Батериите на електрическите тротинетки са добре защитени. Това коментира за БТА Илия Левков, председател на Управителния съвет (УС) на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) и изпълнителен директор на ИКЕМ АД, след инцидента с електрическа тротинетка, която избухна при зареждане в жилище в София.
По думите на Левков проблеми със зареждане на този тип батерии може да възникнат при неизправност в електрическата мрежа или с несертифицирана и нестандартизирана зарядна станция, когато се зареждат по такъв начин. Възможен е и фабричен дефект на батерията, но това се случва изключително рядко. Левков даде пример с анализ на батериите на "Нисан Лийф" (Nissan Leaf) - на 400 000 продадени броя, дефектиралите са 0,01 процента.
По думите му обикновено проблемите са свързани с недобре занулена и заземена мрежа.
На въпрос дали е възможно при конкретния инцидент проблемът да е локален, а не толкова в самото устройство, той посочи, че в огромния процент е именно в електрическата мрежа.
"Българският държавен стандарт е перфектен и точен за това, но не винаги изпълнението е такова. Ако се получи така нареченото междуфазово напрежение, което да не може да бъде усетено от системата за защита на зарядното за тротинетката, е възможно да се случи подобен инцидент", каза той.
Експертът посочи и че неизправността в електрическата мрежа не се покрива от застрахователя, ако има застраховка.
"Волво" не разрешава предаване на техните неръждаеми хибриди на клиенти, без да е обследвана ел. мрежата, на която те се зареждат, токова защита в таблото, задължително заземяване по стандарт и чак тогава потребителите могат да зареждат", посочи още той.
По думите му проблем в електрическата мрежа може да повреди и зарядна станция.
Друг вариант за подобни инциденти с възпламеняване на батерията е удар върху превозното средство или някакъв пробив.
"Скокове, качване по тротоари, всичко това наранява корпуса, в който е самата батерия на тротинетката", коментира той и посъветва тя да се ползва според инструкциите за безопасност.
На въпрос има ли информация за инцидент с батерия на електромобил, той даде пример със случай в чужбина, при който клиент на "Рено" е минал през дълбока локва, в която е имало камък. При удара в камъка се нарушава целостта на опаковката на батерията и в нея влиза вода. Възпламеняване няма, но тя се поврежда.
Илия Левков каза още, че тротинетки трябва да се купуват от оторизирани дилъри със съответните сертификати за безопасност, защото на пазара има и фалшификати. Предупредителен сигнал за потребителя е, ако предлаганото електрическо превозно средство е прекалено евтино.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 герап
08:44 19.05.2023
2 мъкаааа
08:45 19.05.2023
3 Жичкаджия
08:46 19.05.2023
4 щурецъ
Коментиран от #10
08:47 19.05.2023
5 Азз
08:48 19.05.2023
6 Гост
08:50 19.05.2023
7 ха ха
08:54 19.05.2023
8 факуса
08:58 19.05.2023
9 Гербераси долни
08:58 19.05.2023
10 ха ха
До коментар #4 от "щурецъ":
Ти не можеш да си купиш, ама ние зелените от давос ще ти купим в името на климата и неговата промяна. Ще купим с твоите пари и дори печалба няма да направим, защото ще я дадем на НПО-та да те съдят, ако много мрънкаш. Или най-малкото ще ти броят бюлетините като гласуваш.08:59 19.05.2023
11 политическа линия
09:02 19.05.2023
12 С китайските стоки е така - опасност
Благодаря на много български фирми и компании произвеждащи наистина качествен и надежден продукт
Коментиран от #14, #19
09:02 19.05.2023
13 Българин
09:08 19.05.2023
14 Хмм
До коментар #12 от "С китайските стоки е така - опасност":
Цял свят произвежда в чайната, защото е евтино. Каквото сам си направиш...09:09 19.05.2023
15 Ти да видиш
09:13 19.05.2023
16 Колко клиенти,
09:15 19.05.2023
17 Кукуригу
09:16 19.05.2023
18 Доротея
09:19 19.05.2023
19 Да бе верно
До коментар #12 от "С китайските стоки е така - опасност":
Ама ако не е китайско, значи е менте !09:21 19.05.2023
20 Мухаа,хаа!
09:27 19.05.2023
21 Елинджинер от МЕИ-то
09:34 19.05.2023
22 Лъжливо заглавие, Краси,
09:41 19.05.2023
23 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
09:41 19.05.2023
24 Васко
09:44 19.05.2023
25 Сега се започват 7 дни и нощи
който са в пъти по-добри от старите тухли и с куп защити.На практика такова захранване да направи пожар клони към 0 ако ще и мрежата да не ви е занулена.Работният диапазон е много голям 110 до 285 волта това е много важно защото винаги и във всяка мрежа има колебания. Ако напрежението е под 110 волта няма проблем просто няма да зарежда но ако надвиши тези 285 волта се чува пук изгаря бушона, мосфет транзистора, чип ако има такъв, ценер диода и оптрона.Този тип захранвания са главанично разделени и постояно се следят параметрите на изхода и входа.Ако по някъв начин захранването примерно надвиши тока и напрежениято на изхода което е невъзможно но да приемем че е станало тогава ще сработи защитата на чат... Ако откаже примерно електрониката всяка клетка в батерия има в нея механична защита.
10:06 19.05.2023
26 Механик
Зарядните адапери, които идват с тия батерии са подсигурени към всякакви стресове на токопреносната мрежа. Ако не са, значи са менте.
В лаптопите също се ползват точно такива батерии и те се зареждат от същата мрежа. Колко лаптопа са се подпалили?
Проблема при т. нар. "тротинетки" е, че от сравнително малки батерийки се изисква отдаване на много по-голяма пикова мощност. Тока (ампеража) който протича в тоя момент е непоносим за тях. това води до "подуване" на батериите от където идва тяхното разхерметизиране. А тия които са учили химия, сигурно помнят, че хим. елементи от алкалната група са с висока активност. От подуването, до запалването на лития ви дели една крачка. Малко водица и става пожар. Металите изгарят с екстремно висока температура.
Тези батерии са НЕПОДХОДЯЩИ за ползване в превозни средства. Което прави и самите превозни средства много опасни.
10:16 19.05.2023
27 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
10:48 19.05.2023
28 Гост
14:17 19.05.2023
29 Иванов
18:42 19.05.2023