Last news in Fakti

20 Декември, 2011 12:29 3 292 10

Частната собственост – все по-уязвима

  • зут-
  • закон-
  • промени
Частната собственост – все по-уязвима - 1
Снимка: М. Богданова

 
Властта всичко друго свърши, та допря до гаражите. След като се справи с незаконните хотели по Черноморието и планините, след като премахна незаконните палати на мафията, след като конфискува престъпното имане и пр.

С проектопромени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), пуснати на сайта на строителното министерство за обществено обсъждане, се забранява промяната на предназначението на подземни и надземни паркинги и гаражи в съществуващи сгради. Според авторите на изменението тя се налагала "с оглед да не се създават предпоставки за влошаване и затрудняване на организацията на паркирането и движението в населените места, особено в големите градове". Това означава, че в гаражите няма да могат да се правят магазинчета, автосервизи, ателиета, каквато масова практика има в момента. Допълнителен проблем ще и обстоятелството, че проектът не предвижда какво става със заварените случаи. Определено проблемна е и предвижданата нова норма в ЗУТ, според която разрешение за строеж за извършване на строителни и монтажни работи, като основен ремонт, реконструкция, основно обновяване и преустройства, ще се издава след извършено обследване и след съставяне на технически паспорт. За такъв ремонт се смята дори санирането или пък остъкляването на балкон, бутането на колона в жилището и т.н. В същото време

огромна част от сградите нямат такива технически паспорти

Гаражите и паркоместата, които са част от основните обекти в сградата, няма да могат да бъдат изобщо предмет на правни сделки, предвиждат промените на ЗУТ. Това означава, че няма да могат да се продават, заменят и дори отдават под наем. Или поне авторите не са уточнили за кои правни сделки става дума и са използвали общото понятие, което включва всички възможни сделки по Закона за задълженията и договорите. Още по-голям абсурд идва след това. Когато не са част от основните обекти в сградата, гаражите и паркоместата ще могат да бъдат предмет на правни сделки само с лица, които притежават самостоятелни жилищни или административни обекти в същата сграда. Това означава, че ако някой има гараж като самостоятелен обект, ще може да го продаде или даде под наем само на лице от същата кооперация. Законодателят е направил едно-единствено изключение. Сделка ще може да се прави и с трети лица, но след като продавачът представи пред нотариуса писмени доказателства, че е "предложил на собствениците на обекти в сградата гаража или паркомястото при същите условия и декларира писмено пред него, че никой не е приел това предложение". На практика по този начин се въвежда правилото от Закона за собствеността, което важи за хората, които са съсобственици в имот. Със сигурност предвижданото ново правило за гаражите ще предизвика сериозни критики и коментари, защото има много хора, които притежават гаражи като самостоятелни обекти в сгради, в които нямат жилища. Има и немалко хора, които притежават като отделни обекти по няколко гаража, и

така ще се ограничава и затруднява тяхното право да се разпореждат с тях

както и когато намерят за добре.

Скандалното е, че след като законът допуска да има гаражи като самостоятелни обекти, които се купуват и продават отделно, за които има отделни нотариални актове, изведнъж държавата започва да ги регулира, сякаш са съсобственост. Просто не само че няма никаква логика, но и на практика се посяга на правото на частна собственост.

Всъщност, откакто ГЕРБ е на власт, хората се призовават да стискат зъби в очакване на по-добри времена. Те ще настъпят, когато бъдат построени магистралите, като бъде довършено метрото плюс една-две спортни зали. Или иначе казано, когато управляващите и техните фирми се наиграят. Дотогава, който издържи - издържи. Но това е друга тема.

За частната собственост и нейната неприкосновеност изобщо да не говорим. Защото само преди няколко месеца бяха направени промени в законите за държавната и за общинската собственост. Ако имате имот и той трябва да бъде отчужден и не сте постигнали съгласие за обезщетението и върви съдебна процедура, държавата или общината няма да чака съдебното решение, а може да влезе с багерите и да си върши работата във все още вашия имот.

В случая с общините например съкратената процедура ще се прилага за обекти от "първостепенно значение" - за такива се смятат "общински пътища, метрополитени, трамвайни трасета, улици от първостепенната улична мрежа, депа или други съоръжения за третиране на отпадъци, гробищни паркове, както и други обекти - публична общинска собственост". При хипотезата с държавата пък става дума за национални обекти, каквито примерно са магистралите.

И в двата случая става дума за наистина опасно посегателство върху частната собственост. Погазват се и два основни принципа от конституцията. Първият от тях е записан в чл. 17, ал. 3 от конституцията - че частната собственост е неприкосновена. А вторият - в петата алинея на същата разпоредба от конституцията. Там е записано черно на бяло, че "принудителното отчуждаване на собственост за държавни и общински нужди може да става само въз основа на закон, при условие че тези нужди не могат да бъдат задоволени по друг начин и след предварително и равностойно обезщетение".

Авторите на законовите трикове очевидно са пропуснали думите предварително и равностойно, за да помислят върху такъв вариант, а камо ли да предлагат подобен текст. Но те не само го вкараха в пленарна зала, но и го приеха. Да не говорим, че изрично записаха, че обжалването на акта за отчуждаването относно размера на определеното парично обезщетение няма да спира изпълнението му. Правото на хората да искат толкова, колкото те преценят при отчуждаване, никой не може да им отнема. Защото тази процедура е извънредна, вземат се имоти, които са частна собственост, понякога единствено жилище или пък единствена нива, или пък бащината къща. И не може да има отчуждаване преди окончателното определяне на обезщетение. Ако собственикът не се е съгласил на предложеното, той може да поиска произнасянето от съда. И докато съдът не се произнесе, не може да има краен акт на отчуждаване. Просто няма как.

Изобщо и с отчуждаването, и сега с нормите за гаражите става дума за законодателни безумия. И дано се намерят омбудсман, президент, депутати, главен прокурор, Конституционен съд, които да ги блокират.

Коментар на в-к "Сега"


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 наш

    1 0 Отговор
    ей балъци не спете започнаха да ни определят как и да живеем.нов лобистки закон.абе тия май ще се окажат най дебелооките.дайте ето за такива закони да скачаме и да протестираме.е няма да гласувам повече за тия е не се наядаха и не угодиха на всички които им показаха некой лев
  • 2 And Justice for All

    1 0 Отговор
    Това ако се беше случило(не че е възможно) в която и да е държава от ЕС народа щеше да се вдигне и да свали правителството ако трябва, а тук дори не се говори за това, къде си ш...ните синдикати и опозиции, къде са организациите за защита на човека. Няма ги, трябва да се вдигнем и да свалим това грабителско правителство. Откакто Герб са на власт народът страда, но ние сме такъв народ свикнал да го ш..ат и той да си трае!
  • 3 исихия

    0 0 Отговор
    Браво на журналистката написала статията, отдавна не съм чел нещо справедливо и действително отразяващо реалността в смешната ни държава. Вие, медиите, сте тези които трябва да поставяте тези въпроси пред управляващите докато не се променят нещата.
  • 4 иван иванов

    0 0 Отговор
    Много добра статия!!!
  • 5 еххххоооо

    1 0 Отговор
    Грешката, е на Българина където постави тези крадци на тези столове-- трябва незабавно да се избавим от тях„
  • 6 Без коментар

    0 0 Отговор
    ......"Или иначе казано, когато управляващите и техните фирми се наиграят. Дотогава, който издържи - издържи".....
  • 7 zoro

    1 1 Отговор
    Превръщат с този закон блоковете в бомби със закъснител.Представете си блок с 10 гаража пълен с автомобили с бензин нафта пропан-бутан ,че даже и метан при 200 бара налягане и всичко това на 500 кв.метра ,като добавим и някой пироман ,какво става.Скандална замозабрава ! Тия от пожарната спят ли?
  • 8 антисофия

    1 0 Отговор
    Ми естествено ,че НЕ ТРЯБВА и не може да се праят магазинчета и барчета. Категорично против съм. Това го няма никаде по цивиlизования свят.Само тука всека дупка се дава иlи под наем иlи се е напъlниlа с квартаlни пияници. И понеже не ви изнася сте против закона,няма всеки да дава кемезарника си под наем.Е стига тоlкова.
  • 9 бай хой

    0 0 Отговор
    Какво се чудите, управлението е огледало на масата, която се състой от необразовани мързеливци, неудачници, провинциалисти с елементарни провинциални амбиции(шамар да е- аванта да е. Или "малий кат докопам служйебното бйерлинго не мой ма стигна"), хрантутници, страхливци (с иключение на софрата), творчески импотенти, неспособни сами да управляват живота си и да се противопоставят на глупостите.
    Та повечето от горе споменатите нямат нито собствено жилище нито собствен гараж, защото нямат капацитет за това.
    Така че несе чудете че този тип маса (защото не мога да ги нарека хора) ще се радва на подобен род промени от подкрепеното от тях управлние.
    Там поговорката "Не е важно аз да съм добре, а другите да са зле" важи с пълна сила.
  • 10 PK,BP,X,EH,H,CH,У,PB

    0 0 Отговор
    За паркирането в големите градове, а изобщо за движението в БГ, трябва да се въведат съотвените демократично-европейски-екологични мерки:
    1. 4000 лв. екотакса за внос на автомобили които са под евро 4 стандарт.
    2. 300 % завишаване на данъците за вече регистрираните автомобили които са под стандарт евро 4.
    3. Каво ще кажете за първите две ?
    Така че един голф 3-ка например идващ от моргите на Европа да се връзва на цена не по малка от 7000 лв. с годишен данък около 800 лв.
    Хем е демократично, хем екологично, хем който иска да кара такава кола ще може да я кара, НО ще трябва да се бръкне.
    А да не говорим че ще се толерира покупката на нови коли, трафика ще е поносим и ще има достатъчно паркоместа.
    И който не може да си позволи кола, Боко е изкопал метро, има и трамвай и смръдливи автобуси. И ако не фалират БДЖ-то ще може да си пътувате до селата от където сте дошли.