Промяната е заради писмо на енергийното министерство до фирмите от началото на тази година.
По време на първото изравняване, което вече започна в началото на миналата седмица, компаниите изчисляват какви са били точните харчове на топлоенергия в сградата през студените месеци. По време на второто засичане се смята само харчът на топлоенергия за топла вода през лятото. Изискването е разплащането по изравнителните сметки за зимата да е завършило преди засичането на водомерите, което е на есен.
Така вероятно няма да се повторят историите от последните няколко години, когато много жилищни блокове в страната не бяха приключили със сметките от предишната зима чак до началото на новия отоплителен сезон, а дори и след него.
Моментът на засичането на уредите е удобен, за да се свърши още една полезна работа -
да се определи харчът на топла вода
Най-добре е нереално малкото кубици топла вода, които фигурират в сметката, да се увеличат за следващия отоплителен сезон. Защото консумацията на топла вода е около 20-30% от цялата сметка, плащана на "Топлофикация", а системата за определянето й все още е далеч от съвършенството.
И през зимата, и през лятото сметката за топла вода се образува неточно, защото водомерите не се засичат всеки месец, а топлоенергията, консумирана за подгряването на водата, се умножава по посочените от самия абонат кубици вода. Ако те са примерно само два на месец и гражданинът се е радвал на относително ниска сметка през зимата, при изравняването го чака неприятен сюрприз. Тогава водомерът показва реалната цифра и целият остатък, който той очевидно е похарчил, трябва да се умножи по топлоенергията, която е отивала през зимните месеци за топла вода.
През цялата година общият топломер се отчита редовно всеки месец, но от неговите показания не може да се определи колко енергия е отишла за отопление и колко за подгряване на водата. През лятото сметката за топла вода е по-точна, защото тогава радиаторите са спрени.
Според новите разпоредби фирмите за топлинно счетоводство са длъжни да определят едната от двете дати в неработен ден или поне в извънработно време. Ако клиентът не може да осигури присъствие в дома си на нито една от двете дати, той може сам да определи дата и час, но в такива случаи всички фирми искат допълнително заплащане. Ако годишната такса за отчитане е между 3 и 4 лв. на радиатор за първите няколко уреда и по 3-4 лв. за всеки следващ, посещението в дома на определена от потребителя дата струва допълнително 2-3 лв. на радиатор.
И при пролетното, и при есенното отчитане на измерителни уреди топлинният счетоводител ще
дава само 15 дни за рекламация на сметките
вместо сегашните 30. Ако се получат жалби и се наложи сметките да се преизчисляват, той ще е длъжен да представи нови изравнителни документи на всички потребители и да ги уведоми за причините.
Ако Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) одобри проекта за нови общи условия на столичната топлофикация, поне в София значително ще се съкратят и сроковете, в които се изготвят и плащат изравнителните сметки. Зимната ще трябва да е готова до 5 юли, а ако има рекламации - до 5 август. По досегашните разпоредби срокът за обжалване е 30-дневен, което увеличава времето за разплащане.Промените в данните за прогнозното потребление също ще се правят два пъти в годината - до последния работен ден на октомври за отоплителния период и на май - за неотоплителния период. По тези данни през годината се изготвят месечните сметки. Ако някой иска да ги промени, той може да се обърне и към топлинния счетоводител, и към топлофикационното дружество.
Според проекта фирмата за топлинно счетоводство е длъжна по време на засичането на уредите да огледа всички помещения в топлофицираната сграда, включително и тези, в които няма измерителни уреди. Това се прави, защото според новия енергиен закон всички радиатори в една сграда трябва или да бъдат снабдени с измерителни уреди, или да са демонтирани.
ПЛАЩАНИЯ |
Парите, които потребителите имат да получават или да довнасят, се дават само в съответното топлофикационно дружество. Дори в най-големите топлофикации в страната като софийската и пловдивската това ще може да става единствено в централното управление. Така се избягва възможността абонати с неплатени сметки да получат обратно пари, които са спестили от консумация през зимата. |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА