28 Март, 2003 00:00 918 0

За най-големия мост в Хонконг са изхарчени 7,14 млрд. долара

  • моста-
  • изграждането-
  • хонконг-
  • остров-
  • време-
  • работи-
  • конструкция-
  • кабелите-
  • града-
  • около-
  • съоръжението-
  • висящ-
  • висящ мост-
  • строително монтажните работи
, Строежът на съоръжението е продължил 57 месецаХонконг е най-богатият град в днешен комунистически Китай. Разположен е на полуостров Цзюлун и няколко прилежащи острова. Общата площ е около 1 000 кв. км. До 1999 г. територията е под британско управление. Англичаните завладяват главният остров Хонконг през 1842 г. по време на първата опиумна война. По-късно в периода 1860-1898 г. британците завзимат полуострова и още няколко островчета в залива и принуждават китайците да подпишат договор за аренда на зоната за срок от 99 г. От 1999 г. управлението на бившата британска отвъдморска територия е предадено на Китайската народна република, но има статут на
особена икономическа зона
Обикновените граждани на КНР могат да пътуват до Хонконг само със специално разрешение на властите. Причината за подобен тоталитарен изолационизъм е в голямата разлика в стандарта на живот в бившата британска колония и останалата част на Китай. Ако няма административни ограничения, има опасност за кратко време в града да се изсипят десетки милиони китайци от вътрешните провинции на милиардната държава.
След Втората световна война градът става един от най-важните международни финансови центрове. Неговата борса е показател за състоянието на икономиките в района на източна Азия. Хонконг се разраства непрекъснато. През 1972 г. от главния остров до полуострова на материка е построен подземен транспортен тунел.
В началото на 90-те години властите в града дават разрешение за строеж на висящ мост над Бледния пролив, разделящ островите Ма Ван и Цинк Юи. Разстоянието между тях е 1377 м. Целта на изграждането на съоржението е да се облекчи натоварения транспортен трафик в многомилионния мегаполис. Мостът е с двойна платформа - по горната част се движат само автомобили, а по долната - железницата. С пускането на моста в експлоатация се осигурява много бърза връзка между центъра на града и международното летище. Началото на строителството на грандиозното съоръжение започва в средата на 1992 г.
Основите на колоните на висящия мост са две. Едната е разположена на остров Цинк Юи, а другата на 120 м от брега на другия остров Ма Ван. За целта е бил изграден малък изкуствен остров. Двете кули
се издигат на 206 м над морето
Те са двуноги с формата на портал и са с голяма якост. Отворът на моста над водата е 60 м.
Кабелите на висящия мост са захванати в двата края с големи анкерни съоръжения, разположени на голяма дълбочина. За изграждането им са използвани 300 хил. т железобетон.
На върха на всяка кула има по едно седло от чугун, което тежи 500 т. На него се опират стоманените кабели, върху които висят платформите на един от най-големите висящи мостове на планетата. Общата дължина на въжетата за висящата конструкция е 160 хил. км и е достатъчна да обиколи 4 пъти земното кълбо по екватора. Общият им брой е 70 448, а диаметърът им 5,38 мм. Дебелината на кабелите 1,1 м.
Основните кабели на конструкцията са прикрепени на кулите. От кабелите на всеки метър и половина висят стоманени въжета, върху които се крепи хоризонталната конструкция на моста. Всички въжета са обработени с епоксидна смола, за да се намалят до минимум рисковете от корозия.
Транспортните палуби на моста са произведени в Англия и Япония. След доставката им на части те са били сглобявани в китайския град Гуанджоу, намиращ се на около 80 км северно от Хонконг. Всеки елемент от палубата е дълъг 18 м и тежи около 1000 т. Цялото съоръжение се състои от 96 такива модулни елемента. От Гуанджоу те са били пренасяни до мястото на строежа с баржи по Лазурната река. След това са издигани със специални подемни съоръжения и окачвани на висящата конструкция.
На долното ниво на платформата освен трите железопътни линии има и едно аварийно платно, което се използва само в екстрени ситуации - ремонтни работи по съоръжението или силен вятър. По резервния двупосочен път (който е покрит) движението на автомобили се пуска с ограничение на скоростта, когато има тайфун и не може да се използва горната палуба на моста.
За изграждането на най-големият висящ мост в Хонконг са изразходвани 7,14 млрд. долара. Строително-монтажните работи са продължили 57 месеца. Дължината на моста е 2,2 км. Той е със 100 м по-дълъг от известния "Голдън гейт" в Сан Франциско. Официалното откриване на моста става на 27 април 1997 г. В книгата на рекордите на Гинес съоръжението е записано като
най-дългият висящ мост с две палуби
за движение - автомобилна и железопътна. При изграждането му са употребени 49 хил. т стомана и половин милион тона бетон. По време на строителството са използвани и най-модерните за онова време електронно-лазерни системи за позициониране на конструкцията и наблюдение на строително-монтажните работи. Изграждането е осъществено съвместно от японски и британски фирми.Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА