ползвателите са допускали асансьорите да се поддържат от неоторизирани и незаписани в регистъра лица за осъществяване на такава дейност. Сериозно нарушение е и че асансьори, на които не е бил извършен задължителният периодичен технически преглед, са транспортирали хора. Открити са кабели с напукана външна изолация и неработещи устройства за двустранна разговорна връзка, монтирани в кабината на асансьора.

До 31 декември 2023 г. във всички асансьори в жилищни сгради трябва да бъдат поставени предпазни щитове, както изисква наредбата за безопасна експлоатация. За всички останали асансьори срокът изтече на 31 декември 2018 г., напомниха от ДАМТН.

През 2021 г. е имало 3 инцидента с асансьори. Единият е заради неправилно пренасяне на товар в кабината. Другите са заради механично повредена заключалка на етажната врата и принудително отваряне на шахтна врата от лице без правоспособност, обясниха от ДАМТН. От началото на 2022 г. до момента има 2 инцидента с асансьори. Те се дължат на неспазване указанията за ползване на асансьора и освобождаване на пътник при аварийно спиране на кабината и след възникване на пожар в таблото на асансьора.

Проблем за българските стари асансьори е, че са произведени в отдавна затворения държавен завод и днес за тях не се произвеждат оригинални резервни части. Това води до плачевното им техническо състояние, налагат се постоянни ремонти с компоненти, които не са специфично произведени за тях и са съответно с кратка издръжливост, обясниха от асоциацията.

Подмяната на старите амортизирани асансьори с такива, които консумират около 90% по-малко електроенергия и дори произвеждат такава, и нямат нужда от постоянни доставки на резервни части, отговаря на европейските изисквания. Румъния е включила финансирането на подмяната на старите амортизирани асансьори със съвременни енергоефективни устройства от техния план за възстановяване и развитие, поясни председателят на организацията Валентин Маринков.

Типично за общите части на панелните сгради в България е, че асансьорът е най-големият консуматор на електроенергия. Модерното асансьоростроене и най-новите технологии позволяват днес да бъдат произвеждани асансьори, които консумират около 90% по-малко електроенергия от съществуващите и дори да произвеждат такава и да я връщат в електроразпределителната мрежа или сградната инсталация, каза още Маринков. Чрез подмяната на асансьорите по програмите за енергийна ефективност ще бъде решен и един от най-тежките проблеми, касаещ сигурността на населението, категоричен е той.


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    10 1 Отговор
    "През 2021 г. е имало 3 инцидента с асансьори.
    - Единият е заради неправилно пренасяне на товар в кабината. - Другите са заради механично повредена заключалка на етажната врата и принудително отваряне на шахтна врата от лице без правоспособност, обясниха от ДАМТН"
    После асансьорите били убийци ‼️
    Дори строени през лошия Соц. те още работят, а инцидентите са по вина на сегашните им ползватели ‼️
  • 2 редник

    9 1 Отговор
    "Румъния е включила финансирането на подмяната на старите амортизирани асансьори със съвременни енергоефективни устройства от техния план за възстановяване и развитие..."

    O-oх, и тях вече не можем да ги настигнем...
  • 3 арлингтън

    8 1 Отговор
    Почти всички високи панелни сгради са с асансьори. Не можеш постоянно да се качваш и да пъхтиш с багаж от покупки. Между етажите трябва да си правиш почивки,ще те болят краката и ръцете. Асансьорите са необходими.
  • 4 777

    8 0 Отговор
    Предлагам личният асансьор на др. Цветан Цветанов всяка година да бъде преглеждане по 2 пъти за сметка на данъкоплатците !
  • 5 ГОЛЯМ СМЯХ

    4 2 Отговор
    асансьора произвеждал ток? ей такава лъжа не бях слушал скоро ама щом може да произвежда добре
  • 6 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    4 0 Отговор
    асансьорните фирми са едни мушенници, никой не знае кога какво сменят и дали сменят , но постоянно искат едни 500лв на месец за ремонт

    през 3 години сменят въжетата какво толкова му се износва на това въже за 3 години? и там един куп пари

    всички стари асансьори вътре е кочина в кабината

    и за какви енергоефективни табла се пише? пак ново дране? старите табла са с релете новите ще са със транзисотри ли? и надежното старо реле ще го сменим със китайски транзисотри и това вече е ефектвино? или лампичките на бутончетата ще им сложим по едно светодиодче? само иди.оти има в нашия парламент щом от това ще правим икономия место да си пуснем 3 и 4 блок на АЕЦа !
  • 7 ЗиС 5

    3 0 Отговор
    А апартхотелите на Цуци да бъдат ли преглеждани?
  • 8 Немските

    8 0 Отговор
    Асансьори по "Витоша" още работят безотказно, при добра поддръжка. С Китайски и турски, гръцки на 4-та година проблеми. Едно въже за асансьор 2-5 хиляди лева. Наводниха пазара с евтини асансьори, някои хора глътнаха сума ти пари предприемачи, включително общински чиновници издали актове 15 и 16, и сега отново искат по "коМунистически" обичай хората да им плащат "масрафите". Целта е, че българите имат жилищен фонд, което дразни "колегите" от Запада. Този е основният проблем.

    Коментиран от #11, #12

  • 9 Мнение

    6 1 Отговор
    Те и за болните дечица трябваха само 14 мил лв, за да ги ликуват в чужбина, но тикви, канадци, "демократи" и дпс-ари, решиха че нема нужда?!
    По-важното за евроатлантическата пасмина в бг парламента, е да купят още 8 самолетни обещания за милиарди долари (подарък за началниците им)!!!

    Не читави асансьори, ами земя не искат да оставят под краката на народа си!!!
    Такъв продажен матриал, като сегашния политически елит, май не е имало до сега!!!
    Толкова очеизвадно работят срещу интересите на народа си, че ако бяха в една Гърция, или Германия, щяха отдавна да "красят" пейзажа, за назидание на следващите!!!

    Крайно време е нашия народ да се пробужда вече!!!
    Лека полека му точат брадвата!!!
  • 10 Факт

    2 0 Отговор
    Нашият асансьор в блока е от 58 години!!!
  • 11 Поддръжката

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Немските":

    е основния проблем на всички асансьори. Нали затова Етажната собственост плаща месечен абонамент на фирмите за поддържане. Да, ама те се появяват само когато има инцидент или спиране по някаква причина. Няма профилактика . А всеки шофьор знае, че на определен период сменя маслото в мотора, проверява спирачките, гумите... Шивачът смазва шевната машина, но асаньорите са оставени без никакви грижи и после имало инциденти...И после дела в съда, които се влачат с години и "кучетата си лаят......"
  • 12 Асансьорите

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Немските":

    по бул. "Витоша" са МАРКА "ШИНДЛЕР". Може би малцина знаят, че конструкторът за изпитанието на първия асансьор е качил в него цялото си семейство... И при това асансьорите са БЕЗШУМНИ. Та има разлика с другите .
  • 13 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    1 0 Отговор
    Чуя ли за Маринков, веднага става ясно, че е за пари. Преди 2-3 години обикаляше студията, за да ни плаши с лошите асансьори, които трябвало да бъдат подменени, а също и как трябвало да бъдат закичени със всевъзможни защитни устройства, той знаел как! Ами, спрете асансьорите и да се оправи работата!
  • 14 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    2 0 Отговор
    Това с асансьорите, ми прилича на казуса с фалшивите тестове за наркотици за шофьорите - всичко е за тормоз и рекет на населението!
  • 15 Ресторант 8 те джуджета

    1 0 Отговор
    Кани всички асансьораджии на прощален обяд
  • 16 ИМПЕРИАЛИСТ

    1 0 Отговор
    Тоя Маринков, не знае ли, че променлив ток (АС) асансьорът не може по никакъв начин да връща в мрежата....защото и да се произведе, той трябва да се фазира с мрежовия?
  • 17 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    1 0 Отговор
    Искат да се монтират прегради в кабинката, които автоматично се отварят и затварят, както на новите асансьори. Също и крачен сензор до вратата, ако го настъпиш в движение, спира асансьора. Не виждам, как ще ги монтират на стар асансьор, който не е проектиран за това! Аз съм живял 55 години с един асансьор и без инциденти. Как ще живее пенсионер или инвалид на 10 етаж със спрян асансьор? Убийци са не асансьорите, а тези, които ги спират!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове