ИПБ: Рискът да загинеш на пътя у нас е 2,5 пъти по-висок от средното за ЕС

18 Август, 2025 11:06 1 293 12

  • ипб-
  • жертви-
  • катастрофи-
  • пътища

 Мълчанието на правителството е знак за бездействие – и това вече струва човешки животи

ИПБ: Рискът да загинеш на пътя у нас е 2,5 пъти по-висок от средното за ЕС - 1
Снимка: shutterstock

След всеки инцидент с широк обществен отзвук, реакцията е една и съща – започват предложения за нови законодателни промени. В момента – нови изисквания към младите водачи. Това обаче се случва само 10 дни след най-мащабните изменения в Закона за движение по пътищата (ЗДП) от последните години, се казва в становище на Института за пътна безопасност, разпространено до медиите.

Вместо вниманието да се насочи към въпроса „Какво не сме приложили от действащите норми?“, отново се прибягва до нови промени в закона. А реалността е, че дори без нови закони, с координирани мултидисциплинарни действия през 2012 година беше постигнато нещо безпрецедентно – 1,5 милиона софиянци започнаха масово да спират на пешеходни пътеки. Това ясно показва, че проблемът не е в липсата на правила, а в прилагането им и в липсата на реална институционална отговорност.

Институтът за пътна безопасност счита, че усилията трябва неотложно да се насочат към пропуските в организацията на работа на отговорните институции.

Създава се усещане за системна безотговорност, тъй като ключови структури като Пътна полиция, ДАБДП и АПИ се ръководят от едни и същи лица от години, докато в същото време наскоро избраното правителство продължава да се оправдава с предишни управления. Това е очевидно противоречие, което блокира развитието на безопасна транспортна система.

Припомняме, че изминаха близо три месеца от ултиматума, даден от министър-председателя г-н Росен Желязков за видими резултати в пътната безопасност. Към днешна дата такива резултати липсват.

Според официалните данни:

• През юли 2025 г. при пътнотранспортни произшествия са загинали 50 души (при 51 за юли 2024 г.).

• От 1 до 16 август 2025 г. загиналите са 25 души, спрямо 24 за същия период на 2024 г.

Тези числа са свидетелство, че предприетите досега мерки не дават резултат в краткосрочен план.

В България рискът да загинеш на пътя е 2,5 пъти по-висок от средното за Европейския съюз. Това е тревожен факт, но и възможност. Необходими са спешни, добре координирани и мултидисциплинарни действия чрез екшън план, който да доведе до бързо и устойчиво намаляване на катастрофите с фатален изход.

Мълчанието на правителството е знак за бездействие – и това вече струва човешки животи.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Докато има

    8 0 Отговор
    Хора, които мислят, че са безсмъртни и над закона и правилата за тях не важат, независимо дали са считани, българи, турци или арменци, така ще е...
  • 2 Последния Софиянец

    13 0 Отговор
    Видиш ли нормален път значи си излязъл от България.
  • 3 Няма връзка

    6 0 Отговор
    Премиерът може да си дава ултиматуми, но няма кой да го слуша и изпълнява. Отношението на народа към управляващите е като на управляващите към народа - никой не слуша другия.
  • 4 пълен леш

    4 1 Отговор
    Ама това е най- слабото правителство от. Основаването на държавата ни.
  • 5 риск е едно а жертвеност е друго

    2 2 Отговор
    така казано при 8 милиона население 500 жертви . при 7 милиона население пак 500 жертви . експерти показаха : ами няма промяна . на минимум сме . при 9 милиона били 1000 жертвите . и толкоз . затова с население 30 милиона и 14 000 жертви и процентите около разумния риск са друго нещо . в фрг не ходят на бдения поради това . на минимум са си . а дали с кола, влак, самолет, джет, мотор, тротинетка ще загинеш не се знае . колата е по безопасна . и по-малко пешеходци загиват от возещите се и управляващите . има закономерност . на 6 милиона население пак ще са 500 жертви .
  • 6 Статистическа грешка

    5 0 Отговор
    Вероятността да загинеш при ПТП в БГ е 25% а не 2,5%....
  • 7 Господин Диана Русинова

    3 0 Отговор
    Господин Диана Русинова пътен експерт с очи различни.
  • 8 Кико

    5 0 Отговор
    Няма да се оправят нещата никога вече Корупцията е по всички етажи.Изход няма.Продължават да ни гонят на Терминал 2.Това е положението.
  • 9 ДрайвингПлежър

    1 0 Отговор
    И продължавам да повтарям - и КАТ и ИПБ и всички като тях АСЕ ХРАНЯТ ОТ СМЪРТТА НА ПЪТЯ! Те имат 0 полза тя да спре!

    Каква работа на институциите? Терора на интитуциите е върху изрядните на пътя!
    Нещата ще се оправят с пътища!
    Нещата ще се оправят с обучение?!
    Нещата ще се оправят с нов автопарк!

    Ето тези 3 неща са в основата на запад да има по-ниска смъртност!
    В Германия броя на катастрофите към милион жители е по-висок, но смъртността е по-малка точно заради изброените!
  • 10 Айде бе

    3 0 Отговор
    Те и нашите 50000 фуражки като тегло са около 2.5 пъти по дебели от европейските полицаи. Единственото което правят е ядене и производство на газове и на гойна.
  • 11 Анонимен

    4 0 Отговор
    Или както някои казаха, мерките не доведоха до нищо, освен пълнене на бюджета. А 1/3 от катастрофите са заради качеството на пътищата, които нито предишните, нито сегашните могат да ремонтират.
  • 12 ⚒️⚒️⚒️⚒️

    1 0 Отговор
    Е, 2,5% по висок, много добре като знем, че пазара на купени книжки е поне 60%
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове