8 Декември, 2005 00:00 695 0

Общините отказват да са строителен контрол без пари

  • между-
  • архитект-
  • общините-
  • които-
  • участниците-
  • ковачев-
  • архитектите-
  • според-
  • дирекцията-
  • строителството-
  • местната-
  • власт-
  • местната власт
Няма място за дуализъм при контрола в строителството, обявиха в сряда участниците в дискусионен форум за разпределянето на контролните функциите при изграждането на различни обекти. Срещата беше организирана от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) към регионалното министерство и на нея присъстваха представители на местната власт и на браншови организации, но не и "живи" строителни предприемачи, които са най-засегнати.

Участниците в един глас се противопоставиха на предвижданите промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които парламентарната комисия по регионална политика прие миналата седмица. Те са внесени от депутати и предвиждат за незаконно строителство "да бдят" както общините, така и регионалните звена на ДНСК. Единствената разлика в правомощията им ще бъде събарянето на незаконните строежи, за което дирекцията запазва изключителното си право и отговорност. От регионалното министерство се опитваха да предупредят за неефикасността на този модел, но безуспешно засега. В неколкоседмични лутания какъв вариант да разработят, за да избегнат прехвърлянето на топката между кметовете и ДНСК, депутатите заложиха

състезателно начало при глобите
Това означава, че който орган констатира нередностите, той ще прибира парите от санкциите. Сега събираните от ДНСК средства отиват в държавния бюджет, а комисията гласува половината от тях да се пренасочват към дирекцията и да се използват за стимулиране на служителите. Според регионалния зам.-министър Савин Ковачев предложената "дуалистична" схема в контрола върху строителството може да се реализира само в двете крайности - или да проработи много добре, или, което според участниците във форума е по-вероятно, да се окаже абсолютен провал, от който да спечелят незаконно строящите. По думите на Ковачев идеалният вариант е правомощия да има един орган, който да действа бързо и до два три дни

обектът да е опасан с жълти линии като египетска мумия
Това значи, че работата по него трябва да спре, докато се отстранят нередностите, а ако нарушенията са драстични - да се събори. Министерството планува за пролетта нова доза поправки в ЗУТ, с които ще се търси точно разпределяне на функциите между общините и ДНСК, за да няма дублиране на отговорностите в строителния контрол.

Представителите на местната власт се оплакаха, че възлагането на допълнителни функции на общините не е съобразено с техния капацитет. Когато се правят законодателни промени, които засягат местната власт, трябва да се прави диференциация между малка, средна и голяма община, каза главният архитект на Хасково Богдана Хасърджиева. Основен проблем на малките общини е, че те нямат технически кадри и никой не се явява на конкурсите за обявените места. За пример беше дадена Горна Оряховица, където общинското звено, което следи нарушенията в строителството, се състои от един-единствен човек.

Отново бяха отправени призиви

да се ускори издаването на строителните разрешения
В момента процедурите се бавят с месеци и за да започнат работа, предприемачите се принуждават или да дават подкупи, или да не изчакват, а да строят, преди да са получили всички нужни документи. Зам.-министърът не отхвърли в бъдеще и в този сектор да бъде приложен принципът на мълчаливото съгласие, т.е., ако в определен срок инвеститорът не получи отказ или разрешение за строеж, да се смята в правото си да го започне.

Беше повдигнат и въпросът за статута на главния архитект в общините. Основният проблем е, че той има твърде много отговорности, а му липсва стимул за работа, защото заплащането му е ниско, каза Емилия Божкова, главен архитект на Пловдив. Савин Ковачев уточни, че макар хората на тази позиция да издават около 92% от административните актове по ЗУТ в общината, в единния класификатор на длъжностите те са с ранг, по-нисък от този на директорите на общинската дирекция. Миналата седмица Столичната община обяви конкурс за главен архитект на София, като според този класификатор основната му заплата варира между 340 лв. и малко над 600 лв. За сравнение - Законът за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране регламентира заплащане от 25 лв. на час за архитектите експерти, каквито са и главните архитекти, припомни Божкова.

Председателят на асоциацията на архитектите и инженерите консултанти (БААИК) Марин Бакалов посочи и дуализма при оценяването на идейните проекти. В момента т.нар. оценка на съответствие на проектите с всички изисквания и устройствените планове на района имат право да извършват както консултантите, така и самите проектанти за по-малките обекти. Бакалов предложи оценката на проектите да се прави само от консултанта. Препоръката му беше подкрепена от участниците в дискусията с аргумента, че е нелогично проектантът сам да оценява проекта си.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА