Last news in Fakti

7 Ноември, 2022 13:58 3 236 28

След 110 години: Ще стигне ли български влак до Скопие

  • коридор 8-
  • жп линия-
  • скопие

Многострадалният Коридор №8 отново е на дневен ред, но няма гаранции, че последният му пусков срок ще бъде спазен

Почти няма правителство в Скопие и в София, което да не е направило по един меморандум, по една среща, по един разговор по въпроса за изграждането на Коридор №8. И документите са в изобилие От началото на тази година имаме и последната договорка, че линията на македонска територия трябва да бъде завършена през 2028 година и експлоатацията на целия участък трябва да започне през 2030 година. Имаме поредния пусков срок, но нямаме никакви гаранции, че той ще бъде реализиран. Това каза Ангел Джонев, историк и автор на книгата "Македония в железопътната политика на България (1878–1918 Г.)", пред Bloomberg TV Bulgaria.

Северна Македония започна преди дни строителството на пътния участък между Куманово и Крива Паланка, като отсечката е част от Коридор № 8, който ще свърже София със Скопие и Тирана. На церемонията по първата копка присъства служебният премиер Гълъб Донев.

Не е ясно обаче дали има достатъчни гаранции, че ще завърши в срок и няма да бъде спряно отново строителството по някакви причини, потвърди гостът. "Поучен от историята, трябва да съм реалист. Първата копка в територията на днешната република Северна Македония е направена на 12.10.1994 година. От тогава има множество първи копки".

"Има многократни опити. Ако приложим написаната хартия по липсващото трасе, а то е 56 км от Гюешево до Беляковце, може би ще се покрие с документи. Толкова много документи са произведени през тези 150 години за неговото строителство".

Участъкът между София и Скопие е само част от един голям проект, известен като Коридор № 8. За него са направени много филми, включително награждавани, но той практически не съществува на терен, добави Ангел Джонев.

По думите на госта два участъка в момента подлежат на изграждане. Това е съществуващият участък от Куманово до Беляковце, който е бил подложен на пълна реконструкция от германска и пусковият срок е бил 2017 година. В момента в участъка се работи, но немската компания се е отказала от проекта и там сега работи австрийска фирма.

"Вторият участък, който се работеше през 90-те години на 20 век и първата половина около 2000- 2005, първите няколко години на 21 век от Беляковце до Крива паланка, днес ще бъде изграждана от турска фирма. Там имаше един период на изграждане от френска фирма, с френски капитали. Сега, съответно, усилията са канализирани през фирма на Република Турция. А за последния участък, който е най-сложен, предстои търг - от Крива паланка до Гюешево. Още не е избрана и съответната фирма, която ще извърши строителството".

Повече от 110 години българският влак чака на границата да дойде този на съседите, но той така и не идва, подчерта събеседникът.

Оценката за този период от време не е благоприятна, заключи Джонев. "И след Първата световна война, също не можем да говорим за съществени успехи. При кралска Югославия, между 1918-1941 година, а и след това, в социалистическа (1944-1991), и дума не може да става да се изгради участъкът на нейна територия".

Югославия унаследява сръбската политика, а Сърбия се явява основен противник на изграждането на българското железопътно трасе до Скопие. Още в края на 19, началото на 20 век, освен Австро-Унгария и Османската империя, и Сърбия се явяват основни противници. Тази политика продължава да се спазва до 1991 година и нямаме ЖП линия по това направление. С появата на независимата Македонска държава можем да кажем, че единствената държава, с която България няма ЖП свързване, това е Македония, обясни историкът.

"Само" преди 150 години Османската империя поема ангажимент да започне строителството на един участък от днешния град Септември през София, Кюстендил, Скопие за Косово. Това е част от централното трасе, което Османската империя иска да построи за себе си - от Цариград, през Пловдив, София, Кюстендил, Скопие, Косовска Митровица, Сараево за Виена. Този опит, обаче е неуспешен, въпреки че по трасето се работи. Избухва Източната криза, последвалата Руско-турска война. Така този напън на Османската империя остава в историята и с него се ангажира младата българска държава".

Причините за неуспехите в тази посока са преди всичко геополитически. Усилията на България не са малки, но от гледна точка на крайния резултат - неуспешни.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ХОМО

    5 12 Отговор
    ВЛАКЪТ ТРЯБВА ДА НОСИ ИМЕТО - КОПЕЙКА ЕКСПЕС
  • 2 Попитали за7650

    8 2 Отговор
    същото Радио Ереван, а то казало и след 110, и след 210, и след 10110- НЕ!
  • 3 някой

    6 2 Отговор
    Да обърне внимание на текущите скорости от Радомир до Гюешево.
  • 4 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    6 4 Отговор
    КАКВИ 110 ГОДИНИ то нсе знае след МИГ каво ще СТАНЕ
  • 5 Теле

    3 0 Отговор
    Кога файту стигнат алджазира
  • 6 Киро Теснолинейката

    15 1 Отговор
    Абе нали самолетни полети пуснахме до там. Какви са тия остарели технилогии сега...
  • 7 123456

    17 1 Отговор
    не се напъвайте за влак - нали вече има самолет до Скопие , Киртака го направи - въздушна магистрала ...
  • 8 Демократ

    9 11 Отговор
    Доказателство,че България върви 110 години назад.Ретроградните сили,които управляват от 9.09.1944 г. доведоха държавата до дъното.Дано успеем да ги изхвърлим,че да стигнем румънците.
  • 9 адаша

    14 1 Отговор
    Когато пуснат железницата, макетата ще сложат табелки на прелезите- "Опули се! Одзвери се! Ако не иде тренот- прецапай!"...
  • 10 незнайко

    9 2 Отговор
    ЛИНИЯТА съответно влак до СКОПИЕ не трябва да се пуска, защото МАКЕТАТА не заслужават !!!
  • 11 Българин

    12 0 Отговор
    Ква теснолинейка сънувате? По-добре почвайте да строите космодрум, че както е тръгнало Слави пак ще дойде на власт и ке ви изпрати сичкото северномакедонци в космоса
  • 12 Деб

    16 2 Отговор
    Киро парапето нали пусна самолет и след една седмица го спряха. С влака щее същото. Кой ще пътува до македония и кой ще търси там?

    Коментиран от #19

  • 13 от германска

    1 1 Отговор
    Са жените Ви, неграмотници пълни!
  • 14 доко

    4 2 Отговор
    ПАК ОБЯСНЯВАМ..КОГАТО КИНТИТЕ ОТ ЧЕКМЕДЖЕТО НА ГЕНЕРАЛА ОТ ПОЖАРНАТА БОКО ПЪРВИ ВЕЛИКИИ СТИГНАТ ДО НАРОДА И ТО ТОГАВА И БЪЛГАРСКОТО ЕЗИК НЕ САМО ЩЕ СТИГНЕ НО И ЩЕ ЗАДМИТЕ СКОПИЕ...ОПИИ
  • 15 От толкова патриоти

    3 4 Отговор
    И любители на Македония в България, 100 години железница и магистрала не можем да прекараме!
    Добре, че дойде Злият Запад и ЕС, та да покаже най накрая на нашите родолюбиви македонисти как се прави.💪
    Защото едно е да вдигаш лозунги за обединение, а съвсем друго е да свършиш нещо по въпроса 🧐
  • 16 Някой

    5 1 Отговор
    Не, влакът ще е от Скопие. Караш американско джепане от Албания за Украйна. Затова е туй бързане с жп линията.
  • 17 За ко

    1 2 Отговор
    Тоз трен
  • 18 Мице Прдески

    5 4 Отговор
    Со влакот ке водиме татарите у Еуропската уния.
  • 19 Ти си

    4 1 Отговор

    До коментар #12 от "Деб":

    Никой нертябва да пътува , достатъчни са товарните влакове за да бъде линията изгодна .....

    Коментиран от #24

  • 20 Телевизия Бобов дол

    2 0 Отговор
    Е много е лесно да се задвижват макеката да построят линията !
    Просто казваме , няма жп връзка с нас няма ЕС и да видите колкоскоростно ще я построят !
    Сега е момента и да не го изпускане както го изпуснахме с дунав мост 2 !
  • 21 крали Марко

    0 0 Отговор
    за сега няма да стигне защото ще го спра и ще му изям въглищата!
  • 22 България

    7 1 Отговор
    Когато говорите за така наречения коридор 8, кажете кой пречи? Кажете името на тези които пречат. Това е била винаги Русия! Заедно с няколко западни държави в лицето на Англия и Франция основно, винаги са действали срещу интересите на България на балканите! Винаги! Запомнете го най-после и започнете да учите собствената си история без да оставяте да бъдете манипулирани от разни измекяри, като Костадинов и подобни.
  • 23 АлМак от Мелмак

    1 0 Отговор
    Ако вместо мотриса отпред закачим танк, нащата бързо ще тръгнат!
  • 24 АлМак от Мелмак

    2 0 Отговор

    До коментар #19 от "Ти си":

    Глупости, приятел! Аз искам да отивам всеки уикенд до дядовите имоти, а и да се къпя на Адриатика, да ям истинска храна и да пия истински напитки

    Коментиран от #27

  • 25 Емил босилеград

    3 0 Отговор
    Не трябва да ги стрсирате те се возят на магарета чуят ли влака ще мислят че е змия тия тъпи чушки
  • 26 ????

    3 0 Отговор
    Един познат,казваше-,аз,нямам,майка- мене,леля,ме,е,раждала! Така,и,макетата-не,признават,майчините,си(български),корени и тях,леля им- демек,Сърбия,ги,е,раждала! ??? Имате,ли,желание,да,се,занимаваме,още,с,разни,ренегати???!!
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове