За истински шедьовър в момента се счита висящият мост Акаши Кайкьо, който е най-голямото подобно съоръжение в света, с обща дължина 3910 метра. Този мост е най-добрият пример за вечната борба между човека и природата. Съоръжението е способно да се съпротивлява и на най-страшните природни сили, пред които се противопоставят модерните строители.
Мостът прехвърля низината Акашска, разположена между град Кобе и остров Аваджи.Това е мостът с най-голямото висящо поле в света, достигащо рекордните 1991 метра и най-високите пилони с височина 283 м, колкото е височината на Айфеловата кула.
Проектът бе сред най-скъпите начинания в бранша, тъй като за строителството му са изхарчени 4.3 млрд. долара. Изграждането му е траело десет години от 1988 до 1998 г., като при това са били използвани 200 000 тона стомана и над 1 250 000 тона бетон.
В света има около 70 най-известни моста. Сред динозаврите са Голдън гейт бридж в Сан Франциско, който бе построен през 1937 г. и е висок 224 метра. Мостът в Бруклин е строен през 1983 г. и е дълъг 486 м, като за пръв път при него са изградени и отделни алеи за пешеходци, велосипедисти и автомобили.
Виадуктът Мийо във Франция пък е най-високият мост в Европа. Той пресича долината на река Тарн в близост до град Мийо, Южна Франция. Това е най-високият европейски мост със стълб, висок 341 м, малко повече от Айфеловата кула и почти колкото Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк. Съоръжението е дълго 2 460 метра, тежи 36 000 тона и има широчина 32 м. Разположен е по автомагистралния път между Париж и Барселона. Открит е за движение на 16 декември 1994 г.
Миналата година мостът за пешеходци и велосипедисти с най-дългата висяща секция в света бе инсталиран на река Рейн. Освен забележителните технически характеристики съоръжението има и символичен смисъл. То свързва френски и немски град, още един знак за приятелството между бившите врагове от двете световни войни.
Целият мост е дълъг 248 метра, а разстоянието между двете колони е 230 метра. Стоманената дъга тежи 100 тона. Тя бе транспортирана до точното място с помощта на два кораба. Операцията по монтажа продължи десетина часа, през това време корабоплаването по Рейн бе спряно.
Проектът е на Дитмар Файхтингер, който е създател и на новия мост "Симон Боливар" в Париж. Идеята му тук е била да запази широчината на водния път, без да го накъсва с подпорни колони и да изобрази единението между Франция и Германия. "Мостът не може да се разглежда основно като монумент, той създава чудесна връзка, която се вписва и в пейзажа", казва архитектът Дитмар Файхтингер.
От едната страна на Рейн е френският град Юненг с 6500 жители, от другата - немският Вайл ам Райн с население от 25 000. Проектът струва 9 милиона евро. По 40% от сумата са отпуснали Франция и Германия, останалите пари са от Евросъюза.
Едно от най-смелите начинания в момента е строежът на мост, който ще съедини Сицилия и Италия. Той е на стойност 4.5 милиарда евро, наречен е "Моуз" (италианският вариант на Мойсей) и ще бъде завършен до 2011 година.
Така пътуването с кола между Сицилия и континентална Италия след 6 години ще трае само 10 минути. Търгът за строителството бе спечелен от консорциум, воден от фирма "Импреджило". Съоръжението ще се простира над залива Месина. Мостът ще е дълъг 4 км и широк 60 метра с 12 ленти за трафик на транспортни средства и две жп линии по средата. Това ще позволи преминаването на 140 000 автомобила и 200 влака на ден, което ще съкрати разходката с ферибот през залива, която сега трае 12 часа.
Ако пък ви е писнало от модерни висящи мостове, винаги можете при посещението си във Флоренция да отидете до знаменития и неповторим мост Понте Векио. Той минава, както множеството други мостове над р. Арно, пресичаща цяла Флоренция. Понастоящем този единствен спасен от нацистите мост е в плен на златарите. По цялото му протежение има бижутерийни магазинчета. Някъде по средата на Понте Векио има бюст на Челини, ограден с малка оградка. Интересното е, че там влюбените слагат по едно катинарче, а ключето хвърлят в р. Арно - за да е вечна любовта им.
В Истанбул пък ще строят мост по проект на Леонардо да Винчи, който ще е дълъг 240 м и широк 8 м. Сплетеното от метални въжета съоръжение под формата на опъната арка ще съедини двата бряга на Златния рог и ще се извисява на 24 м над него. Той ще е предназначен изключително за пешеходци, които ще могат бързо да стигат от центъра на Истанбул до знаменития източен пазар "Капалъ Чарши", египетския пазар и да разгледат историческите паметници от времето на Византия и Османската империя.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА