14 Ноември, 2003 00:00 25 539 0

Как се издава виза за проектиране?

  • проектиране-
  • визата-
  • строеж-
  • извадка-
  • устройствен-
  • други-
  • право-
  • издаване-
  • които-
  • имоти-
  • сграда-
  • съдът-
  • отказ-
  • изпълнение-
  • предварително-
  • подробен-
  • имаме-
  • представлява-
  • закона-
  • следва-
  • контрол-
  • съгласно-
  • извършване-
  • строителството-
  • застрояване-
  • съответния
В Република България нормите, регулиращи строителството и устройството на територията, са част от административното право. Процедурите в строителството са детайлно уредени от императивни правни норми, като всяко отклонение се счита за административно нарушение, което може да доведе до налагане на принудителни административни мерки и административни наказания, като например спиране на строежа, отстраняване на извършеното при неспазване на закона и други.Контролът върху строителната дейност се извършва от компетентни държавни и общински органи, които издават разрешения, утвърждават строителните документи, осъществяват контрол за спазването на проектите и нормите в строителството, узаконяват завършените обекти, налагат наказания и предприемат мерки за отстраняване на всички нередности.

Общи контролни органи са Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и общинските служби за архитектура и благоустройство, а специализирани - Националната служба "Пожарна и аварийна безопасност", ХЕИ, Дирекцията за ветеринарно-санитарен контрол и други.

Основният нормативен акт в отрасъла е Законът за устройство на територията (ЗУТ), претърпял последните си съществени редакции през юли 2003 година. Към закона има издадени повече от 10 наредби на министъра на регионалното развитие, които детайлизират определени елементи и етапи от процедурите, актовете, които следва да се издават по време на строителство и др.

След придобиване на собствеността върху парцел собственикът му, в случай че желае да го застрои, следва да се снабди с виза за проектиране съгласно разпоредбите на ЗУТ и въз основа на която в последствие се възлага на проектант (физическо или юридическо лице, притежаващо необходимата правоспособност за извършване на такава дейност) да изготви идеен проект за застрояване.

Освен собственика на парцела оправомощен да подаде молба за издаване на виза за проектиране е и носителят на право на строеж, учредено за съответния парцел. Към молбата следва да се приложат и документите, доказващи правото на собственост или на строеж.

Изготвеният от проектанта идеен инвестиционен проект подлежи на одобрение от главния архитект на общината и впоследствие представлява основание за издаване на разрешение за строеж. За обекти на техническата инфраструктура не се издава виза за проектиране.

Визата за проектиране представлява копие (извадка) от действащ подробен устройствен план, издаден от главния архитект на съответната община (или район) с обхват поземления имот и съседните му поземлени имоти, с означени налични сгради и постройки в него и в съседните имоти и с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива, както и допустимите отклонения.

За определени категории строежи визата за проектиране е задължителна. Във визата за проектиране се указват и архитектурно-устройствени, екологически, инфраструктурни и други изисквания за ползване на водни, енергийни и други ресурси, както и необходимите документи, които трябва да се представят за издаване на разрешението за строеж. Накратко казано, с този документ се указва на собственика на даден имот или на носителя на право на строеж какво и къде може да построи в този имот и при спазването на какви условия.

Държим да поясним, че визата за проектиране няма правната природа на разрешение за извършване на проектиране или строеж. Поради това общото правило на чл. 140 (1) ЗУТ използва диапозитивната форма "може да поиска виза за проектиране", от което съществуват отклонения.

Друга процедура имаме, когато в определен урегулиран поземлен имот от подробния устройствен план се предвижда изграждането на нова сграда, вместо да изисква виза, законът предвижда проектантът да изготви т.нар. план-извадка, в който е нанесена новата сграда. Ако в действащия план вече има нанесена сграда, но се предвиждат промени в разположението, конфигурацията, височината и т.н., не се изготвя план-извадка и издаването на виза за проектиране е задължително.

За да бъде одобрен планът-извадка или за да се издаде виза за проектиране, задължително е преди това да има изготвен и влязъл в сила подробен устройствен план. Подробният устройствен план се приема със заповед на кмета и представлява индивидуален административен акт. Заповедта влиза в сила в определен срок след обявяването й на заинтересуваните лица (собствениците на имоти, попадащи във или съседни на урегулираните по плана) или след влизане в сила на решението на компетентния съд (ако заповедта е била обжалвана по съдебен ред).

Следователно предпоставка за получаване на виза за проектиране или одобрение на плана-извадка е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план. Планът не може да влезе в сила, ако в законовия срок е бил обжалван и компетентният орган (съд или горестоящ административен орган на органа - автор на акта) не е взел решение според общото правило в административното право. Изключения от него имаме, когато самият акт казва, че подлежи на предварително изпълнение или когато съдът в процеса на обжалване разпореди актът да бъде предварително изпълнен (без да се чака неговото решение). Ако обаче съдът допусне предварително изпълнение, обжалването по съдебен ред не го спира. Изключение от правилото тук имаме, когато съдът впоследствие постанови спиране на предварителното изпълнение.

Съгласно чл. 140 ал. 1 на ЗУТ визата за проектиране се издава в срок до 14 дни от постъпване на заявлението. Непроизнасянето в този срок се счита за мълчалив отказ. Мълчаливият отказ, както и изричният отказ за извършване на тази услуга могат да бъдат обжалвани пред съответния окръжен съд съгласно чл. 215, ал.1 ЗУТ.

Таксата за издаване на визата за проектиране се определя на основание на § 3 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ въз основа на тарифа, приета от съответния общински съвет при спазване на разпоредбата на чл. 107 от Закона за местните данъци и такси. По силата на този текст таксата може да бъде определена в зависимост от волята на общинските съветници, но на практика варира между 5 и 10 лв.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА