След всеки инцидент с широк обществен отзвук, реакцията е една и съща – започват предложения за нови законодателни промени. В момента – нови изисквания към младите водачи. Това обаче се случва само 10 дни след най-мащабните изменения в Закона за движение по пътищата (ЗДП) от последните години, се казва в становище на Института за пътна безопасност, разпространено до медиите.
Вместо вниманието да се насочи към въпроса „Какво не сме приложили от действащите норми?“, отново се прибягва до нови промени в закона. А реалността е, че дори без нови закони, с координирани мултидисциплинарни действия през 2012 година беше постигнато нещо безпрецедентно – 1,5 милиона софиянци започнаха масово да спират на пешеходни пътеки. Това ясно показва, че проблемът не е в липсата на правила, а в прилагането им и в липсата на реална институционална отговорност.
Институтът за пътна безопасност счита, че усилията трябва неотложно да се насочат към пропуските в организацията на работа на отговорните институции.
Създава се усещане за системна безотговорност, тъй като ключови структури като Пътна полиция, ДАБДП и АПИ се ръководят от едни и същи лица от години, докато в същото време наскоро избраното правителство продължава да се оправдава с предишни управления. Това е очевидно противоречие, което блокира развитието на безопасна транспортна система.
Припомняме, че изминаха близо три месеца от ултиматума, даден от министър-председателя г-н Росен Желязков за видими резултати в пътната безопасност. Към днешна дата такива резултати липсват.
Според официалните данни:
• През юли 2025 г. при пътнотранспортни произшествия са загинали 50 души (при 51 за юли 2024 г.).
• От 1 до 16 август 2025 г. загиналите са 25 души, спрямо 24 за същия период на 2024 г.
Тези числа са свидетелство, че предприетите досега мерки не дават резултат в краткосрочен план.
В България рискът да загинеш на пътя е 2,5 пъти по-висок от средното за Европейския съюз. Това е тревожен факт, но и възможност. Необходими са спешни, добре координирани и мултидисциплинарни действия чрез екшън план, който да доведе до бързо и устойчиво намаляване на катастрофите с фатален изход.
Мълчанието на правителството е знак за бездействие – и това вече струва човешки животи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Докато има
11:09 18.08.2025
2 Последния Софиянец
11:11 18.08.2025
3 Няма връзка
11:18 18.08.2025
4 пълен леш
11:23 18.08.2025
5 риск е едно а жертвеност е друго
11:23 18.08.2025
6 Статистическа грешка
11:30 18.08.2025
7 Господин Диана Русинова
12:14 18.08.2025
8 Кико
12:28 18.08.2025
9 ДрайвингПлежър
Каква работа на институциите? Терора на интитуциите е върху изрядните на пътя!
Нещата ще се оправят с пътища!
Нещата ще се оправят с обучение?!
Нещата ще се оправят с нов автопарк!
Ето тези 3 неща са в основата на запад да има по-ниска смъртност!
В Германия броя на катастрофите към милион жители е по-висок, но смъртността е по-малка точно заради изброените!
12:47 18.08.2025
10 Айде бе
12:48 18.08.2025
11 Анонимен
13:40 18.08.2025
12 ⚒️⚒️⚒️⚒️
13:46 18.08.2025