Last news in Fakti

2 Януари, 2014 09:49 45 904 49

Експеримент: Дизел от седем бензиностанции кристализира само при минус 13

  • дизел

В нафтата бяха открити и примеси, които увреждат дизеловите автомобили

Експеримент: Дизел от седем бензиностанции кристализира само при минус 13 - 1
Снимка: Nova TV

Вода, утайка и първи стадий на замръзване… само при минус 13 градуса. Това са резултатите от експеримент на „Здравей, България” по Нова телевизия с дизелово гориво от седем български бензиностанции – шест от водещи вериги и един по-малък обект. Бутилките с дизела бяха поставени във фризер за около час, в рамките на който температурата не успя да достигне минус 20 градуса по Целзий – температурата, установена като норма у нас. Под тази граница се приема за нормално да започнат изменения във вида, гъстотата и качеството на нафтовото гориво. Негативните промени обаче бяха факт дори при измерените едва минус 13 градуса.

При тази температура още в първата бутилка бе установено, че кристализацията е започнала. Във втората и третата нафтата се оказа още по-кристализирала. Констатацията се повтори и при останалите образци, въпреки че горивото бе в течна фаза. В една от бутилките дори плуваха ледени кристалчета. Става въпрос за обикновен дизел, без специални добавки.

Промяната на цвета и кристализацията се дължи на наличие на парафини и неустановени примеси в нафтата, обясни инж. Радослав Киров, управител на сервиз, който често се сблъсква с последствията от зареждането на дизеловите автомобили с некачествено гориво. Такива промени в него при ниски температури увреждат горивните филтри. Обикновено вместо да пожълтяват, те почерняват в резултат на наличието на твърди примеси, добави той.

Друг проблем е примесването на нафтата с по-евтиния бензин, посочи специалистът. Неговото наличието води до увреждане на горивната система на дизеловите автомобили, особено на съвременните, които са оборудвани с комън-рейл система. Твърдите частици пък износват буталата и цилиндрите.

По думите на управителя на сервиза тестваното гориво не отговаря на нормата за дизеловите горива и наблюдаваните промени трябва да започват при минус 20 градуса, а не както при експеримента, в който кристализацията стартира само при минус 13. Още преди излагането на отрицателни температури обаче в някои от взетите проби се наблюдаваше вода и утайка на дъното на бутилките.

Резултатите от теста учудиха представител на контролните органи. Петър Костадинов от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор се съгласи, че наличието на вода в нафтовото гориво не е приемливо, но отбеляза, че подобни случаи са намалели в последните години, за миналата е имало само един или два в рамките на направените проверки. Представителят на агенцията пое ангажимент за нов съвместен експеримент с екипа на „Здравей, България”, при който пробите ще бъдат взети и изследвани съобразно всички нормативни изкисвания.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ilko takev

    18 1 Отговор
    Кажете кои са бензиностанциите, аз да знаем да ги избягваме. Каква иначе е ползата от Вашия експеримент?

    Коментиран от #12, #13

  • 2 comments

    13 1 Отговор
    ...Които веднага и бързо не си платят,ще бъдат
    обявени,останалите-ще са изрядни.......
  • 3 иво дамянов

    2 11 Отговор
    Преди да пишете статии е добре малко да се запознаете с материята, обект на статията, за да не се излагате. Показателят "гранична температура на филтруемост /CFPP/" в зимния период 16 октомври - 15 април е -15С. Направете си справка в "НАРЕДБА за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол". Ако искате да нямате проблеми с дизеловите автомобили, зареждайте ги в четирите утвърдени вериги бензиностанции, в които не се прави компромис с качеството.

    Коментиран от #26

  • 4 Антонио Милев

    7 1 Отговор
    Ония пък ни правят на шматки - "Не замръзва и при -30 градуса". Кой лъжете, бе?
  • 5 Симеон Тасев

    9 1 Отговор
    имайте предвид че в всички бензиностанции трябва да има контрол без значение квартални магистрални и т.н ама все пак тука е България по-добре си карайте само на бензин като мен вредата от скапания бензин е по-малка отколкото от скапания дизел
  • 6 galaxy

    11 0 Отговор
    Несериозна статия! Не се посочва за кои бензиностанции става въпрос.
  • 7 The Bear

    13 0 Отговор
    Наистина няма никаква полза от това изследване ако не се съобщят имената на неизрядните бензиностанции и обекти. Ако предлогът е, че се прави черен PR и това е забранено от закона - някак си не издържа - ако изследванията са реални, няма що да се крие нищо. Значи не се съобщават имената на лъжците и измамниците, за да не се засегне интереса им и да не се наруши закона, а интереса на над милион клиенти зареждащи дизел да върви по дяволите - така ли!?!? Ами куца нещо тази логика!? Би трябвало логиката е "Да му мислят измамниците и да си носят последствията", иначе у четящите се прокрадват съвсем естествено съмненията, че се огласява новина, която е заплаха за измамниците, а на тях се обявява срок за плащане, и ако не си платят когато и както трябва - биват обявени.... А ако и това не е - тогава за чий х.. се правят въобще тези експерименти - да се подсилва усещането за конспирация ли - да знаем че някой някъде с нещо по някакъв начин и в някаква степен ни лъже и краде !?!? Ами мисля че и без това си го знаем! ТАКА ЧЕ ДАВАЙТЕ ИМЕНАТА НА БЕНЗИНОСТАНЦИИТЕ И ОБЕКТИТЕ! Аз ще започна с личен експеримент от миналата година в Бургас - при зареждане дизел от "Петрол" отстранявахме периодично ледени тапи от горивопроводите, а при зареждане от "ЕКО" направо си ляхме свещи от восък след източване на резервоара и процеждане през дамски чорапогащник.... Давайте и вие!

    Коментиран от #10

  • 8 PIRANHA

    12 0 Отговор
    Ама кой ще ви каже кои са бензиностанциите дето ни лъжат, нали сега чакат шефовете на бензиностанциите да си платят рушветите и после всичко ще е изрядно.... Повярвайте, че се отнася за всички големи вериги, а големите зареждат малките бензиностанциики и от там абсолютно всички за заразени с боклук нафта! Така е в България!
  • 9 ччез

    8 2 Отговор
    И да ги казват и да не ги казват е все тая, защото почти всички купуват горивата от Лукойл
  • 10 hienata

    7 1 Отговор

    До коментар #7 от "The Bear":

    Гледах предаването по НОВА, журналистката (макар и доста "боса" по темата) си свърши работата като купи по 1 л. от 6 големи вериги (т.е. от всичките) и една малка квартална. Още преди да ги поставят във фризера се виждаше разлика в оцветяването (имаше една проба с опалисциращ цвят), друга си имаше боклуци и то доста. Лошо няма, но тази нафта не се ползва един ден, и това филтри, дюзи и помпи им се разказва играта,
  • 11 Борис Георгиев

    10 1 Отговор
    Колеги , всички са мошеници. Всеки един от нас се е зблъсквал с този проблем или е чувал истории от рода че когато колата се вкарва от Германия с хубава нафта върви перфектно и гори малко , а когато заредиш от БГ-то ти се разказва играта по сервизите и гори с два литра повече.

    Няма разлика откъде купуваш гориво.Всичко идва от едно и също място.Просто в БГ-то няма кой да защити обществения интерес защото има 100% корупция......Да 100% ни повече ни по малко..
  • 12 Shmeker

    0 6 Отговор

    До коментар #1 от "ilko takev":

    Точно! Да кажат кое дизелово гориво е кофти!

    Иначе аз карам само с MAX MOTION, преди време пак имаше подобен тест и замръзна на -23 или -25. Сега по рекламите казват, че замръзва на -30
  • 13 Shmeker

    0 5 Отговор

    До коментар #1 от "ilko takev":

    Между другото то този тест всеки може да си го направи. Кво толкоз? Само бутилки и фризер си трабва.., термометър и маркер за надписване
  • 14 Vladimir Yosifov

    6 1 Отговор
    Помолете шофьор на ТИР, който е заредил нафта от Русия да ви даде проба.
    Тогава ще разберете защо има българи, които рискуват и купуват по-скъпо крадената нафта от локомотиви на БДЖ...
    Докато има голяма разлика в качеството на горивото ще има и Черна борса за качественото гориво.
    Имал съм щастието да карам с руска, с локомотивна и БГ-НАРОДНА нафта.
    НЯМА прилика !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Коментиран от #15

  • 15 Shmeker

    2 3 Отговор

    До коментар #14 от "Vladimir Yosifov":

    Тва кранче ще ви го спрат, а и не може всички да карат с нафта от БДЖ

    Коментиран от #17

  • 16 ivaylo mihaylov

    3 2 Отговор
    Против замръзване помага 95% етилов спирт,така поне се сваля точката на замръзване на дизеловото гориво и се разтваря наличната вода в резервара. Към цената на литър дизел се добавя 8-10 ст и става цена като за специално зимно гориво, но сте сигурни, че няма да замръзне.

    Коментиран от #19, #27

  • 17 Vladimir Yosifov

    4 1 Отговор

    До коментар #15 от "Shmeker":

    Стар съм вече :)
    Не шофирам вече 12 години ...
    За тези години НИЩО не се е променило ...

    Коментиран от #18

  • 18 Shmeker

    4 2 Отговор

    До коментар #17 от "Vladimir Yosifov":

    Ами променило се е - една държавна фирма имаше канали за нафта преди време, откакто сложиха видеонаблюдение и си нормираха разхода на превозните средства тва нещо спря. Икономисват тонове нафта месечно. Просто въпрос на мениджмънт. А и някои фирми се опитват да ги фалират изкуствено както БДЖ
  • 19 Shmeker

    5 1 Отговор

    До коментар #16 от "ivaylo mihaylov":

    Против замръзване помага и добавка. Аз ползвам на ТЕКСАКО, но има и други марки.

    Коментиран от #23

  • 20 Radostin Velchev

    8 0 Отговор
    Аз съм попадал на огромна разлика в качеството на горивото при различни зареждания от една и съща бензиностанция пък какво да говорим за останалите. една бензиностанция в Сливен заредих в посока София догоре и се прибрах лесно поддържаше 130км/ч като разхода на нафта ми беше 6,5/100. След няколко месеца на същата бензиностанция, на същата колонка сипвам пак догоре и едвам се прибрах. Колата не искаше да вдигне повече от 120км/ч и разхода беше над 10/100. Като изгорих целия резервоар заредих друга нафта в София и проблема изчезна...
  • 21 Николай Николов

    8 0 Отговор
    Точно при такива ситуации трябва да се обявява името на бензиностанциите,че да им намалеят клиентите и да се сетят че трябва да дават това за което се плаща.

    Коментиран от #22

  • 22 Radostin Velchev

    4 1 Отговор

    До коментар #21 от "Николай Николов":

    Става въпроса за Lukoil на Бургаско шосе, но и да ги напиша файда няма защото такива случки съм имал и с други бензиностанции на други вериги.
  • 23 Петър Петров

    2 1 Отговор

    До коментар #19 от "Shmeker":

    моята е кастрол и съм доволен смесвам я с нафтата и си карам паджерото.
  • 24 Васил Василев

    2 6 Отговор
    Само тук ли още не сте разбрали - термометърът в клипа на Нова показва -13 по Фаренхайт (дясната скала), и -24 по Целзий (лявата) http://imageshack.us/a/img547/5243/jjro.png

    Коментиран от #36

  • 25 Stone Kold

    3 0 Отговор
    ама кажете имената на безнинажиниците..то не 4е не се досещам ама все пак..и кой е тоя поевтин бензин от 2.60?
  • 26 comment

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "иво дамянов":

    Точно от Лукойл и Шел съм брал ядове с горива. Мерси. Никога повече от тях.
  • 27 comment

    4 3 Отговор

    До коментар #16 от "ivaylo mihaylov":

    Приятелю, и когато спирта с водата мине през комонрейла и стигне до дюзите, знаеш ли какво те очаква? Дюзи с помпа + обучаване на борда минимум 3500 лв. Това да не е Кировец, да му сипваш всякакви бълвочи и той да бръмчи.

    Коментиран от #34

  • 28 Даниел Атанасов

    6 0 Отговор
    На шел бензиностанциите 2 пъти съм слагал бензин и 2-то пъти ми изгаря бензиновата помпа...На мерцедес 200д слагаме 20 литра нафта от които половината са вода..И не на последно място ОМВ лъжат страшно много с газта.

    Коментиран от #48

  • 29 niki

    5 0 Отговор
    Zamrazva shtoto ne e dizel za tova!A da ne otvarqm temata kak na 2 meseca se smenqt duzi na Common Rail dvigateli blagodarenie na dobriq dizel.
  • 30 Antonin Konstantinov

    1 4 Отговор
    Минус 13 но по Фаренхайт!!!
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Бай Иван

    5 1 Отговор
    Аз пак го казвам .Ако върнат в България смъртното наказание тези плъшоци няма да посмеят да сипват в нафтата такива боклуци. В германия разхода на колата пада с литри.Как е възможно моя резервоар в Германия да събира 55литра гориво а в България 65? Има нещо много объркано в нашата държава ....
  • 33 Viktor Georgiev

    3 1 Отговор
    AMI XAIDE DA SPREM DA KARAME ZA 2,3 DNI I DA VIDITE KAK SHTE SE PROMENIAT NESHTATA.NA NIAKOLKO PATI V MESECA I DA VIDIM NA KOI SHTE PRODAVAT ZABARKANATA OT TIAX POMIA.PREDI 2 SEDMICI OT ZAMRAZNALA NAFTA MI PREXVARLI ANGRENAJEN REMAK.DOBRE CHE NE SCHUPIX KLAPANI,A SAMO IZBIAGA CENTROVKA.VS IMA KRAI,SHTE SE NAIGRAIAT.OT POLICIA ,I PROKURATURA SE BIAGA,NO OT BOG NIVGA.TOI NE Z A B R A V I A.
  • 34 ivaylo mihaylov

    3 3 Отговор

    До коментар #27 от "comment":

    Точно такава ми е колата, комън рейл. Спиртът не е бълвоч, а висококачествено гориво и е много по-добре конденза от резервоара да премине през горивната система, отколкото да се парцалее с дизела в резервоара или горивният филтър. Подобна добавка единственно може да подобри нашето гориво. Колата си пали при -20 градуса и не съм имал оплаквания или смяна на горивната система,както твърдите.

    Коментиран от #37

  • 35 Пламен Пепелов

    8 0 Отговор
    бе не знам на кой термометърът кво показва, но в камерата на хладилника ми(-12 градуса), нафта от Лук Ойл стана на буца лед
  • 36 hienata

    4 1 Отговор

    До коментар #24 от "Васил Василев":

    Мисля, че е необходимо пояснение. - 13F са около - 25 C , домашен хладилник с фризер (какъвто показаха) може да постигне max -20C, така, че грешка няма според мен, отделно и аз съм виждал при -17C, миналата година как от едно Пежо вадиха свещи от нафтовите тръби.
    Нафтата за локомотивите е OMV, може да питате всеки машинист
  • 37 comment

    1 2 Отговор

    До коментар #34 от "ivaylo mihaylov":

    А точно затова хората са измислили подмяната на горивния, а и на всички други филтри, а не да ръгате по резервоарите всякакви бълвочи, несвойствени за съответните двигатели. Пък ти, ако искаш и парцуца й сипвай на твоята.
  • 38 Георги Желев

    5 2 Отговор
    зареждайте само на РОМПЕТРОЛ и няма да имате проблем с горивата,проверено е
  • 39 Красимир Костов

    0 4 Отговор
    Най-ниската температура която успях да видя, докато паузирам беше 0°C, другия път пробвайте с дигитален термометър, който да не напуска камерата. Заради такава малка неточност, материала няма стойност.
  • 40 Станимир Драгов

    4 1 Отговор
    Само не разбрах къде се скриха великите сили от КЗП(Комисия за защита на потребителите)?Защо не ни защитават?Преди 2 години ми направиха акт за някаква пълна простотия-аз продавам дрехи и по никакъв начин не съм навредил на колата или на каквото и да е било на мой клиент.А тея ще те пратят в сервиза с ремонт за хиляди левове и КЗП ще се правят на паднали от Марс.
  • 41 Ото Скорцени

    0 4 Отговор
    Много сте глупави. По БДС нафтата трябваше да се променя след -20 градуса. Малко преди да влезем в ЕС "синхронзрахме" законодателството и въведохме европейски стандарт -13 градуса без да вземем под внимание климатичните особености на страната. И сега всичко е законно и производтелите не подлежат на никакви санкции.
  • 42 Stefan Chubenkov

    2 2 Отговор
    Решението
    Бензин плюс газ и нека да ми зъмръзне бензина
    С тази цена на дизела отдавна е мит че е икономичен автомобил

    Коментиран от #49

  • 43 hari1l .

    1 2 Отговор
    горивата са като футбола всички коментират малко разбират ,радвам се че има и коментар от "Ото Скорцени "че въпросната
    журналистка не си е направила труда да прочете нормите по БДС и тогава да прави предаване. Човечеца от сервиза не е длъжен да ги знае тези работи
  • 44 hari1l .

    0 3 Отговор
    за различните държави нормите са различни в Гърция е -9 нали се сещате че с тази нафта не можете да карате в севера на Русия или Норвегия, както и и за различните държави се произвеждат различни автомобили.Има автомобили произведени за топлите страни на които не са предвидени дори и подгряващи свещи,в този случай никаква нафта няма да помогне,а с нафтата която кристализира при -13 поставена в автомобил с подгряване на филтъра можете да си карате и при - 25 поне това можеше да информира собственика на сервиза
  • 45 hari1l .

    0 3 Отговор
    а във връзка с капчиците вода във всички бутилки каката с микрофона трябваше да се досети че са държали минерална вода преди експеримента ,всички цистерни на бензиностанции малки или големи имат т.н. мъртво ниво ,всмукателната тръба е на разстояние около 20 см от дъното ,ако попадне вода литър , два,пет или сто тя остава моментално на дъното и за да тръгне по системата трябва да е пълна мъртвото ниво.Експеримент може да си направите в бутилка вода елементарно е.
  • 46 hari1l .

    0 3 Отговор
    ако имате нафта която да не ви харесва давайте я на мен имам почти милион километри с дизелови автомобили лоша нафта не съм видял видях лош автомовил и това беше форд куриер Пежото си върви и при -25 това е минималната температура на която съм го карал без проблем по-ниска не е имало
  • 47 mitko dimitrov

    0 2 Отговор
    почти всичкото дизелово гориво в БГ идва от тръбата т.е. от НЕФТОХИМ и звучи тъпо да се "разрежда" след като иде в бензиностанциите (особенно в големите вериги) тъй че сами си правете извода от къде идва помията............
  • 48 БУМЕР КАМОР

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Даниел Атанасов":

    taka e na shell i az sam ial drvoto
  • 49 comment

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Stefan Chubenkov":

    Хайде да не пишеш глупости, а? От Лукойл са и сипвали кал в резервоара. В резултат инженционната система на колата почина на място. Естествено нищо не ми платиха. От тогава от Лукойл само дървени въглища си купувам и то ако никъде на друго място не намеря.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове