Може ли да откаже навигационната система на самолет и какво се прави, ако това се случи… Пред ФАКТИ говори капитан Тодор Пенев - бивш пилот, инструктор и авиационен експерт.
- Капитан Пенев, как ще коментирате ситуацията, при която gps-а на самолета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, която посети България, бе заглушен. Възможно ли е?
- Всякакви неща са възможни в сегашния свят, но сега ситуацията не говори това, че gps-ът е бил заглушен. И това е така, защото няма други самолети, които по същото време да са се оплакали, че имат проблеми, че нямат връзка, че има заглушаване на GPS системата.
- Това до какъв извод ви води тогава?
- И още нещо. Както е видно от flightradar, където може да се следи полетът на самолета, защото flightradar използва същата gps система, там се отразява непрекъснатото движение на самолета. Така че, според мен, това си е някакъв отказ в системите на самия самолет. Тази електроника – flyback, която ползват пилотите в съвременните въздухоплавателни средства, можете да си го представите като един айпад, едно електронно устройство, което включва навигационните системи.
- След като се заговори за проблема, в медиите се появи и запис на разговора на пилота с кулата, която следи самолета в нашето въздушно пространство. И какво чувате?
- Да, аз също чух разговорите на пилотите с кулата и от тях е видно, че те имат отказ в GPS системата и проблем със съобщенията при този заход. От записа става ясно, че самите пилоти са пожелали друг „навигационен инструмент“ при захода за полоса 30. Тази орбита, която са им дали, е била около 7-8 минути. След това те са си изпълнени нормален заход за полоса 30 и са кацнали нормално, без никакви притеснения и смущения. Така че за мен като цяло това е фалшива новина.
- Няма конспирация в цялата ситуация, защото и Русия бе намесена…
- Няма никаква конспирация. Иначе съвсем нормална ситуация за нашата държава, в която разни измислени генерали коментират неща, от които нищо не разбират. Пак се връщам на това, че основната моя теория, след както прослушах и записа между пилотите и РВД , че има проблем на борда на самолета със системата, която ги води към летището. В случая те са ползвали друг вид навигационна система и са кацнали.
- Каква е алтернативата за пилотите в такава ситуация?
- По принцип, ако някой иска да заглуши GPS системата, ще заглуши всички честоти. Ако някой наистина е решил да прави нещо, ще го прави мащабно. Но в случая, просто при един от най-елементарните заходи на самолета се получава блокаж на gps системата. В същото време друга навигационна система е използвана. Абсолютно несериозно е да се определя като някакъв страшен инцидент.
- Но каква е алтернативата за пилотите, когато възникне такъв проблем?
- Пилотите имат различни опции. Една е друг вид заход, ако времето го позволява, както е било в случая. Пилотите изобщо могат да не използват инструментален заход, а да минат към визуално продължение на полета и да кацнат визуално. Ако вече има някакъв сериозен проблем и е затворено летището, защото трябва да се има предвид, че самата система също се автотества, та ако има такова голямо отклонение, самата система ще уведоми пилотите и ръководителя на полета. Те ще видят, че системата не работи и веднага заходът може да бъде прекратен от самия ръководител на полети. Той може да им предложи да изпълнят визуално кацане, ако не могат, ще им предложи да летят до София, до Варна, до Бургас. Вижте, като цяло всичко това със заглушения gps на самолета на Урсула фон дер Лайен е глупава новина, фалшиво съставена новина. Не знам кой има интерес да го прави това нещо. Тази “новина” е чиста проба ТЕРОРИЗЪМ, всяване на страх в българското и европейско население. Тя също така е и допълнителен стрес в пилотския състав на авиационните оператори, които прелитат над наша територия. А този трафик никак не е малък и носи допълнителни приходи на държавата ни.
Кацане без gps – какви опции имат пилотите? Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ
3 Септември, 2025 09:04 4 414 80
Като цяло всичко това със заглушения gps на самолета на Урсула фон дер Лайен е глупава новина, казва експертът
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 66 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой
Коментиран от #9, #42, #55, #57
09:09 03.09.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Глупава новина за специалистите,
09:09 03.09.2025
4 койдазнай
09:10 03.09.2025
5 Данко Харсъзина
09:10 03.09.2025
6 Простотията евроатлантическа
"
Желязков: Смущенията на самолета на Урсула фон дер Лайен не са хибридни, не е нужно разследване
„От началото на войната срещу Украйна сме свидетели на това, което се нарича електронна война. Тези смущения не са насочени към конкретен самолет“, каза той.
"
С две думи - продължават да лъжат. Ние пък считаме, че нужно е да се разследва кой пусна лъжата в опит да навлекат на България поредния проблем, който можеше да доведе до непредвидима ескалация и виновните да бъдат наказани.
09:10 03.09.2025
7 Българин
09:11 03.09.2025
8 Здрасти
09:11 03.09.2025
9 честен ционист
До коментар #1 от "Някой":
GPS няма как да не е работел, просто е показвал на автопилота, че вместо Пловдив се намира в Бейрут.09:12 03.09.2025
10 провинциалист
Коментиран от #38
09:12 03.09.2025
11 Тиква
09:13 03.09.2025
12 ОТНОВО РАЗДУХВАТ ЛЪЖАТА
До коментар #2 от "Простотията евроатлантическа":
МАЙКОПРОДАВЦИТЕ УПРАВЛЯВАЩИТЕ ШАЙКАДЖИИ И ПАТЕРИЦИТЕ НАПРАВИХА АКТИВНО ЛЪЖЛИВО МЕРОПРИЯТИЕ ПО ОПЛЮВАНЕ НА РУСИЯ ПРЕД СВЕТА С ИЗМИСЛЕНИЯ ДЖИ ПИ ЕС СИГНАЛ. С ТОВА ПРИКРИХА ЛОШОТО ПОСРЕЩАНЕ НА ПАПЕСА МЪРСУЛА ФОН ОТ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. ЛЪЖАТА ИЗКОЧИ НА ЯВЕ. ЛЪЖАТА ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ РАЗДУХВА А ЗА ПРОТЕСТА СЕ МЪЛЧИ ВСЕ ЕДНО НЕ ГО Е ИМАЛО. ТОВА Е ЦЕЛТА.09:14 03.09.2025
13 Сандо
09:16 03.09.2025
14 П. Петков
09:16 03.09.2025
15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
В КОЕТО СА МИСЛИЛИ И ОРГАНИЗИРАЛИ
как да премине УрсуLIZA без среща с НАРОДНАТА ЛЮБОВ пред завода‼️
09:16 03.09.2025
16 коки
И военни и цивилни са станали едни големи лигльовци. Ако няма интернет и gps и авиацията направо изпада в колапс.
Ако не можеш да направиш един полет само по прибори и с карта, значи не си за там.
Намери си друга работа.
09:19 03.09.2025
17 Икар
09:19 03.09.2025
18 Карлос Друсар
09:19 03.09.2025
19 адаша
- И завод за джипиес ще ви построя. Ха ха ха ...
09:19 03.09.2025
20 Пилот ПЕНЕВ, ОБЯСНИГО НАКРАТКО НА
Коментиран от #72
09:20 03.09.2025
21 браво на пилота
Коментиран от #26
09:21 03.09.2025
22 Кой
09:22 03.09.2025
23 Буха ха
09:22 03.09.2025
24 Също
Коментиран от #37
09:25 03.09.2025
25 Факт
09:25 03.09.2025
26 Пешо от панелката
До коментар #21 от "браво на пилота":
У нас катастрофите били редки, само 2-3 за последните години? Ако имахме хиляди самолети, да, но при положение че имаме само няколко, това хич не е малко като процент09:26 03.09.2025
27 адаша
Коментиран от #32
09:28 03.09.2025
28 Само питам
09:32 03.09.2025
29 Писна ми
Коментиран от #33
09:33 03.09.2025
30 Механик
Какво да слушате "някакъв си" пилот? Та той е само един "шофьор на самолет". Поне така казват розавите пеликани за Радев, нищо, че е дългогодишен пилот-изтребител.
За розавите корморани, да си пилот не е нищо.
09:35 03.09.2025
31 Усъмнен
09:36 03.09.2025
32 провинциалист
До коментар #27 от "адаша":
Дотук всичко добре. Ама оттук как така от поне няколкостотин използващи gps наоколо в момента, само един самолет имаше проблем?Коментиран от #35
09:36 03.09.2025
33 Механик
До коментар #29 от "Писна ми":
В същност по тоя начин постигат точно обратното. Само че то се иска акъл да го разбереш. А от къде акъл в жълпаветния планктон???09:38 03.09.2025
34 Някой
09:40 03.09.2025
35 адаша
До коментар #32 от "провинциалист":
Извода е, че не е заглушаван. Проблема е в самолета.09:40 03.09.2025
36 Абе аз на някакъв експерт ли да вярвам
09:45 03.09.2025
37 Някой
До коментар #24 от "Също":
То няма GPS сигнал от цивилните честоти. За американските военни, обаче, има една специална честота на GPS. И сигналите от този канал дават много по-голяма точност от тези на цивилната. Тъй че, няма GPS за простолюдието, но за военните (американските) има.09:46 03.09.2025
38 Един имаше проблем с кацането
До коментар #10 от "провинциалист":
Кацна в един автобус.Трамваи също дерайлираха.
09:46 03.09.2025
39 Перо
09:48 03.09.2025
40 Зейфод Бийблброкс
Поздрави на Калин Каменов!
09:49 03.09.2025
41 Като се изключи джипиеса
Ол байт мейк флайт
09:50 03.09.2025
42 Едно време
До коментар #1 от "Някой":
само с гпс ли са кацали?09:53 03.09.2025
43 СПОКОЙНО..
ЩЕ СЕ ВЪРНЕ ОТ ЧАЙНА
С КАШОН...ДЖИПИЕСИ..ЗА ВСЕКИ КУМУНИСТ
09:55 03.09.2025
44 Не съм съгласен
Коментиран от #45
10:03 03.09.2025
45 адаша
До коментар #44 от "Не съм съгласен":
Когато се спускаш от Вакарел към София, се загледай в дясно. На един от хълмовете ще забележиш доста големи антени. Познай за какво са?Как ловеше, преди 1989, радио Свободна Европа, Дойче Веле ...?
Коментиран от #51
10:09 03.09.2025
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Моряка
10:16 03.09.2025
49 Бай Благой
Дано стигне до едната мозъчна клетка на разни знайни и незнайни пепейци, дебейци и всякакъв друг вид жълтопаветен планктон!
10:18 03.09.2025
50 Патило
Коментиран от #61, #64, #68
10:18 03.09.2025
51 Виждал съм ги
До коментар #45 от "адаша":
Сателитни чинии на някаква телевизия са това, кабеларкаКоментиран от #53
10:22 03.09.2025
52 Казуар
Коментиран от #54, #76
10:24 03.09.2025
53 адаша
До коментар #51 от "Виждал съм ги":
Не сателитните. Антени от тел. Дълги антени.10:30 03.09.2025
54 Моряка
До коментар #52 от "Казуар":
А бе не разбра ли,че е нямало никакво заглушаване.Ама иди сега,че доказвай,че нямаш сестра.Важното е помиярите да се разлаят срещу Русия.И те веднага се разлаха- Атанасов,Атлантическия съвет,третостепенни "експерти" и даже един атлантически бесепар,Ангел Найденов.10:43 03.09.2025
55 Търновец
До коментар #1 от "Някой":
Може и да е вярно за техническия проблем в самолета свързано с интернет и или ЖПС. Обаче евентуален такъв технически може би може да се предизвика отвън чрез някоя лоша пратена нарочно програма. Би трябвало пилотите да са обучени на такава ситуация - затова не бордовия компютър а пилотите да имат последна дума не компютърът. Подобен технически проблем може да блокира компютъра и самолета да стане неуправляем както Боинг 737 МАХ10:43 03.09.2025
56 А дали е така
10:52 03.09.2025
57 Стефанов
До коментар #1 от "Някой":
Аман от сто годишни старци нямащи никакво понятие от настоящите условия. ѝизобщо това ли е достковерен източник русофил завършил в СССР ?10:56 03.09.2025
58 бай Ставри
10:56 03.09.2025
59 Валентин от нашто село
11:13 03.09.2025
60 Това беше такава пунта
И веднага нашите подложковци лилипути лизачи скочиха жалки сте смешни сте омръзнахте на всички
Коментиран от #66
11:19 03.09.2025
61 Бай
До коментар #50 от "Патило":
Много филми гледаш, киек !11:22 03.09.2025
62 Стига сте писали глупости
Коментиран от #65
11:42 03.09.2025
63 хихи
Путин е виновен..
11:43 03.09.2025
64 Само дето
До коментар #50 от "Патило":
Качински загина на борда на съветски ту-154, а тоя самолет има gps, колкото ти имаш мозък. То за това го пилотира екипаж от 5 човека.11:45 03.09.2025
65 хихи
До коментар #62 от "Стига сте писали глупости":
автоматично кацане само, као пистата е оборудвана със съответните системи.....“Контракоментар” с пилота и журналист Александър Богоявленски.За излитане не съм сигурен ..
Коментиран от #79
11:45 03.09.2025
66 хихи
До коментар #60 от "Това беше такава пунта":
е не се е намерил някой български Радован Караджиж, както се намери за Мадлин Олбрайт хи хиКоментиран от #70
11:47 03.09.2025
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 6135
До коментар #50 от "Патило":
Да се даде Интернет достъп на някои хора е като да се даде мегафон на блееща овца - повече хора ги чуват ама е все така безсмислено.11:50 03.09.2025
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 хихи
До коментар #66 от "хихи":
Грешка !!! Не е Радован Караджидж аХашим Тачи.
12:05 03.09.2025
71 Братя
12:06 03.09.2025
72 Биско Чекмеджето
До коментар #20 от "Пилот ПЕНЕВ, ОБЯСНИГО НАКРАТКО НА":
Не е учил в Симеоново, а в ПЖИ. След това "право", ама чрез РабфакКоментиран от #78
12:09 03.09.2025
73 Грозев е еничарин
12:14 03.09.2025
74 Божеее
"Иначе съвсем нормална ситуация за нашата държава, в която разни измислени генерали коментират неща, от които нищо не разбират."
12:19 03.09.2025
75 Това можем това правим
В Лондонски зоопарк мъж пие биричка на пейката. Момиченце пада в езерцето с крокодилите. Мъжът хвърля бирата, скача в езерцето, вади момиченцето и го подава на ужасената майка.
Тя му благодари:
– Браво, постъпихте като истински англичанин или можеби украинец!
Мъжът отговаря:
– Всъщност не съм англичанин нито украинец, а pycнaк.
На другия ден DW по всички вестници излиза със заглавие: „Пиян pycки турист открадна обяда на крокодилите!"
12:30 03.09.2025
76 Казуар
До коментар #52 от "Казуар":
Само питам, имало ли е подобни проблеми със самолети при български летища или с европейския самолет е единствен.13:10 03.09.2025
77 ТОЧНО
13:11 03.09.2025
78 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #72 от "Биско Чекмеджето":
Може да се заглуши сигналът само на определено място и цел, всичко зависи от източника на смущението...Този бивш пилот Пенев, по всяка вероятност обучаван в СССР, борави с остарели понятия...Коментиран от #80
13:11 03.09.2025
79 Само за инфо
До коментар #65 от "хихи":
И Еърбъс и Бойнг, произведени през последните 15 години го могат. В IRS са зададени координатите на всички дейставащи и пригодни за даден самолет летища. Нулираш я в точката преди излитане и след това тя сама си прави изчисленията, като води самолета до пистата за кацане, която искаш да стигнеш. Дори да не кацне сам, ако пистата няма ILS, самолетът ще стигне до финалната права пред пистата, а от там за пилота е лесно. Пак казвам на самолета gps не му трябва, за да стигне от т.А до т.Б. Да не говорим, че самолета има транспондер, който всяка секунда предава данни за местоположението му, скоростта и височината, които РВД вижда в реално време и няма проблем да го насочи за кацане, като му зададе вектор, скорост и вертикална скорост. Щом флаитрадара е засякъл целия курс, а той следи само транспондера, то самолетът не е имал проблем с местоположението си. Да не говорим, че ако нещо не е наред и пилотът каца на непознато летище, нищо на му пречи да мине на втори кръг, като така огледа и прецени обстановката, нещо, което не се е случило. GPS-а може да е важен за автономния пилот на Тесла, но за самолетите той не е определящ, освен за проверка на данните от бордовите системи.13:23 03.09.2025
80 Стареца
До коментар #78 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Никога не е обучаван в СССР only Долна Митрополия 👨✈️….в момента старши проверяващ на Боинг 737-300/900. Виж Тагарев - Академия в Москва СССР🥹15:01 03.09.2025