Last news in Fakti

24 Август, 2022 13:00 2 229 3

Маестро проф. Марио Хосен пред ФАКТИ: Приемам всяко пътуване до България, като мисия и кауза

  • софийска филхармония-
  • пловдив-
  • концерт-
  • античен театър-
  • виенски симфоничен оркестър-
  • маестро марио хосен

В кръвта ми тече българска, коптска, гръцка и еврейска жилка, баща ми има египетски и судански корени, израснал съм в Пловдив и България е винаги в сърцето и душата ми, споделя маестро Марио Хосен

Маестро проф. Марио Хосен пред ФАКТИ: Приемам всяко пътуване до България, като мисия и кауза - 1
Снимка: Марио Хосен / личен архив

Легендарният Виенски симфоничен оркестър пристига за първи път в България през септември. Официалният оркестър на град Виена ще изнесе два концерта на емблематичния Античен театър в Пловдив.

Интерпретации на световно ниво ще чуе публиката на 9 и 10 септември. Програмата включва Увертюрата „Кориолан“ от Лудвиг ван Бетовен, виртуозния Първи концерт за цигулка на Николо Паганини и Симфония № 9 „Из новия свят“ от Антонин Дворжак. Историческите концерти са под диригентството на маестро Найден Тодоров – виенски възпитаник и директор на Софийската филхармония. Солист е световно признатият интерпретатор и експерт на музиката на Паганини маестро Марио Хосен.

Кой е Марио Хосен?

Марио Хосен е австрийско-български солист и диригент, признат като водещ интерпретатор и изследовател на музиката на Паганини. Едва на 8 години той дебютира с Пловдивската филхармония. Продължава образованието си във Виена и Париж. Дипломира се с награда на австрийското министерство на културата за високи творчески постижения. Получава и австрийско гражданство в интерес на Република Австрия. Концертният му репертоар е огромен, включва произведения от епохата на Ренесанса до съвременната музика, рока и джаза. Особена популярност му носят изпълненията на концертите и двадесет и четирите капричии на Паганини и цигулковите сонати на Бетовен. Редактор и изследовател на цялостното творчеството на Паганини за цигулка и оркестър за едно от най-старите музикални издателства в света „Musikverlag – Doblinger“ Виена. Записва за италианската звукозаписна компания „Dynamic” Генуа, световни премиери на произведения на Паганини. Солист е на едни от най-известните световни оркестри, между които Лондонска Филхармония, Кралската филхармония, Симфоничен оркестър „Чайковски“ на Московското радио, English Chamber Orchestra, Academy St. Martin in the Fields, Филхармония Брукнер – Линц и много др. Диригент на Виенският камерен оркестър и художествен ръководител на концертния цикъл „Concert Spirituel“ във Виена. Гост професор и член на жури на международни конкурси във Франция, Мексико, Япония, Испания, сред които е един от най престижните в света, конкурса “Фритц Крайслер” във Виена.

Проф. Хосен e удостоен с награда „София“ за музика и с наградата на ФМ Класик Радио. От 2019 г. проф. Хосен е артистичен директор на Международния музикален фестивал „Варненско лято“ (1926). Фестивалът е носител на наградата на публиката на Европейската фестивална асоциация за 2019/20 година. Той свири на цигулка “Гуаданини” от 1749 г., която му е предоставена от Австрийската национална банка. Артист на Thomastik Infeld, Vienna.

- Маестро, за вас пишат, че сте австрийско-български солист и диригент, водещ интерпретатор и изследовател на музиката на Паганини. Да започнем от първото - австрийско-български солист и диригент. Разкажете на нашите читатели повече за вас, за вашия произход и семейство...

- В кръвта ми тече българска, коптска, гръцка и еврейска жилка. Майка ми е оперна певица, която е била солистка на оперетата в София и в Пазарджик и която се отказва от кариерата си заради трите си деца. Баща ми е юрист, учил право в Рим и в България, който има египетски и судански корени. Аз съм израснал в Пловдив, след което от 1990 година живея във Виена. От малък съм на сцената, изнасяйки нон стоп концерти в България и по света. Три години след пристигането си в Австрия, по предложение на кмета на Виена, Хелмут Зилк получавам и австрийско гражданство. Представям по света музика, в корените на която е идеята, чрез класическа хармония да допринасям за каузата в изграждането на храм на хуманността. Мотивите ми са създавайки мостове между културите и религиите, видимия и невидимия свят заедно да се опитаме да видим светлина по пътя и да не забравяме че всички сме само едни пътешественици, генетични имигранти през вековете, и за кратко гости на тази планета.

- Вие самият как се самоопределяте?

- Космополит и гражданин на света.

-Винаги ли сте искал да станете това, което сте? Имал ли сте друга детска мечта, не свързана с цигулката и Паганини?

- От малък родителите и учителите ми откриват моя талант към музиката. Любовта към цигулката, като израз на силна емоция е част от моето естество. Музиката на Паганини, която за мнозина е непреодолима техническа бариера, за мен е била винаги близка и разбираема. Да бъда първият изпълнител, който записва произведения, както на Паганини, така и на други автори, създавайки над 25 компактдиск албума е реализация на част моите каузи.

- Да се спрем на Паганини. Как го преоткрихте? Защо се спряхте да изследвате именно музиката и творчеството на Паганини? С една дума – защо Паганини?

- От малък обичам да свиря и изпълнявам музиката и на Паганини. Вдъхновението към композитора е още от ученическите ми години, оттогава изпълнявам както концертите му, така и капричиите за соло цигулка. Да не забравяме, че Паганини е бил вдъхновение и мотивация на най големите романтични композитори, сред които блестят имена като Шопен, Лист, Берлиоз, Менделсон, Клара Вик Шуман. За мен лично мотивацията се появи след поредица от покани. Първо, преди около десет години, издателство "Doblinger Verlag"/ Виена, една от най старите все още съществуващи издателски къщи в Света, ме покани да стана редактор на интеграл върху цялостното творчество за цигулка и оркестър на Паганини, впоследствие и поканата от наследниците на автора и на Данило Префумо, артистичния директор на най голямата звукозаписна фирма в Италия, "Dynamic", гр. Генуа да запиша цялостното творчество на Паганини за цигулка и направя световна премиера на творби, които досега не са били публикувани в оригиналния им вариант, една голяма чест за всеки един солист и изпълнител.

- Едва на 8 години дебютирате с Пловдивската филхармония. Какво е била за едно малко дете голямата сцена? Какво си спомняте от този дебют?

- Спомням си вълнението, препълнената зала на профсъюзния дом на културата, светлините на прожекторите, любовта и грижата на мама и първия ми учител господин Атанас Бъчваров, както и на десетките концерти след това с моята любима учителката в пловдивското музикално училище, госпожа Дарина Данкова. Тези мигове на щастие ще останат с мен за цял живот.

- Концертният Ви репертоар е огромен – от произведения от епохата на Ренесанса до съвременната музика, рока и джаза. Кой жанр най-много ви допада?

- Допада ми всяка стойностна музика. Трудно е да определя автор, жанр и епоха. Може би музиката на Бах и Паганини са свързани най много с моето ежедневие. Няма ден в който да не изпълнявам соната или партита на Й. С. Бах и на няколко капричии на Паганини.

- Винаги задавам този въпрос на хората на изкуството – как релаксирате извън музиката, сцената и свиренето?

- В свободното си време обичам да чета, да се срещам с приятели, да следя футболните, европейски и световни първенства, да пия хубаво уиски и вино, да се наслаждавам на хубава кубинска пура, да посещавам исторически и природни забележителности, особено тези, които са свързани с древни култури и езотерични учения.

- Ако намерите случайно цигулка на пейката в парка каква ще е първата Ви реакция? Какво ще направите?

- Ще я оставя да си почива от работа, докато дойде собственикът и да си я вземе.

- Каква е любовта към цигулката? Как бихте определил тази Любов?

- Бих определил тази Любов, като израз и смисъл в живота на артиста/цигулар.

Споделяйки, не само за себе си но и с другите, силните чувства и идеи, заложени като послание в музиката, ние хората на изкуството се стремим да допринесем не само за личното си изграждане, но се стремим да обогатим и света на хората около себе си, чрез създаване на специфична атмосфера на духовност в обществото.

- Вие сте редактор и изследовател на цялостното творчеството на Паганини за цигулка и оркестър за едно от най-старите музикални издателства в света „Musikverlag – Doblinger“ Виена. Какво е да изследваш Паганини? Бихте ли се спрял на най-интересния момент от изследователската ви дейност за Паганини?

-Незабравимо преживяване бе поканата от ръководството на библиотека "Казанатензе" в Рим, където имах възможност след изследване на партитурите и да свиря по оригиналните ноти на Паганини.

- Какво масовата аудитория не знае за Паганини?

- Паганини е бил великолепен композитор, цигулар, виолист и китарист. Отдаден на детето си и цигулката. Новатор и Езотерик. Автор на богато камерно музикално наследство/ 18 квартета, над 70 сонати за цигулка и 100 пиеси за китара. Той е живял в епохата на големите "класически" композитори, но е изпълнявал и композирал музика, революционна за своето време. Близо 20 години преди всички значими композитори на романтизма, той създава свят, вдъхновил гения Франц Шуберт да напише след негов концерт, чух... "песен на ангелски гласове".

- Свирил сте на стотици сцени. Кое място по света най-подхожда за Паганини? Замислял ли сте се? Или по-скоро: къде Паганини би звучал най-истински?

-Според мен музиката на Паганини подхожда на всяка концертна сцена. Тя е близка особено до рок музиката. В творчеството на китаристи като Ингви Малмстийн, Ричи Блекмор и Стив Вай се чува част от неговото духовно наследство.

- Свирите на цигулка “Гуаданини” от 1749 г. От къде се сдобихте с този инструмент и как се поддържа реликвена цигулка?

- От 20 години моя съпътничка в творческия ми път е цигулка, създадена от големия лютиер Жан Батиста Гуаданини, предоставена ми след конкурс и с решение на губернатора и експертния съвет на Австрийската национална Банка. Само малцина строго определени, високо квалифицирани лютиери по света имат позволение да поддържат тези старини инструменти. Изисква се много грижа, поддържане на определена постояна температура, влажност, както и много други фактори тези столетници да продължават да радват изпълнители и публика с тайнството на звука си.

- Носител сте на редица награди. Коя е най-важната за вас и защо?

- За мен най- голямата награда е любовта на публиката и аплодисментите след всеки един концерт!

- Проф. Хосен липсва ли ви България? Често ли идвате?

- България е винаги в сърцето и душата ми. Опитвам се да съчетая концертната си дейност по света, с каузата за запазване и развитие на българската цигулкова школа, чрез работа с младите бъдещи творци и с популяризирането на българската инструментална музика на различни фестивали. Приемам всяко пътуване до България, като мисия и кауза.

- На 9 и 10 септември представителният оркестър на град Виена ще изнесе концерти в Пловдив където вие сте солист. С какво ще изненадате публиката?

- С допълнение към програмата, която включва музика на Бетовен, Паганини и Дворжак и която от самото начало бе единодушно одобрена от организационния екип в Пловдив и Виена, ще изненадаме публиката с включването на българско произведение. Идеята да се изпълни /Песен от Българска сюита за цигулка и оркестър, от националния ни композитор Панчо Владигеров се хареса много на ръководството на Wiener Symphoniker. Владигеров и неговото музика са била част от програмите на Виенския симфоничен оркестър, през периода 1940-1947.

- Легендарният Виенски симфоничен оркестър пристига за първи път в България през септември и ще изнесе два концерта на емблематичния Античен театър в Пловдив. Как ли ще прозвучи Паганини на това историческо място?

- Благодарение на община Пловдив и на организаторите от сдружение Тракия, личното отношение на председателя на сдружението, пловдивския бизнесмен г-н Иван Попов, това историческо гостуване е факт.

Изисква се много идеализъм, грижа, отношение и разбиране към значимостта на високата култура и образование подобни изяви да се случват по често.

Град Пловдив, със своята многовековна история и Античния театър на Филипополис са изключително подходящо място за реализация на подобен концерт.

- И в края на нашето интервю, Маестро, какво ще пожелаете на нашите читатели и публиката, която ви очаква с нетърпение в Пловдив?

- Обичам Ви и очаквам срещата с нетърпение!

Интервю на Оля Ал-Ахмед


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Това планът Калерги

    2 2 Отговор
    Мелез

    Коментиран от #2

  • 2 Патриот

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Това планът Калерги":

    Точно това го прави ГЕНИЙ! Виртуоз! Истински гений ,защото множество гени играят в централния мозък и от всички тези гени е взел най-доброто, което го прави истински виртуоз,патриот и гений в изкуството!
  • 3 Един

    0 2 Отговор
    Въхххх, чак се просълзих!