особена икономическа зона
Обикновените граждани на КНР могат да пътуват до Хонконг само със специално разрешение на властите. Причината за подобен тоталитарен изолационизъм е в голямата разлика в стандарта на живот в бившата британска колония и останалата част на Китай. Ако няма административни ограничения, има опасност за кратко време в града да се изсипят десетки милиони китайци от вътрешните провинции на милиардната държава.
След Втората световна война градът става един от най-важните международни финансови центрове. Неговата борса е показател за състоянието на икономиките в района на източна Азия. Хонконг се разраства непрекъснато. През 1972 г. от главния остров до полуострова на материка е построен подземен транспортен тунел.
В началото на 90-те години властите в града дават разрешение за строеж на висящ мост над Бледния пролив, разделящ островите Ма Ван и Цинк Юи. Разстоянието между тях е 1377 м. Целта на изграждането на съоржението е да се облекчи натоварения транспортен трафик в многомилионния мегаполис. Мостът е с двойна платформа - по горната част се движат само автомобили, а по долната - железницата. С пускането на моста в експлоатация се осигурява много бърза връзка между центъра на града и международното летище. Началото на строителството на грандиозното съоръжение започва в средата на 1992 г.
Основите на колоните на висящия мост са две. Едната е разположена на остров Цинк Юи, а другата на 120 м от брега на другия остров Ма Ван. За целта е бил изграден малък изкуствен остров. Двете кули
се издигат на 206 м над морето
Те са двуноги с формата на портал и са с голяма якост. Отворът на моста над водата е 60 м.
Кабелите на висящия мост са захванати в двата края с големи анкерни съоръжения, разположени на голяма дълбочина. За изграждането им са използвани 300 хил. т железобетон.
На върха на всяка кула има по едно седло от чугун, което тежи 500 т. На него се опират стоманените кабели, върху които висят платформите на един от най-големите висящи мостове на планетата. Общата дължина на въжетата за висящата конструкция е 160 хил. км и е достатъчна да обиколи 4 пъти земното кълбо по екватора. Общият им брой е 70 448, а диаметърът им 5,38 мм. Дебелината на кабелите 1,1 м.
Основните кабели на конструкцията са прикрепени на кулите. От кабелите на всеки метър и половина висят стоманени въжета, върху които се крепи хоризонталната конструкция на моста. Всички въжета са обработени с епоксидна смола, за да се намалят до минимум рисковете от корозия.
Транспортните палуби на моста са произведени в Англия и Япония. След доставката им на части те са били сглобявани в китайския град Гуанджоу, намиращ се на около 80 км северно от Хонконг. Всеки елемент от палубата е дълъг 18 м и тежи около 1000 т. Цялото съоръжение се състои от 96 такива модулни елемента. От Гуанджоу те са били пренасяни до мястото на строежа с баржи по Лазурната река. След това са издигани със специални подемни съоръжения и окачвани на висящата конструкция.
На долното ниво на платформата освен трите железопътни линии има и едно аварийно платно, което се използва само в екстрени ситуации - ремонтни работи по съоръжението или силен вятър. По резервния двупосочен път (който е покрит) движението на автомобили се пуска с ограничение на скоростта, когато има тайфун и не може да се използва горната палуба на моста.
За изграждането на най-големият висящ мост в Хонконг са изразходвани 7,14 млрд. долара. Строително-монтажните работи са продължили 57 месеца. Дължината на моста е 2,2 км. Той е със 100 м по-дълъг от известния "Голдън гейт" в Сан Франциско. Официалното откриване на моста става на 27 април 1997 г. В книгата на рекордите на Гинес съоръжението е записано като
най-дългият висящ мост с две палуби
за движение - автомобилна и железопътна. При изграждането му са употребени 49 хил. т стомана и половин милион тона бетон. По време на строителството са използвани и най-модерните за онова време електронно-лазерни системи за позициониране на конструкцията и наблюдение на строително-монтажните работи. Изграждането е осъществено съвместно от японски и британски фирми.Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА