България се оказва една от страните с най-тежки задръствания, а един български град се нарежда в топ 10 най-градовете с най-тежък трафик в света и това не е София. За да направят това проучване от агенция „Том Том” са изминали 700 милиона километра, в 62 държави на шест континента. Резултатът - Пловдив е шестият най-задръстен град в света, докато столицата София е на 52-о място, предаде NOVA.
Резултатът от проверката на NOVA - в София 5-те километра с кола биват изминати за 17 минути малко преди 18 часа. В града под тепетата, тези 5 километра по същото време се взимат за 23 минути. Точно 5 минути разлика. Вероятно поради тези причини жителите на Пловдив прекарват средно с три часа повече от столичани в опити да преодолеят градските задръствания.
На практика пловдивчани прекарват 107 часа на година в колите си. А столичани шофират в задръствания 104 часа за изминалите 12 месеца. И така малко преди Пловдив се нареждат градове като Букурещ и Банкок. Първото място е за Мексико сити.
В София шофьорите си правят сметка колко им излиза пътя до работа с и без трафик. „Около половин час. Аз работя на летище София и е половин час. Без трафик – 8 минути”, казва Димо Русев.
Шофьори на такси се оплакват, че трафика им влияе зле на бизнеса. „Много хора се отказаха от такситата вече, защото цените се вдигнаха. Седят на спирката и чакат да дойде рейса”, казва Радой Рачков.
На други им влияе зле на нервите. „Аз съм чел едно английско изследване, в което казват, че ако шофьора псува, освобождава стреса в себе си”, споделя Николай Евтимов. И в Пловдив освобождават стрес. „Стигала съм до вулгарни изрази, но не помага. Само закони”, казват още шофьорите. Но намират и решения – с каране на колело.
От Института по транспортна инфраструктура не са изненадани от резултатите. Защото не за първа година Пловдив се нарежда на челно място. „Ние не сме изненадани, че Пловдив расте. Той е вторият най-голям град и трябва да го стимулираме, но не може инфраструктурата да възпира растежа на един град”, казва д-р инж. Христо Грозданов от Института по транспортна инфраструктура.
От общината в Пловдив имат свое обяснение как градът е попаднал на челните места в света по задръстване. „Трябва да вземем предвид факта, че това изследване е правено през 2022-2023 година, когато по-голямата част от улиците на Пловдив бяха в ремонт”, коментира зам.-кметът по транспорт Ерол Садъков.
Експерти съветват Пловдив да вземе пример от Солун и да се построи метро. „Нищо не се прави, има откъслечни идеи, има планове за леко метро и трамваи, но нищо не е разработено”, посочва още инж. Грозданов.
„Има проект за метро, но надземно и този проект се движи от НКЖИ. Гражданите да започнат да ползват градски транспорт, който вече е редовен и изпълнява над 95% от изпълнение на линиите”, казва зам.-кметът.
За следващия експеримент репортерите на NOVA тръгват с градския транспорт. Изминават същите 5 километра. Този път обаче с метрото. В Пловдив метро няма, но съществува автобус 27, който е през 15 минути. С метрото се стига за 13 минути, или с 4 минути по-бързо отколкото с кола.
В Пловдив 5-те километра с автобус биват изминати за 35 минути. С около 10 минути по-бавно отколкото с автомобил. Може би защото в града няма бус ленти. С градски транспорт или с личен превоз - път време няма. И всеки си прави сметка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Фен
08:30 25.01.2025
2 Ъхъ
08:32 25.01.2025
3 ЕДНО КОТИЛО
08:37 25.01.2025
4 Миньору
Коментиран от #7
08:37 25.01.2025
5 Майна
Коментиран от #31
08:44 25.01.2025
6 Пловдивчанин
Коментиран от #8, #19, #29, #35
08:44 25.01.2025
7 Майна
До коментар #4 от "Миньору":
Абсолютно си прав - в Пловдив НИКОГА няма да име каквото и да е под земята, защото вече ъ пълно там08:45 25.01.2025
8 Майна
До коментар #6 от "Пловдивчанин":
И това е вярно - градът се напълни със селяндури, но това е неизбежно и ще продължи. Ако срещу безразборните строежи на жилища общината прави съответната инфраструктура, всичко ще е ок, ама в това отношение общината изостава с поне 10 годиниКоментиран от #18, #22, #36
08:48 25.01.2025
9 Задръстванията
Коментиран от #12
08:48 25.01.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Анчо
08:49 25.01.2025
12 Майна
До коментар #9 от "Задръстванията":
Алоооу, "столичанин", за Пловдив иде реч ако не си разбрал - най-стария жив град в Европа и четвърти в света! на около 8 000 години, а не като "столицата - град на 180 години... не ни занимавай с простотиите на "големия град"Коментиран от #25
08:51 25.01.2025
13 СТРАНЕ РЕЧЕ
08:51 25.01.2025
14 Черноморският
08:51 25.01.2025
15 Хохо Бохо
Коментиран от #28
08:52 25.01.2025
16 ДА НЕ БИ
08:52 25.01.2025
17 .../..\..
08:53 25.01.2025
18 Колко години,
До коментар #8 от "Майна":
Ремонтират Стамболийски в южен! Направи ли петилетка?Коментиран от #21, #38
08:53 25.01.2025
19 Бай Данчо
До коментар #6 от "Пловдивчанин":
То само в Пловдив има външни в София всички са софиянци! Какво да кажат градове като Амстердам, Лондон че се напълниха с балкански индивиди!08:54 25.01.2025
20 Шуми Марица
08:55 25.01.2025
21 Майна
До коментар #18 от "Колко години,":
трета година само08:56 25.01.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Хаха
🤔 И къде ще го построят с тези археологически разкопки + р. Марица 🤣
08:59 25.01.2025
24 гост
09:01 25.01.2025
25 За сердикийският събор
До коментар #12 от "Майна":
Проведен през 343 година, за боянската черква, за манастирите, в северната част, на София ? Да си чул? Какви 180г. ?Коментиран от #30
09:01 25.01.2025
26 факт
09:02 25.01.2025
27 Трифонов
09:03 25.01.2025
28 Майна
До коментар #15 от "Хохо Бохо":
Не повдигане, а вкопаване е истината. Да трудно ше е заради артефактите, но не е невъзможно и ще отпуши целия град. Влаковете влизат под земята в Прослав и излизат в Тракия където има ЖП Гара. Там се местят двете автогари, които в момента са до гарата и на километър е летището! Имаме транспортен хъб - хората по света само си мечтая за това. И ще се отпуши целия град - на мястото на релсите става прекрасен булевард със огромни прани пространства около него09:03 25.01.2025
29 баба Гинка
До коментар #6 от "Пловдивчанин":
Много сърцераздирателна история. Няма да крия, че към края се просълзих. Сега разбирам защо казват, че не сте от най умните в Пловдив.09:05 25.01.2025
30 Майна
До коментар #25 от "За сердикийският събор":
Чул съм и съм виждал Факултета и Орландовци. Колко е населението и площта на "Столицата" преди освбождението от турско робство? за икономиката й тогава няма и да питамКоментиран от #37, #40
09:07 25.01.2025
31 ахойййййййй
До коментар #5 от "Майна":
Глупостите ги дрънкаш ти , а да не говорим каква простотия и какви задръствания станаха с новите светофари в след новия подлез в Смирненски при Сани .Коментиран от #34, #47
09:13 25.01.2025
32 Старец
09:16 25.01.2025
33 Айзомби
Коментиран от #56
09:18 25.01.2025
34 Майна
До коментар #31 от "ахойййййййй":
Чети бе миличък, преди да ръсиш мозък. Отиди за ден или поживей малко в София. Ако не ти е възможно, просто попитай столичанин за какво става дума. За такива като теб теб ще повторя; В София трафика е в ПЪТИ по-сериозен отколкото в Пловдив, даже Варна е по-зле от Пловдив. Не се изказвайте по теми, за които нямата достатъчно познанияКоментиран от #41
09:18 25.01.2025
35 Селянина с Пежото
До коментар #6 от "Пловдивчанин":
Когато отида в Пловдив с моето "СМ" спазвам правилата и нямам проблеми с трафика защото си планувам времето и съм се заредил с достатъчно търпение. Многократно съм виждал подобни изцепки от водачи на които номера на автомобила започва с различни от моя букви. Според мен става дума за манталитет, а това определено не се променя.Коментиран от #43, #44
09:22 25.01.2025
36 дядо поп
До коментар #8 от "Майна":
Това е един от недостатъците градът да се намира по средата на България , от всякъде се намъква незнайна паплач. Ако човек следи номерата ще забележи , че тези с табели СМ , К , ПА , Х , СТ , СН са повече от пловдивчани , и всички до един са джигити.Коментиран от #50
09:22 25.01.2025
37 Факултета,
До коментар #30 от "Майна":
Е най-хубавият, от природна гледна точка, разположение, в София ! Рокфелер р да Рокфелер за това си е построил двореца на това място. Подарява го на комунетата, след 1944. Там се назначава селскостопанският Факултет . Кварталът приема названието Факултета - фикултети, за местните.Коментиран от #39
09:25 25.01.2025
38 дядо поп
До коментар #18 от "Колко години,":
Абе , за петилетка не знам , но , че не разширен , а дори е и по тесен , при положение , че точно този булевард имаше как да се разшири , това със сигурност знам. Втората писта за бобслей след южния обход на града.09:27 25.01.2025
39 Майна
До коментар #37 от "Факултета,":
Абе и принц Чарлз ходи до Столипиново ама това не променя факта, че и двете места са пълен ке-неф и са за изриване барабар с човекоподобните, които ги обитават09:29 25.01.2025
40 Сравни,
До коментар #30 от "Майна":
Русе , с Пловдив , двата най-голяма града, преди Освобождението, от турско и малко след него!09:30 25.01.2025
41 дядо поп
До коментар #34 от "Майна":
Голямата работа , София , влаковете вървят по улиците и в голямата суматоха цъфтят кестени!09:30 25.01.2025
42 Селянинът с мерцедес
09:34 25.01.2025
43 Хаха
До коментар #35 от "Селянина с Пежото":
Остави ги тези олигофрени от тепетата, в София пускаш мигач и безпроблемно се престрояваш. Защо в Пловдив същата ситуация предизвиква ругатни? Защото саКоментиран от #51
09:41 25.01.2025
44 Майна
До коментар #35 от "Селянина с Пежото":
Ти ПУМА ли си?Коментиран от #45, #49
09:41 25.01.2025
45 Майна
До коментар #44 от "Майна":
Абе ей, не ми ми мърси ника бе09:48 25.01.2025
46 В София
А В ПЛОВДИВ - ОТ. НИКОЙ!!!
09:54 25.01.2025
47 Смирненски
До коментар #31 от "ахойййййййй":
Напротив, след отваряне на отсечката "Модър"-" Царевец" се ходи до "Кичука" за пет минути. Сега светофарите са ни виновни че не може да се бутаме и засичаме на кръстовището при "Сани". Има какво да се подобри още, но нека виждаме и стореното.10:03 25.01.2025
48 ГЪсто Майна
10:14 25.01.2025
49 Селянина с Пежото
До коментар #44 от "Майна":
Не, Християнин съм. Живея и работя в Родопа планина и повече от приятелите и колегите ми са българомохамедани. Това с "пумите" е само в главите на някои хора.10:16 25.01.2025
50 Гочу
До коментар #36 от "дядо поп":
Дедо попе от мен да знаеш, че номерата на всички други джигити започват с "РВ".10:25 25.01.2025
51 Обаче само
До коментар #43 от "Хаха":
в София некой може да се престрои под ремаркето на камион. Няма по- съвършени олигофрени. С пунтото се бори с влекач+ремарке. Като спартанец у Термопилите. А как брутално секат при престрояване... Няма да коментирам дали са РК или К или ВН, както у Пловдив СМ, РА, Х. Просто софийските рейсъри са в пъти по-брутални и диви от всичко живо в страната.10:29 25.01.2025
52 Трап
10:51 25.01.2025
53 Коментатор
10:55 25.01.2025
54 от Пловдив
По отношение на трафика, много шофьори са като охльови, тръгват и се влачат бавно. Светофарите също са много зле регулирани, масово няма зелена вълна, много кръстовища безсмислено са направени на секции, няма толкова коли да завиват на ляво или на дясно на тях, много светофари работят или до прекалено къни часове или с прекалено дълго време след като премине трафика в пиковите часове, вместо да им намалят времето на секциите.
Паркирането също е проблем, много хора си държат втора семейна кола, която се кара веднъж на 2 седмици, или пък сам човек държи и служебна и лична кола в квартала си. Масово се сторят кооперации с 5-6 гаража и 20 апартамента. Явно е евтино да имаш кола в България. Скоро няма нищо да се оправи в Пловдив.
11:50 25.01.2025
55 такааааааааа
12:18 25.01.2025
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 УдоМача
16:25 25.01.2025