Кацане без gps – какви опции имат пилотите? Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ

3 Септември, 2025 09:04 4 414 80

  • тодор-
  • пенев-
  • самолет-
  • урсула фон дер лaйен-
  • летище

Като цяло всичко това със заглушения gps на самолета на Урсула  фон дер  Лайен  е глупава новина, казва експертът

Кацане без gps – какви опции имат пилотите? Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Може ли да откаже навигационната система на самолет и какво се прави, ако това се случи… Пред ФАКТИ говори капитан Тодор Пенев - бивш пилот, инструктор и авиационен експерт.

- Капитан Пенев, как ще коментирате ситуацията, при която gps-а на самолета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, която посети България, бе заглушен. Възможно ли е?
- Всякакви неща са възможни в сегашния свят, но сега ситуацията не говори това, че gps-ът е бил заглушен. И това е така, защото няма други самолети, които по същото време да са се оплакали, че имат проблеми, че нямат връзка, че има заглушаване на GPS системата.

- Това до какъв извод ви води тогава?
- И още нещо. Както е видно от flightradar, където може да се следи полетът на самолета, защото flightradar използва същата gps система, там се отразява непрекъснатото движение на самолета. Така че, според мен, това си е някакъв отказ в системите на самия самолет. Тази електроника – flyback, която ползват пилотите в съвременните въздухоплавателни средства, можете да си го представите като един айпад, едно електронно устройство, което включва навигационните системи.

- След като се заговори за проблема, в медиите се появи и запис на разговора на пилота с кулата, която следи самолета в нашето въздушно пространство. И какво чувате?
- Да, аз също чух разговорите на пилотите с кулата и от тях е видно, че те имат отказ в GPS системата и проблем със съобщенията при този заход. От записа става ясно, че самите пилоти са пожелали друг „навигационен инструмент“ при захода за полоса 30. Тази орбита, която са им дали, е била около 7-8 минути. След това те са си изпълнени нормален заход за полоса 30 и са кацнали нормално, без никакви притеснения и смущения. Така че за мен като цяло това е фалшива новина.

- Няма конспирация в цялата ситуация, защото и Русия бе намесена…
- Няма никаква конспирация. Иначе съвсем нормална ситуация за нашата държава, в която разни измислени генерали коментират неща, от които нищо не разбират. Пак се връщам на това, че основната моя теория, след както прослушах и записа между пилотите и РВД , че има проблем на борда на самолета със системата, която ги води към летището. В случая те са ползвали друг вид навигационна система и са кацнали.

- Каква е алтернативата за пилотите в такава ситуация?
- По принцип, ако някой иска да заглуши GPS системата, ще заглуши всички честоти. Ако някой наистина е решил да прави нещо, ще го прави мащабно. Но в случая, просто при един от най-елементарните заходи на самолета се получава блокаж на gps системата. В същото време друга навигационна система е използвана. Абсолютно несериозно е да се определя като някакъв страшен инцидент.

- Но каква е алтернативата за пилотите, когато възникне такъв проблем?
- Пилотите имат различни опции. Една е друг вид заход, ако времето го позволява, както е било в случая. Пилотите изобщо могат да не използват инструментален заход, а да минат към визуално продължение на полета и да кацнат визуално. Ако вече има някакъв сериозен проблем и е затворено летището, защото трябва да се има предвид, че самата система също се автотества, та ако има такова голямо отклонение, самата система ще уведоми пилотите и ръководителя на полета. Те ще видят, че системата не работи и веднага заходът може да бъде прекратен от самия ръководител на полети. Той може да им предложи да изпълнят визуално кацане, ако не могат, ще им предложи да летят до София, до Варна, до Бургас. Вижте, като цяло всичко това със заглушения gps на самолета на Урсула фон дер Лайен е глупава новина, фалшиво съставена новина. Не знам кой има интерес да го прави това нещо. Тази “новина” е чиста проба ТЕРОРИЗЪМ, всяване на страх в българското и европейско население. Тя също така е и допълнителен стрес в пилотския състав на авиационните оператори, които прелитат над наша територия. А този трафик никак не е малък и носи допълнителни приходи на държавата ни.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 66 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Някой

    61 1 Отговор
    Добре си го обяснява, че ГПС-а наоколо е работел и вероятно е проблем в самата система на самолета. Все едно да нямаш интернет.

    Коментиран от #9, #42, #55, #57

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Глупава новина за специалистите,

    79 6 Отговор
    но за западните джендъри от ЕС това е бомба, иначе как да плюят по Русия, така пак Путин намесиха, той скри сигнала, иска да убие Урсула!?
  • 4 койдазнай

    48 2 Отговор
    По принцип GPS не е нужен да се управлява самолета. Може да се ползва, но при определени условия.
  • 5 Данко Харсъзина

    66 3 Отговор
    Жълтокопитните генерираха глупотевини. Западните олигофрени тоже. Обичайното.
  • 6 Простотията евроатлантическа

    77 0 Отговор
    След като от Flight radar 24 разобличиха лъжата за заглушения скандал, вместо да си признаe, българското правителство снизходително обяви, че нямало нужда от разследване.
    "
    Желязков: Смущенията на самолета на Урсула фон дер Лайен не са хибридни, не е нужно разследване
    „От началото на войната срещу Украйна сме свидетели на това, което се нарича електронна война. Тези смущения не са насочени към конкретен самолет“, каза той.
    "
    С две думи - продължават да лъжат. Ние пък считаме, че нужно е да се разследва кой пусна лъжата в опит да навлекат на България поредния проблем, който можеше да доведе до непредвидима ескалация и виновните да бъдат наказани.
  • 7 Българин

    68 3 Отговор
    Няма никакво значение каква е истината!!! Важното беше нашите тъпаци да обвинят лично Путин.
  • 8 Здрасти

    54 4 Отговор
    Аре спрете се с тея простотии. Ко беше паднала едно зло по малко за света. Точка!
  • 9 честен ционист

    21 8 Отговор

    До коментар #1 от "Някой":

    GPS няма как да не е работел, просто е показвал на автопилота, че вместо Пловдив се намира в Бейрут.
  • 10 провинциалист

    34 5 Отговор
    В момента всеки трети автомобил по нашите пътища използва GPS. Те защо не са имали проблеми с кацането?

    Коментиран от #38

  • 11 Тиква

    58 0 Отговор
    Браво, честен човек,казал истината,а другите?,любители на фалшиви новини,пинчери,лъжци,.
  • 12 ОТНОВО РАЗДУХВАТ ЛЪЖАТА

    47 1 Отговор

    До коментар #2 от "Простотията евроатлантическа":

    МАЙКОПРОДАВЦИТЕ УПРАВЛЯВАЩИТЕ ШАЙКАДЖИИ И ПАТЕРИЦИТЕ НАПРАВИХА АКТИВНО ЛЪЖЛИВО МЕРОПРИЯТИЕ ПО ОПЛЮВАНЕ НА РУСИЯ ПРЕД СВЕТА С ИЗМИСЛЕНИЯ ДЖИ ПИ ЕС СИГНАЛ. С ТОВА ПРИКРИХА ЛОШОТО ПОСРЕЩАНЕ НА ПАПЕСА МЪРСУЛА ФОН ОТ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. ЛЪЖАТА ИЗКОЧИ НА ЯВЕ. ЛЪЖАТА ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ РАЗДУХВА А ЗА ПРОТЕСТА СЕ МЪЛЧИ ВСЕ ЕДНО НЕ ГО Е ИМАЛО. ТОВА Е ЦЕЛТА.
  • 13 Сандо

    44 0 Отговор
    Стига сте писали и раздухвали тая история.Цял свят ни видя що за маскари сме и как един компромат не можем да направим без да ни лъснат голите за.... мозъци.
  • 14 П. Петков

    36 2 Отговор
    Тошо Пенев е много деликатен в изказа си. И много тактично пропуска един друг вариант. В каква степен (не)познаването на самолета и (не)моженето на екипажа има влияние в създалата се никаква ситуация, която пигмеите използваха да раздухат до гигантски размери.
  • 15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    34 0 Отговор
    С този проблем оправдават времето за забавяне,
    В КОЕТО СА МИСЛИЛИ И ОРГАНИЗИРАЛИ

    как да премине УрсуLIZA без среща с НАРОДНАТА ЛЮБОВ пред завода‼️
  • 16 коки

    39 0 Отговор
    чудно как едно време пилотите кацаха без gps и без интернет.
    И военни и цивилни са станали едни големи лигльовци. Ако няма интернет и gps и авиацията направо изпада в колапс.
    Ако не можеш да направиш един полет само по прибори и с карта, значи не си за там.
    Намери си друга работа.
  • 17 Икар

    30 2 Отговор
    Когато липсваха тези технологии как летяха и кацаха самолетите?Как корабите обикаляха планетата?Айде моля Ви се!На пилота е нужно единствено видимост и да има визуален контакт с пистата.Мероприятието в случая е надъхване на омраза към Кремъл с цел въвличане на страната ни в конфликта актимно.Първия опит беше със свалянето на клетия пилот Терзиев.Той беше свален от руска ракета,затова не намериха и нищо от тялото му за жалост.Опитите ще продължат и това ще е края на България.Ще ни затрият.
  • 18 Карлос Друсар

    21 3 Отговор
    Ако аз бях пилотът на Урсула, щях да се жертвам и да се превърна в камикадзе. Съвсем честно.
  • 19 адаша

    17 0 Отговор
    -Нямаме джипиес.
    - И завод за джипиес ще ви построя. Ха ха ха ...
  • 20 Пилот ПЕНЕВ, ОБЯСНИГО НАКРАТКО НА

    42 2 Отговор
    Милиционера Ат Атанасов! Той е Учил в Симеоново, там не учат подобни неща! Продължава да Говори глуписти по Студията!! Милиционер учил в Симеоново!! Акъл не се Налива!!

    Коментиран от #72

  • 21 браво на пилота

    6 1 Отговор
    досега всеки по темата реши че е военна офанзива . в бегето нямаме опитни заплатници . но и на колите се губи . един експерт шофьор също може да обясни . гугъл мапс е без изкуствен интелект . но платените навигации не грешат . самолета ако е масов има компютър . софтуер . както и автопилот . на филмите показват турболенции , рязко снижаване . сега катастрофите са много редки . у нас има 2 за 8-9 години . военен миг и учебен . има и с такъв за поливане и има с хеликоптер . има разлики между ватман и пилот .

    Коментиран от #26

  • 22 Кой

    22 1 Отговор
    Ако нещо не работи в България, дори да е заради злонамерена диверсия, вината е на домакина. Правителството отговаря ако нещо не работи в България. Сам да обвиниш външна сила, означава признание, че не контролираш държавата си.
  • 23 Буха ха

    17 1 Отговор
    Бацун и Шиши са добре известни лъжци и измамници, а както знаем, нищо не може да се случи на територията без тяхната благословия
  • 24 Също

    19 2 Отговор
    Дали ви е правило впечатление, че около едни съоръжения в Стара Загора, Ново село също няма GPS. Ама там си кацат американските братушки.

    Коментиран от #37

  • 25 Факт

    20 3 Отговор
    GPS e американска система, Тръмп не харесва много Орсула.
  • 26 Пешо от панелката

    8 1 Отговор

    До коментар #21 от "браво на пилота":

    У нас катастрофите били редки, само 2-3 за последните години? Ако имахме хиляди самолети, да, но при положение че имаме само няколко, това хич не е малко като процент
  • 27 адаша

    5 3 Отговор
    Вдигаш ромбична антена. Ловиш честота на сигнала. Излиза ти синусоидата на сигнала, на осцилоскопа. Поставяш своята заглушаваща синусоида върху сигнала . Натискаш комутатора. И край на сигнала ...

    Коментиран от #32

  • 28 Само питам

    8 0 Отговор
    Ирина Недева, която цяла сутрин "гука" по темата по БНР чете ли ги тия работи ?
  • 29 Писна ми

    22 2 Отговор
    Хайде вече стига с тази Урсула! Няма да намразим нито Русия, нито Путин!!!

    Коментиран от #33

  • 30 Механик

    14 0 Отговор
    Абе, пишете напрво, че Путин е скинал ГПС-са на Фондер с цел да и изглади бръчките и да се свършва.
    Какво да слушате "някакъв си" пилот? Та той е само един "шофьор на самолет". Поне така казват розавите пеликани за Радев, нищо, че е дългогодишен пилот-изтребител.
    За розавите корморани, да си пилот не е нищо.
  • 31 Усъмнен

    15 1 Отговор
    Как ли са кацали пилотите преди 15 години?
  • 32 провинциалист

    14 1 Отговор

    До коментар #27 от "адаша":

    Дотук всичко добре. Ама оттук как така от поне няколкостотин използващи gps наоколо в момента, само един самолет имаше проблем?

    Коментиран от #35

  • 33 Механик

    12 1 Отговор

    До коментар #29 от "Писна ми":

    В същност по тоя начин постигат точно обратното. Само че то се иска акъл да го разбереш. А от къде акъл в жълпаветния планктон???
  • 34 Някой

    22 0 Отговор
    Не вярвах, че ще прочерта поне едно компетентно и безпристрастно мнение по този въпрос! Напълно съм съгласен с пилота. Обаче, някои хора използват възможността да изкарат политически (и финансови, де) дивиденти от един несъществуващ инцидент.
  • 35 адаша

    16 2 Отговор

    До коментар #32 от "провинциалист":

    Извода е, че не е заглушаван. Проблема е в самолета.
  • 36 Абе аз на някакъв експерт ли да вярвам

    13 1 Отговор
    или на генерала от кантонерските войски Танас с прекрасните очи.
  • 37 Някой

    6 2 Отговор

    До коментар #24 от "Също":

    То няма GPS сигнал от цивилните честоти. За американските военни, обаче, има една специална честота на GPS. И сигналите от този канал дават много по-голяма точност от тези на цивилната. Тъй че, няма GPS за простолюдието, но за военните (американските) има.
  • 38 Един имаше проблем с кацането

    11 1 Отговор

    До коментар #10 от "провинциалист":

    Кацна в един автобус.
    Трамваи също дерайлираха.
  • 39 Перо

    20 1 Отговор
    Под “измислени генерали” се разбира Ат. Атанасов!
  • 40 Зейфод Бийблброкс

    9 2 Отговор
    Разгеле, публикувахте един човек, който обясни за какво става дума и каза, че историята с цялата тази "новина" Е тероризъм!
    Поздрави на Калин Каменов!
  • 41 Като се изключи джипиеса

    5 0 Отговор
    Пътища много
    Ол байт мейк флайт
  • 42 Едно време

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "Някой":

    само с гпс ли са кацали?
  • 43 СПОКОЙНО..

    3 2 Отговор
    СЕГА ФЛИЙНСТОУН
    ЩЕ СЕ ВЪРНЕ ОТ ЧАЙНА
    С КАШОН...ДЖИПИЕСИ..ЗА ВСЕКИ КУМУНИСТ
  • 44 Не съм съгласен

    4 2 Отговор
    Имах един трансмитер за музика diva, когато го пусках, навигацията губеше сигнал, незнаех и върнах една гаранционна. Значи с радиовълни, може да се заглуши жипиес устройство, тези вълни може да се насочват, да се усилват в зависимост от антената. Преди 2000та г. имаше телефони с обхват 70км на слушалката, забраниха ги заради летищата, тогава жипиес прохождаше.

    Коментиран от #45

  • 45 адаша

    3 1 Отговор

    До коментар #44 от "Не съм съгласен":

    Когато се спускаш от Вакарел към София, се загледай в дясно. На един от хълмовете ще забележиш доста големи антени. Познай за какво са?
    Как ловеше, преди 1989, радио Свободна Европа, Дойче Веле ...?

    Коментиран от #51

  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Моряка

    13 2 Отговор
    Не знам защо всички СМИ наричат гнома генерал,след като знаят,че това е фалшив генерал,който не е командвал нито един войник през живота си.Това,че Иван Костов го измъкнал от нищото и го направил генерал,още не значи,че е генерал.Ме.....ду......за,на която са окачили пагони на акула.Първи реве за всичко,да се доказва ,че е правоверна со...росо....идна пл..........нка..
  • 49 Бай Благой

    5 2 Отговор
    Абсолютно точен коментар на човека.
    Дано стигне до едната мозъчна клетка на разни знайни и незнайни пепейци, дебейци и всякакъв друг вид жълтопаветен планктон!
  • 50 Патило

    2 11 Отговор
    Когато жипиес е заглушен, е явно за пилота, уредите не работят! руснаците изкривяват сигнала, уредите работят, но те водят в страни от целта. Така загина Лех Качински с цяла делегация разбиха се в гора до летището. Ясно е че е извършено от проруски кръгове. Веднъж пуснах навигация за кола в самолет, пилота ми разреши, тя се закачи до прозореца, работеше, но получих известие от производителя, да си купя авиационна! Производителя те вижда, и също може да те манипулира.

    Коментиран от #61, #64, #68

  • 51 Виждал съм ги

    0 0 Отговор

    До коментар #45 от "адаша":

    Сателитни чинии на някаква телевизия са това, кабеларка

    Коментиран от #53

  • 52 Казуар

    5 0 Отговор
    Никой не каза имало ли е други случаи на заглушаване на сигнала при български летища или това се е случило само при европейския самолет. Изглежда нещо се замазва.

    Коментиран от #54, #76

  • 53 адаша

    3 0 Отговор

    До коментар #51 от "Виждал съм ги":

    Не сателитните. Антени от тел. Дълги антени.
  • 54 Моряка

    8 1 Отговор

    До коментар #52 от "Казуар":

    А бе не разбра ли,че е нямало никакво заглушаване.Ама иди сега,че доказвай,че нямаш сестра.Важното е помиярите да се разлаят срещу Русия.И те веднага се разлаха- Атанасов,Атлантическия съвет,третостепенни "експерти" и даже един атлантически бесепар,Ангел Найденов.
  • 55 Търновец

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Някой":

    Може и да е вярно за техническия проблем в самолета свързано с интернет и или ЖПС. Обаче евентуален такъв технически може би може да се предизвика отвън чрез някоя лоша пратена нарочно програма. Би трябвало пилотите да са обучени на такава ситуация - затова не бордовия компютър а пилотите да имат последна дума не компютърът. Подобен технически проблем може да блокира компютъра и самолета да стане неуправляем както Боинг 737 МАХ
  • 56 А дали е така

    2 1 Отговор
    Дали просто в този самолет не имало карти на пловдивското летище? Защо се пише без никаква проверена информация? Тя просто е наела грешния самолет, щото и тя не знае.
  • 57 Стефанов

    1 7 Отговор

    До коментар #1 от "Някой":

    Аман от сто годишни старци нямащи никакво понятие от настоящите условия. ѝизобщо това ли е достковерен източник русофил завършил в СССР ?
  • 58 бай Ставри

    8 0 Отговор
    Опция: Хвърляте Урсула от високо и без парашут, и GPS - а проработва. След това кацате без проблеми.
  • 59 Валентин от нашто село

    3 0 Отговор
    Най-после едно разумно обяснение. Този инцидент" обозначи също шараните, които кълват на кюфте на стъклено бастунче. За съжаление, не са малко, а още по-зле - някои даже се изживяват като "лидери" и "експерти".
  • 60 Това беше такава пунта

    11 0 Отговор
    Оная скучубра разбрала че я чакат много радостни граждани и веднага измислиха няква пародийна сцена но са толко тъпи че не са се усетили че има флайтлайт
    И веднага нашите подложковци лилипути лизачи скочиха жалки сте смешни сте омръзнахте на всички

    Коментиран от #66

  • 61 Бай

    2 1 Отговор

    До коментар #50 от "Патило":

    Много филми гледаш, киек !
  • 62 Стига сте писали глупости

    12 0 Отговор
    Вярно е, че всеки съвременен самолет може да излети и кацне сам ако е правилно програмиран, но никой, подчертавам никой пилот не го прави! Излитане и кацане се прави на ръчен режим, за да си поддържат формата и да трупат стаж и опит, автопилота се вкючва след набор на височина мин 300м и се спира преди финалната права за кацане. Самолета каца или по визуален заход или по ILS, който е насочен радиосигнал и няма общо с gps-a, освен това самолета си лети на автопилот с помоща на инерционна референтна система базирана на два жироскопа, които са дублирани с още една такава двойка и въобще не им пука за джипиеса. В слънчев ден с видимост 30 км, пилотът се нуждае от карта на захода и работещи висотомери. Ако ще и радио Хоризонт да е заглушено, това няма значение. Да не намесваме VOR-а на летището. Оставете ги тия глупости с джипиеса.

    Коментиран от #65

  • 63 хихи

    6 0 Отговор
    С три думи:
    Путин е виновен..
  • 64 Само дето

    5 2 Отговор

    До коментар #50 от "Патило":

    Качински загина на борда на съветски ту-154, а тоя самолет има gps, колкото ти имаш мозък. То за това го пилотира екипаж от 5 човека.
  • 65 хихи

    3 0 Отговор

    До коментар #62 от "Стига сте писали глупости":

    автоматично кацане само, као пистата е оборудвана със съответните системи.....“Контракоментар” с пилота и журналист Александър Богоявленски.

    За излитане не съм сигурен ..

    Коментиран от #79

  • 66 хихи

    1 1 Отговор

    До коментар #60 от "Това беше такава пунта":

    е не се е намерил някой български Радован Караджиж, както се намери за Мадлин Олбрайт хи хи

    Коментиран от #70

  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 6135

    5 0 Отговор

    До коментар #50 от "Патило":

    Да се даде Интернет достъп на някои хора е като да се даде мегафон на блееща овца - повече хора ги чуват ама е все така безсмислено.
  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 хихи

    3 0 Отговор

    До коментар #66 от "хихи":

    Грешка !!! Не е Радован Караджидж а

    Хашим Тачи.
  • 71 Братя

    6 0 Отговор
    Райт далЕ за имали GPS ? Или Колумб, Да Гама и т. н. ?
  • 72 Биско Чекмеджето

    8 0 Отговор

    До коментар #20 от "Пилот ПЕНЕВ, ОБЯСНИГО НАКРАТКО НА":

    Не е учил в Симеоново, а в ПЖИ. След това "право", ама чрез Рабфак

    Коментиран от #78

  • 73 Грозев е еничарин

    3 0 Отговор
    Ейййй пак ни правят на б алъци.Самият самолет има системи за заглушаване на всякакви електронни сигнали и сателитни връзки и да не бъде взривен от дрон.Затова няма Джипиес.Колите на всички държавни глави и мафиоти имат такива системи за заглушаване,за да не бъдат следени и прихванати.
  • 74 Божеее

    8 0 Отговор
    Каква характеристика за пишман "генерал" ГНОМЧИК...
    "Иначе съвсем нормална ситуация за нашата държава, в която разни измислени генерали коментират неща, от които нищо не разбират."
  • 75 Това можем това правим

    7 1 Отговор
    Западна хибридия.... западната истина...
    В Лондонски зоопарк мъж пие биричка на пейката. Момиченце пада в езерцето с крокодилите. Мъжът хвърля бирата, скача в езерцето, вади момиченцето и го подава на ужасената майка.
    Тя му благодари:
    – Браво, постъпихте като истински англичанин или можеби украинец!
    Мъжът отговаря:
    – Всъщност не съм англичанин нито украинец, а pycнaк.
    На другия ден DW по всички вестници излиза със заглавие: „Пиян pycки турист открадна обяда на крокодилите!"
  • 76 Казуар

    2 0 Отговор

    До коментар #52 от "Казуар":

    Само питам, имало ли е подобни проблеми със самолети при български летища или с европейския самолет е единствен.
  • 77 ТОЧНО

    1 0 Отговор
    ... Така че за мен като цяло това е фалшива новина. ...
  • 78 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 4 Отговор

    До коментар #72 от "Биско Чекмеджето":

    Може да се заглуши сигналът само на определено място и цел, всичко зависи от източника на смущението...Този бивш пилот Пенев, по всяка вероятност обучаван в СССР, борави с остарели понятия...

    Коментиран от #80

  • 79 Само за инфо

    2 0 Отговор

    До коментар #65 от "хихи":

    И Еърбъс и Бойнг, произведени през последните 15 години го могат. В IRS са зададени координатите на всички дейставащи и пригодни за даден самолет летища. Нулираш я в точката преди излитане и след това тя сама си прави изчисленията, като води самолета до пистата за кацане, която искаш да стигнеш. Дори да не кацне сам, ако пистата няма ILS, самолетът ще стигне до финалната права пред пистата, а от там за пилота е лесно. Пак казвам на самолета gps не му трябва, за да стигне от т.А до т.Б. Да не говорим, че самолета има транспондер, който всяка секунда предава данни за местоположението му, скоростта и височината, които РВД вижда в реално време и няма проблем да го насочи за кацане, като му зададе вектор, скорост и вертикална скорост. Щом флаитрадара е засякъл целия курс, а той следи само транспондера, то самолетът не е имал проблем с местоположението си. Да не говорим, че ако нещо не е наред и пилотът каца на непознато летище, нищо на му пречи да мине на втори кръг, като така огледа и прецени обстановката, нещо, което не се е случило. GPS-а може да е важен за автономния пилот на Тесла, но за самолетите той не е определящ, освен за проверка на данните от бордовите системи.
  • 80 Стареца

    3 0 Отговор

    До коментар #78 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Никога не е обучаван в СССР only Долна Митрополия 👨‍✈️….в момента старши проверяващ на Боинг 737-300/900. Виж Тагарев - Академия в Москва СССР🥹