Плащане
Заради кризата зачестиха случаите, в които клиенти не плащат последната вноска за имота, обясни изпълнителният директор на предприемаческа компания Грийн лайф Николай Пехливанов. По негови данни пред този проблем са изправени около 40% от приключ-ваните сделки в морските и планинските ни курорти в момента. Причината е, че в много случаи купувачите са британци или граждани на балтийските страни, които са платили около 50% от цената, но в момента изпитват сериозни финансови затруднения. В тези случаи вариантите са два - да им върнем част от парите, а остатъка да задържим като неустойка или да им разсрочим плащанията във времето. За предпочитане е вторият вариант, защото никой няма интерес да държи непродадени апартаменти, посочи Николай Пехливанов. По тази причина инвеститорите във ваканционни имоти вече предлагат на клиентите си разсрочване на вноските дори за 5-10 години. Ако е платена половината цена, обикновено купувачът трябва да внесе още 30% от остатъка, а другата част се разсрочва на равни вноски. Ние например работим с 12% годишна лихва, но схемите на пазара са различни, обясни Николай Пехливанов. По негови думи не повече от 10% са купувачите, които се отказват окончателно от сделка и искат връщане на парите. В Банско например завършихме комплекс със 150 апартамента, които още миналата година бяха изцяло продадени на предварителни договори. Впоследствие приключихме успешно 75 сделки, в 10 случая купувачите се отказаха, а за останалите апартаменти разсрочваме плащанията, даде пример предприемачът.
Предпочитания
Според брокерите въпреки кризата продажбите на ваканционни имоти у нас продължават, но с далеч по-слаби темпове спрямо предходните години. В Банско например кризата удари основния контингент купувачи - британците и ирландците, и сега пазарът не може да се възстанови, каза управителят на агенция Явлена в Благоевград Илинка Митева. Николай Пехливанов, който работи предимно на пазарите по Южното Черноморие и Банско, също отчита 30 до 50% по-слабо търсене от миналата година. Голямата надежда в момента са руските купувачи, но и те идват със своите изисквания и търсят най-добрата цена. Като правило вече почти няма сделки на зелено. Според анализ на агенция Бългериан пропертис 75% от продажбите тази година са на вече построени и дори обзаведени апартаменти. Същото отчетоха и от Явлена - Благоевград. Според Илинка Митева руснаците в Банско купуват завършени през миналата година жилища, често пъти препродавани от британските им собственици. Ориентират се главно към луксозни апартаменти с 2-3 спални до станцията на кабинковия лифт, като не ги притесняват дори исканите 2000 EUR/кв. м в района. В покрайнините на курорта според Явлена обаче вече има и оферти за 350 EUR/кв. м, което е под себестойността на жилищата. От Бългериан пропертис отчитат по-меко приземяване на пазара в курорта, като дават за пример оферти за 600 EUR/кв. м за отлични вече построени и обзаведени апартаменти. Според агенцията средната цена на сделките в планинските курорти остава както миналата година - 61 000 EUR, но за тези пари вече може да се купят по-атрактивни имоти в по-качествени комплекси.
Морето
Данните на Бългериан пропертис показват ръст в търсенето на ваканционни жилища по Черноморието през март заради наближаващия летен сезон. Същото отчитат от Грийн лайф, които регистрират интерес главно към Слънчев бряг и селищата на юг. Засега предприемачите задържат миналогодишните офертни цени, но при по-добри условя на плащане и големи отстъпки. От Грийн лайф отчитат цени от 1000-1200 EUR/кв. м по Южното Черноморие и 900 до 1400 EUR/кв. м в Банско. Най-конкурентни в момента са проектите с повече екстри и добра локация.
Изгодно
Руски интереси
Нараства интересът на руските инвеститори към покупка на проекти у нас и партньорства с български предприемачи, съобщи изпълнителният директор на Грийн лайф Николай Пехливанов. Той представи Българската предприемаческа камара в строителството на българо-руски инвестиционен форум в началото на април в Москва.Вече втора година продаваме активно на руски граждани имоти от типа втори дом. Привличането на по-мащабни инвеститори в сектора е естествената втора крачка за нас, посочи той.
Според него интересът на руснаците е насочен главно към изгодни оферти за проекти, закъсали с финансирането. Такива обаче са рядкост на ваканционния пазар, особено сред големите инвестиции. Повечето са били с осигурено финансиране още при започването си. В по-затруднено положение са вече завършените проекти, които обаче са изостанали с продажбите, посочи предприемачът.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА