2 Април, 2015 17:35 3 972 0

Независим театър възражда "Калигула" на Явор Гърдев

  • независим театър-
  • монтфиз-
  • слав бойчев-
  • атанас атанасов-
  • модерен театър

Трябва да се оправяме без държавна подкрепа и спонсори, за да сме наистина независими, твърди директорът на новия театър Слав Бойчев

Независим театър възражда "Калигула" на Явор Гърдев - 1
Директорът на Независим театър Слав Бойчев между топ-актьорите Атанас Атанасов и Мария Сапунджиева

Добрата новина за днес е, че още един театър отваря врати в София – новият Независим театър, който „наследява“ сградата на мимолетния Модерен театър, кани своята първа публика на Гергьовден, 6 май. Тогава ще се завърти спектакълът „Омайна нощ“ с Асен Блатечки, Мария Сапунджиева и Юрий Ангелов - в памет на незабравимия Велко Кънев, който освен режисьор на постановката е и първият преподавател по актьорско майсторство в школите на МОНТФИЗ. Това обяви създателят на Младежката организация за независимо театрално и филмово изкуство – продуцентът и режисьор Слав Бойчев, който ще ръководи новото театрално пространство.

Независим театър ще оправдае името с абсолютната си независимост откъм държавно и общинско финансира. Той ще разчита на средства от продажбата на билети, тъй като представленията от 40 месечно в началото след време ще набъбнат до 100 (с дневните и играните от 22 ч.), на даването на покрив на престижни и доходоносни външни събития, на умна репертоарна политика.

Театърът разполага с две пространства - голяма сцена с капацитет от 400 места и алтернативно театрално пространство за експерименти с площ от 250 кв. м. и височина от 12 метра, каквото няма никъде в София.

Освен това Независим театър ще бъде първият у нас със собствен художествен съвет и комисии за всяка от своите програми - основна, специална селекция, наградени представления, гостуващи, „Ново поколение“, „Алтернатива“ и др. Сред водещите имена в бъдещия съвет засега е ясно това на проф. Атанас Атанасов. Много бързо извън столицата угасват спектакли, които са ценни, припомни той и обеща те да намерят място на новата сцена наред с все още актуални театрални хитове от страната, които не просто ще гостуват тук, а ще намерят своя втора репертоарна сцена за редовен показ. „Халтура тук – само след моето напускане!“, закани се професорът. Сред възродените култови представления ще бъде „Калигула“ на Варненския театър под режисурата на Явор Гърдев с Димо Алексиев в главната роля, издадоха създателите на Независим театър. Дано благодарение на този театър ситуацията стане по-поносима за младите, които сега плуват в океан от безнадеждност, пожела си актьорът Иво Аръков, чието име също ще се свързва с марката „Независим“, както и тези на Калин Врачански, Ники Урумов, Луиза Григорова и още мнозина.

Театърът ще стартира с 12 заглавия, а от следващия сезон ще продуцира и собствени проекти. Ще бъдат канени чуждестранни театри и ще се правят ателиета, уъркшопове, копродукции с тях. Първият спектакъл, който регулярно ще започне да се играе на негова територия, е мюзикълът „Грозното пате“ с Поли Генова и Ненчо Балабанов, продуциран от Марио Балтаджиев, чието име нашумя покрай рок операта „Аладин“ с Дони.

Директорът на Независим театър Слав Бойчев отговори специално на въпросите на Факти.бг:

Как се обяснява този бум на новооткрити театри през последните няколко седмици в столицата и не се ли опасявате, че няма достатъчно публика за такова амбициозно състезание между тях?

Аз мисля, че в двумилионна София трудно може да има проблем с публиката. Всичко е въпрос на организация и качествена работа, отнасяща се най-вече до мениджмънта на театъра. Например, ние ще заложим изключително много на присъствието ни в Интернет, защото, за добро или за лошо, през 2015 г. ако те няма в Интернет - просто те няма. Въпросът е как ние ще стигнем до хората – нагласата не трябва да бъде да чакаме и който иска - ще ни намери, а обратното: ние да достигнем до тези хора, които имат нужда някой да ги подсети, че имат възможност да отидат и на театър и по този начин да ги провокира да го направят.

Не се притеснявам от това, че се появяват нови театрални пространства, напротив: това е добре, защото ще работим в условията на една, надявам се, приятна конкуренция. Нормално е да се появят, защото така устроена, държавната система на театрите действително е затворена за хора, които искат да правят независим театър. Много е трудно външно представление да влезе в държавен театър по обясними причини. И аз да бях директор на държавен театър, ще ми е по-изгодно сто души публика да има в салона, отколкото да го дам под наем на външен продуцент (държавните театри получават субсидия на база на бройката продадени билети – б.ред.). Но тук се появява другият момент – има хора, които искат да се занимават с независимо продуцентство, къде тези хора да отидат?! Някои от тях дори започнаха да си правят сами такива пространства, напр. колегите от Театър „Реплика“. На голяма част от нас не ни се занимава да влизаме в системата с щатовете; искаме да се занимаваме с това, което обичаме и харесваме. Въпросът е обаче къде. В този контекст е абсолютно нормално възникването на новите пространства.

Сградата, в която се нанасяте, е изключително висококласна и скъпа. Тя бе луксозно ремонтирана и технически съоръжена от времето на Модерен театър. Как можете да си я позволите, преди да сте „завъртели“ богат репертоар и доходоносни съпътстващи събития, които да носят приходи?

Инвестицията, ако мога да употребя този термин, не е толкова голяма, колкото повечето хора си мислят и колкото изглежда. В лицето на „Ренесанс“ АД - собствениците на сградата, имаме добронамерени партньори, които имат огромното желание тук да се случва театър, тоест те са ни предоставили много добри условия, за да можем ние да съществуваме. Оттам нататък – разбира се, работим със собствени средства. Ние от МОНТФИЗ винаги сме разчитали на наши средства, има много малко случаи, в които сме получавали финансира като напр. за Арт феста в Созопол - от община Созопол. Дори държавата или общината да ми предложат редовна субсидия, не съм сигурен дали ще приема. Защото когато човек свикне да разчита на нещо извън него и в един момент някой спре това кранче... Тоест ние трябва да можем да се оправяме и сами. Дори да имаме подкрепа и спонсори, планът трябва да бъде така направен, че да можем и без тях, за да сме наистина независими.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА