Вода, утайка и първи стадий на замръзване… само при минус 13 градуса. Това са резултатите от експеримент на „Здравей, България” по Нова телевизия с дизелово гориво от седем български бензиностанции – шест от водещи вериги и един по-малък обект. Бутилките с дизела бяха поставени във фризер за около час, в рамките на който температурата не успя да достигне минус 20 градуса по Целзий – температурата, установена като норма у нас. Под тази граница се приема за нормално да започнат изменения във вида, гъстотата и качеството на нафтовото гориво. Негативните промени обаче бяха факт дори при измерените едва минус 13 градуса.
При тази температура още в първата бутилка бе установено, че кристализацията е започнала. Във втората и третата нафтата се оказа още по-кристализирала. Констатацията се повтори и при останалите образци, въпреки че горивото бе в течна фаза. В една от бутилките дори плуваха ледени кристалчета. Става въпрос за обикновен дизел, без специални добавки.
Промяната на цвета и кристализацията се дължи на наличие на парафини и неустановени примеси в нафтата, обясни инж. Радослав Киров, управител на сервиз, който често се сблъсква с последствията от зареждането на дизеловите автомобили с некачествено гориво. Такива промени в него при ниски температури увреждат горивните филтри. Обикновено вместо да пожълтяват, те почерняват в резултат на наличието на твърди примеси, добави той.
Друг проблем е примесването на нафтата с по-евтиния бензин, посочи специалистът. Неговото наличието води до увреждане на горивната система на дизеловите автомобили, особено на съвременните, които са оборудвани с комън-рейл система. Твърдите частици пък износват буталата и цилиндрите.
По думите на управителя на сервиза тестваното гориво не отговаря на нормата за дизеловите горива и наблюдаваните промени трябва да започват при минус 20 градуса, а не както при експеримента, в който кристализацията стартира само при минус 13. Още преди излагането на отрицателни температури обаче в някои от взетите проби се наблюдаваше вода и утайка на дъното на бутилките.
Резултатите от теста учудиха представител на контролните органи. Петър Костадинов от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор се съгласи, че наличието на вода в нафтовото гориво не е приемливо, но отбеляза, че подобни случаи са намалели в последните години, за миналата е имало само един или два в рамките на направените проверки. Представителят на агенцията пое ангажимент за нов съвместен експеримент с екипа на „Здравей, България”, при който пробите ще бъдат взети и изследвани съобразно всички нормативни изкисвания.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ilko takev
Коментиран от #12, #13
10:53 02.01.2014
2 comments
обявени,останалите-ще са изрядни.......
11:08 02.01.2014
3 иво дамянов
Коментиран от #26
11:08 02.01.2014
4 Антонио Милев
11:36 02.01.2014
5 Симеон Тасев
11:37 02.01.2014
6 galaxy
11:39 02.01.2014
7 The Bear
Коментиран от #10
11:45 02.01.2014
8 PIRANHA
12:24 02.01.2014
9 ччез
12:25 02.01.2014
10 hienata
До коментар #7 от "The Bear":
Гледах предаването по НОВА, журналистката (макар и доста "боса" по темата) си свърши работата като купи по 1 л. от 6 големи вериги (т.е. от всичките) и една малка квартална. Още преди да ги поставят във фризера се виждаше разлика в оцветяването (имаше една проба с опалисциращ цвят), друга си имаше боклуци и то доста. Лошо няма, но тази нафта не се ползва един ден, и това филтри, дюзи и помпи им се разказва играта,12:39 02.01.2014
11 Борис Георгиев
Няма разлика откъде купуваш гориво.Всичко идва от едно и също място.Просто в БГ-то няма кой да защити обществения интерес защото има 100% корупция......Да 100% ни повече ни по малко..
12:59 02.01.2014
12 Shmeker
До коментар #1 от "ilko takev":
Точно! Да кажат кое дизелово гориво е кофти!Иначе аз карам само с MAX MOTION, преди време пак имаше подобен тест и замръзна на -23 или -25. Сега по рекламите казват, че замръзва на -30
13:02 02.01.2014
13 Shmeker
До коментар #1 от "ilko takev":
Между другото то този тест всеки може да си го направи. Кво толкоз? Само бутилки и фризер си трабва.., термометър и маркер за надписване13:04 02.01.2014
14 Vladimir Yosifov
Тогава ще разберете защо има българи, които рискуват и купуват по-скъпо крадената нафта от локомотиви на БДЖ...
Докато има голяма разлика в качеството на горивото ще има и Черна борса за качественото гориво.
Имал съм щастието да карам с руска, с локомотивна и БГ-НАРОДНА нафта.
НЯМА прилика !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Коментиран от #15
13:20 02.01.2014
15 Shmeker
До коментар #14 от "Vladimir Yosifov":
Тва кранче ще ви го спрат, а и не може всички да карат с нафта от БДЖКоментиран от #17
13:25 02.01.2014
16 ivaylo mihaylov
Коментиран от #19, #27
13:27 02.01.2014
17 Vladimir Yosifov
До коментар #15 от "Shmeker":
Стар съм вече :)Не шофирам вече 12 години ...
За тези години НИЩО не се е променило ...
Коментиран от #18
13:28 02.01.2014
18 Shmeker
До коментар #17 от "Vladimir Yosifov":
Ами променило се е - една държавна фирма имаше канали за нафта преди време, откакто сложиха видеонаблюдение и си нормираха разхода на превозните средства тва нещо спря. Икономисват тонове нафта месечно. Просто въпрос на мениджмънт. А и някои фирми се опитват да ги фалират изкуствено както БДЖ13:54 02.01.2014
19 Shmeker
До коментар #16 от "ivaylo mihaylov":
Против замръзване помага и добавка. Аз ползвам на ТЕКСАКО, но има и други марки.Коментиран от #23
13:55 02.01.2014
20 Radostin Velchev
13:57 02.01.2014
21 Николай Николов
Коментиран от #22
14:04 02.01.2014
22 Radostin Velchev
До коментар #21 от "Николай Николов":
Става въпроса за Lukoil на Бургаско шосе, но и да ги напиша файда няма защото такива случки съм имал и с други бензиностанции на други вериги.14:11 02.01.2014
23 Петър Петров
До коментар #19 от "Shmeker":
моята е кастрол и съм доволен смесвам я с нафтата и си карам паджерото.14:46 02.01.2014
24 Васил Василев
Коментиран от #36
14:47 02.01.2014
25 Stone Kold
16:49 02.01.2014
26 comment
До коментар #3 от "иво дамянов":
Точно от Лукойл и Шел съм брал ядове с горива. Мерси. Никога повече от тях.17:11 02.01.2014
27 comment
До коментар #16 от "ivaylo mihaylov":
Приятелю, и когато спирта с водата мине през комонрейла и стигне до дюзите, знаеш ли какво те очаква? Дюзи с помпа + обучаване на борда минимум 3500 лв. Това да не е Кировец, да му сипваш всякакви бълвочи и той да бръмчи.Коментиран от #34
17:17 02.01.2014
28 Даниел Атанасов
Коментиран от #48
17:19 02.01.2014
29 niki
17:20 02.01.2014
30 Antonin Konstantinov
17:44 02.01.2014
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Бай Иван
18:29 02.01.2014
33 Viktor Georgiev
19:06 02.01.2014
34 ivaylo mihaylov
До коментар #27 от "comment":
Точно такава ми е колата, комън рейл. Спиртът не е бълвоч, а висококачествено гориво и е много по-добре конденза от резервоара да премине през горивната система, отколкото да се парцалее с дизела в резервоара или горивният филтър. Подобна добавка единственно може да подобри нашето гориво. Колата си пали при -20 градуса и не съм имал оплаквания или смяна на горивната система,както твърдите.Коментиран от #37
19:18 02.01.2014
35 Пламен Пепелов
19:19 02.01.2014
36 hienata
До коментар #24 от "Васил Василев":
Мисля, че е необходимо пояснение. - 13F са около - 25 C , домашен хладилник с фризер (какъвто показаха) може да постигне max -20C, така, че грешка няма според мен, отделно и аз съм виждал при -17C, миналата година как от едно Пежо вадиха свещи от нафтовите тръби.Нафтата за локомотивите е OMV, може да питате всеки машинист
20:22 02.01.2014
37 comment
До коментар #34 от "ivaylo mihaylov":
А точно затова хората са измислили подмяната на горивния, а и на всички други филтри, а не да ръгате по резервоарите всякакви бълвочи, несвойствени за съответните двигатели. Пък ти, ако искаш и парцуца й сипвай на твоята.21:17 02.01.2014
38 Георги Желев
23:32 02.01.2014
39 Красимир Костов
14:42 03.01.2014
40 Станимир Драгов
14:56 03.01.2014
41 Ото Скорцени
18:06 03.01.2014
42 Stefan Chubenkov
Бензин плюс газ и нека да ми зъмръзне бензина
С тази цена на дизела отдавна е мит че е икономичен автомобил
Коментиран от #49
18:45 03.01.2014
43 hari1l .
журналистка не си е направила труда да прочете нормите по БДС и тогава да прави предаване. Човечеца от сервиза не е длъжен да ги знае тези работи
19:58 03.01.2014
44 hari1l .
20:32 03.01.2014
45 hari1l .
20:49 03.01.2014
46 hari1l .
20:59 03.01.2014
47 mitko dimitrov
23:00 03.01.2014
48 БУМЕР КАМОР
До коментар #28 от "Даниел Атанасов":
taka e na shell i az sam ial drvoto07:42 04.01.2014
49 comment
До коментар #42 от "Stefan Chubenkov":
Хайде да не пишеш глупости, а? От Лукойл са и сипвали кал в резервоара. В резултат инженционната система на колата почина на място. Естествено нищо не ми платиха. От тогава от Лукойл само дървени въглища си купувам и то ако никъде на друго място не намеря.09:18 04.01.2014