Last news in Fakti

3 Юли, 2006 00:00 734 0

  • имоти-
  • българия-
  • които-
  • недвижими-
  • места-
  • клиенти-
  • природата-
  • често-
  • предлагат-
  • големите-
  • пазарът-
  • винаги-
  • страна-
  • предлагането-
  • селища-
  • където-
  • инфраструктура-
  • чужденците-
  • години-
  • комплексите-
  • комплекси-
  • момента-
  • територии-
  • интересът-
  • почивка-
  • обаче-
  • защ

Г-н Горанов, името на фирмата се изписва на латиница - Home for you, предполага ли, че търсите клиентите си повече в чужбина?
Стратегията ни е ориентирана както към българския, така и към чуждестранния пазар. Българите стават все по-компетентни и знаещи, те разбират значението на нашето име. В същото време то е разбираемо и за чуждестранните ни клиенти.
Home for you беше създадена през 2004 г., като целта й е да запълни празната пазарна ниша на българския пазар в предлагането на цялостна консултация и комплексно обслужване при покупка на недвижими имоти, при това без никаква комисиона за крайния клиент.


Пазарът на недвижими имоти у нас подчинен ли е все още на хаоса или вече действат някакви общи правила?
Пазарът на недвижими имоти в България е доста динамичен. Нарастващото търсене създава заетост на повечето фирми, работещи в тази сфера. Все по-търсени, разбира се, стават големите компании, които предлагат компетентно обслужване от висококвалифицирани кадри. Това гарантира сигурността на клиентите и е съвсем естествено "по-слабите" в бранша да останат на по-заден план.
На принципа на добре познатия от природата естествен подбор оцеляват само най-добрите. Коректността, качественият продукт и обгрижването на клиента с комплексни услуги са основните правила в бизнеса, те винаги гарантират ползотворни и дългосрочни взаимоотношения за двете страни.


Доколко лоялна е конкуренцията във вашия бранш?
По-големите и известни фирми държат на коректните взаимоотношения със своите конкуренти и често те прерастват в партньорство помежду им. Дефинирането на взаимен интерес между двете страни е лесен и добър начин да се избегне нелоялната конкуренция, защото обмяната на опит и клиенти е винаги по-полезна от конфликтите.


Каква е "моментната снимка" на пазара на недвижими имоти?
Това, което определя пазара (както и всеки друг пазар), е търсенето и предлагането. Има и много фактори, които оказват влияние и чертаят различни тенденции в този специфичен отрасъл. Бавно, но вече осезаемо се покачва стандартът на средностатистическия българин, а това в съчетание с либерализиращата се банкова система у нас води до по-голямо търсене от страна на родните клиенти.
От друга страна, интересът на чужденците, противно на всички прогнози, продължава да расте. В сравнение с предишни години, когато купувачи идваха основно от Великобритания и Ирландия, в настоящия момент се наблюдава все по-голямо разнообразие по отношение на националностите на нашите клиенти. Самите ние имаме много клиенти от Италия, САЩ, Гърция, Русия, дори Франция.


Появиха се и данни за чужденци, които са закупили имоти у нас, но ги изоставят, разочаровани от нивото на престъпност, неудачната инфраструктура и начинът на живот. Каква е вашата информация?
Няма такава тенденция и статистика. Това са единични случаи, най-често свързани със стари имоти в отдалечени от големите градове селища. Там, където има наистина лоша инфраструктура и където местното население все още не осъзнава интереса си от съжителството с чуждестранните си съседи. Това, разбира се, е въпрос на време.
Абсолютно гарантирани са обаче качеството и сигурността в комплексите затворен тип както в градовете, така и в курортите на България. Те обикновено се предлагат със съпътстващите ги удобства, услуги за поддръжка и охрана, перфектна инфраструктура в и около комплексите.


Какви са на този етап предпочитанията на чужденците, които те заявяват най-често?
Водещ е интересът на чуждестранните клиенти към жилищни и офис площи. А тъй като най-често причината за закупуване е инвестиция, не е от голямо значение къде се намира имотът, стига да обещава добра възвращаемост на вложените средства.


България често се рекламира с това, че тук е евтино - не само цената на имотите, но и начинът на живот? Това ли е най-голямата реклама за страната ни?
Съвсем не. България предлага прекрасна природа с чудесен климат, подходящи както за пълноценна лятна, така и за зимна ваканция. Това именно, но в съчетание с доброто ниво на услугите и все още ниските цени, прави България атрактивна дестинация за инвестиции и туризъм.


Трябва ли с такава цел да се застроява всичко, в това число девствени места и защитени територии? Какво ще привлече чужденците, ако я няма природата?
Не, разбира се. Тези територии са обикновено защитени от закона, въпреки че това не винаги гарантира тяхната неприкосновеност. Материалният интерес е твърде голям и затова е трудно да се запазят напълно такива места. Забелязва се обаче нарастващо самосъзнание за съхраняване на девствените територии и от страна на някои инвеститори. Добре е, когато такъв проект е вече факт, да се предвиди ниско застрояване с естествени материали, съобразени с природата в околността. Този подход би запазил и природата, и интереса на клиентите.


У нас се говори вече за свръхзастрояване и свръхпредлагане. Доколко предлагането на ваканционни имоти и апартаменти вече надхвърля търсенето?
Предлагането надхвърля търсенето само в презастроените курорти у нас, какъвто е случаят със Слънчев бряг. Но това не води до по-ниска посещаемост на курорта като цяло, а до падането на наемните цени. Това не е никак лоша тенденция, защото гарантира още по-голям наплив от туристи, привлечени от възможността за евтина, но пълноценна почивка.
Истински атрактивни в момента са затворените комплекси по Южното Черноморие, които съчетават пълноценен отдих в лукс и комфорт сред прекрасна природа, както и със забавленията, които предлагат по-големите селища в близост.


Как ще се развива пазарът в близките години, какви са вашите прогнози?
Интересът към инвестиции в България ще нараства още. След приемането ни в Европейския съюз страната ни ще се нареди официално в списъка на атрактивните и перспективни европейски дестинации редом с добре познатите и популярни европейски столици и курорти. Пазарът определено се разширява. Това предполага огромна посещаемост от туристическа гледна точка, което от своя страна води до нарастване на инвестициите в имоти. Те ще се експлоатират непрекъснато от хора, пребиваващи в България по работа или за почивка.


Какъв е пазарът в съседните на България държави?
Съседите ни също не изостават в тенденциите за разрастване на пазара на недвижими имоти. Атрактивна започва да става Румъния. Красноречив пример са рекламите дори в българските сайтове, които предлагат оферти за имоти там. В последните години обаче България натрупа доста опит в тази посока, който й дава определена преднина. И още нещо - природата у нас е по-красива, а климатът - по-топъл и подходящ за отдих.


Каква ще бъде съдбата на панелните комплекси в населените места според вас?
Панелните комплекси според мен ще се експлоатират до момента, в който станат неизползваеми. Има и немалко панелни блокове в престижни райони, като "Лозенец" например, а и на други удобни и комуникативни места. Те ще се поддържат заради доброто си местоположение. Масовото саниране ще удължи живота им, а обитатели за тях винаги ще има. Защото цените им в столицата специално не падат. Но със сигурност няма и да се покачват.


Какъв е идеалният дом за съвременния българин - съответно в столицата, големите и по-малките населени места?
Идеален е този дом, който осигурява спокойствие и комфорт на своя обитател, а неговата локация е съобразена с ежедневните ангажименти на собствениците. Това е среден по големина апартамент в периферията на града, с бърз и удобен достъп до центъра.
По-малките населени места предлагат много уют. Желани за почивка са комплексите, достатъчно отдалечени от шумните и замърсени селища и в същото време - достатъчно близо, за да осигурят удобства и забавления. И все пак идеалният дом е там, където е сърцето на човек.


Визитка
Иван Горанов е роден през 1981 г., завършил е немска езикова гимназия в София и право в Юридическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". В момента е управляващ съдружник на Консултантска къща за продажба и управление на недвижими имоти Home for you.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА