Last news in Fakti

15 Декември, 2021 13:37 6 161 14

Инвеститорите вече търсят "вратички" в промените за паркоместата и гаражите

  • гараж-
  • паркомясто-
  • мррб-
  • наредба-
  • промени

Новите правила са представени в Проект за изменение и допълнение на Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии

Инвеститорите вече търсят "вратички" в промените за паркоместата и гаражите - 1
Снимка: БГНЕС

Изграждането на паркоместа в големите градове не върви паралелно със строителството на жилищни комплекси и обществени сгради. Резултатът е задръстени улици, тротоари – превърнати в паркинги, булеварди с една неработеща лента, скандали за паркоместа и други. Държавата готви сериозни промени в условията за проектиране на паркинг места и гаражи към новостроящи се жилищни сгради. Новите правила са представени в Проект за изменение и допълнение на Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, припомня Trafficnews.bg. Документът е представен в Портала за обществени консултации за обсъждане. Дали обаче новата наредба ще предотврати измамите, които инвеститорите прилагат, за да могат да изпълнят условията за задължителен брой паркоместа?

В новата наредба са въведени нормативи за големината на гаражите и местата за паркиране, той като се оказва, че досега такива липсват. Едни от основните промени предвиждат да не може да се правят малки гаражи и места. В много от големите комплекси подземните паркинги и гаражи са с такива размери, че ако не шофираш Smart, другият вариант да влезеш вътре е да си автомобилен инструктор с 30-годишен опит.

С новите промени светлите вътрешни размери на гараж за едно МПС не могат да бъдат по-малки от 275 cm ширина и 550 cm дължина. Светлата височина на паркинг-гаражите и на гаражите ще бъде не по-малка от 240 cm.

Новата наредба въвежда и нови изисквания при монтирането на Автоматизирани паркинг системи /АПС/. Това е другият любим прийом на инвеститорите, които искат да получат максимално застроена разгъната площ с минимум инвестиции. И за да си „спестят” изкопаването на едно подземно ниво, те предлагат проекти в които всяко паркомясто е снабдено с платформа. Така на хартия , те изпълняват изискванията на закона за задължителния брой паркоместа, но на практика тези платформи или липсват или изобщо не се използват, а собствениците на автомобили паркират където намерят свободно място. А това обикновено е тротоара или улицата пред комплекса.

Има парадоксални случаи, в които инвеститорите наемат платформите временно, а когато получат заветния Акт 16 , ги премахват.

Всъщност подобна практика действително се използва в големите градове в Европа, Щатите и много интензивно в Япония, но там технологиите се използват с цел разтоварване на градската среда, а не документални измами.

Според проекто- наредбата „в нови сгради се изграждат АПС с независимо ползване. Изграждането на АПС със зависимо ползване се допуска само при оптимизиране на паркирането в собствен гараж или паркомясто, с оглед свободен достъп до автомобилите.” Това означава, че собственик , закупил паркомясто, ще може да постави автоматична платформа , но това няма да удвои броя паркоместа.

В същото време обаче наредбата разрешаване монтиране на наземни АПС, което може да превърне пространствата около жилищните сгради в многоетажни паркинги.

Промените трябва да влезе в сила от 1 юни 2022 г. това означава, че в следващите 6 месеца много инвеститори ще побързат да внесат проектите си по старите правила, за да могат да си спестят допълнителни инвестиции. Това, разбира се, ще натовари още повече градската среда. Която, обаче, очевидно не е важен фактор, за строителите.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 8 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Софиянец

    22 3 Отговор
    София се задъхва без подземни паркинги, в центъра се обикаля по 2-3 часа за да успее да намери заветното място.

    Коментиран от #12

  • 2 ГЕРБ=БСП=ДПС

    25 1 Отговор
    Също така в гъсто населени територии(с над 5-10 живущи човека на декар земя) трябва да се забрани преустройството на гаражи в магазини и жилищна площ. А в момента преустроените такива гаражи, да имат срок от 5-10 години да бъде възстановено първоначалното им предназначение.
  • 3 Ото

    14 3 Отговор
    "Това, разбира се, ще натовари още повече градската среда. Която, обаче, очевидно не е важен фактор, за строителите"
    В допълнение:
    И доскоро управляващата ни клика мутропитеци
  • 4 ПСР

    23 1 Отговор
    Като чуя за строителен"инвеститор",ми иде да се обрина.Никога не слагам всичките под един знаменател,но пиша за повечето.Оядени,нагли,алчни до мозъка на костите си.Голямата част от новопостроеното-набързо,с малко пари и качество на луди цени.Търсят не"вратички"-опитват с пачки порти да отварят.Винаги са били такива.
  • 5 БАЙ Х@Й‼

    15 1 Отговор
    И някой с изненада откри топлата вода ‼️ Вече повече от 30 години ни предлагат тротоарни паркинги ! "Инвеститор" купува къща с двор , където живеят едно -две семейства с една , две коли , строи кооперация на пет етажа за над тридесет семейства , които имат над тридесет коли и ..... ‼️ Гаражите му оскъпявали имотите, а това с платформите по-рядко НЕ се прави ‼️ Дори и в зоните когато паркират не малолитражки, а нормални коли , трудно се отваря врата без да "чукнеш" съседната ‼️
  • 6 sss

    17 0 Отговор
    "Има парадоксални случаи, в които инвеститорите наемат платформите временно, а когато получат заветния Акт 16 , ги премахват." - мога веднага да посоча 2 блока на бул. Ломско Шосе в София, където се извъртя тоя номер. В момента в който мина комисията за акт 16 платформите бяха махнати и в следствие на което единият блок със 72 апартамента се оказа с 16 места в гаражи(4 от тях са за 2 коли) + 22 паркоместа :)
  • 7 Хахо

    4 10 Отговор
    Има лесно. Да станат данъците за притежание на автомобили и камиони както в Сингпур примерно 😀...

    Коментиран от #8

  • 8 1234

    10 0 Отговор

    До коментар #7 от "Хахо":

    Явно си чувал за Сингапур. Ама статията е за парко-места и гаражи, а не за намаляне на колите. А в Сингапур има къде да се паркира. Не знам обаче дали има качени снимки в гугъл.
  • 9 Брокер

    15 2 Отговор
    Проблема е ,че много Софиянци станаха

    Коментиран от #11

  • 10 Гост

    13 0 Отговор
    Задължително трябва по едно парко място на апартамент. И да има изграден път до паркинга и блока, а не да караш през 50 м кал докато се прибереш.
  • 11 Гост

    15 1 Отговор

    До коментар #9 от "Брокер":

    Ами, следващият път, като дойде чуждестранен инвеститор, пратете го да строи завода в Ямбол, а не край София.
  • 12 kkk

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Софиянец":

    Ами простичко е, баш като за прости хора е решението- у центъро ще ходиш само с автобуса или с такси. Да те открехна: жената 3 месеца упорито ходеше на работа у центъро с колата, обикаляше като гламава да търси място, плащаше синя зона, 2 пъти надраха колата и т.н. "прелести"... Всяко ходене на работа и струваше над 15лв. за гориво и синя зона- оказа се, че возенето 2 пъти дневно с такси излиза под 20лв... Аз за повече от 15г. сигурно съм влизал в центъра с моята кола под 5 пъти и хич не ми пука за вашите проблеми които сами си създавате.
  • 13 Проверяващ

    2 0 Отговор
    Чакаме Асен Василев да почне сериозни проверки с НАП по всички направления на строителството на жилищни сгради.
    Да видим колко получават по документи, какви заплати и договри плащат и така нататък.
    30 години се говори за торби с пари или пликчета с вноски, които се предават на ръка.
    За качество и контрол да не говорим!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.