Last news in Fakti

27 Октомври, 2006 00:00 476 0

Търговските и складовите площи ще се увеличат четири пъти

  • управление-
  • разходите-
  • управлението-
  • българия-
  • имотите-
  • университет-
  • пазар-
  • компании-
  • техническия-
  • докато-
  • компаниите-
  • които-
  • гаров-
  • колиърс-
  • момента-
  • редлайн-
  • техническия университет
Логистичните центрове, търговските и индустриалните площи ще се увеличат четири пъти през следващите 3 до 5 години, прогнозира Атанас Гаров, управляващ директор на българския офис на международната компания "Колиърс" (COLLIERS Internetional), по време на международния семинар за управлене на имотите у нас.

Прогнозата на "Колиърс" е на базата на планирани и заявени проекти от инвеститорите, някои от които вече се реализират. В момента се търсят 50 хил. кв.м офисни площи. Предлагането на пазара е от 520 хил. кв.м при 6% незаетост. Годишно приходите, които се генерират от тях, са около 77 млн. евро при среден месечен наем от 12.4 евро/кв.м. Средната доходност от тях пада под 9%. Средната стойност на всички офиси у нас към момента възлиза на 940 млн. евро, сочат данните на "Колиърс".

Ако инвестицията в построяването на обекта е първата стъпка, а управлението на сградата е втората, то 75-80% от разходите са именно във втората стъпка, каза Гаров. Неговата прогноза е, че пазарът за управление на имоти, т.нар. фасилити и пропърти мениджмънт, предстои да се развива в България. В момента няма много фирми, които да се занимават с тази специфична дейност. Причината е, че основният фокус на предприемачите през последните осем години беше да построят и продадат обекта, посочи Гаров. С насищането на пазара обаче положението се променя и все по-важно става управлението на сградите.

При добро управление разходите по подръжката на собствеността на компаниите в Европа падат с 15-20%, съобщи проф. Александър Редлайн, който ръководи катедра за фасилити мениджмънт на Техническия университет във Виена. Той е направил сравнително проучване на този пазар в Австрия и България след допитване до водещи компании в промишлеността, банковия сектор, ИТ и комуникациите. В Австрия едва 2% от фирмите не познават понятието "управление на имотите", докато у нас са 18%. Две трети от австрийските компании имат отдел за управление на имоти, докато в България той съществува само при големите международни фирми, стъпили на нашия пазар. Управлението на имотите е по-скоро втора функция за българските управители на компании или мениджърския екип, докато в Европа с това се занимава отдел от специалисти. Предимствата му са, че се намаляват разходите по управлението на имотите, прозрачността им и достъпът до данните, обобщи Александър Редлайн. Въвеждането на услугата се оценява положително от компаниите в България, каза Петър Илиев от Техническия университет в София, който е автор на българската част на изследването. Разходите за поддръжка на собствеността на компаниите се нареждат на второ място след тези за персонала, посочи проф. Редлайн.

За големите възможности за прохождащия у нас пазар за управление на имотите говори и фактът, че в Германия оборотът от този вид бизнес е над 50 млрд. евро годишно, каза проф. Куниберт Ленартс от Техническия университет в Карлсруе.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА